Marius-90 Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Jeg har planer om å bygge ny stasjonær PC. Det nærmer seg vel 7 år siden jeg gjorde dette sist, og mye har skjedd i mellomtiden. Håper noen kan se over listen over deler jeg har bestemt meg for, å si fra om de passer sammen, og eventuelt komme med forslag til endringer. Trenger også forslag til kabinett og "stillegående" PSU, da jeg ikke kan finne ut hvilken størrelse som går til hovedkortet... PS: Jeg har gått for AM3 socket, fordi jeg ser for meg at ytelsen når man holder på med EN greie blir dårligere når man har flere prosessorkjerner, men kanskje noen av dere har andre meninger? Skal bruke pcen til alt mulig, også gaming. Det er mer et spørsmål om ytelse enn et spørsmål om pris. Skal helst vare noen år, og har ingen planer om å oppgradere etterhvert. Her er listen over deler med link: CPU: - AMD Phenom II X6 1100T Black Edt. http://www.netshop.no/Avdelinger/Datautstyr/Prosessor/CPU/AMD-Socket-AM3/AMD/AMD-Phenom-II-X6-1100T-Black-Edt-AM3-3,3-3,6-GHz-TurboCore-9MB,125W-47609-p0000167018.aspx HOVEDKORT: - Gigabyte GA-880GM-UD2H, Socket-AM3 http://www.netshop.no/Avdelinger/Datautstyr/Hovedkort/AMD-Socket-AM3/Gigabyte/Gigabyte-GA-880GM-UD2H,-Socket-AM3-AMD-880GSB710,-DDR3,-Firewire,-GbLAN-42361-p0000147220.aspx MINNE: (Har planer om å kjøpe to av denne) - OCZ DDR3 4 GB Platinum Dual Channel i5 http://www.netshop.no/Avdelinger/Datautstyr/Minne/DDR3-1333MHz/OCZ/OCZ-DDR3-4-GB-Platinum-Dual-Channel-i5-2x2GB-1333MHz-7-7-7-20-38644-p0000132282.aspx SKJERMKORT: - XFX Radeon HD 6990 4GB GDDR5 http://www.netshop.no/Avdelinger/Datautstyr/Skjermkort/PCI-Express/XFX/XFX-Radeon-HD-6990-4GB-GDDR5-1xDVI,-HDMI,-4xmini-DisplayPort,-830MHz-46785-p0000164062.aspx HARDDISK FOR OS: - Seagate 450 GB SAS 10000RPM http://www.netshop.no/Avdelinger/Datautstyr/Harddisk/3,5--S-ATA-%28stasjon%C3%A6r%29/Seagate/Seagate-450-GB-SAS-10000RPM-ST3450802SS-Cheetah-NS2-16MB-cache-42082-p0000146084.aspx HARDDISK FOR LAGRING: - Seagate Barracuda® Green 2TB, 3,5" http://www.netshop.no/Avdelinger/Datautstyr/Harddisk/3,5--S-ATA-%28stasjon%C3%A6r%29/Seagate/Seagate-Barracuda-Green-2TB,-3,5-SATA-6Gb-s,-SATA-30,-64MB,-5900-RPM-46357-p0000162518.aspx Og til slutt kan jeg nevne at jeg har en fetish for OCZ, Gigabyte, AMD, ATI og Seagate... Har erfart at dette er pålitelige brands Lenke til kommentar
Xenon69 Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 De fleste anbefaler i5-2500k som er en veldig god cpu. Nesten alle spill bruker ikke mere en 2 kjerner uansett så i5 er kjappere per core Det kommer nye skjermkort over ny-året så ville ventet på de siden du ikke har lyst til å oppgradere med det første. Kabinett er en god del smak og behag med da plass og kjøleegenskaper. PSU vil jeg anbefale Corsar HX serien. Lenke til kommentar
TT88 Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Vil anbefale at du går for noe ala dette. Laget hos netshop. Hva slags skjerm har du? Hvis du fortsatt sitter på en 7 år gammel skjerm vil jeg anbefale å oppgradere den også. 1 Lenke til kommentar
magb Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Enig her gitt, gå for oppsett med i5-2500k. Du bør heller ikke bruke 5000kr på skjermkort nå, over nyttår får du tilsvarende ytelse til nærmere halv pris tenker jeg. Og til slutt så bør du heller kjøpe ssd enn en rask hdd. Lenke til kommentar
Marius-90 Skrevet 21. november 2011 Forfatter Del Skrevet 21. november 2011 (endret) Takk for svar! Får bare vente og se på nyåret, ingenting som haster. Men ser du har med CPU-vifte i listen din, er dette bare en som støyer mindre eller følger ikke slikt med i bundlen lengre? Og hvordan ser man egentlig hvilken størrelse man må ha på kabinettet i forhold til hovedkortet? Er det noe kodet i navnet eller må man bare se på målene? I såfall, hvilke mål på hovedkortet tilsvarer mini-tower, midi-tower etc.?? PS: Hvordan fungerer dette med SSD? Har søkt litt på det nå, og ser ut som en harddisk man kobler i PCI-express port på hovedkortet. Er det en tråd her inne man kan lese mer om dette? Endret 21. november 2011 av Marius-90 Lenke til kommentar
magb Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Ekstra cpu-vifte er ingen nødvendighet da det følger med cpu, men en ekstra vifte til 200-300kr gir et mye lavere støynivå og mye lavere temperaturer enn den medfølgende viften. Hovedkort har som regel størelsen (fra minst til størst) mini itx, m-atx eller atx. Du ser under spesifikasjoner på kabinettet hvilke som passer, de fleste miditower tar atx. SSD fungerer akuratt som en harddisk, og kobles opp på samme måte, de PCI-e enhetene du nevner er et mindretall av SSD. SSD har ingen bevegelige deler (som en usb penn feks), dermed 0 støy og ytelsen er ofte 10 ganger så høy som en harddisk. Dette er fremtiden innenfor lagring men grunnet høy pris er det vanlige å kjøre Windows + programmer + noen spill på ssd og lagre resten på en hhd. I dag kjøper man ikke type raptor harddisker med høy rpm for å legge windows osv på, man kjøper ssd, dette er ingen ting å vurdere en gang =) 1 Lenke til kommentar
Marius-90 Skrevet 21. november 2011 Forfatter Del Skrevet 21. november 2011 Wow, føler meg som en dinosaur som har landet i fremtiden! Men forskjell i overføringshastighet fra en SSD disk på PCI-e port og SSD disk på S-ATA port? Hva er bedre, eller er det snakk om teoretiske forskjeller da PCen sannynligvis ikke får utnyttet 6 gb/s (som er det jeg forstår S-ATA hastighet tilsvarer.) Lenke til kommentar
magb Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 SSD på PCI-e port er laget nettop pga begrensningen i en S-ATA port. 6 gb/s = 6 gigabits pr sekund som tilsvarer en reel overføringshastighet på ca 550 megabyte pr sekund mener jeg. Noe mer enn dette skal du egentlig ikke trenge. Selv om SSD har raskere overføringshastigheter ligger hovedfordelen i hurtigheten til å lese og skrive små filer raskere. Tiden med timeglasset når du utfører en handlig i Windows er forbi, dette pga at en SSD ikke trenger å lete etter data på en disk, men vet nøyaktig hvor alt ligger =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå