HaxonH Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Hei! Jeg har en oppgave i informasjonsteknologi hvor jeg sitter litt fast, jeg aner faktisk ikke hvor jeg skal starte og det er demotiverende til helvete. Oppgaven er som følger: Andeby trenger en ny nettbank og ber deg om å lage en for de.I nettbanken skal man kunne sette inn penger på en valgt konto, ta ut penger fra kontoen og se saldo på kontoen. Les inn kontoinformasjonen fra filen andeby.txt og ta vare på verdiene på en fornuftig måte. Når programmet avslutter skal du skrive kontoinformasjonen tilbake til filen. Gangen i programmet: Ved oppstart av programmet "AndebyBank.java" skal programmet skrive ut navnet på alle kontoeiere og deretter be brukeren velge hvilken konto det skal jobbes med. For lav/middels måloppnåelse: Etter valg av konto skal programmet skrive ut en meny over hva brukeren kan gjøre med denne kontoen, dette skal programmet gjøre helt til brukeren logger ut ved å taste 0. Middels/høy måloppnåelse: I tillegg til det under lav/middels måloppnåelse så skal brukeren komme tilbake til kontioversikten når brukeren logger ut, først hvis brukeren taster null i denne menyen skal programmet avsluttes. Når programmet avsluttes skal det skrives ut en ny oversikt over kontoene. Spesifikasjoner: Du må lage metoder for de tre første valgene i kontomenyen under: 1 - Se saldo 2 - Sette inn penger 3 - Ta ut penger (obs! det er ikke lov til å ta ut mer penger enn man har på kontoen.) 0 - Avslutte Tilleggsopplysninger: Hver gang det er bevegelse på en konto skal programmet skrive ut den nye saldoen. Programmet skal kjøre helt til brukeren avslutter ved å taste 0. Du kan anta at det kun er heltall som skal leses inn, for Andeby har kvittet seg med ører som betalingsmiddel. Ta høyde for at brukeren taster feil ved innlesing og behandle dette på en fornuftig måte uten å avslutte programmet, Ekstra utfordring: Skrue stoler ikke på nettbanker og krever at ingen enn han selv ved personlig oppmøte får ta ut penger fra kontoen hans. Ekstra utfordring: Anton som den heldigrisen han er vil hver gang han setter inn penger få dobbelt så mye penger inn på konto. Levering: I tillegg til java koden og andeby.txt filen skal du levere en kort dokumentasjon av koden du har skrevet. I dokumentasjonen skal du ha med hva metodene dine heter og kort info om hva de gjør. I tillegg skal du skrive litt informasjon om hva du mener du har fått til/er fornøyd med og hva du mener du må jobbe mer med eller ikke ble ferdig med. Deretter skal du ha med en utskrift fra koden din hvis en bruker gjør følgende valg med utgangspunkt i den orginale "andeby.txt" filen: Donald -> sett inn 10,5 -> sett inn 300 -> ta ut 500 -> ta ut 250 Skrue -> ta ut 50 -> se saldo Anton ->sett inn 300 Gå tilbake til hovedmenyen og prøv valget 3,5 Avslutt etter dette. og legg så ved en utskrift av hvordan "andeby.txt" ser ut etter valgene over. Læreren ga også ut et forslag på hvordan det kan se ut: Eksempel på utskrift av programmet: Kontiene i Andebybank: Konto Eier ----------- 1 Donald 2 Dolly 3 Anton 4 Skrue Hvilken konto vil du se på, tast 0 for å avslutte: 4 MENY Skrue's konto: 1 - Se saldo 2 - Sett inn penger 3 - Ta ut penger 0 - Exit Ditt valg: 3 Alarm, uttak fra denne kontoen krever personlig oppmøte! MENY Skrue's konto: 1 - Se saldo 2 - Sett inn penger 3 - Ta ut penger 0 - Exit Ditt valg: 2 Beløpet som skal settes inn: 5000 Setter inn 5000 kr på Skrue's konto Beløpet på kontoen til Skrue er: 1005000 kr MENY Skrue's konto: 1 - Se saldo 2 - Sett inn penger 3 - Ta ut penger 0 - Exit Ditt valg: 0 Kontiene i Andebybank: Konto Eier ------------ 0 Donald 1 Dolly 2 Anton 3 Skrue Hvilken konto vil du se på, tast 0 for å avslutte: 0 Velkommen tilbake! Som dere sikkert skjønner er det litt nybegynner-koding, men jeg trenger virkelig noen retningslinjer til hvor jeg skal starte og hvordan jeg skal gjøre det. Hadde satt utrolig pris på det. Hvis dere har noen spørsmål er det bare å spørre. - Hax Lenke til kommentar
Kiff Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Lag en main loop som holder programmet ditt kjørende. Les inn data før denne og lagre dem etterpå. Forslag til å komme igang: package test; public class Bank { private static final String QUIT = "0"; private static void printmenu() { // skriv ut meny } private static String readNewInstruction() { // Les fra tastatur return ""; } public static void main(String[] args) { String command = ""; // Les fra fil printmenu(); while (true) { command = readNewInstruction(); if (QUIT.equals(command)) { break; } // Sjekk command, hovedlogikken din går her } // skriv til fil } } Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå