Gå til innhold

For tidlig å spekulere sokkel 2011?

LMH1

Anbefalte innlegg

Hei, er det fortidlig å kunne diskutere angående Intel Core i7 3960X og etterkommerne dems?

Og spekulere når man bør kjøpe sokkel 2011 oppsett?

Siden jeg vurder nå om jeg før nyttår skal gå over til sokkel 2011 eller om jeg bør vente, i håp at det ikke vil oppstå problemer slik som sokkel 1155 hadde under tidlig utgivelse.

Er kjedelig å sende et hovedkort til 2000 kr eller mere, tilbake til produsent, om man ikke får reprasjonen byttet gratis på døren hvis man likevell skal betale så mye for et slik oppsett.

Nå trenger jeg ikke å oppgradere, men er mest informasjon når dere mener det er lurt å kjøpe et slik oppsett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ventet til LGA2011 kom, så jeg kunne se hva prisen ble. Men ble ganske skuffet over prisen, så gikk for en 2600k istedenfor. Så jeg kommer til å vente til prisen blir bedre og nye hovedkort og cpuer kommer til den socken.

Jeg har gått på smellen før mange ganger da jeg ikke har orket å vente til prisen blir billigere. Slik som med de første amd x2, q6600 og q9650. Så nå tar jeg litt roligere tempo med å anskaffe socket/cpuer som nettopp har kommet. Rev nesten av meg håret når jeg betalte over 4000kr for en Q6600, og en måned etter kostet den 2000kr.

Jeg spekulerer om dette vil være det samme tilfellet med 3930K...

Endret av Bentus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bentus: Hvor mange er det som deg? Selvsagt er jeg også for å vente så lenge som mulig, siden på den måten kan jeg spare penger.

Angående AMD tror jeg lite vil skje der i gården, så jeg sliter å se hvorfor skal intel sokkel 2011 gå ned i pris?

Per dags dato er jeg enig at den er alt for dyr, skal man overklokke, må man nok opp mot 5.5 Ghz før prosessoren er verdt prisen per dags dato.

Men uansett kan jo levetiden være maks 2 år.

Uansett har jeg sokkel 1366, så skal jeg kjøpe noe nytt, syns jeg 2011 blir bedre oppgradering en 1155.

Men kan vente litt.

Lenke til kommentar

Hei, er det fortidlig å kunne diskutere angående Intel Core i7 3960X og etterkommerne dems?

Nei, Haswell er under utvikling og skal lanseres i 2013, når etterfølgeren til LGA2011 kommer er ukjent.

Og spekulere når man bør kjøpe sokkel 2011 oppsett?

Med en gang det kommer på markedet! Slike sokler gir mest for penga om man kjøper seg inn med en gang, å kjøpe en LGA2011-prosessor om seks måneder vil være en særdeles dårlig investering, da verditapet vil være ekstremt.

Siden jeg vurder nå om jeg før nyttår skal gå over til sokkel 2011 eller om jeg bør vente, i håp at det ikke vil oppstå problemer slik som sokkel 1155 hadde under tidlig utgivelse.

Er kjedelig å sende et hovedkort til 2000 kr eller mere, tilbake til produsent, om man ikke får reprasjonen byttet gratis på døren hvis man likevell skal betale så mye for et slik oppsett.

Nå trenger jeg ikke å oppgradere, men er mest informasjon når dere mener det er lurt å kjøpe et slik oppsett?

Hvis du har LGA1366 er oppgraderingen minimal.

Jeg ventet til LGA2011 kom, så jeg kunne se hva prisen ble. Men ble ganske skuffet over prisen, så gikk for en 2600k istedenfor. Så jeg kommer til å vente til prisen blir bedre og nye hovedkort og cpuer kommer til den socken.

Jeg har gått på smellen før mange ganger da jeg ikke har orket å vente til prisen blir billigere. Slik som med de første amd x2, q6600 og q9650. Så nå tar jeg litt roligere tempo med å anskaffe socket/cpuer som nettopp har kommet. Rev nesten av meg håret når jeg betalte over 4000kr for en Q6600, og en måned etter kostet den 2000kr.

Jeg spekulerer om dette vil være det samme tilfellet med 3930K...

Du kan ikke mene at du forventet noe billigere enn LGA1366 ved launch?

Disse modellene er bleeding edge, med andre ord er de best kjøpt om man klarer å kjøre dem 100% hele tida. LGA2011 er en serversokkel, X79 er en forbrukertilpasning av serverchipsettet. Det har vært klart fra dag 1 at LGA2011 skulle bli kjempedyr og gi lite for penga. Målet har aldri vært noe slikt som "ytelse for penga", det begrepet er totalt ukjent her, det er ytelse for alle penga (og litt til.)

Grunnen til at firekjernede 3820 ikke kom ut kommer nok av at prisen for å selge en 430 mm^2 stor brikke til ~2000 kr blir for tung å svelge for Intel, dessuten er den ikke bedre enn 2600k.

Kort forklart:

High-end sokkel betyr ekstreme priser

Pris/ytelse er et fremmedord

Ingen konkurranse fra AMD fører til at billige prosessorer ikke eksisterer.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nå er du nok enig den gangen Q6600 og Q9400 kom for første gang, var også disse dyrere, har nok falt ned noe i pris siden den gangen.

Forventer ikke at prisene skal bli billige, med en gang, men jeg lurer mest om når dere mener jeg bør kjøpe prosessor, siden jeg vil ikke gjøre noe feil.

Nå trenger jeg ikke å bytte ut LGA1366 på den måten, er vel heller AM3 (X6 1055T) men jeg flytter delene over til en annen maskin, mest fordi jeg fortrekker å ha spillmaskinen min med de råeste delene.

http://en.wikipedia.org/wiki/Haswell_%28microarchitecture%29

Hva gjør den bedre en sokkel 2011 den har noe jeg nevner men 4 channel ram? Skjermkort går jeg selvsagt for Pci-E til spilling, hadde ikke gjort noe om man kan spille crysis 2 på maks med intel skjermkort, men tror det er lite sansynlig. Så er vel heller effekforbrukeren/8 kjerner man kan få endring på.

Men er det bare 1 år sier du?

Så du mener sokkel 2011 aldri vil kunne finnes spill til å kunne klare den ytelsen?

Fikk lyst på å gjøre et større kjøp neste gang jeg bytter hovedkort + prosessor + ram.

Hovedkortene på sokkel 2011 virker ikke noe særlig (Thounderbolt, USB3, Sata 600), etc er knapt blitt standard ennå? USB2, sata 300 finnes ennå? 10 gigabit ethernet?

Er det flere maskinvare entualister som håper på som meg å kjøpe noe som virkelig blir konge?

Altså en maskinvare som føles like ny om 5 år etter å ha overklokket den?

Eneste som er gammelt er effektforbruken, men slik er vel livet?

Vil sokkel 2011 eksistere ennå om 3-4 år?

Du er vel enig at sokkel 2011 muligens vil bli bedre (Teknisk) en sokkel LGA 1150?

Som er en erstattning av sokkel 1155. Så den er nok ellers lik med untak at thounderbolt, flere USB3 og andre ting. Men spørs vel om det vil bli 8 kjerner prosessor etc?

Angående ram, vet jeg ikke om det vil komme 8 GB kingston ram brikker (Per brikke) dermed må det bli 8x4 = 32 GB.

Siden neste maskin planlegger jeg allerde å ha 32 GB ram (Dobbling av min beste maskin i dag som har 16 GB).

Mener du det er dumt å kjøpe "Kingston ValueRAM DDR3-1333 4GB" ram brikker i dag for å bruke med sokkel 2011? Eller tror du vi får "Kingston ValueRAM DDR3-1333 8GB" snart?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Personlig fikk jeg lyst på Intel Core i7-3820, ikke fordi den er like dårlig som core i7 2600k, aner faktisk ikke om den er dårligere på hovedkort.

Men jeg ønsker å ha litt mere ram, og en prosessor som kan overklokkes bra.

Er det slik at større prosessor tåler mere? Så selv hvis 3820 er dårlig egnet på overklokking (På grunn av ulåst multipliker) så tåler den prosessoren mere volt?

Så jeg er veldig usikker på hva jeg bør gjøre, penger er jo ikke noe problem, kan vente til nyttår eller senere.

Tviler på AMD vil gjøre det noe bra hos meg, bortsett fra AMD Fusion teknologi, som er litt bedre kjøp en bulldozer hvis man ønsker mediacenter.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte quad core for 2 år siden, og t.o.m i dag blir den jo ikke utnyttet til det fulle. Kunne likesågodt sittet på dual coren en stund til før jeg oppgraderte. Så det kan godt være spill jevnt over vil utnytte hex core i framtiden, men det er ikke nå, og ikke til neste år. Men en god stund til. Og da har vi sikkert enda en ny sokkel, når man ser på trenden til Intel med bytting av sokler.

Men om du har penger å brenne, så for all del. De er jo til for å brukes, var det en eller annen som sa. :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ønsker ikke å sløse penger, jeg ønsker å kjøpe noe som virkerlig er rått. Å bidra produsentene å selge kvalitet mot kvantitet.

Nå er ikke sokkel 1155 dårlig, men fordi jeg har 1366 så er det en nedgradering på hovedkortet, selv om prosessoren er bedre.

Men ja ser også at thounderbolt, og slike små ting, burde være på plass.

Er det noen her som kan svare om det fysisk er mulig å ha thounderbolt sammen med sokkel 2011?

Eller om det må være PCI-E som ekstern kort? Nå mener jeg ikke at jeg skal lodde på thounderbolt fast på hovedkortet, men om intel kunne ha satt thounderbolt fra første 2011 sokkel kom? Siden jeg antar intel her prøver å få folk å kjøpe nye hovedkort hele tiden som jeg frykter, dermed tror jeg heller venter.

Hvorfor har ikke intel tenkt på slike ting? Skal man først kjøpe noe bra, bør det være bra også?

Hvordan er det med overklokking på sokkel 2011? er det nesten umulig å kjøpe et hovedkort på den sokkelen som ikke kan overklokkes over 600 mhz stabilt? Det samme gjelder prosessorene?

Per dags dato, hadde jeg klart meg med en 2700k, men da får jeg bare 16 GB ram som maks. Ikke at det er lite, men om man bruker maskinen over lengere perioder, kan ram ofte fylle seg opp, og ting går tregere selv om man har SSD disk.

Men det vil nok bli begrenset hva jeg klarer å klokke den til. 4 Ghz, er mere en nok.

Men antar det ikke finnes overgangsokkel mellom 1155 og 2011?

Eller ville det blitt i så fall man hadde mistet 4 channel ram støtte?

Dere som er veldig tekniske hva er forskjellen mellom Intel Core i7-3820 og core i7 2600k?

Er de helt like, eneste at sokkelen er forskjellig og kvaliteten er forskjellig?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det som er helt sikkert er at den PCen som føles like konge etter 5 år+litt klokking, den kommer ikke til å finnes. 5 år er en evighet i slike sammenhenger ;) Det vil alltid komme noe nytt og bedre rundt neste sving. Har du penger og interesse er det jo bare å kline til! En hobby skal man jo ha, og ny (og ofte HELT unødvendig) hardware er alltid stas :cool:

Fornuften sier derimot at de aller, aller fleste vil klare seg lenge med s1155/Z68. Eneste minus er vel mangelen på mange PCI-E lanes.

X79 er vel også noe "redusert" i forhold til hva mange hadde håpet på forhånd.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Muligens jeg kjøper meg: Asus M4A89GTD PRO/USB3 temlig snart, fikk lyst å bytte ut Asus M4A78 PRO hovedkortet, har kjøpt kingston 4x Kingston ValueRAM DDR3-1333 4GB ram brikker.

Hovedkortet jeg har nå er elendig på overklokking, og er litt knotete og gammelt.

Er klar over det å bytte hovedkort, er lite lønnsomt, men jeg tror det er det lønnsomste akuratt nå. Når hovedkortet i langt i fra er helt stabilt, tydligvis tatt litt skade av overklokking.

Spessielt at jeg får overclocking failed veldig ofte.

Bare jeg ikke går i samme fellen som Asus M4A78 PRO kjøper et hovedkort, der man må ta ut USB enhetene hvis ikke maskinen skal henge seg opp, og er null egnet til overklokking, men tror neppe jeg er så uheldig, ellers får jeg heller vurdere gigabit en så lenge, siden jeg er lei av Asus M4A78 PRO. Hadde håpet på å bruke min som: AMD Phenom II X6 1055T 3.5 Ghz (180W) som klarer det stabilt ca 1 år.

Ytelsemessig er det ikke så dårlig i dag?

Men er jo litt usikker på om jeg skal vente på http://www.hardware.no/artikler/amd-brikkesett_for_den_kresne/75150 om det muligens gir ennå kraftighere mulighet for overklokking? Har HD 6850 så innebygget skjermkort spiller ikke stor rolle, med mindre man kan koble til flere skjermer i spill, og få ennå bedre ytelse, men spørs vel om det funger så bra.

Finnes det noen billigere gode AM3 hovedkort i dag en den jeg nevnte? Skal kunne overklokkes en del i så fall. Ha 4x Sata 600 + 2x usb3 porter som minimum.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det finnes ikke så mange AM3-hovedkort der ute lenger, da AM3+ er bakoverkompatibel og også det mest lønnsomme i så måte, mtp muligheten for å oppgradere.

Det er noe jeg også vil anebfale deg, og gå for AM3+, da prisdifferansen mellom AM3 og AM3+ ikke er tilstedeværende.

Nå har ikke jeg noen egne erfaringer med AM3+ hovedkort, men ut i fra HW sin test kom Forumula V til Asus godt ut, dog finnes det nok rimeligere alternativer der ute.

• Liker 1
Lenke til kommentar

nå er nok ATX, overklokking og funksjoner jeg prioriterer mest.

Har den skjermkort blosser jeg i det.

USB3/Sata 600 er et krav.

Forumula V koster 1600 kr, så da ville jeg heller gått over til sokkel 1155 med en i2400k isteden, da jeg størst sansynlig langt kraftigere overklokking der for de pengene.

Disse har jeg sett på:

Asus SABERTOOTH 990FX

Asus M4A89GTD PRO/USB3

Gigabit GA-870A-UD3 (rev. 2.0)

Asus M4A87TD

Disse er nok det høyeste jeg vil strekke meg til, hvis ikke overklokking går enkelt.

Forventer å bytte prosessor/hovedkort som jeg har i løp av 1 år, skal prøve å overklokke så mye som mulig, så 1000 kr maks eller så billig som mulig.

Trenger ikke å støtte AM3+ med mindre dere mistenker bulldozeren ikke vil bli en del billigere og bedre med det første, fremtidsrettet er nok noe, men tror i så fall FM1 er mere fremtidrettet siden skjermkortene på AM3 baserte hovedkort er jo elendige ikke et HD6550 basert cips å se der i gården. Ikke at jeg bryr meg stort, men skal man først ha skjermkort på hovedkortet bør det være av litt kvalitet.

4x Kingston ValueRAM DDR3-1333 4GB ram (KVR1333D3N9K2/4G) og AMD x6 1055t bør støttes uten problemer.

Men det tror jeg ikke blir stort problem, er både for windows 7 + Opensuse 12.1 så en fordel disse 2 funger så enkelt og stabilt som mulig.

Er det samme hvilken hovedkort jeg velger på overklokkking?

Selv om Forumula V muligens er noe, tviler jeg på om jeg kommer å overklokke lengere en 3.6 Ghz, så da får det bli uten den.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...