Gå til innhold

CPU-alt eller intet?


karebo

Anbefalte innlegg

Jeg har shinet opp min AmiloD 8020 fra 2003(som har kjørt utrolig mange timer gjennom 8 år) med nyinstallasjon av Win XP, ny harddisk, mer minne, har åpnet maskinen og renset ut filt(!) fra viften. Jeg har også kjøpt ny prosessor(billigsalg 10dollar) men har ikke satt den inn, bare renset den gamle for tørr kjølepasta og lagt på ny.

Spørsmål: er prosessorfunksjon alt eller intet? Kan den gamle prosessoren ha defekte områder eller ville den da ikke fungert i det hele tatt? Vil maskinen bli raskere hvis jeg setter inn den nye prosessoren (det er jo litt av en jobb og ikke risikofritt å åpne maskinen)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo en stor del av kreftene som driver en datamaskin, sammen med ram , hovedkort og HDD. Om den nye brukte prossesoren er veldig mye raskere, så vil jo dette merkes ganske godt i opplevelsen din inni XP. Men jeg mener : lite ram og treig/ gammel HDD = ingen eller lite merkbar økning av ytelse.

 

Skjeldent får du kjørt en pc , om CPU er smeltet eller skadet på noe vis. Og de blir jo slitt og yter dårligere over tid.

 

Jeg gikk nettopp fra en gammel 2.0 ghz med 2 gb ram opp til en 4 ghz med 8 gb ram, kan vel si det var som en helt ny verden som brettet seg ut foran meg .

 

Om du har mulighet, så er jo det beste og oppgradere hele maskineriet til noe mer moderne, 2003 modell er en urmaskin målt opp mot dagens maskiner.

 

MEN om du ikke har behov for noe mer, og ikke irriterer deg grønn over hastigheten på noe vis, hold deg til den gode gamle maskina di :)

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Jeg har faktisk 3 PCer kjøpt etter 2003, inkl en stasjonær m win 7 så det er ikke problemet.

Den gamle Amiloen er mer som et klenodium fordi den faktisk fortsatt fungerer. Den brukes mest til risikable prosjekter. Den er oppgradert med så mye RAM og HDD den kan utnytte. Spørsmålet er bare om jeg skal ta bryet og risikoen med å åpne den for å sette inn den splitter nye CPUen.

Lenke til kommentar

Om den er skikkelig strøken ( perfekt stand Hardware messig / minimalt eller ingen riper på lokk og maskin )Da er den jo å betegne som en museumsgjenstand, vet ikke om jeg har ville tatt risikoen og byttet cpu da , men heller pakket den bort i 10 år , for så prøvd og solgt den på qxl eller ebay.

 

at den er beregnet på 240V skal ikke være noe hinder

 

Edit :

 

Skriveleif

Endret av Lumpness
Lenke til kommentar

Skjeldent får du kjørt en pc , om CPU er smeltet eller skadet på noe vis. Og de blir jo slitt og yter dårligere over tid.

 

Ytelsen til en CPU vil nok være den samme i hele dens levetid.

"slitasjen" gir ingen nedgradering av ytelsen over tid, men fører heller til at prosessoren til slutt feiler/ ikke virker.

Så å bytte en godt brukt cpu mot en identisk, men ubrukt cpu, vil ikke gi noe ytelses økning.

 

Så spørsmålet blir om den nye du har fått tak i er en raskere modell en den som sitter i maskinen.

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar

Den CPUen jeg kjøpte er ubrukt rett fra et lager til en stor nettbutikk i USA, den er nok litt raskere enn den som sitter i. Så hvis det er riktig som Sigurd2 sier, at en CPU enten virker eller ikke virker, dvs den slites ikke og arbeider langsommere så tror jeg at jeg sparer den nye til den gamle svikter

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...