Gå til innhold

Har du tenkt på at det kanskje finnes annet liv i universet?

Anderspr0

Anbefalte innlegg

Jeg tror ikke det finnes noen intelligente sivilisasjoner vi noen gang vil komme i kontakt med. Men det er for meg heller ikke ønskelig. Historien vår viser jo at hver gang forskjellige grupper kommer i kontakt med hverandre, oppstår det krig og slaveri. Og da tenker jeg på mennesker. Når det gjelder andre dyr, har vi ingen problemer med å putte dem i bur, spise kjøttet deres og bruke pelsen deres som klær. Hvis vi finner en larveliknende skapning på en eller annen planet, så ville vi ikke nøle med å ta med den larven til et laboratorium, kutte den opp og gjøre alle mulige groteske ting med den for vitenskapens skyld. Hvis en intelligent sivilisasjon oppdager oss, hvordan vil de se menneskene? Som dyr, kanskje?

Det er sant...De eneste skapninger vi ikke ser på som "dyr" er oss selv, kan forsvåidt hende at disse "romvesene" tenker likt ;P

Ekkel tanke!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror det er en temmelig stor sjanse for at det finnes liv, men jeg vil ikke si at det definitivt gjør det. Å si noe sånt blir bare dumt.

Det er mye som skal klaffe for at liv kan dannes, men heldigvis er det en god håndfull planeter å ta av. Jeg irriterer meg litt over de som er så bastante på at dersom vi finner en utenomjordisk sivilisasjon er vi så godt som døde. Sludder og vas, det er like stor sjanse for at vi kan bli sett på som guder, at de ikke er mer utviklet enn det våre huleboere var. Det finnes tusenvis av mulige senarioer og vi har ikke den fjerneste anelse på hvilket som er mest sannsynlig.

Vi kan finne en sivilisasjon som er kommet ubeskrivelig lengre enn oss i utviklingen, eller vi kan kanskje finne en planet hvor det kun finnes encellede organismer, en planet som nettopp har startet sin utvikling.

Hvis vi kan lære noe av Star Wars, og det kan vi, så er det en meget stor sjanse for at de enten vil se ut som insekter eller at de er 3 meter høye og tynne.

Lenke til kommentar

Det er ingen grunn til å tro at hvis vi møter på noe intelligent, så blir det krig - med mindre det er religion i bildet.

Ingen reiser flerfoldige lysår kun for å slåss, og planeten vår har ingen spesielle ressurser som ikke allerede er mye lettere å få tak i på måner og asteroider etc. Jeg tror at når man er så avansert som sivilisasjon at man kan besøke andre livsformer, er man langt forbi det stadiet hvor man kan brake sammen pga kulturforskjeller - jeg tror det er mer sannsynlig at begge parter er interessert i å lære om den andre og dele teknologi.

http://worldofweirdthings.com/

Dette er en veldig interessant blogg hvor det drøftes og reflekteres mye rundt eventuelle møter med romvesener.

Lenke til kommentar

Det er absolutt en fin tanke at intelligente skapninger forstår at alle levende skapninger har rettigheter og bør behandles med verdighet, men sannsynligvis ikke noe mer enn det. I alle fall finnes det ikke noe godt eksempel på det i vår egen historie.

Jeg mener at det er all grunn til å tro at det blir krig, og antakelig en veldig kortvarig en, avhengig av hvem som har den beste teknologien. Å overleve er en forutsetning for evolusjon. Ingen arter jeg kommer på nå mangler evnen til å angripe og drepe skapninger som er "mindreverdige" og/eller mat. Hvis en annen intelligent sivilisasjon kan reise i verdensrommet, tviler jeg på at de er typen til å få dårlig samvittighet for å drepe et insekt i vitenskapens ånd. Som jeg sa, vi mennesker har jo ingen problemer med det. For få hundre år siden, hadde vi ikke en gang problemer med å drepe andre raser av samme art.

Hvis vi finner en mindre intelligent skapning på en annen planet, hvorfor skulle vi ønske å dele teknologien vår med den? Her på jorda er det jo nytteløst å dele teknologien vår med aper, delfiner eller andre skapninger. Hvis vi treffer en høyerestående sivilisasjon, så vil vi nettopp være aper eller delfiner i forhold til dem. Ja, aper og delfiner er relativt smarte dyr, men hvorfor skulle intelligente romvesener ønske å lære oss noe med noe annet mål enn å putte oss i en dyrehage?

Vi vet jo heller ikke hvilke ressurser som ville være verdifulle for romvesener. Jorda har også en atmosfære og en tålelig temperatur som ikke finnes mange andre steder. Det er ikke utenkelig at de kan ønske å utslette alt menneske- og dyreliv kun for å skape seg en liten base eller utpost i vår del av galaksen for å undersøke ting som er nærmere oss enn deres eget hjem.

Det er mye som skal klaffe for at liv kan dannes, men heldigvis er det en god håndfull planeter å ta av. Jeg irriterer meg litt over de som er så bastante på at dersom vi finner en utenomjordisk sivilisasjon er vi så godt som døde. Sludder og vas, det er like stor sjanse for at vi kan bli sett på som guder, at de ikke er mer utviklet enn det våre huleboere var. Det finnes tusenvis av mulige senarioer og vi har ikke den fjerneste anelse på hvilket som er mest sannsynlig.

Vi kan finne en sivilisasjon som er kommet ubeskrivelig lengre enn oss i utviklingen, eller vi kan kanskje finne en planet hvor det kun finnes encellede organismer, en planet som nettopp har startet sin utvikling.

Hvis vi noen gang finner liv, så tror jeg det er lite sannsynlig at det er en intelligent situasjon, da evolusjonen ikke nødvendigvis peker i den retningen. Vi skal lete lenge for å finne noe slikt som encellede organismer eller larver, og enda lenger for å finne noe på et nivå som nærmer seg våre primater. Det sistnevnte tror jeg aldri vil skje.

Det hadde vært veldig spennende å oppdage liv på en annen planet, men jeg håper ikke at vi finner en intelligent sivilisasjon. Og hvis vi gjør det, håper jeg i hvert fall at det er vi som finner dem og ikke de som finner oss, og at det er vi som er de overlegne. Men jeg er absolutt ikke bekymret. Jeg tror rett og slett at sannsynligheten er mikroskopisk.

Endret av Zarac
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det blir for dumt å sammenligne med annet liv her på jorden, da det ikke finnes nevneverdig teknologi hos noen annen dyreart, ei heller samfunn eller kommunikasjon i sammenlignbar grad.

En sivilisasjon fra en annen verden vil lett kunne se at mennesker er på et teknologisk stadie som tillater dem å ta i mot informasjon på en enkel måte så lenge man oppretter grunnleggende kommunikasjon. Noe vi ikke kan gjøre med noe annet dyr her på jorden. Vi har ingen dyr som ville samle seg og sitte mange år bare for å lære seg å snakke med oss frivillig. Det finnes det derimot utallige mennesker som ville gjort med liv fra andre planeter som er intelligent nok til å klare å komme seg hit.

Lenke til kommentar

Vi har ikke noe annet liv å sammenlikne med. Selv om de så vår evne til å forstå mye, så er det ikke sikkert romvesenene gidder. Hva har en art som er århundrer eller årtusener foran oss teknologisk sett, å tjene på å gi oss sin kunnskap? Kanskje de ønsker å forske på oss og se hva vi er i stand til, men ville de spurt om lov først? Vi ville antakelig ikke ha samme innfallsvinkler og måter å lære ting på.

Vi mennesker lærer jo aper og papegøyer å telle og å kjenne igjen former og ord, uten deres samtykke. Det er ikke så rart, da dyr ikke er på samme nivå som oss. Grunnen til at vi ikke oppretter fagforeninger og gir stemmerett til dyr, er at det ikke ville fungert i samfunnet vårt. Selv om flokkdyr har sine egne hierarkier og måter å styre flokken sin på. Vi er bare ikke på samme nivå som dem.

Hvis mennesker og romvesener skal ha noe utbytte av å dele sin kunnskap med hverandre, så må vi være omtrent på samme nivå, både med tanke på intelligens og kultur. Og det er svært lite sannsynlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan fortsatt ikke gjøre den sammenligningen. Vi kan lære en papegøye å si menneskeord, men den vil aldri forstå hva det betyr. Den vil aldri kunne forme en selvstendig setning.

Aper er på et nærmere nivå rent språklig, men det ender der, du kan ikke forklare selv den mest grunnleggende teknologien vi har for en ape, uansett hvor lang tid du bruker på å lære den et bredt tegnespråk. En ape vil aldri kunne bygge en maskin.

Mennesket er dermiot på et nivå hvor vi er kapable til å lære mer avanserte ting enn bare simple mattestykker og noen få ord. Det er det som gjør oss unike; Vi forstår hvorfor man kan trenge kunnskap om mer enn bare det som lar oss overleve i nuet. Det finnes ingen andre dyr på jorden som er på et slikt nivå.

Hvis mennesker fant liv på andre planeter som hadde en forståelse av hvorfor man skulle kunne trenge å lære, altså et samfunn som har begynt å forske, så ser jeg ingen grunn til at vi skulle måtte tvinge oss inn på dem.

Dog så har mennesket bare vært på det nivået i noen tusen år, så oddsene for at noen skal finne oss, eller at vi skulle finne noen, den er usannsynlig liten.

Lenke til kommentar

Noe som ble nevnt i et (ganske spekulativt) program om møter med utomjordiske sivilisasjoner på National Geographics nå i mellomjula var poenget med at de fleste jordiske arter med en intelligens over det normale er rovdyr. Rovdyr trenger en viss intelligens for å kunne lære av sine feil og å kunne lage en strategi for jakten på byttene.

Poenget i programmet var at hvis det er sånn også i resten av universet, så vil de vi eventuelt møter være rovdyr eller etterkommere av rovdyr. Og da kan det godt hende at de ser på oss ikke som likeverdige, men som byttedyr.

Lenke til kommentar

Noe som ble nevnt i et (ganske spekulativt) program om møter med utomjordiske sivilisasjoner på National Geographics nå i mellomjula var poenget med at de fleste jordiske arter med en intelligens over det normale er rovdyr. Rovdyr trenger en viss intelligens for å kunne lære av sine feil og å kunne lage en strategi for jakten på byttene.

Poenget i programmet var at hvis det er sånn også i resten av universet, så vil de vi eventuelt møter være rovdyr eller etterkommere av rovdyr. Og da kan det godt hende at de ser på oss ikke som likeverdige, men som byttedyr.

Rovdyr går nesten utelukkende etter planteetere, og ikke etter andre rovdyr. Ser ikke hvordan det skulle være annerledes her.

Hvorfor jakte på mennesker så lenge det finnes kuer.

Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896

Du kan fortsatt ikke gjøre den sammenligningen. Vi kan lære en papegøye å si menneskeord, men den vil aldri forstå hva det betyr. Den vil aldri kunne forme en selvstendig setning.

Aper er på et nærmere nivå rent språklig, men det ender der, du kan ikke forklare selv den mest grunnleggende teknologien vi har for en ape, uansett hvor lang tid du bruker på å lære den et bredt tegnespråk. En ape vil aldri kunne bygge en maskin.

Mennesket er dermiot på et nivå hvor vi er kapable til å lære mer avanserte ting enn bare simple mattestykker og noen få ord. Det er det som gjør oss unike; Vi forstår hvorfor man kan trenge kunnskap om mer enn bare det som lar oss overleve i nuet. Det finnes ingen andre dyr på jorden som er på et slikt nivå.

Hvis mennesker fant liv på andre planeter som hadde en forståelse av hvorfor man skulle kunne trenge å lære, altså et samfunn som har begynt å forske, så ser jeg ingen grunn til at vi skulle måtte tvinge oss inn på dem.

Dog så har mennesket bare vært på det nivået i noen tusen år, så oddsene for at noen skal finne oss, eller at vi skulle finne noen, den er usannsynlig liten.

Min uthevelse.

Jeg stiller meg kritisk til den påstanden, det er endel forskning som er blitt gjort som tyder på at våre pattedyrvenner i havet, hvaler, delfiner etc. er like intelligente som oss eller mer. Forskjellen er at de verken har behov for eller mulighet til å utvikle verktøy.

Her er mye interessant informasjon: Clicky

Jeg mener at dette er meget relevant for eventuell kommunikasjon med ekstraterrestrielle vesener.

Endret av bruker-45896
Lenke til kommentar

Rovdyr går nesten utelukkende etter planteetere, og ikke etter andre rovdyr. Ser ikke hvordan det skulle være annerledes her.

Vi mennesker er jo også delvis planteetere. Noen av oss i hvert fall.

Lenke til kommentar

Vi mennesker er jo også delvis planteetere. Noen av oss i hvert fall.

Og det kunne ikke vært mindre relevant.

Lenke til kommentar

Jeg tror den viktigste tingen som kan stoppe en krig er kommunikasjon mellom de utenomjordiske og menneskene. Hvis det viser seg at den utenomjordiske rasen har et språk og de kan plukke opp følelser til mennesker, eller omvendt (om vi kommer til dem), så ligger alt på empati og generell tankegang innen rasen. De kan være voldelige og ondskapsfulle men også snille og fredsfulle. Jeg har vanskelig for å tro at de ville ha sett på oss som vanlige dyr på grunn av alt det vi har laget enten det er bygninger eller kunst. Da må de være sykt avanserte for at det skal se ut som en maurtue eller edderkoppspinn for dem.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte på i beboelig sone ja.

Har ikke funnet så alt for mye annen info om de 43 planetene, men om de er gasskjemper er nok liv relativt vanskelig.

Finner svar på mange spørsmål i denne videoen. Er en stund siden jeg så videoen, men om jeg husker riktig så hadde 10 av de 43 planetene en jordlignende størrelse. Planeter med størrelse opp til to ganger jordens, ble rgnet som "jordlignende". Kepler 22b er ca. 2.4 ganger Jordens størrelse, så den blir altså ikke regnet med blandt de 10.

Vil uansett anbefale å se videoen da den også besvarer mange andre interessante spørsmål.

http://www.youtube.com/watch?v=en5OObU0ryU

Endret av Splitter
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det finnes utvilsomt liv på andre planeter. Da har vi to alternativer:

1: Det er umulig å møtes. Universet er for stort, og teknologien har sine grenser.

2: De har allerede vært her (og er her kanskje enda). :ph34r: Jorda er relativt ung, og hvis det finnes liv andre steder vil noen av dem garantert ha kommet langt nok. Vi har tross alt bare brukt et par tusen år på å nå dette teknologinivået.

Vi har på ingen måte brukt kun et par tusen år på å nå dette teknologinivået. Vår utvikling startet da livet oppstod på jorden, ca. 3,8 milliarder år siden, selv om bruken av redskaper startet mye senere.

Endret av ZealD
Lenke til kommentar

Det er en av grunnene til at det er så usannsynlig at det finnes andre sivilisasjoner som reiser i rommet, i hvert fall ikke i nærheten av solsystemet vårt (slik man regner denslags i kosmiske avstander).

Først må liv oppstå. Så må det livet bruke millioner og milliarder av år på å å utvikle seg til noe intelligent (som absolutt aldri behøver å skje, men kun er tilfeldigheter). Så må det intelligente livet ha evnen og behov for å lage redskaper, ut over nysgjerrigheten på sin plass i universet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...