Gå til innhold

Har du tenkt på at det kanskje finnes annet liv i universet?

Anderspr0

Anbefalte innlegg

Har du noen gang tenkt på hvor mange planeter deg egentlig finnes, og slår det deg at vi er den eneste med liv på? Fikk vite i naturfagtimene for ett par år siden at det fantes x antall galakser, og x antall planeter i hver, som utgjorde mange BILLIONER av planeter, mindre og større.

Jeg NEKTER å tro at vi er den eneste som lever i en eller annen form. Kanskje i en uendelig fjern galakse ute i rommer er det romvesner fra forskjellige planeter som kriger akkurat som USA og Iran for å si det på en litt ironisk måte.

Og at verdensrommet utvider seg med lysets hastighet hvert eneste sekund, og nye galakser dukker opp ute av ingenting.

Ekkelt å tenke på alt ute i det sorte :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi vet ikke! Vi har ingen konklusjoner med hvordan liv skapes, og hvor heldige vi er som lever. Man kan ikke si at liv på planeter er vanlig, men man kan helt sikkert si at det er mange planeter der ute som er i stand til å holde liv.

Det er ikke et simpelt spørsmål, og uansett om det finnes milliarder av planeter der ute som er i stand til å holde liv, så betyr ikke det at liv bare oppstår der.

Lenke til kommentar

Vi er ikke den eneste planeten med liv på, det er statistisk "umulig", har det oppstått et sted kan det gjøre det andre steder også. Man vet om ganske mange "beboelige" planeter. Men disse ligger veldig langt unna, og mest sannsynlig vil man aldri kunne nå dem, og finne ut om det er liv der.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Vi er ikke den eneste planeten med liv på, det er statistisk "umulig", har det oppstått et sted kan det gjøre det andre steder også.

Jeg ser ingen logikk i utsagnet der. At det har skjedd en gang (her) gjør det ikke statistisk umulig at det aldri har skjedd andre plasser. Og uansett: hvorfor er det statistisk umulig?

Jeg er ikke uenig, jeg tror selv det finnes liv der ute en plass. Men din bastante fremlegging er jeg ikke enig i.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Det er ganske mange som mener at universet er uendelig stort, i så fall er det eneste logiske utsagnet at det finnes liv på uendelig mange steder.

Det har blitt rester av grunnleggende former for liv på asteroider, noe som tilsier at det finnes eller har funnets liv på andre planeter.

Det er naivt å tro at vi er unike i et univers som er rimelig nært uendelig stort.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Det er naivt å tro at vi er unike i et univers som er rimelig nært uendelig stort.

Enig! Men vi vet fortsatt lite om hvordan liv oppstår, og hvor stor sannsynligheten er! Med andre ord, så kan utenomjordisk liv være alt fra normalt til nærmest umulig!

Vi har enda ikke funnet liv, så vi vet ikke enda. Vi vet bare om planeter som er i stand til å holde liv.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Det er ganske mange som mener at universet er uendelig stort, i så fall er det eneste logiske utsagnet at det finnes liv på uendelig mange steder.

Det har blitt rester av grunnleggende former for liv på asteroider, noe som tilsier at det finnes eller har funnets liv på andre planeter.

Jeg tenker personlig at det finnes nok mer primale livsformer men jeg vet jammen ikke om det er så enkelt å få den sinnsyke livssyklusen som vi har hatt på jorda de siste 3 milliarder årene med alle de forskjellige avanserte livsformene. Selv håper jeg veldig at de kommer hit eller at vi kan reise til dem, men etter det jeg har lest så er romfart så utrolig komplisert både på navigasjonssiden og energisiden at det er omtrent umulig i min livsstid om ikke vi får en revolusjonær teknologi.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

I første innlegget mente jeg at jeg er SIKKER på at det finnes liv det ute, for å svare til første post.

Pølsevev at de dukker opp av ingenting? Sett litt overdrivelse i det, og man vil skjønne litt mer :-)

Husker at jeg fikk med ett sjokk da vi fikk vite i naturfagtimene at det fantes flere galakser, bortimot milliarder. Før dette trodde jeg at det var så simpelt som 7-10 planeter, og utenfor disse ett uendelig tomt/svart rom :new_woot:

Lenke til kommentar

At det finnes liv på andre planeter er da strengt tatt noe som har vært godtatt lenge.

Sjansen er vel også veldig høy for at det finnes andre sivilisasjoner.

Ikke fordi det er vanlig, men fordi det er ett ekstremt høyt antall planeter.

Ett estimat jeg har sett går igjen er at det finnes 10 000 000 000 000 000 planeter

Problemet er bare hvor, om man ser på tallene er det svært lite sansynlig at disse har funnet jorden, det er også veldig tvilsomt at vi finner dem på veldig, veldig lang tid.

Lenke til kommentar

At det finnes liv på andre planeter er da strengt tatt noe som har vært godtatt lenge.

Ett estimat jeg har sett går igjen er at det finnes 10 000 000 000 000 000 planeter

Problemet er bare hvor, om man ser på tallene er det svært lite sansynlig at disse har funnet jorden, det er også veldig tvilsomt at vi finner dem på veldig, veldig lang tid.

Det finnes alternative hypoteser: http://en.wikipedia.org/wiki/Rare_Earth_hypothesis

Lenke til kommentar

Det finnes alternative hypoteser: http://en.wikipedia.org/wiki/Rare_Earth_hypothesis

Den har derimot fått en del kritikk som f.eks innen evolusjonsbiologi, hvor blant annet David Darling (astronom) har pekt på store hull i hypotesen.

"According to David Darling, the Rare Earth hypothesis is neither hypothesis nor prediction, but merely a description of how life arose on Earth.

In his view Ward and Brownlee have done nothing more than select the factors that best suit their case."

Fra Wikipedia

• Liker 1
Lenke til kommentar

Enig! Men vi vet fortsatt lite om hvordan liv oppstår, og hvor stor sannsynligheten er! Med andre ord, så kan utenomjordisk liv være alt fra normalt til nærmest umulig!

Vi har enda ikke funnet liv, så vi vet ikke enda. Vi vet bare om planeter som er i stand til å holde liv.

Strengt tatt så bygger denne antakelsen på karbonbasert liv. Rent teoretisk sett, så kan det finnes liv på ALLE planeter i verdensrommet, om man ikke begrenser seg til det karbonbaserte livet som vi kjenner fra planeten Tellus.

Lenke til kommentar

Før dette trodde jeg at det var så simpelt som 7-10 planeter, og utenfor disse ett uendelig tomt/svart rom :new_woot:

Du har aldri sett opp på stjernehimmelen en skyfri natt? :dontgetit:

Det er snakk om nærmere 10 år siden, og derav var ikke stjerner beregnet som planeter :-) Kan huske at jeg som 6 åring beundret stjernene veldig, og de 7-10 andre planetene i vårt solsystem. Kunne ligge på bakken i timevis å se rett opp, og fundere. Selv om jeg må si jeg føler jeg var relativ dom på den tiden. Da var ikke internett/google så relevant. Så kunnskapene har bredt seg ut enormt etter at jeg begynte med nettet. Har det faktisk slik at om jeg kommer noe helt usannsynlig, og lurer på noe rundt det, googler jeg det, just in case.

Endret av Anderspr0
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...