Gå til innhold

[Løst] css 2.1 validering ok, innhold vises ukorrekt i opera...

Anbefalte innlegg

Hei,

www.fornoydefolk.no/nytt holder jeg på med omkoding av eksisterende sider; dog skal det ikke foretas altfor brutale endringer utover selve designet.

Et første utkast er "klart" på ovenstående link og alt fint så langt.

Siden er testet med:

* FireFox 8.0

* Internet Explorer 8.0.6001.18702

* Chrome 15.0.874.121 m

* Safari 5.1.1 (7534.51.22)

* Opera 11.52

og det er kun Opera 11.52 som tuller.

Den putter teksten fra knapp 1 og knapp 2 på knapp 1 (CSS plassert tekst).Dermed blir det selvfølgelig seende feil ut, med tillegg av at den nederste knappen blir stående tom.

Ved validering av CSS koden (validering) rapporteres ingen feil. I Firefox, IE, Chrome og Safari blir teksten plassert riktig.

Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

utf8_norwegian er ikke et gyldig tegnsett. Du har forøvrig glemt et " i samme meta-tag.

Dersom jeg endrer til charset="utf8" blir æ, ø og å ikke vist korrekt (dersom jeg ikke html-encoder de).

Jeg ser jeg hadde glemt to " i samme meta tag.

Etter korrigering har det ingen påvirkning på visningen i Opera.

Lenke til kommentar

Prøv utf-8. ;)

Nei, det skal ikke ha noe å si for visningen i Opera, men når menyen ser slik ut føler jeg ikke for å fortsette å lese:

Screen%20Shot%202011-11-21%20at%205.43.31%20PM.png

Akkurat det er jeg enig med deg i :)

Hadde prøvd med charset="utf8" før, men hadde ikke med bindestreken. Utrolig til forskjell et lite tegn kan gjøre ;)

Men tilbake til det opprinnelige problemet jeg postet om; kan det være en løsning å bruke en opera-css-workaround for å plassere teksten riktig?

Jeg prøvde med Css Fix widgeten til Opera, men den fant ikke noe å rette, så sånn sett er det litt vanskelig å vite hvor man skal begynne...

Åpen for forslag, om noen har noen.

Endret av martinbn
Lenke til kommentar

Får samme resultat i Opera 11.52 som i Chrome, FF osv.

Forresten, hvorfor bruker du en masse javascript for å endre menybilder? Gjøres lett i CSS:

a { background:url(bilde1.jpg); }
a:hover { background:url(bilde2.jpg); }

opera.png

Slik kommer det opp til meg og har testet fra flere maskiner, med samme visning som på bildet her. Vel å merke, kun i Opera. Har også prøvd å slette all cache, avsluttet Opera og sjekket igjen uten at det utgjør noen forskjell.

Skal se på å gå bort fra Javascript på de elementene jeg kan gjøre det på :)

Takk for tipset.

------------

Vel, da har jeg gått bort fra JS for å bytte bildene, og har fått problemet løst.

Løsningen ble å legge på ekstra div og skrive ny css klasse, slik at jeg får justert hvor teksten skal plasseres over knappene :)

Endret av martinbn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...