Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vurderer ny bil. Audi eller BMW?

Haganeset

Anbefalte innlegg

Jeg lufter idên på ny bil og har funnet 2 modeller som jeg syntes er fine.

Jeg er Audi entusiast og har bare eid Audi i mine 5 år med lappen.

Men jeg har fått ett øye for Bmw e92 coupe 320d og syntes den er veldig flott.

Jeg har funnet en bil jeg liker av hvert merke, men man får jo quattro i audien til samme pris som man må gi for bmw'n noe som jeg syntes er ett stort pluss på vinterstid.

Er det mye forskjell på kjøreegenskapene på disse bilene?

Kan nesten se for meg at BMW er en sommerbil, mens Audi med quattro er helårsbil..

BMW E92 320d:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=31873960

Audi A4 B7 2.0TDI Quattro :

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=31852032

Kom gjerne med argumenter for og imot begge bilmerkene!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om BMWen er en sommer bil kommer helt ann på hvor du kjører med den. Hvis du skal på hytta langt oppe i fjellet så er nok Audien med Quattro bedre. Blir det mest bykjøring så duger BMWen helt fint.

Det er jo to litt forskjellige biler da.. coupe vs stasjonsvogn? :tease:

Lenke til kommentar

Nå bor jeg i sør-norge og har ikke hytte på fjellet, men leier hytte via jobb til tider.

Om det er coupe eller stw bryr jeg meg ikke om. Bmw'n ser mye bedre ut i coupe og Audien ser bedre ut i stw. Derfor disse to.

Det går for det meste i langkjøring på meg, så komfort er en viktig del.

Lenke til kommentar

Jeg ville hatt begge...

Nei altså når det gjelder fremkommelighet på vinterføre vil jo Audi naturlig nok ligge langt foran, det er ikke til å komme fra. På den annen side vil jeg vel mene at BMW'en har litt mer kjøreglede og "opplevd sportslighet", men det er muligens subjektivt.

Noe jeg mener taler mot Audi'n er at B7 var mer snakk om en facelift enn ny bil fra modellen før, og BMW'en er sånn sett en nyere bil (akkurat som A4 B8). Motormessig, dersom det er pumpedyse-spetakkelet (og det var det vel helt frem til B8 kom?), så er jo BMW 320 motoren i en helt annen divisjon. Komfort er vel også kanskje litt subjektivt, men personlig så ville jeg styrt unna sportsfjæring og feite felger, det ser kanskje fint ut, men det bråker mer, sporer mer, og ødelegger fjæringskomforten, og den trenger man på store deler av norske landeveier.

Jeg vet ikke hva du skal velge, så kaster bare ut noen synspunkter. :)

Lenke til kommentar

Her er det bare å la hjertet velge! BMWen var veldig tøff! Audien er mest praktisk med 5 dører og greier. Men navi-skjermen til Audien var jammen malplassert!

-Værre er det når svigermor trenger kjøring til dyrelegen med labradoren som har fått magesjaue og biskjen skal inn i baksetet. Da er Audien bedre. Eller når du har fått fatt i billig ved og veden skal hjem (i bagasjerommet). Eller når damen har invitert venninnene sine med på juletur til Ikea og alle har kjøpt ny bokhylle og er keen på å bli kjørt hjem. Eller når garasjen skal ryddes og masse gamle halvfulle malinspann skal kjøres til gjenvinningsstasjon. Eller når du skal hente svigermor hos dyrlegen med labradoren og labradoren er avlivet og må bæres ut i bilen i påvente av begravelse. For ikke å snakke om 1 uke senere når labradoren skal kjøre til selve begravelsen (etter en uke i garasjen)!

Dersom du kan krysse nei til alle tingene over, så ta BMWen!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe, eller sagt på en annen måte; Kjøp BMW Cupe nå mens du kan, om noen år kan det være for sent!! :D

Det med Navi'n er en konsekvens av alder, innvendig er B7 kliss lik B6 bortsett fra rattet. Når det er sagt så er det fortsatt fint, og da B6 kom i 2002 så den etter min mening 10 år nyere ut inni enn BMW, så de har vel litt å gå på..?

Lenke til kommentar

Her var det kommet noen synspunkter og det er jeg glad for! :)

Jeg er fri og frank, så noe dyrebesøk med svigermor og juletur til ikea ser jeg ikke noe grunn til å grue meg over :p

Men det er jo to helt forskjellige biler.

Jeg liker begge veldig godt, men så er det noe med quattroen til Audi som holder meg litt mer mot den bilen.

Jeg har selv Audi med Quattro nå og det er en drøm på vinteren!

Men det hadde vært gøy å prøvd noe annet også.

Kanskje det beste er å gå å prøvekjøre begge bilene og se hva som passer meg best, og som jeg føler meg mest komfortabel med.

Men er det god plass i førerstolen i bmw'n?

Siden jeg er 194cm over bakken så er det litt greit å ha plass til beina :p

Lenke til kommentar

Her var det kommet noen synspunkter og det er jeg glad for! :)

Jeg er fri og frank, så noe dyrebesøk med svigermor og juletur til ikea ser jeg ikke noe grunn til å grue meg over :p

Men det er jo to helt forskjellige biler.

Jeg liker begge veldig godt, men så er det noe med quattroen til Audi som holder meg litt mer mot den bilen.

Jeg har selv Audi med Quattro nå og det er en drøm på vinteren!

Men det hadde vært gøy å prøvd noe annet også.

Kanskje det beste er å gå å prøvekjøre begge bilene og se hva som passer meg best, og som jeg føler meg mest komfortabel med.

Men er det god plass i førerstolen i bmw'n?

Siden jeg er 194cm over bakken så er det litt greit å ha plass til beina :p

Coupe'ene er jo laget for at du egentlig ikke skal ha noen i baksetet, så det er jo bare å skyve setet helt bak :p

Det beste du kan gjøre er jo å prøvekjøre dem eller i allefall tilsvarende biler.

Har forøvrig selv x20d motoren, dog i en 1 serie. Tror ikke du blir skuffa om du velger den.

Lenke til kommentar

Har du sett på 5 seien?

Mye bedre komfort en 3serien og føles mer kvalitet og luksus.

Du får mer for pengen der føler jeg. Vel har en da. Har også Audi A4 Avant S-line.

Har hatt flere 3 serier både Touring og sedan samme modell som du ser på så vet litt om de bilene.

En 520D mod 2008 får du til samme pris som de du ser på.

En 3 serie sedan har veldig lite bagasjerom men pen og sportslig med masse kjøreglede.

En Audi A4 Avant er en kjedelig og traust familebil.

En 5 serie er en lukseriøs kjøremaskin som flyter bortover + litt sportslig.

Dieselmotoren medd 177Hk er faktisk utrolig gjerrig men sprek, under 0,6 på langkjøring 100+ kmt. På 3 serien er den utrolig sprek.

BMWn på vinterføre er en drøm . Ikke like lett å klatre i glatte bakker som med 4x4, men svært god.

Så mitt tips er egentlig : Før du bestemmer deg prøv en 5 serie da gjerne Automat.

Edit : Er den Audien en 2008 mod??? kom ikke den med andre lykter da i 2008? Sånn diodelist i underkant.

Audi-A4-2008.jpg

Endret av Glavalavala
Lenke til kommentar

Coupe'ene er jo laget for at du egentlig ikke skal ha noen i baksetet, så det er jo bare å skyve setet helt bak :p

Det beste du kan gjøre er jo å prøvekjøre dem eller i allefall tilsvarende biler.

Har forøvrig selv x20d motoren, dog i en 1 serie. Tror ikke du blir skuffa om du velger den.

Men det er jo greit å ha litt plass itilfelle folk skulle være med en eller annen plass :p

Så kanskje dette valget med coupe synker litt bort, selv om den var grisefet!

Det beste er nok å prøve tilsvarende biler ja, for å se hva som passer meg best.

Har du sett på 5 seien?

Mye bedre komfort en 3serien og føles mer kvalitet og luksus.

Du får mer for pengen der føler jeg. Vel har en da. Har også Audi A4 Avant S-line.

Har hatt flere 3 serier både Touring og sedan samme modell som du ser på så vet litt om de bilene.

En 520D mod 2008 får du til samme pris som de du ser på.

En 3 serie sedan har veldig lite bagasjerom men pen og sportslig med masse kjøreglede.

En Audi A4 Avant er en kjedelig og traust familebil.

En 5 serie er en lukseriøs kjøremaskin som flyter bortover + litt sportslig.

Dieselmotoren medd 177Hk er faktisk utrolig gjerrig men sprek, under 0,6 på langkjøring 100+ kmt. På 3 serien er den utrolig sprek.

BMWn på vinterføre er en drøm . Ikke like lett å klatre i glatte bakker som med 4x4, men svært god.

Så mitt tips er egentlig : Før du bestemmer deg prøv en 5 serie da gjerne Automat.

Edit : Er den Audien en 2008 mod??? kom ikke den med andre lykter da i 2008? Sånn diodelist i underkant.

Audi-A4-2008.jpg

Hei.

Har sett sånn smått på 5-serien, men syntes det er for det stasjonsvogner der. Den føler jeg blir for stor.

Men en E60 i sedan som ser grei ut er ingen dum bil! :)

Erfaringene mine med Bmw på vinterføre er litt variert.

En kamerat av meg hadde en e36 og den var ubrukelig!

Han har nå en e46 og den er mye bedre igjen.

Kanskje bmw har kommet seg de siste årene på denne fronten!? :)

Audi kom med ny modell i 2008 ja, men sent på året ( august elns!? )

Så man fikk ennå B7 produsert frem til B8 ble lansert.

Men skal man ha B8 så må man plutselig hoppe ett godt stykke opp i pris igjen, for å få med greit med utstyr.

Men jeg liker best B7 som jeg linket til. :)

Enig med Glavalavala. så også på en 3 serie coupe (bensin 6'er FTW da). Men etter å ha prøvd en 5'er sedan så er det ingen vei tilbake. :dribble: (men gud som jeg kommer til å slite med å finne en i rett spec for meg).

Ser den.

Som jeg skriver til Glavalavala så er jeg mest interessert i sedan jeg også, men der er det ikke mye å velge imellom så kanskje jeg skulle prøvd en av de også. Så kunne jeg fulgt med om det kommer en jeg liker for salg. Eller så er jo import også en mulighet..

Lenke til kommentar

BMW 520DA :

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=31628171

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=31645098

Det er 2 alt, men du finner nok flere om du følger med.

De som ligger under og rundt 300.000,- og har 60.000-90.000km går relativt kjapt har jeg sett.

5 serien er ikke like M-fiksert og sportseter er ikke et like stort + som i 3 serien.

de heter vel komfort også for 5 serien. Men de vanlige er så komfortable at det er ikke noe påeng egentlig.

Det var en stund alle ville ha M-pakka, men på 5 serien så er det liten vits syntes jeg.

Hvis du tror du vil ha skinn så prøv det først, øyet ser men rompa fryser og svetter.

Og det er ikke skinn alt som ser slik ut. Her har BMW valgt plastik på mye og det er noe dritt å sitte på.

Finner du en som er "vanlig" + pen kan du gjøre et kjempekupp.

Pruting er lov så 315.000,- blir lett 300.000,-

Du finner nok en 520D 2009 til den prisen du har på 320en du viste.

Å ja da : http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=31456902

Men anbefaler automaten da den er svært behagelig, den har også slik tiptronic mode.

Ny automat i 2008.

Lenke til kommentar

Siden du bare har hatt lappen i 5 år, antar jeg at du er relativt ung - og hvorfor skal du kjøpe deg en gubbebil(5-serie) eller familiebil(stasjonsvogn) da?

Alle disse nye bilene har esp og antispinn, så å komme seg frem på vinteren skal ikke være det største problemet. Leke seg kan man med bakhjulstrekk også ;)

Lenke til kommentar

Jeg hadde utvilsomt gått for E92en. Jeg har hatt tre bmwer, og med gode dekk er det faktisk ikke noe problem å komme fram på vinterføre. E36 325ien jeg hadde var faktisk veldig god på vinterføre, men det kan være greit å vite hvordan man kjører en bakhjulstrekker da. Nå har jo alle biler elektronikk som skal hjelpe til, så det skal vel gå greit.

Coupe er jo tingen å gå for når du er i tyveårene. Klart, en Avant kan bli veldig pen, men det er fortsatt noe spesielt med en coupe. Det føles litt egoistisk og herlig å eie en. Og den du fant var jo latterlig fin også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...