Gå til innhold

gtx 580 kjøleløsning "erstatning" luft.

flydman

Anbefalte innlegg

Jeg har over en periode blitt lei av og høre "et jettfly" ta av i kabinettet, bestemte meg derfor å bytte ut GTX 580 fra Asus med et GTX 580 fra Gigabyte med 3GB minne fordi jeg synes at støynivået var alt for høyt.

Støynivået ble noe bedre men langt fra akseptabelt (for meg) samt at temperaturene ikke var de beste selv med "Windforce" viftesystemet.

Jeg skriver innlegget for de som kunne tenke seg å bytte til en alternativ luftkjøler da ARCTIC COOLING ikke kunne garantere at deres kjøleløsning ville passe da dette kortet fra Gigabyte ikke er et referansekort, men jeg har montert kjøleløsningen (ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME PLUS II) på kortet( så den passer) og er endelig kvitt støyen.

Det er en del "fidling" for å montere ramsinks ol. men det gikk.

Resultatet er utrolig.. 23C idle,~40C under Furmark burnin test, 52C Batlefield3 i 1 time, og nær lydløs med en viftehastighet på 57%.

PS: Selv ve 100% viftehastighet kan viftene knapt høres, jeg måtte åpne kabinettet for å sjekke at de faktisk gikk.

post-3871-0-17785200-1321828004_thumb.jpg

Endret av flydman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du sier at du hadde ett GeForce GTX 580 fra Asus? Har hatt det selv og det er jo noe av det stilleste du kan få O.o

Har 2stk Asus CU2 kort men det er vel ikke det samme som TS har da? Mitt høres knapt på full guffe

Jeg vet bare om to kort som Asus har laget som heter GTX 580 og det er DirectCu II og Matrix Platinum.

Lenke til kommentar

Du sier at du hadde ett GeForce GTX 580 fra Asus? Har hatt det selv og det er jo noe av det stilleste du kan få O.o

Har 2stk Asus CU2 kort men det er vel ikke det samme som TS har da? Mitt høres knapt på full guffe

Kortet jeg hadde heter ASUS GeForce GTX 580 1536MB PhysX PCI-Express 2.0, GDDR5, 2xDVI, native-HDMI, HDCP, Graphics Plus, CUDA,782MHz. "fra komplett" varenr: ENGTX580/2DI/1536MD5

Hvis dere synes at dette kortet er stille, på maks ytelse på viftene så må det har vært noe galt med det?

Men med dagens løsning vil jeg si at kort m/kjøleløsningen er lydløs selv på full hastighet.

Endret av flydman
Lenke til kommentar

Resultatet er utrolig.. 23C idle,~40C under Furmark burnin test, 52C Batlefield3 i 1 time, og nær lydløs med en viftehastighet på 57%.

Dokumentert bevis på at Furmark er ubrukelig som noen som helst stresstest etter at Nvidia installerte automatisk throttling i drivere for disse programmene, under furmark når du ikke mer enn 405MHz (3D low-power) fordi Nvidia mener dette programmet er et power-virus.

Jeg vet bare om to kort som Asus har laget som heter GTX 580 og det er DirectCu II og Matrix Platinum.

DCU II kom tre måneder etter lansering om jeg ikke husker feil, MATRIX kom ikke før sommerstider.

Referanse-modellen ved lansering bråker alltid litt mer enn tredjeparts-modeller, men har den fordelen av SLI vil ikke møte på luftflytsproblemer.

Kortet jeg hadde heter ASUS GeForce GTX 580 1536MB PhysX PCI-Express 2.0, GDDR5, 2xDVI, native-HDMI, HDCP, Graphics Plus, CUDA,782MHz. "fra komplett" varenr: ENGTX580/2DI/1536MD5

Hvis dere synes at dette kortet er stille, på maks ytelse på viftene så må det har vært noe galt med det?

Men med dagens løsning vil jeg si at kort m/kjøleløsningen er lydløs selv på full hastighet.

Referansemodellen, denne støyer som sagt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...