Gå til innhold

Noen som har erfaring med eraser?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal selge pc'en og vill slette innholdet på harddisken. Fikk igår tips å prøve DBAN, men etter uttalige forsøk har jeg ikke fått til å bruke dette "programmet". Jeg kom da over et annet program som heter Eraser og vill prøve dette. Jeg har installert det, men hvordan går jeg frem for å reformatere/slette alt på harddisken min med dette programmet?

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Last ned en ubuntu livecd og brenn ut på cd eller legg ut på usb-penn.

Når du så starter den opp, så åpner du et terminalvindu, og skriver

dd if=/dev/ran of=/dev/sdX

X er her da disken, om du bare har en disk er den mest sannsynlig a, som i sda. Kjør fdisk -l først for å få en oversikt.

Dette tar en god stund, og skriver over disken med tilfeldig data (støy), gjør det et par ganger så er det ikke mulig å få ut noe som helst etterpå.

Lenke til kommentar

DD gjør ikke jobben like bra som DBAN.

Snakker du om tømming for en reinstall så funker stort sett alle programmene likt, men skal du beskytte dataene så er det eneste alternativet noe som DBAN som det ikke er mange av.

Den sender en kommando som er en del av ATA grensesnittet som forteller disken at den skal slettes, dette gjør at disken er med på operasjonen og skrur av hurtiglagring internt OG den vil skrive til samtlige sektorer, både skadede og reallokerte.

Bruker du DD sender du aldri denne kommandoen og du vil aldri få ødelagt dataene helt og holdent.

Lenke til kommentar

Snakker du om tømming for en reinstall så funker stort sett alle programmene likt, men skal du beskytte dataene så er det eneste alternativet noe som DBAN som det ikke er mange av.

Den sender en kommando som er en del av ATA grensesnittet som forteller disken at den skal slettes, dette gjør at disken er med på operasjonen og skrur av hurtiglagring internt OG den vil skrive til samtlige sektorer, både skadede og reallokerte.

Bruker du DD sender du aldri denne kommandoen og du vil aldri få ødelagt dataene helt og holdent.

Får ikke til DBAN. Har brent iso filen over på en cd(det er 6-8 filer på cd'en nå). Når jeg setter inn denne cd'en og restarter pc'en så kommer det første vinduet opp der hvor du kan trykke F11 for å komme inn på BIOS, men etter det er alt bare svart og ingeting skjer. Prøvde også cd'en på min andre pc og der kom jeg bare til skrivebordet hver gang jeg prøvde å starte pc'en med cd'en i. Har du kanskje forslag til hva jeg gjør feil? Er lite kjent med pc'er, så om du orsker prøv å forklare enklest mulig dersom det lar seg gjøre :D

Lenke til kommentar

DD vil overskrive hver eneste bit på hele platen(e) på disken, what more do you need? Det er ikke akkuratt sånn at disken lagrer bruksdata andre steder.

Om du kjører den to eller tre ganger avhengig av hvor paranoid du er, så finnes det ingen vei tilbake.

Lenke til kommentar

DD vil overskrive hver eneste bit på hele platen(e) på disken, what more do you need? Det er ikke akkuratt sånn at disken lagrer bruksdata andre steder.

Om du kjører den to eller tre ganger avhengig av hvor paranoid du er, så finnes det ingen vei tilbake.

Aner ikke hva en ubuntu live cd er. Og hvis det går på det samme som DBAN, hvor jeg ikke får bootet fra cd'en så kommer jeg sikkert over samme problemet. Er DD=Eraser?

Lenke til kommentar

Hvorfor får du ikke startet fra cd?

Det er det jeg akkurat ikke vet :/ På den ene pc'en kommer jeg bare til en svart skjerm når jeg starter opp maskinen, på den andre slår pc'en seg bare på helt normalt og jeg kommer til skrivebordet.

Når du referer til DD og "ubuntu live cd" er det snakk om programmet Eraser da? Eller er det et annet program? Er jeg dum som blir forvirret av dette :D?

Lenke til kommentar

Han har enten brent ISO filen feil ved å brenne selve ISOen, eller kopiert ut innholdet for å så bruke noe ala brenneprogrammet til Windows.

Dette vil dessverre IKKE fungere, du må bruke en brenneprogram som lar deg brenne ut en ISO, for eksempel Alcohol 120% eller "Infrarecorder" om du vil ha ett gratis alternativ.

Da vil ISOen brennes korrekt med dataene som kreves for oppstart, deretter er det MULIG du må inn i BIOS for å sette den til å starte opp fra CDROM FØR harddisk.

DD duger ikke, som sagt, disken tolker det som vanlig skriving og dette er ikke godt nok.

DBAN er tregere men gjør det grundig siden den gir denne spesielle kommandoen som er en del av ATA kommandsettet.

TechSNAP har mer detaljert info angående dette:

Rundt 31 minutter og 50 sekunder og ut så får du vite hvorfor.

Lenke til kommentar

Han har enten brent ISO filen feil ved å brenne selve ISOen, eller kopiert ut innholdet for å så bruke noe ala brenneprogrammet til Windows.

Dette vil dessverre IKKE fungere, du må bruke en brenneprogram som lar deg brenne ut en ISO, for eksempel Alcohol 120% eller "Infrarecorder" om du vil ha ett gratis alternativ.

Da vil ISOen brennes korrekt med dataene som kreves for oppstart, deretter er det MULIG du må inn i BIOS for å sette den til å starte opp fra CDROM FØR harddisk.

DD duger ikke, som sagt, disken tolker det som vanlig skriving og dette er ikke godt nok.

DBAN er tregere men gjør det grundig siden den gir denne spesielle kommandoen som er en del av ATA kommandsettet.

TechSNAP har mer detaljert info angående dette:

Rundt 31 minutter og 50 sekunder og ut så får du vite hvorfor.

Skal prøve et annet brenneprogram, takk for tipset :)

Lenke til kommentar

Kanskje det jeg vil begynne med å spørre er hva du skal gjøre med disken etterpå.

Skal du bruke den i en annen maskin i huset? Eller skal du selge den? Eller skal du skrote maskinen?

Sistnevnte synes jeg DBAN er absolutt minimum, men for bruk innad ditt eget hjem derimot så holder det med en formatering evt DD i Linux.

Lenke til kommentar

I Utforsker kan du høyreklikke på disken, og velge Formater fra menyen. Så tar du vekk haken for 'Hurtigformatering'.

PS: men det fungerer naturlig nok ikke på Systemdisken.

Dette nuller ikke ut disken fra start til slutt. Derimot så markeres alle områder for omskriving, og hver sektor sjekkes for feil.

Low format programmer derimot nuller hele disken.

Lenke til kommentar

Har nå brent DBAN filen over med "CDBurnerXP", som var anbefalt på selve DBAN siden. Får derimot fortsatt ikke til å boote pc'en fra cd'en jeg har brent det på :/ Har vært inne på BIOS og sett på boot sequence, og der står det; 1st boot: CD/DVD, 2nd boot: Harddisken 3rd boot: husker ikke. Når jeg starter pc'en kommer jeg forbi det første vinduet, altså der hvor du kan trykke for å komme inn på BIOS, men etter det er skjermen bare svart og ingenting skjer.

Kan det ha noe å gjøre med den cd'en jeg har brent filen på? Har prøvd med flere av den samme cd'en også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...