Degeim Skrevet 20. november 2011 Rapporter Del Skrevet 20. november 2011 Hei Eg har i nyare tid fått i hende ein del musikk med høg bitrate og ganske mange kanalar (5.1, samt noko dei kallar "Quad" (4.0?)). Eg syns det er litt synd å ikkje utnytte dette skikkeleg, og er derfor på jakt etter nokre hodetelefonar som kan la meg utnytte denne musikken til det fulle. Lydkortet mitt har seks hol til mini-jack-pluggar, så eg er ganske sikker på at det skal støtte 5.1. Eg er ingen lydekspert, så eg veit ikkje engang i kor høg grad det er mogleg å få hodetelefonar som støttar 5.1. Eg veit det fins, men kan dei på nokon måte samanliknast med 5.1-høgtalarar plassert rundt i rommet? (Av hensyn til naboar er dette diverre ikkje eit alternativ, så det må bli hodetelefonar i første omgang.) Budsjettet er som nemnd i tittelen opp til 2000 kr, og eg ser på følgjande som viktige eigenskapar: Støtte 5.1 i så høg grad som mogleg. Dei skal vere lukka. Så god lydisolasjon (både ut og inn) som mogleg. Behagelege å ha på seg. Ikkje noko fjortis-DJ-blinkeblink-design. Gjerne trådlause. Viss trådlause, helst oppladbart batteri. Gjerne (avtakbar?) mikrofon til bruk i Skype. Dei skal nyttast på følgjande område, sortert etter prioritet (høgast først): Musikk (stort sett klassisk rock i flac/wav med høg bitrate og i mange tilfelle 5.1-lyd) Skype (viss mikrofon) Film/spel Eg har etter ein del leiting funne fram til følgjande to kandidatar: Sony MDR-DS6500 Sennheiser RS180 Er dette brukbare hodetelefonar? Lenke til kommentar
tole Skrevet 21. november 2011 Rapporter Del Skrevet 21. november 2011 Det er vel bare å kaste seg på nettet å lese reviews om de to modellene. Antar begge er av god kvalitet, men jeg har personlig hørt en del bra om RS180'en, men det betyr ikke at Sony-modellen ikke er bra, selv om de har hatt problemer med dårlige wireless-løsninger før. De virker temmelig lik i målgruppesegmentet og i prisklasse. Begge krever i alle fall at du har digital optisk/elektrisk utgang, så om du ikke har dette i maskinen din så trenger du vel et lydkort. Min erfaring er at Sennheiser-modeller i denne prisklassen sjelden skuffer, og jeg har hatt mange av dem, selv om alle har vært med kabel. Lenke til kommentar
Degeim Skrevet 21. november 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 21. november 2011 Takk for svar. Jeg har dessverre noen oppfølgningsspørsmål til deg; bær over med meg hvis jeg er helt teit nå. Begge krever i alle fall at du har digital optisk/elektrisk utgang, så om du ikke har dette i maskinen din så trenger du vel et lydkort. Er du sikker på dette? Så vidt jeg kan se står det på Sony: "# Plug: Nickel, stereo mini plug", og på Sennheiser: "3.5 / 6.3mm adapter" på CDON. Er ikke det vanlig mini-jack? Om jeg er helt på jordet, så har jeg bare et integrert lydkort (info om hovedkortet), og det har følgende utganger: SPDIF? Lydgreier: Vil det støtte disse hodetelefonene? Hvis ikke, har du/noen mulighet til å hjelpe meg med å finne et rimelig lydkort som støtter det? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 22. november 2011 Rapporter Del Skrevet 22. november 2011 Du har det som trengs der. Det er coaxial spdif (RCA socket med gul ring) og optisk toslink spdif (svarte firkanten ved siden av) så lenge dette kan aktiveres og styres i software. Vet ikke hvilke ledninger som følger med, så det må du nesten sjekke selv, slik at du for koblet sammen godsakene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå