Simen1 Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Jeg klarer meg i hvert fall frem til sommeren. Jeg har litt over 30 TB ledig på serverne hjemme. I tillegg hadde jeg 8 x 2TB i løse disker før flommen, og kjøpte 8 til i dagene etter at produksjonsproblemene ble kjent. Dermed kan jeg fylle opp serverne og ha minst 1x backup av alt. Jeg har 95 TB ledig plass og bare venter på å kunne kjøpe ennå mer ledig plass. </ironi> Hva er vitsen med all den ledige plassen? Oppdiktet penisforlengelse? Lenke til kommentar
007CD Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 @Simen1: Nei, frykten for å gå tom blir bare verre for hver gang, ergo tar vi enda større skippertak for hver gang og øker kapasiteten i håp om å slippe denne skrekkfølelsen ved å ha for lite plass Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 En slags samlemanisk klaustrofobi? Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 (endret) Fikk tak i 2 3tb rett før prisen gikk opp, heldigvis var CDON trege med å sette opp prisene. Fikk solgt 4 1.5tb en uke etterpå, og gikk i 0 på den oppgraderingen - men angrer litt på at jeg solgte alle 4 istedet for 3 dersom dette varer langt utover i 2012. Har så jeg greier meg en stund, men likevel... skulle helst hatt noe færre disker, da det er på håret ift antall SATAkontakter på HK atm. Skulle jeg ha en SSD til + brenner blir det fort en slot for lite, med mindre jeg tar en spansk en og kjører noe på eSATA - noen som vet om det er mulig å kjøre intern brenner på de kontaktene? Endret 21. november 2011 av knopflerbruce Lenke til kommentar
TAC-2 Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 </ironi> Hva er vitsen med all den ledige plassen? Oppdiktet penisforlengelse? Jeg vil ha minimum 10% ledig plass til enhver tid. Jeg kjørt fdupes og fjernet 6-7 TB med overflødige data etter at flommen dukket opp, dermed endte jeg opp med 30TB ledig. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Har 8 terabyte. Tror jeg overlever i noen år... Lenke til kommentar
lain Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Glad jeg fikk bygd ny server i vår, og kjøpte mine 8x2TB disker da. Og ikke minst, ny game pc nå på sensommeren, med ny SSD og teradisk. Men som flere har påpekt, ting vil normalisere seg over tid. Vi har hatt latterlig lave priser siste par årene, ikke direkte krise om man ikke kan bygge seg 30TB server for under 10k. Lærer heller folk å tenke på gjenbruk av eldre hardware og bruke plassen bedre. Hmm, er glad jeg kun trenger 2-3 "små" harddisker på ca 300gb/stk håper jeg kan kjøpe brukt "rimelig"... Ellers, så ser det sånn smått kjipt ut prismessig hvis man trenger mange harddisker. Du får si ifra om du ikke får tak i noen, har liggende 7-8 500GB disker jeg sikkert aldri kommer til å bruke igjen, bare jeg gidder å skru de ut av gamle serveren. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Jeg synes ikke prisene er så voldsomme. Man får jo fint 2TB for under tusenlappen. Selv om de kostet mindre før flommen, så er det ikke problematisk på budsjettet for de som behøver en ny disk. Selv satte jeg inn en SSD og 5 * 2GB sist jeg bygget ny PC. Kjekt å sette inn alt når man bygger, og være ferdig med det. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 (endret) Jeg hadde i grunn bestemt meg for å ikke kjøpe før dette var over. Men for sikkerhetsskyld kjøpte jeg inn 3x3TB disker i går til 1600,- per stk. noe som er forholdsvis normal pris på toppdiskene. Riktignok har prisen på akkurat denne disken steget ca. 2-300,- men det overleves. Da har jeg 9TB i reserver mens krisen utbedrer seg til neste jul. En av årsakene er at jeg har utsatt et prosjekt om å få flyttet en del data og gjenopprettet noe data etc. pga. "diskmangel" og tidsmangel. Da skulle jeg klare meg fint der også. Hadde ikke noe stort behov for plassen men greit å ha til div. tekniske krumspring jeg ønsker å få utført over tid nå. Samt å utbedre dagens backupløsninger. Bare skaffe meg en e-sata/usb3 "dongle" til dette. Noen gode tips? Trenger i utgangspunktet ikke en full NAS løsning for dette og noen 3-4 bay rammer har jeg liggende som fint kan emulere "diskkabinett". En e-sata/usb3 kabelsak som kan koble til en 3-4 disker via dette grensesnittet og gi strøm evt. via ekstern strømadapter hadde vært perfekt. Litt som disse USB HDD kitene man får men med mulighet for flere disker samtidig. En JBOD jumper samtidig hadde jo vært supert. Endret 22. november 2011 av Theo343 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 (endret) Jeg synes ikke prisene er så voldsomme. Man får jo fint 2TB for under tusenlappen. Selv om de kostet mindre før flommen, så er det ikke problematisk på budsjettet for de som behøver en ny disk. Klarer ikke å finne en eneste 2TB disk til under 1000,- som ikke er fra en tildels "imaginær" forhandler. Billigste disken på lager fra forholdvis kjente leverandører ligger på 1095,-. Kan du derimot vise til en bestillingbekreftelse uten rest og deretter bilder av leveranse så kanskje jeg tar disse "alf og co data" litt mer alvorlig på disse prisene. Derimot ville jo RMA være spennende når behovet oppstår. Endret 22. november 2011 av Theo343 Lenke til kommentar
Lumpness Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 (endret) Diskene som er hos clas olson har stått i statisk posisjon nå i flere uker, sjekket nå også bare for å se om jeg tjente noe på kjøpet sist uke. samme pris enda : 1398 for 3 tb disk. Seagate Goflex bare et tips. E: linko http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=165090004 Endret 22. november 2011 av Lumpness Lenke til kommentar
Mgut Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 godt at jeg har mange harddisker til overs. 2stk 750gb black 2 stk ssd(32gb og 120gb) og 5sttk 1tb green harddisk Lenke til kommentar
S!D Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Holdt på å måtte invistere i en ny 2TB disk... :-s Klarte heldigvis å få fiksa den gamle ^^ Binders og gaffateip <3 Lenke til kommentar
jakols Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Gull for meg =D Kjøpte 5 TB på Fredagen for 450,-kr disken på tilbud... mandagen var prisene på samme diskene 1445,- kr pr. disk =D Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 </ironi> Hva er vitsen med all den ledige plassen? Oppdiktet penisforlengelse? Jeg vil ha minimum 10% ledig plass til enhver tid. Jeg kjørt fdupes og fjernet 6-7 TB med overflødige data etter at flommen dukket opp, dermed endte jeg opp med 30TB ledig. Om 30TB bare er 10% av kapasiteten din,så har du presumptivt ett så høyt forbruk av plass at det fort kan bli problematisk allikevel? AtW Lenke til kommentar
InnFjording Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Det virka som om lagringsplassen min minkar proposjonalt med at harddisk-prisane går opp. Where is your god now? Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Har også mer plass enn jeg bruker for tiden. Fant ut av at 50% av alt skrammelet jeg hadde på diskene mine var bare surr og fjas som jeg aldri så på (tv-serier etc) og annet dritt, så de gikk i papirkurven. Så klarer meg utover 2012 med det jeg har. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 En slags samlemanisk klaustrofobi? Ja nesten så, og etter at jeg har begynt å leke med virtualisering og Linux distroer så begynner disse ISO filene å spise plass også og da er det hele igang. Lenke til kommentar
TAC-2 Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Om 30TB bare er 10% av kapasiteten din,så har du presumptivt ett så høyt forbruk av plass at det fort kan bli problematisk allikevel? AtW 10% ligger rundt 22-23 TB. Ved sommerferietider er jeg nok rundt 100% ja, selv om jeg rydder vekk en del mer innen den tid. Da blir det enten å gå ned på redundansen på noe av det, eller la nettlinja hvile litt. Jeg har dog et håp om at prisene er på vei nedover igjen før den tid. Lenke til kommentar
TAC-2 Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Diskene som er hos clas olson har stått i statisk posisjon nå i flere uker, sjekket nå også bare for å se om jeg tjente noe på kjøpet sist uke. samme pris enda : 1398 for 3 tb disk. Seagate Goflex bare et tips. E: linko http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=165090004 Ikke på lager Flere vil ankomme 16-12-2011 Gjelder 3 TB - utgaven. 2 TB et fremdeles på lager. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå