morgan_kane Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Hei, har vært på verksted og fått undersøkt en ulyd i forstillingen. Fikk vite at begge dempertårn med lager må skiftes, og pris ferdig skiftet er 4717,- med 15%rabatt. Bilen er en Opel Astra 1.7tds stasjonsvogn. Er en 1997 modell. Er dette en dyr pris? Og er dette noe en kan gjøre selv? Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 (endret) Hvis dette er framme, er det litt mer komplisert enn bak, men absolutt noe alle kan gjøre selv. Du trenger ett skrallesett å fjærklemmer (fjærklemmer kun hvis dette er framme). EDIT: Hvis du er veldig oppfinnsom trenger du ikke fjærklemmer engang Endret 21. november 2011 av xibriz Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 21. november 2011 Forfatter Del Skrevet 21. november 2011 Jau er framme, fjærklemmer har jeg selv. Problemet mitt er at jeg egentlig ikke vet helt hva som må skiftes og hvilke deler jeg trenger. Har vell det meste av verktøy, skraller, fjærklemmer, umbrako, fastnøkler og diverse. Om jeg trenger noe verktøy som ikke er vanlig vennligst si ifra Mangler plass og være foreløpig, pluss at jeg ikke har tid før etter den 16desember. Så det jeg i tillegg lurer på er det verdt å gjøre dette selv? Kan jeg forverre det slik at kostnadene påløper seg til den 16? Pappa mente jeg skulle hive bilen på verksted og bare få dette gjort siden jeg har dårlig tid framover. Er på Bilinord(Opel) i Tromsø jeg har vært på. Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 (endret) Støtdemperlager er som regelt en del, så den burde være grei å få tak i. De koster ganske mye, så hvis prisen du har fått er inkl. arbeid er det nok rundt 1-2k i arbeid. Men siden du har litt verktøy allerede har du jo alt du trenger. Personlig kjøper jeg meg heller verktøy enn å betale penger i arbeid til verkstedet. Det har skjedd at jeg kjøper meg spesialverktøy og har tjent de inn ved førstegangs bruk kontra å bruke verksted. Men nå har du jo allerede spesialverktøyet som er fjærklemmer til denne jobben. Du får selv vurdere om du ønsker å betale verkstedet for denne jobben Til min bil f.eks. koster de 1100,- pr stykk orginale. Endret 21. november 2011 av xibriz Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 21. november 2011 Forfatter Del Skrevet 21. november 2011 Åkei, Men fins det egentlig noen illustrasjoner om hva som menes med dempertårn? skjønner ikke helt begrepet, og hvordan ser disse lagrene ut? Er ganske noob på dette Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Synes ikke det var så ille pris, dvs da nye dempere og nye fjørbeinslager og arbeidspenger? Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Men et støtdempertårn er vel strengt tatt selve innfestningen for støtdemperen. Ikke lageret, og ikke demperen. (Dette er noe man av og til må bytte grunnet rust, men er vanligvis en sveisejobb). Klassisk dempertårn kan se slik ut; Men det kan jo være øvre demperfeste og fjærbenslager det egentlig dreier seg om (som er slitedeler og mer vanlig å bytte). Altså delen som sitter inni dempertårnet, og holder støtdemperen. Kulelageret sitter på toppen der for at det skal være mulig å vri hjulet frem og tilbake med liten motstand, til tross for at hele bilens vekt henger på dette. Litt avhengig av konstruksjon, hvis lageret sitter fast får man kneppelyder når man vrir rattet frem og tilbake, og i verste fall sklir fjæren på fjærskålen, noe som kan lage ganske stygge lyder og en rykkvis rattfølelse. Det finnes forskjellige løsninger, men som en illustrasjon Det som sitter inni tårnet på bildet over er typisk noe som dette; 1 Lenke til kommentar
tharshan Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Må da vere muleg å få tak i billig frå ebay eller noko liknande. Nå veit ikkje eg korleis det er på Astra, men på Civicen var jobben grei. Det værste er vel boltar som sitter fast og fjøra vil eg påstå Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 pcp160 hadde et meget bra innlegg, vil bare føye til at det for en person uten erfaring KAN være farlig å skru på et fjærbein. Fjæra har fryktelig mye energi oppspent, og klarer du å sette den av i fjeset på deg selv kan det gi varige mén. Under 5000kr synes ikke jeg var en fryktelig pris. Om du har mulighet til å jobbe den tiden det ville tatt deg å gjøre reparasjonen selv, tror jeg det vil være lønnsomt og så heller la verkstedet ta seg av bilen. Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 22. november 2011 Forfatter Del Skrevet 22. november 2011 Akei, har fått en bedre forståelse av hva dette er. Tingen er at jeg ikke har jobb for tiden, men har litt penger fra i sommer da jeg jobbet, pluss at desember stipendet kommer snart. Tror jeg skal klare å betale disse pengene om det ikke kommer flere uforutsette utgifter, har akkurat kjøpt meg nye dekk i tillegg. Eksamene nærmer seg med stormskritt og jeg frykter for å plages slik at jeg ikke får tid til noe annet om jeg begynner å fikse på slike ting selv. Har ikke tilgang på garasje heller før etter den 16ende. Tror nok dette blir verksted jobb så jeg slipper å plages selv Lenke til kommentar
Drugstar Genius Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Lett og lett, vanskelig for de som ikke kan det. 4717,- er jo ganske dyrt men det er verkstedpris og er mye billigere ta med en kompis som kan skru og gjøre det selv 1 Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 28. november 2011 Forfatter Del Skrevet 28. november 2011 (endret) Må bare spørre en gang til, har enda ikke vært på verksted, har mest lyst å gjøre dette selv og spare penger. Hvor farlig er det å kjøre med bilen slik den er nå? Og trenger man en forstillingskontroll når man bytter dette? Har sett gjennom denne videon Og det ser jo ut som om jeg skal klare dette. Lurer på om biltema fjørklemmene jeg har hjemme holder til dette... Men hva er det som er lageret her? Hvis jeg kjøper denne på mekonomen, har jeg alt jeg trenger da av deler? Endret 28. november 2011 av morgan_kane Lenke til kommentar
Guggedal Skrevet 28. november 2011 Del Skrevet 28. november 2011 Delene du har der, er normalt sett det du trenger ja Ang. hjulstillingskontroll er det sjelden at dette må utføres etter bytte av støtdempertopper Har du derimot fjærbein festet med to bolter som bildet over, bør du merke litt hvordan det står. Det er en del dødgang der, som ofte er justering av camber. Noen sier det bare er å dytte inn fjærbeinet i nedre kant der med boltene og dra til, da har man en slags "middelverdi" Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå