Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Bærbar på skole? Skulle vært en selvfølge?

14 stemmer

1. 1. Burde bruk av bærbar på skole være en selvfølge?

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg går i 10. klasse, der helt til vi fikk en ny rektor hadde lov til å bruke bærbar PC i timen og i friminuttene.

Etter vi fikk den nye rektoren så tok hun fra oss muligheten til å bruke bærbar PC i timen, bortsett fra hvis du har lege ærklering om at du har skrivevansker. Men vi fikk lov til å bruke bærbar i friminuttene, men spilling av 18år spill var ikke lov.

Så her om dagen sto det plutselig på fronter:

Påminnelse: Elevene kan bruke private PC'er i friminuttene bare etter avtale med lærer, og kun til faglig arbeid. Spill er ikke OK.

Som dere ser så er spilling ikke lov, men faglig arbeid er lov, men hvordan i H****** skal vi kunne gjøre faglig arbeid i friminuttene når vi ikke har lov til å bruke de bærbare i timen!! :realmad:

Har noen et forslag til ting vi kan gjøre for å få lov til å bruke de bærbare igjen?

Noen god argumenter til bruk av de bærbare takk :thumbs:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke mulig å stemme med en så intetsigende og tåkete poll.

Men dere burde helt klart få spille de spillene dere vil i friminuttene så lenge dere er gamle nok og det ikke er noe galt med dem.

I timene trenger dere egentlig ikke bærbar PC. Da er jeg heller for datarom hvor det ikke er spill på dataene og f.eks. Facebook og Youtube er sperret.

Det virker selvsagt jævlig nazi, men alle vet at ungdommer driver med alt annet enn det de skal når de har fri tilgang på spill og internett.

Edit: du kan helt fint f.eks. skrive på en innleveringsoppgave uten å ha brukt dataen i timene.

Endret av LHUS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke mulig å stemme med en så intetsigende og tåkete poll.

Men dere burde helt klart få spille de spillene dere vil i friminuttene så lenge dere er gamle nok og det ikke er noe galt med dem.

I timene trenger dere egentlig ikke bærbar PC. Da er jeg heller for datarom hvor det ikke er spill på dataene og f.eks. Facebook og Youtube er sperret.

Det virker selvsagt jævlig nazi, men alle vet at ungdommer driver med alt annet enn det de skal når de har fri tilgang på spill og internett.

Edit: du kan helt fint f.eks. skrive på en innleveringsoppgave uten å ha brukt dataen i timene.

For min del kan de gjærne blokkere spill, noe de allerede har gjort, og blokkere facebook (sjekker med mobilen min).

Mens jeg er på skolen i friminuttene bruker jeg PCn min til i lese på VG, IT-Avisen, hardware.no og diskutere på forumer, og mange ganger programmere.

Jeg sitter bakerst i klasserommet og ser skjermene til de som har bærbar på, og de bruker omtrent 1-5min inne på facebook i timene og resten av tiden til å skrive ned det læreren skriver.

Og de som er lærere på 10. trinnet sier selv at vi ikke spiller så mye, men det er 8. og 9. trinn som gjør det. Så hvorfor må 10. trinn også bli tatt under kammen for PC forbudet?

Lenke til kommentar

Men så har du den psykologien, når man ikke får lov til å gjøre ting, hva gjør man? Jo, man gjør de tingene man ikke for lov til.

Ungdommen er hjemme alene, han vet at foreldrene har sprit hjemme ett sted, men gjemt. Han starter å lete etter det, og når han finner det, drikker han det.

Ungdommen er hjemme alene, foreldrene har sprit stående i et skap i stuen, ungdommen, (som regel), bryr seg ikke om den.

Lenke til kommentar

Men så har du den psykologien, når man ikke får lov til å gjøre ting, hva gjør man? Jo, man gjør de tingene man ikke for lov til.

Ungdommen er hjemme alene, han vet at foreldrene har sprit hjemme ett sted, men gjemt. Han starter å lete etter det, og når han finner det, drikker han det.

Ungdommen er hjemme alene, foreldrene har sprit stående i et skap i stuen, ungdommen, (som regel), bryr seg ikke om den.

Ungdommen er ikke hjemme alene på skolen da. Sammenlikningen fungerer bare dersom du mener at ungdom vanligvis gjør innbrudd i foreldrenes spritskap når foreldrene står og ser på.

Overfokuseringen på form (pc) istedenfor innhold (fagene) er en av elementene som dessverre ødelegger norsk skole.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes at bærbar pc skal være et alternativ. Jeg sitter svært skjeldent på facebook, isåfall i korte tider eller mens vi venter på lærene.

Jeg skriver utrolig mye fortere på pc (ikke matte) og skriver bedre. Samtidig er det mer behaglig og jeg blir mindre stresset.

Det jeg synes kunne ha blitt forbedret var its learing, det nye designet hjalp mye men jeg ivll heller modernisere det mer, altså gjør edet mindre skole aktig og mer facebook aktig (dog uten spill/reklamer) og at lærene kan se at de chatter (men ikke om hva) og hvilke sider de er inne på (på denne facebook itslearingnig greia)

Forresten, bruker ikke ksolen its learnign?

Lenke til kommentar

I 10.klasse er dere neppe voksne nok til å bruke en bærbar PC til det den skal brukes til, så da er nok god gammeldags tavleundervisning det beste … Hvilket utbytte har dere av et slikt verktøy uansett, når fagene hovedsakelig er basert på én lærebok per fag? Ikke trenger dere tilgang til online databaser (og skolen abonnerer neppe på noen) og ikke skal dere utføre matematisk modellering dere ikke kan gjøre for hånd. For all del, det er sikkert kult å notere på en laptop, i stedet for en kjip kladdebok, men det er ikke en nødvendighet.

På universiteter (til dels videregående) er PC en nødvendighet, siden man da ofte ikke har én lærebok i faget, men må hente artikler fra flere databaser. I tillegg skal man kanskje skrive oppgaver på noen tusen ord, og analysere store datasett fra laboratorieforsøk—da er laptop en nødvendighet. Selvfølgelig har man òg her datalaber, men det er veldig upraktisk når det er flere tusen studenter og vitenskapelig ansatte som trenger det …

Før du tar deg nær av dette, det er heller ikke alle voksne folk som klarer det. Har sett mange konsulenter (som koster et par tusen kroner og vel så det i timen) sitte på Facebook eller sjekke privatmailen latterlig mange ganger i løpet av en arbeidsdag … :shrug:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...