Miamaria Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 Hva er løsningen for å få himmelen som den skal være? Jeg synes så veldig ofte at den forsvinner. Stiller jeg inn sånn at den ikke gjør det, så blir det andre så mørkt at dét forsvinner... Justerer jeg så blir himmelen dassete - eller forsvinner, eller det mørke blir dassete... Hva i all verden er trikset? Lenke til kommentar
- Slaktarn - Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 Vel.... du kunne jo alltids be en bønn? Det har ikke hjulpet de siste 2000+ år, men det skader vel ikke å prøve? :!: God natt 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Kommer an på hva slags kamera du bruker. Mange kameraer er elendige åp nettopp slikt. Noen har også diverse innebygde funksjoner for å få bedre resultat. Active D-lighting på Nikon f.eks. Lav ISO kan også hjelpe. Ta bilder i RAW og så justere i software etterpå for å få fram detaljer i lyse/mørke områder. Du kan også ta to (eller flere) bilder med forskjellig eksponering og sette de sammen med spesiell programvare for å få bredere dynamisk omfang. Også kalt "HDR-fotografering". Lenke til kommentar
Keyzer28 Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Kameraet ditt er ikke istand til å fange både de lyse og de mørke tonene i scenarioer med stor dynamikk, og du må derfor velge. Eventuelt kan du bruke et gradert gråfilter, eller du kan gjøre flere eksponeringer og sette dem sammen i Photoshop (eller andre programmer) senere. F.eks. tar du et bilde eksponert for forgrunnen (her vil de lyseste partiene i bildet brenne ut) og et eksponert etter himmelen (her vil forgrunnen bli mørk). Du kan også samle himler på pc-en, og kanskje har du en som passer akkurat dette bildet. En mulighet som fungerer i noen scenarioer er å eksponere etter himmelen (eller hva det nå er som er lyst i bildet) - så lyst som overhodet mulig (uten at det brenner ut). Da vil himmelen se veldig lys ut når du legger RAW-fila over på pc-en (bruk RAW!), mens forgrunnen forhåpentligvis ikke vil være for mørk til at den kan brukes. Så fikser du det i etterbehandlinga. Men i del situasjonen må du nok gjøre flere eksponeringer (eller bruke filtre). Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Hvis du oppgir hva slags kamera du bruker så kan vi muligens gi litt mer relevante tips. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Vel.... du kunne jo alltids be en bønn? Det har ikke hjulpet de siste 2000+ år, men det skader vel ikke å prøve? :!: God natt 2000+ år ??? :-) Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Jojo - oldtidens malere pleide å male to bilder - et lyst og et mørkt, som de så satte sammen til et bilde etterpå - klipte ut himmelen fra det ene bildet og limte oppå det andre lerretet. Ahem. Som de andre har sagt - dette er vanskelig å få best mulig. Best resultat får du ved å bruke gradert gråfilter (en "solbrille" for øverste del av bildet) eller flere eksponeringer. Pleier selv å: 1) Skyte i Raw. 2) Kikke på histogrammet når jeg har tatt bildet - se om det ble best mulig eksponering og evt ta et bilde eller to til. 2 Lenke til kommentar
ovrebekk Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Polarisasjons-filter hjelper ved blå himmel, og gjør himmelen mørkere. Gradert gråfilter fungerer som sagt også, og gjør toppen av bildet mørkere uten å påvirke bunnen av bildet. Tar du bilder i RAW kan du ofte justere mye i etterbehandling, og program som Lightroom og Photoshop lar deg markere deler av bildet som du vil gjøre lysere eller mørkere. Lenke til kommentar
Miamaria Skrevet 21. november 2011 Forfatter Del Skrevet 21. november 2011 Jaha, ja men da er det i det minste ikke jeg som er helt på trynet, da er det et reelt problem i hvert fall. Tar bildene med Canon 450D, og har Raw-filene. Har prøvd masse forskjellige innstillinger når jeg har tatt bildene, og masse forskjellige måter å justere på, men det virker som det bare er forskjellige veier til samme (crappy) resultat. Det ser ut som eneste løsningen er å maske ut for det ene eller det andre området - det går nok, om jeg orker å bruke tid på det. Jeg bare gikk ut ifra at det var en grei løsning som jeg ikke hadde kommet på ennå, som kunne gjøres når jeg tar bildet. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 (endret) Jeg bare gikk ut ifra at det var en grei løsning som jeg ikke hadde kommet på ennå, som kunne gjøres når jeg tar bildet. Det er det - putt på et graduert gråfilter! (I den grad det er en "enkel og grei løsning", da.. ) Endret 21. november 2011 av Trondster Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Bare husk at det er ikke "forbudt" med utbrente områder i et bilde bestandig. Noen ganger kan det faktisk være kledelig. Såkalt "High key" bilder har ofte utbrente områder. Om hvitnyansen ligger på feks. 255.255.254 så er det ikke utbrent. Men det blåtte øye kan ikke se om det er utbrent eller ikke. Derfor spiller det ofte liten trille. Men skal man ha med mest mulig detaljer i hele bildet, så er det jo så klart ikke spesielt kledelig med utbrente områder. Lenke til kommentar
Miamaria Skrevet 21. november 2011 Forfatter Del Skrevet 21. november 2011 Nei det er så, men nå sist var det nå fargespillet i himmelen som var poenget - men det hadde vært litt fint om man så hva som var i forgrunnen også, ettersom motivet skulle være ei hytte med fin himmel bak. Og så er det irriterende MANGE bilder med null himmel (heldigvis er de fleste med kompaktkameraet), så jeg er blitt litt lei av det. Tenkte å bli kvitt fenomenet hvis jeg bare anstrengte meg litt. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 (endret) Du kan prøve og over/undereksponere bildene, sett kameraet i P eller AV først, juster blender/iso sånn som du vil ha det "kun i AV". Hvis du trykker på knappen som gjør at du ser bildene på skjermen, når du har et bilde åpnet kan du trykke på knappen det står info" på, trykk flere ganger på den til du får funksjonen som markere utbrente områder "rødt/blått blinkende". Ta så et bilde, du vil da kunne se på skjermen om bildet er eksponert på best mulig måte "rødt/grønt blinkende", har du mye blinking kan du over/undereksponere bildet, trykk utløserbryteren halvveis ned og slipp den, i løpe av relativ kort tid må du vri på det lille hjulet ved siden av utløserbryteren, da ser du i søkeren en skala som viser hvordan du eksponerer bildet. Eksposure level/eksponering-skala. Endret 21. november 2011 av Nautica Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå