Gå til innhold

Hvilken skjerm til fotoredigering?

Anbefalte innlegg

Dette er ikke noe problem på eizo skjermen da den har større pixel pitch, og det er heller ikke trist at bilde er enda bedre enn på dell skjermen ;)

Nå har jo Eizo alltid laget meget bra skjermer i toppklasse - dog med ikke uvanlig rimelig høye priser. Min gamle 19 tommers var Eizo og forskjellen den gangen mot andre skjermer var synbart rimelig stor. Om det er like store forskjeller i dag aner jeg ikke.

Tor

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde heeelt glemt av denne tråden jeg, men det har skjedd saker og ting samt andre prioriteringer siden sist, så skjermen ble nedprioritert i siste liten grunnet innkjøp av en del L-optikk til kameraet.

Har brukt nesten 40.000,-den siste uker på L-optikk, så nå må det spares litt igjen før skjermen blir et faktum. Sikler faktisk litt på Apple skjermen på 27". Den er bare helt rå, og jeg sikler pådenne hver gang jeg er på Elkjøp :love:

Endret av BjerkneZ
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg tar opp tråden igjen her og lurer på om noen kan gi meg noen fornuftige råd. Jeg innser at jeg trenger en bedre skjerm til fotoredigering enn den jeg har på laptoppen, og jeg villig til å betale en del for å få en skjerm jeg kan leve med i noen år. Jeg er interessert i en skjerm på 23-24’’, større er ikke aktuelt. God oppløsning og så riktige farger som mulig er viktig.

Jeg har sett på et par stykker, den ene er DELL U2410 ULTRASHARP 24’’, som kan fås fra Dustin for kr. 3499. Jeg er imidlertid villig til å betale en del mer, hvis jeg får en vesentig bedre skjerm, men innen visse grenser, mer enn 8-10.000 er ikke aktuelt for skjermen. EIZO FLEXSCAN SX2462WF 24

ser bra ut, men er det verdt å betale mer enn dobbelt så mye for denne? Jeg har lest spesifikasjonene for begge så øyet blir stort og vått, men er ikke sikker på hvor mye disse har å si. For Dell-skjermen står det f.eks at: ’PremierColor-teknologi gir en fargedybde på 1,07 milliarder farger og fargegamut på 110 % (vanlig)’, mens for Eizo-skjermen står det: ’Fargestøtte 16,7 Mill’ (som jeg fant ut var millioner og ikke milliarder) og ’ SX2462W reproduserer 98 % av Adobe RGB-fargeområdet slik at den kan vise de fleste fargene i et fotografi som er tatt i Adobe RGB-modus. Snakker de om det samme eller?

Begge disse har IPS-panel, jeg ser det er noen andre også i dette prisområdet fra Eizo som har VA-panel, hva er egentlig forskjellen på dette og IPS-panel og hva er best? Ville evt. andre fra Eizo i dette prisområdet (+/-) være bedre?

Hvis jeg vil bruke veggfeste, kan jeg bruke samme type for begge, eller må en bruke spesielle fester fra Eizo-skjermer (de ser ut til å være veldig mye dyrere)?

Lenke til kommentar

Jeg innser at jeg trenger en bedre skjerm til fotoredigering enn den jeg har på laptoppen, og jeg villig til å betale en del for å få en skjerm jeg kan leve med i noen år.

Dette er et omfattende tema og jeg kan ikke svare på alt du spør om, men jeg har da noen kommentater - forhåpentligvis mer oppklarende enne det du allerede har lest...

Det er umulig å bedømme to skjermer ut fra bare spesifikasjoner, men Eizo-skjermen ser ut til å være et par hakk bedre. Om det er ting du har glede av, og ikke minst stor nok glede av til å forsvare prisforskjellen er et annet spørsmål.

Jeg har sjekket Dells og Eizos sider og spesifiaksjonene sier at Eizo-skjermen har litt større fargerom enn Dell skjermen, tallene er imidlertid 98% vs 96% (for Dell) av Adobe RGB (aRGB) fargerommet. Nå vet jeg ikke hva du kan om fargerom, men sRGB er "standarden" for Windows og i praksis for bilder på nettet og fargerommet de fleste skjermer burde kunne gjengi. Mange kan også det, laptoper ofte noe mindre og uten at skjemene er kalibrert er det aldri helt nøyaktig.

At disse kan gjengi 98/96 av aRGB-fargerommet betyr at de kan gjengi en del "flere" farger enn en standard skjerm. Forskjellen fra 96 til 98 er i praksis ubetydelig og bør ikke påvirke valget ditt i noen (stor) grad. Det at Dell oppgir 110% er ikke i forhold til aRGB, men på hjemmesiden til Dell står det 96% av aRGB.

Standard antall farger er 24 bit, 8 bit for hver av RGB-kanalene. Totalt gir det 24 millioner farger. Normalt har grensesnittet mellom PC og skjerm 24 bit og da hjelper det i utgangspunktet ikke så mye om enkelte skjermer faktisk kan vise mer (for eksempel 30 bit). Med Displayport og riktig programvare er det imidlertid mulig å få 10 bit pr kanal til skjermen og det støtter Eizo-skjermen. Flere bits gir flere nyanser og reduserer faren for banding på gradienter, og med større fargerom enn sRGB øker også nytten av flere bits ut til skjermen. Men da må PCen din altså ha displayport og skjermkortet (og programvaren) må støtte 10 bits pr kanal. Hva Dell-skjermen kan i denne sammenhengen er uklart. Jeg fikk ikke noen god forklaring fra Dells sider. Det som er klart er at 2410 har 10bits intern prosessering, noe som sikkert kan være en fordel, men jeg klarte ikke å se om den også godtar 10bits fra skjermkortet slik Eizo-skjermen gjør. Virker dette helt ukjent/ubegripelig? Da er det kanskje liten vitsi å vektlegge denne egenskapen.

Totalt sett ser det ut som Eizo-skjermen har en del muligheter for justering enn det Dell-skjermen har, men personlig tror jeg overgangen fra en laptop skjerm til en ganske god IPS-skjerm som Dell 2410 er er mye større enn overgangen fra Dell til Eizo, som det sannsynligvis vil være vanskelig å se uten å ha skjermene side ved side.

Er du en profesjonell bruker er det kanskje verdt ekstrautgiften, men for mer hobbybruk vil Dell-skjermen gi en kjempeforbedring i forhold til det du har. Har du ikke kalibreringsutstyr ville jeg også prioritert det fremfor å gå opp i øverste klasse for skjermer.

Enkelte store fotoforetninger har også en del skjermer. Jeg vet FotoVideo i Oslo har hatt skjermer utstilt, men ikke sikker på om de har det for øyeblikket. Har du mulighet så ta en tur til en butikk hvor du kan se noen forskjellige skjermer i praksis.

Så vidt jeg kan se har begge skjermer standard Vesa-feste for veggmontering.

Endret av seriksen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvfølgelig er det et stort poeng å ha 10bits farger i skjermen selv om du har 8bit bilde ut - hvis skjermen støtter hardware-kalibrering. Så kan skjermen "tune" inn sine farger, så du får "riktigere" farger uten at to forskjellige fargenyanser vises på skjermen som samme farge.

Lenke til kommentar

Takk for omfattende svar. Jeg kjenner selvsagt til fargerom og forskjell på sRGB og aRGB, og jeg har kalibreringsutstyr. Jeg har en relativt brukbar skjerm på laptoppen, en Studio XPS q1640 (16in Truelife 1080p Full HD RGBLED Edge to Edge Display, skjermkortet er 1GB ATI Radeon HD 4670 graphics card), spørsmålet var ikke hvor mye bedre alt ville bli med en ny skjerm, men om den Eizo-skjermen (eller en lignende) jeg nevnte er vesentlig mye bedre enn den fra Dell. Fint at du klarte å finne ut av hva Dell ment med sin beskrivelse ’110% color gamut’, jeg syntes det var litt pussig at det i spesifikasjonene på Dustins hjemmesider ikke var helt sammenlignbare opplysninger. Jeg er enig i at det ikke er vesentlig forskjell om fargerommet er 96 eller 98%. Om jeg synes det er verdt å legge det dobbelte i en skjerm må jo til syvende og sist bli mitt valg, men når du sitter og baler med Photoshop flere timer daglig er det ergerlig å ikke få det meste ut av arbeidet pga begrenset skjerm, selv om det bare er til hobbybruk.

J

eg var innom FotoVideo i går, men så lite skjermer utstilt, og ekspederingen gikk forferdelig tregt. Det er ikke så lett å velge ved bare å se skjermer fra en leverandør heller, så jeg vet ikke hvor mye jeg får ut av å gå tilbake til FV for å se det de måtte ha.

Lenke til kommentar

Det er alltid vanskelig å vite hvor mye den som spør kan, og hvilket nivå svaret bør ligge på så jeg prøver å holde svarene på et forholdsvis enkelt nivå fremfor å gå i dybden og forutsette alt for mye. Tidligere hadde FV både Apple og Eizo skjermer utstilt, men jeg har ikke sett om de har det etter at de flyttet til sine nåværende lokaler. Helt enig i at det å se bare en skjerm av gangen gjør det vanskelig å bedømme nyanser i kvalitet. Interfoto har muligens også noe utsilt, men jeg har ikke vært og sett. Muligens Photophono også.

Jeg kan dessverre ikke si om du kan få 10bit farger fra din PC med Eizo, skjermen, jeg fant en Studio XPS med 16-tommer skjerm hos Dell, men ikke eksakt ditt modellnummer. Den hadde imidlertid Displayport, men som sagt avhenger det også av skjermkort. Jeg har ikke skjermer med 10 bits oppløsning selv så jeg har aldri satt opp dette selv. 10 bits farger skal imidlertid funke med CS5 og SX2462W, men ditt skjermkort er ikke listet som supportert.

http://www.eizo.com/global/support/compatibility/monitors/20.pdf

Om det betyr at det ikke vil virke er jeg ikke sikker på, pdf'en sier verifiserte kombinasjoner og ikke at andre ikke kan virke. 10 bits farger er et argument for Eizo skjermen, men jeg ville ikke tatt noe for gitt uten å ha prøvd - det ser ikke så lovende ut.

Når det gjelder Dustins info så har de fleste nettbutikker ikke kunnskap (i hvert fall ikke de som klipper og limer inn produktspesifikasjoner) på det nivået du spør etter/leter etter. Det er heller ingen standardisert måte å oppgi slikt på så eneste mulighet er å lese spesifikasjoner fra fabrikanten, eventuelt søke etter tester på nettet. Det er forøvrig en del tvilsomme monitortester, men det finnes også en del gode.

Jeg vet ikke om lesing av (flere) tester vil gi deg så mye, men jeg synes det er nyttig for å forstå teknologien som igjen gjør det enkler å tolke spesifiskasjoner og produktinformasjon (dvs reklame).

Xbit Labs går relativt grundig til verks med tester, det finnes flere andre også, men her har de en test av U2410: http://www.xbitlabs.com/articles/monitors/display/dell-eips-roundup.html, og sier også litt om e-IPS som brukes i en del rimeligere IPS-skjermer.

flatpanelshd har test av SX2462W: http://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=1307605881

og U2410: http://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=1259151406

Anandtech har også bra monitortester, men jeg tror ikke de har testet noen av de du ser på.

Lenke til kommentar

Takk for nyttig info. Hm, konklusjonen av Xbit Labs test var jo ikke så oppløftende: 'The 24-inch U2410 is rather a disappointment....... has rather poor setup: inaccurate gamma curves, irregular backlighting, a tonal shift towards greens, and imprecise emulation of sRGB and AdobeRGB color spaces.' Testene i flatpanelshd viser jo tydelig en del interessante forskjellige, jeg får kanskje se om det går å finne noen mer ved å oppsøkes noen som kan ha aktuelle modeller utstilt i Oslo-området.

Lenke til kommentar

Hm, konklusjonen av Xbit Labs test var jo ikke så oppløftende: 'The 24-inch U2410 is rather a disappointment....... has rather poor setup: inaccurate gamma curves, irregular backlighting, a tonal shift towards greens, and imprecise emulation of sRGB and AdobeRGB color spaces.'

De skrev vel også at den blir bedre med eget kalibreringsutstyr. Ellers selger Digital Impuls både Dell og Eizo-skjermer. Jeg vet ikke om det er mulig å få sett på dine alternativ der, men de har gjerne noen skjermer utstilt. Du kan jo høre med dem hva som er mulig. Butikken ligger tvers overfor FotoVideo.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...