tomkrugis Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 Jeg har ett ganske massivt og flaut problem med min Opel Vectra B 96 2.0 liter. I morrest fylte jeg cirka 4 liter olje på bilen iom. jeg fikk varsel på displayet om lav mengde olje. Kjørte i 5 min og plukket på noen jeg skulle kjøre til sverige ilamme. Så begynner morsomhetene. Så fort jeg får høyt turtall, så røyklegger jeg hele veien med en tykk hvit røyk ut av eksospotta. Når jeg sier "hele veien" så mener jeg absolutt hele veien bak meg. Dette skjer bare hvis turtallet blir høyt nokk. Så fort den hvite røyken kommer, så virker det heller ikke som at bilen akselerer heller. Den hvite røyken lukter nesten litt svidd kløtsj, men med en klar lukt av olje. Luker ikke eksos i det heletatt. Har lest litt rundt omkring om div. årsaker som motorhavari, defekt toppakning, oljelekasje ned til eksos og div. Noen som vet hva dette kan være? Må nesten ha noe med at jeg fylte noen liter olje før jeg kjørte avgårde? Skal uansett boke verkstedtime til bilen i morgen, som sikkert ikke kan ta bilen før om noen dager :s Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Jeg tipper du har fylt på ca 2-3 liter for mye olje på bilen din og holder på å sprenge motoren når du kjører med høyt turtall... Best guess Lenke til kommentar
tomkrugis Skrevet 21. november 2011 Forfatter Del Skrevet 21. november 2011 Jeg tipper du har fylt på ca 2-3 liter for mye olje på bilen din og holder på å sprenge motoren når du kjører med høyt turtall... Best guess Er du helt seriøs nå? : o Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 (endret) Det støtter jeg også... Beste du kan gjøre nå er nok å tappe av all olje, og fylle det som skal på den og håpe at den overlever. I beste fall har du spart toppakninga, men at du har dratt olje inn i sylinderene er nok helt sikkert, og da er det fort vekk bytte av ventiltetninger++ som må til for å få den opp å gå 100% igjen. Edit: Lavt oljenivå sier at du skal fylle på litt, men at du også skal sjekke peilepinnen for å ikke fylle for mye. Det er ofte bedre med litt for lite olje enn litt for mye bare for å ta med det! Endret 21. november 2011 av Pluggen Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Hvit røyk pleier vel å være vann? Altså at du får vann inn i sylindrene? Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Det er vel mer grå, men når den blir såpass hvis at man ikke ser bakover er det nok olje.. Så det veldig godt når nabo´n etterfylte olje på Polo´n sin, heeelt full ! Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Hmm, ja. Himla mye for mye olje er fryktelig lite bra for en motor, uansett Bare minnes en bil jeg hadde hvor jeg hadde en seriøs vannlekkasje inn i sylindrene. Ble _mye_ damp av det, den var hvit som vanndamp, og den luktet absolutt ikke noe godt. Men om lukten lignet på svidd kløtsj, det husker jeg ikke. Den gikk heller ikke noe bra, naturlig nok.. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Det går på 4,5 liter med olje på x20xev motoren. Peila du ikke oljen etter at du fylte etter? Når du får varsel på kjørecomputern så er oljen på et minimum dvs at det manger 1 liter så om du har fylt etter 4 liter så er det ille. Da kan du ha blåst toppakningen siden det kommer hvit røyk. Hvit røyk er fordampet kjølevæske. 1 Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 Hehehehe! Duh, VANLIGVIS går det på en liter mellom MIN og MAX på peilepinna. Med nivåvarsling får du antageligvis varslingen når nivået er rett under MIN. Altså kan det godt hende du kjører med nesten 3 liter olje for mye i motoren. I såfall bør du absolutt IKKE starte den igjen før du har fått ned oljenivået. Det er stor sannsynlighet for å gjøre omfattende skade på en motor om den kjøres overfylt. Lykke til, hold oss oppdatert 1 Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 26. november 2011 Del Skrevet 26. november 2011 (endret) *Sorry folkens.. Kompis som har tatt over pcen mens jeg var borte...* Endret 26. november 2011 av TMK9C Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 26. november 2011 Del Skrevet 26. november 2011 (endret) Kanke si det var stort annet enn sprøyt, så lite/ingen vits i å poste et sånt innlegg! Edit: Det kan faktisk hende at en eller annen ser ironien din og faktisk prøver det. Endret 26. november 2011 av Pluggen Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 26. november 2011 Del Skrevet 26. november 2011 (endret) *Sorry folkens.. Kompis som har tatt over pcen mens jeg var borte...* Endret 26. november 2011 av TMK9C Lenke til kommentar
volvopentagon Skrevet 26. november 2011 Del Skrevet 26. november 2011 Tmk...skjønner nå hvor mye konstruktivt du har å komme med. Gjør oss andre en tjeneste.. la være! Lenke til kommentar
GSM Skrevet 26. november 2011 Del Skrevet 26. november 2011 Jeg kjøpte en billig MR2 en gang der hvor motoren måtte byttes. Dama til tidligere eier hadde fylt olje på motoren, og fylt til den var full. Altså til nivået nådde oljelokket Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 26. november 2011 Del Skrevet 26. november 2011 Tmk...skjønner nå hvor mye konstruktivt du har å komme med. Gjør oss andre en tjeneste.. la være! Sorry folkens.. Kompis som har tatt over pcen mens jeg var borte... Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 27. november 2011 Del Skrevet 27. november 2011 *Sorry folkens.. Kompis som har tatt over pcen mens jeg var borte...* Brukerkontoen din er personlig, og skal ikke benyttes av andre. Alle bevegelser fra din konto blir regnet som om de var utført av deg selv.Du er personlig ansvarlig for innholdet i debattinnleggene du publiserer. Admin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg