Gå til innhold

Mobil: Kan man melde seg på dyre innholdstjenester i andres navn?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg bistår en nabo som på høstparten plutselig fikk store mobilregninger (Tele2). Han tok kontakt med Tele2 og fikk vite at han hadde ingått avtale om innholdtjenester fra Sony Aspiro, Netsize og et par andre som jeg ikke husker nå. Han hadde merket at han hadde begynt å få sms-er med reklame-innhold, men uten å tenke noe over det da. Han har nå fått Tele2 til å stoppe innholdstjenester fullstendig på hans nummer.

Jeg har forsøkt å finne ut av hva som har skjedd. Selskapene hevder at han har meldt seg på konkurranser på nettet og dermed sagt ja til å motta dyre tekstmeldinger.

Jeg har funnet ut at dette fungerer ved at man på nettsiden med konkurranse legger inn sitt mobilnummer, dermed får man tilsendt per sms en pin-kode som legges inn. Dermed er man påmeldt disse dyre tjenestene.

Han er klar på at han aldri har vært inne på slike sider, langt mindre registrert sitt nummer.

Saken er nå til Brukerklagenemda.

Ett av firmaene har oppgitt at han har registrert seg midt på natta.

Mitt spørsmål: Er det mulig å melde seg på slike tjenester med en annen person sitt mobilnummer? Hvordan får man i tilfelle tilsendt den pin-koden som trengs?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt spørsmål: Er det mulig å melde seg på slike tjenester med en annen person sitt mobilnummer? Hvordan får man i tilfelle tilsendt den pin-koden som trengs?

PIN-koden, eller en annen form for bekreftelse, skal sendes til telefonnummeret som blir "påmeldt". Det finnes naturligvis noen (en del) uærlige aktører i denne bransjen, men normalt så skal det sendes en tekstmelding til mobilnummeret som blir tastet inn. Operatøren kan bekrefte eller avkrefte om en slik melding er mottatt av naboen din, og kan de det så vil jeg tro at det bare er mikroskopiske sjanser for å slippe unna.

Lenke til kommentar

PIN-koden, eller en annen form for bekreftelse, skal sendes til telefonnummeret som blir "påmeldt". Det finnes naturligvis noen (en del) uærlige aktører i denne bransjen, men normalt så skal det sendes en tekstmelding til mobilnummeret som blir tastet inn. Operatøren kan bekrefte eller avkrefte om en slik melding er mottatt av naboen din, og kan de det så vil jeg tro at det bare er mikroskopiske sjanser for å slippe unna.

OK. Da gjelds det å finne ut om de tjenestene han skal ha meldt seg på har vært sånne som krever påmelding med et tilsendt pin nummer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...