Gå til innhold

Adventskalender: 24 språk på 24 dager

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Uff, føler jeg må sette meg inn i litt terminologi når det kommer til språkfunksjonaliteter. Språket er "bla", "bla" og støtter "bla" leser jeg. :p

Noen som har lesestoff som forklarer fint slike forskjeller?

Wikipedia!?

Vanskelig å finne riktig nivå å legge seg på. Mange av mine lesere er profesjonelle utviklere med flere års erfaring fra ulike språk. Andre er hobbyutviklere og nybegynnere. Generelt sett forsøker jeg å ikke bruke uttrykk jeg ikke har forklart tidligere på bloggen et sted, men det er vel litt mye å forvente at du har lest alt fra starten :)

Kanskje jeg skulle laget en statisk side med en generell begreps-liste på bloggen?

Endret av torbjørn marø
Lenke til kommentar

Uff, føler jeg må sette meg inn i litt terminologi når det kommer til språkfunksjonaliteter. Språket er "bla", "bla" og støtter "bla" leser jeg. :p

Noen som har lesestoff som forklarer fint slike forskjeller?

Wikipedia!?

Vanskelig å finne riktig nivå å legge seg på. Mange av mine lesere er profesjonelle utviklere med flere års erfaring fra ulike språk. Andre er hobbyutviklere og nybegynnere. Generelt sett forsøker jeg å ikke bruke uttrykk jeg ikke har forklart tidligere på bloggen et sted, men det er vel litt mye å forvente at du har lest alt fra starten :)

Kanskje jeg skulle laget en statisk side med en generell begreps-liste på bloggen?

Lage vanskelige ord til lenker slik at man lett kan trykke på den og komme til relevant artikkel på wikipedia eller andre nettsider (eventuelt tidliggere blog-post om du har skrevet om det). Personlig synes jeg språket er veldig greit og ikke for avansert, det er sjeldent jeg kommer over ord jeg ikke har hørt om og de gangene det skjer er det ting som ofte er lett å google å forstå relativt fort; og med tanke på målgruppen din synes jeg det er veldig greit. Jeg tror ikke helt dine blogg-poster er ment for en som nettop har startet å lære seg programmering - men mer folk med litt kjennskap til det fra før av (og som du sier, opp til folk med flere års erfaring som profesjonell utvikler)

Endret av etse
Lenke til kommentar

Wikipedia!?

Ja, slår opp ting på wikipedia/googler det om det er noe jeg ikke skjønner. :)

Jeg er vel en del hakk over nybegynner/hobby, men samtidig noen hakk under profesjonell. Det jeg var på jakt etter var vel en form for forklaring over forskjellige konsepter innenfor programmeringsspråk.

Lenke til kommentar

Eg har vore borti nokre av språka du skriv om, særleg (skrekk og gru!) Oz, men eg syns du gir ein fin og forståeleg introduksjon til resten av språka. For min del kunne du gjerne hatt litt fleire programmeringsdøme for kvart språk, men eg har full forståelse for at dette er tidkrevande for deg, så eg slår meg til ro med det eg får. ;)

Gode artiklar og interessante programmeringsspråk!

Lenke til kommentar

Eg har vore borti nokre av språka du skriv om, særleg (skrekk og gru!) Oz, men eg syns du gir ein fin og forståeleg introduksjon til resten av språka. For min del kunne du gjerne hatt litt fleire programmeringsdøme for kvart språk, men eg har full forståelse for at dette er tidkrevande for deg, så eg slår meg til ro med det eg får. ;)

Gode artiklar og interessante programmeringsspråk!

Takk for det! Hva er det du har brukt Oz til forresten?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...