Gå til innhold

Harddiskpartisjon kan ikke åpnes


karebo

Anbefalte innlegg

Jeg har en NTSF partisjon på en ekstern harddisk som brukes til videofiler. Etter nedlasting av en filmfil kunne Windows utforsker ikke finne partisjonen. Etter en stund dukket den opp som "lokal disk" med stasjonsbokstav men kunne ikke åpnes. Det kom melding om at disken måtte formateres før den kunne tas i bruk. Etter enda en stund fant Windows det riktige navnet "Capture" og nå kunne partisjonen åpnes og alle filene vises. Etter nok en nedlasting skjedde det samme bare med den forskjell at nå stopper prosessen ved "lokal disk". Den kan ikke åpnes. Disken er bare 1/4 full. Et 20-talls filmer er tapt. Hva kan jeg gjøre for å redde filene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel bare å restore backupen du selvfølgelig har liggende det. ;)

 

Det hjalp sikkert veldig! :D

----------

Du kan jo være otimistisk og kjøre en "chckdsk"

 

start>run>cmd> chckdsk c: /f

 

"c:" erstattes selvsagt med den pratisjonen som skal kontrolleres/repareres. Mulig det skulle være /r istedenfor /f når man skulle reparere og ikke bare feilsøke, men det er det sikkert noen andre som har svaret på :)

Endret av 2ball_
Lenke til kommentar

Er man tjukk i ....neida, det er lov å ha det litt moro og innimellom. :yes:

 

Hva du enn gjør så må du ikke formatere eller tilegne stasjonsbokstaver til denne disken i vanvare, da forsvinner alt.

 

Hvis den ikke er mulig å få opp i windows så kan du prøve å brenne Ubunutu på en dvd og starte maskinen fra Ubuntu, det kan nemlig hende at den klarer å finne dataene dine uten mer dikkedarier.

Hvis den gjør det så anbefaler jeg å ta en backup eller kopi av det du evt. finner umiddelbart da jeg mistenker at disken din er i ferd med å si takk for seg.

 

Så mange andre lettvinte løsninger har jeg ikke sålenge du ikke får opp disken i windows.

Lenke til kommentar

Takk for forslag. Jeg prøvte igår å kjøre Checkdisk, det gikk ikke, windows klarer ikke å åpne partisjonen. Det dreier seg om en ganske ny Samsung Story disk med 2 partisjoner, en FAT og NTSF til store filer. Det er den siste jeg har lastet ned filmer på som nå ikke kan åpnes, den første kan leses. Jeg prøver forslagene.

En annen litt underlig sak: min gamle, 1. gen WD TV HD media player ser både FAT og NTSF partisjonen og kan spille av de fleste filene. Min splitter nye D-Link Boxee Box ser bare FAT, ikke NTFS.

Endret av karebo
Lenke til kommentar

Takk for forslag. Jeg prøvte igår å kjøre Checkdisk, det gikk ikke, windows klarer ikke å åpne partisjonen. Det dreier seg om en ganske ny Samsung Story disk med 2 partisjoner, en FAT og NTSF til store filer. Det er den siste jeg har lastet ned filmer på som nå ikke kan åpnes, den første kan leses. Jeg prøver forslagene.

En annen litt underlig sak: min gamle, 1. gen WD TV HD media player ser både FAT og NTSF partisjonen og kan spille av de fleste filene. Min splitter nye D-Link Boxee Box ser bare FAT, ikke NTFS.

 

I min hast fikk jeg ikke med meg at det var en ekstrendisk. Jeg Støtter ideen om å koble den til internt. når du har tatt backup av filene kan du prøve litt forskjellige ting. Det er forsovidt veldig anbefalt å kjøpe en disk som speiler neste gang du skal ha ny. Om den alltid står hjemme kan en NAS være det aller beste alternativet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...