Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sovetabletter? - Får ikke sove!


Neekita

Anbefalte innlegg

Takk for svar og tips!

 

Som sagt så trener jeg en god del. Er aktiv i ca 6-8 timer hver dag på jobb. Der er det ikke snakk om å sette seg ned å ta en pause i mer enn 30min for dagen. Utenom jobben trener jeg på treningssenter med personlig trener 4 dager i uken, 3 timer.

 

Når jeg kommer hjem er jeg alltid helt forjævlig sliten, og ofte trøtt. Men den trøttheten går over veldig fort. Tar jeg meg en matbit har jeg like mye energi som jeg hadde før jeg gikk på jobb.

 

I kveld skal jeg prøve innsovingstabletter (?) som min venn bruker. Får se om det hjelper en periode :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjempe smart.

De pillene fucker bare opp for deg i det lange løp.

 

Hvis det er de jeg tror det er (circadin 2 mg) så finnes det ingen bevis på at de er avhengighetsskapende, så ''fucker'' derfor ikke opp for deg. Forøvrig så er dobbel dose (4 mg) solgt uten resept i USA, vi må ha hvit resept her i norge på grunn av at de er relativt nye.

 

Ingen bevis for at hasj er avhengighetsskapende... men mange føler sterk treng for å ha det for å fungere i hverdagen.

Lenke til kommentar

Ingen bevis for at hasj er avhengighetsskapende... men mange føler sterk treng for å ha det for å fungere i hverdagen.

 

Med den logikken så burde du egentlig bare ta livet ditt, for alt du kan innta ''kan'' være avhengighetskapende. Blir for dumt.

 

Hvis du ikke skjønnte hva jeg mente, så er du unnskyldt pga. din uviten. Da jeg går ut i fra at du ikke er mentalt tilbakestående såklart.

 

Det at du vil jeg skal ta livet mitt pga. "logikken" min viser vel at du også bør prøve å skaffe hjelp. Normale mennesker med normale sosiale sperrer ville ikke sagt sånn. Men det er vel kanskje pga. du sitter på et forum så da er det plutselig mye enklere. Jeg unnskylder deg for det også, fordi jeg tror det er derfor. Men jeg tror også du er ei drittkjerring i det virkelig liv. Jeg tror! Vet ikke.

Lenke til kommentar

Det at du tar det som en reel oppfordring kan ha noe med dine dårlige sosiale antenner, eller rett og slett dumhet. (morsomt å være på dette nivået, ikke sant?)

 

Skal man gå rundt og bekymre seg for at man blir avhengig av det ene eller det andre hele tiden så kan man like greit la vær å leve. Det å konstant bekymre seg over hva som ''kan'' skje er ikke fordelsmessig for din livskvalitet.

Lenke til kommentar

Takk for svar og tips!

 

Som sagt så trener jeg en god del. Er aktiv i ca 6-8 timer hver dag på jobb. Der er det ikke snakk om å sette seg ned å ta en pause i mer enn 30min for dagen. Utenom jobben trener jeg på treningssenter med personlig trener 4 dager i uken, 3 timer.

 

Når jeg kommer hjem er jeg alltid helt forjævlig sliten, og ofte trøtt. Men den trøttheten går over veldig fort. Tar jeg meg en matbit har jeg like mye energi som jeg hadde før jeg gikk på jobb.

 

Vent, du arbeider 6-8 timer fysisk? Og så trener du 12 timer i uka på toppen av dette? Dropp treningen 2-3 uker for å se om det hjelper.

Lenke til kommentar

Takk for svar og tips!

 

Som sagt så trener jeg en god del. Er aktiv i ca 6-8 timer hver dag på jobb. Der er det ikke snakk om å sette seg ned å ta en pause i mer enn 30min for dagen. Utenom jobben trener jeg på treningssenter med personlig trener 4 dager i uken, 3 timer.

 

Når jeg kommer hjem er jeg alltid helt forjævlig sliten, og ofte trøtt. Men den trøttheten går over veldig fort. Tar jeg meg en matbit har jeg like mye energi som jeg hadde før jeg gikk på jobb.

 

Vent, du arbeider 6-8 timer fysisk? Og så trener du 12 timer i uka på toppen av dette? Dropp treningen 2-3 uker for å se om det hjelper.

Må vel nesten anta at det er 3 timer i uka, trening that is.

Lenke til kommentar

Gi faen i piller.

 

 

Hvis du ikke har noen problemer utover det at døgnrytmen din er helt fucka så går det fint å snu på den.

Det må gjøres over tid og det må litt viljestyrke til men det går.

 

Jeg holdt på å bytte jobb selv på grunn av det samme men jeg fikk ting til å funke.

 

 

Unngå alt av sukker og koffein. Like greit å bare skippe alt sånt med en gang så slipper du tenke på det. Hvis du absolutt må drikke brus el lign. så slutt med det minst 3timer før du skal sove.

 

Sørg for å spis kveldsmat, men ikke så sent eller så mye at du er stappmett når du skal legge deg.

 

 

Hvis du har mye å tenke på som du nevner så kan det være en grunn, men jeg tror dette er i tillegg til at du ikke har noen god døgnrytme.

Fokuser på hva det er du går å tenker på, det er gjerne problemer eller lignende, noe som plager deg kanskje.

 

Se om du kan få gjort noe med det. Se løsninger.. :)

 

 

Jo og sist men ikke minst. Legg deg til samme tid hver dag og stå opp til samme tid hver dag.

 

 

Start med å døgne slik at du blir ganske trøtt, legg deg da du føler at det ville vært normalt på en vanlig dag. Feks klokka 22.

 

Stå opp klokka 07.

 

Gjør det samme i et par uker og du vil se at ting ordner seg selv.

 

 

Hvis du skeier helt ut i helger osv så driter det seg. Jeg hadde null problemer med døgnrytme selv helt til jeg vokste opp. Nå er jeg 30 og har ikke problemer med å sove så sant jeg tar visse forhåndsregler som de jeg har nevnt over.

 

 

Det skal også nevnes at jeg gikk til legen og fikk innsovningstabletter men dette skjøv bare problemet forover til jeg ikke hadde fler tabletter igjen.

 

En bitteliten livsstilforandring er hva som skal til etter min erfaring.

 

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Innsovningstabletter (stort sett i kategorien Benzodiazepiner) virker dårlig mot forsinket søvnfasesyndrom og melatonin er totalt forskjellig fra de.

 

Melatonin er et hormon og en kraftig antioksidant.

 

Hjelper lite å legge seg til samme tid når kroppen har 26-28 timers døgnrytme og vri seg i senga i 2-4 timer før man sovner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gi faen i piller.

 

 

Hvis du ikke har noen problemer utover det at døgnrytmen din er helt fucka så går det fint å snu på den.

Det må gjøres over tid og det må litt viljestyrke til men det går.

 

Jeg holdt på å bytte jobb selv på grunn av det samme men jeg fikk ting til å funke.

 

 

Unngå alt av sukker og koffein. Like greit å bare skippe alt sånt med en gang så slipper du tenke på det. Hvis du absolutt må drikke brus el lign. så slutt med det minst 3timer før du skal sove.

 

Sørg for å spis kveldsmat, men ikke så sent eller så mye at du er stappmett når du skal legge deg.

 

 

Hvis du har mye å tenke på som du nevner så kan det være en grunn, men jeg tror dette er i tillegg til at du ikke har noen god døgnrytme.

Fokuser på hva det er du går å tenker på, det er gjerne problemer eller lignende, noe som plager deg kanskje.

 

Se om du kan få gjort noe med det. Se løsninger.. :)

 

 

Jo og sist men ikke minst. Legg deg til samme tid hver dag og stå opp til samme tid hver dag.

 

 

Start med å døgne slik at du blir ganske trøtt, legg deg da du føler at det ville vært normalt på en vanlig dag. Feks klokka 22.

 

Stå opp klokka 07.

 

Gjør det samme i et par uker og du vil se at ting ordner seg selv.

 

 

Hvis du skeier helt ut i helger osv så driter det seg. Jeg hadde null problemer med døgnrytme selv helt til jeg vokste opp. Nå er jeg 30 og har ikke problemer med å sove så sant jeg tar visse forhåndsregler som de jeg har nevnt over.

 

 

Det skal også nevnes at jeg gikk til legen og fikk innsovningstabletter men dette skjøv bare problemet forover til jeg ikke hadde fler tabletter igjen.

 

En bitteliten livsstilforandring er hva som skal til etter min erfaring.

 

 

Lykke til!

 

Det er nok rett i de fleste tilfeller. Nøyaktig dette har jeg prøvd i mange år, uten hell. Problemet er det at jeg "aldri" blir trøtt. Uansett om jeg bare har sovet èn time natten før, så blir jeg ikke trøtt før tidligst 4 om morgenen.

 

Jeg har vært til legen tidligere, fikk da leie en lampe jeg måtte stirre på close up i 30min hver morgen for å skyve det tidspungtet hvor man sover tyngst (som er ca 3-4 timer etter at man sovner, om jeg husker rett). Tidspungtet jeg sov tyngst var etter 6-7 timer, tror jeg det var.

 

Uansett hva jeg prøver så klarer jeg bare ikke å sove om kvelden. Får gi disse pillene en sjangse å se om det kan fikse noe - det er verdt et forsøk. Er ganske lei av å være så uopplagt om dagen og sååå våken på kvelden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...