halaa Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Hei støtdemperen bak på min bil er dårlig/ødelagt. Er det farlig å kjøre bilen med en dårlig støtdemper? kan den forårsake flere skader og eller? takk Lenke til kommentar
heh115 Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Med bil som ikke trekker på bakhjulene, vil dette ikke være noe problem. Selvfølgelig er det best om du bytter, men ikke krise hvis du ikke gjør det. Det som er ulemper med å kjøre med ødelagt demper, er at blant annet komforen blir dårligere, og den kan bremse ulikt på høyre og venstre side, noe som gjør at bilen kan skli ut i enkelte tilfeller med har bremsing og glatt vei. Lenke til kommentar
halaa Skrevet 21. november 2011 Forfatter Del Skrevet 21. november 2011 Med bil som ikke trekker på bakhjulene, vil dette ikke være noe problem. Selvfølgelig er det best om du bytter, men ikke krise hvis du ikke gjør det. Det som er ulemper med å kjøre med ødelagt demper, er at blant annet komforen blir dårligere, og den kan bremse ulikt på høyre og venstre side, noe som gjør at bilen kan skli ut i enkelte tilfeller med har bremsing og glatt vei. takk for svar. godt å høre at det ikke er så farlig å kjøre med den.skal selvfølgelig bytte så fort jeg får tak i en brukt en. Lenke til kommentar
halohalo Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Har selv en Golf 98 mod med dårlige støtdempere bak, kan ikke si at jeg merker det Og ikke er det farlig heller siden det er forjulsdrift. Lenke til kommentar
Bearar Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Kan erfaringsmessig si at du skal være svært forsiktig på svingete, ujavnte landeveier, spesielt på glatt føre. Veldig fort gjort at bilen begynner å gynge og får sleng. Bare kjør med huet og ikke noe rally, så skal det gå bra inntil videre. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Det har ingenting å si om det er fram eller bakhjulstrekk. Defekte støtdempere er farlige å kjøre med! Én eller to sprengte støtdempere (spesiellt bak) kan gi fatale konsekvenser om du treffer en dump i en sving og har litt fart. Å si at det ikke er farlig fordi bilen har framhjulstrekk er DIREKTE FEIL! Folk som gir slike råd burde ikke fått lov til å uttale seg på offentlige forum, Jeg er Bilmekaniker, utdannet Tekniker, yrkessjåfør i helgene og har holdt på med bil yrkesmessig siden 90-tallet. 8 Lenke til kommentar
heh115 Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 (endret) Det har ingenting å si om det er fram eller bakhjulstrekk. Defekte støtdempere er farlige å kjøre med! Én eller to sprengte støtdempere (spesiellt bak) kan gi fatale konsekvenser om du treffer en dump i en sving og har litt fart. Å si at det ikke er farlig fordi bilen har framhjulstrekk er DIREKTE FEIL! Folk som gir slike råd burde ikke fått lov til å uttale seg på offentlige forum, Jeg er Bilmekaniker, utdannet Tekniker, yrkessjåfør i helgene og har holdt på med bil yrkesmessig siden 90-tallet. Du må vel også være enig i at det spiller en rolle hvis det er trekk på bakhjulene eller ikke. Hvis det er trekk på den akslingen der støtdempere er ødelagt, vil bilen "vri" seg og bilen spinner mye lettere ut i forhold til når det ikke er trekk på bakhjulene og de bare "følger" framhjulene. Jeg sa også at det ikke er bra å kjøre med defekte støtdempere. Endret 22. november 2011 av heh115 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Det er ikke farlig - på flat, fin vei i normal fart, når det ikke skjer noe spesielt. Det er i nødstilfeller du trenger alle kjøreegenskapene til doningen din, og da er det farlig at den ikke fungerer ordentlig. 1 Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Du må vel også være enig i at det spiller en rolle hvis det er trekk på bakhjulene eller ikke. Hvis det er trekk på den akslingen der støtdempere er ødelagt, vil bilen "vri" seg og bilen spinner mye lettere ut i forhold til når det ikke er trekk på bakhjulene og de bare "følger" framhjulene. Jeg sa også at det ikke er bra å kjøre med defekte støtdempere Man kan jo sikkert diskutere "graden av farlighet" under forskjellige scenarioer, graden av slitasje, forskjellige biltyper, eller påpeke/fremheve at det er lettere å fremprovosere problemene på den akselen som driver, osv, osv. Det er fair nok syns jeg. Men jeg tenker at det Leo siktet til er det faktum at man uansett sitter svært dårlig i det, feks i det øyeblikket et udempet hjul/hjuoppheng begynner å sprette på ujevn vei i en sving, eller man er midt i en unnamanøver, og når det skjer hjelper det lite å ha driften foran. I tillegg tenker jeg at det var på sin plass av Leo å skjære litt bryskt i gjennom hvis man ser hva essensen av informasjonen trådstarter satt igjen med var (At det er helt ufarlig så lenge du har forhjulstrekk), og som ble ytterligere forsterket av innlegget under ditt. Utslitte eller punkterte dempere forringer bilens kjøreegenskaper radikalt, jeg kan vanskelig se at man med rette kan oppsummere dette med at det er ufarlig å kjøre med. Men det er vel litt som med bilbelte, man kjører jo 100% trygt uten dette så lenge man ikke krasjer... Lenke til kommentar
heh115 Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Du må vel også være enig i at det spiller en rolle hvis det er trekk på bakhjulene eller ikke. Hvis det er trekk på den akslingen der støtdempere er ødelagt, vil bilen "vri" seg og bilen spinner mye lettere ut i forhold til når det ikke er trekk på bakhjulene og de bare "følger" framhjulene. Jeg sa også at det ikke er bra å kjøre med defekte støtdempere Man kan jo sikkert diskutere "graden av farlighet" under forskjellige scenarioer, graden av slitasje, forskjellige biltyper, eller påpeke/fremheve at det er lettere å fremprovosere problemene på den akselen som driver, osv, osv. Det er fair nok syns jeg. ... Utslitte eller punkterte dempere forringer bilens kjøreegenskaper radikalt, jeg kan vanskelig se at man med rette kan oppsummere dette med at det er ufarlig å kjøre med. Men det er vel litt som med bilbelte, man kjører jo 100% trygt uten dette så lenge man ikke krasjer... Det at det overhode ikke gjør noe, slik som han med golfen sa, tar jeg fullstendig avstand fra. I mitt første innlegg rådet jeg til å få det fikset og sa også at det kunne gjøre en farlig situasjon værre. Føler meg litt misforstått av enkelte her Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Du pakket det isåfall veldig fint inn, for det er vanskelig å få inntrykk av at det er farlig fra ditt innlegg. Når du sier at det ikke er noe problem sier du indirekte at det ikke er farlig, og du er veldig vag i siste setningen om "at bilen kan skli ut i enkelte tilfeller med hard bremsing og glatt vei." Lenke til kommentar
halohalo Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Det jeg mener med at det ikke er farlig, mener jeg med at normal kjøring, en stund i påvente av verksted, har ingenting og si. Det jeg vill betegne som direkte farlig, er hvis du har dårlige bremser, eller ikke har bremser. Det kaller jeg farlig. Hvis man kjører etter fartsgrensene, og ikke minst avpasser farten etter forholdene! Så er ikke dårlige støtempere bak farlig å kjøre med! (jeg er selvfølgelig enig i at de bør skiftes så rask som mulig) Lenke til kommentar
tharshan Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Jo, men det når ein UVENTA situasjon oppstår, at ein trenger det! Lenke til kommentar
halohalo Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Hvis det er en situasjon som oppstår, og det er da en støremper bak som er utslitt som avgjør hvordan det ender, det har jeg liten tro på! Da har du i vertfall for stor fart eller andre ting som for eks uforsvarlig kjøring! Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 heh115 Nei, det er ikke et problem å dra hjulspinn, det kan fryktelig enkelt oppheves med å slipe gassen. Det ville vært relevant om du hadde bruk for mer enn 300HK, men det er ikke saken her. Her er det snakk om å beholde veigrep i hvilken som helst nullgass-situasjon i en sving. Ved nullgass er det irrelevant om kjøretøyet har fram eller bakhjulstrekk. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 Hvis man kjører etter fartsgrensene, og ikke minst avpasser farten etter forholdene! Så er ikke dårlige støtempere bak farlig å kjøre med! (jeg er selvfølgelig enig i at de bør skiftes så rask som mulig) Nåja, har selv prøvekjørt bil med defekte dempere bak og det var en skremmende opplevelse og absolutt livsfarlig, i over 60km/h var det faktisk så du ble redd i svingene og bilen manglet nesten alt veigrepet på bakakslingen. 1 Lenke til kommentar
halohalo Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 Hvis man kjører etter fartsgrensene, og ikke minst avpasser farten etter forholdene! Så er ikke dårlige støtempere bak farlig å kjøre med! (jeg er selvfølgelig enig i at de bør skiftes så rask som mulig) Nåja, har selv prøvekjørt bil med defekte dempere bak og det var en skremmende opplevelse og absolutt livsfarlig, i over 60km/h var det faktisk så du ble redd i svingene og bilen manglet nesten alt veigrepet på bakakslingen. Da lurer jeg på hvilken bil du kjørte? Lenke til kommentar
Bearar Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 Hvis man kjører etter fartsgrensene, og ikke minst avpasser farten etter forholdene! Så er ikke dårlige støtempere bak farlig å kjøre med! (jeg er selvfølgelig enig i at de bør skiftes så rask som mulig) Nåja, har selv prøvekjørt bil med defekte dempere bak og det var en skremmende opplevelse og absolutt livsfarlig, i over 60km/h var det faktisk så du ble redd i svingene og bilen manglet nesten alt veigrepet på bakakslingen. Da lurer jeg på hvilken bil du kjørte? Hva har det å si? Det gjelder uansett bil, bare dempere er kalgåene. Har forøvrig en kamerat med en 99' Passat med veldig dårlige dempere bak. Ikke trygt å kjøre med på alt annet enn E18/rette veier. 1 Lenke til kommentar
halohalo Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 Dere søringer kan jo ikke kjøre på annet en rette veier uansett! Å vertfall ikke på vinterføre, så snart det kommer litt snø, er det jo "snøkaos" 1 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 Da lurer jeg på hvilken bil du kjørte? En Corolla stasjonsvogn, har du noensinne kjørt en bil med ødelagte dempere? Det er livsfarlig, denne karen som hadde denne bilen hadde hatt den siden den var ny og det er utrolig hvordan man venner seg til slike ting, han kunne ikke skjønne at det var noe galt med den.... Til slutt tok hans sønn og satte den på verksted på sin fars regning, og da han fikk den igjen så fikk pipa en annen låt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå