Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sovetabletter? - Får ikke sove!

Neekita

Anbefalte innlegg

Jeg har veldig problemer med å sove. Problemet er at jeg aldri blir trøtt, og hvis jeg da legger meg ned og prøver å sove, blir jeg bare liggende i timesvis å tenke - da klarer jeg ihvertfall ikke å sove!

Jeg er overbevist om at problemene mine kommer av at jeg i flere år har hatt en snodig døgnrytme. Noen netter sov jeg 2 timer, noen netter 8, noen netter 12, og andre ganger sov jeg ikke på et par dager.

Nå pleier jeg å bli trøtt og sove i rundt 5-6 tiden på morningen, våkner i 12-13 tiden.

Jeg gir opp.. Har prøvd alt mulig for å få en normal døgnrytme!! Er det noen her som bruker sovetabletter? Jeg har tenkt på det men såvidt jeg har hørt så er det ikke lurt da man etterhvert ikke kan klare å sove uten å ta tabletter. Stemmer det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Camomillete skal virke avslappende og hjelpe deg med å sove. Camomillete har ihvertfall antibakterielle egenskaper som jeg vet om, fikk beskjed av veterinæren om å rense øynene til kattene en stund da en av dem hadde øyekatarr.

Ellers kan du be om melatoninpiller fra din fastlege. Dette er kun innsovningstabletter og burde ikke forveksles med vanlige sovetabletter som slår deg helt ut. Melatonin er ditt naturlige søvnhormon, og pillen skal fungere i rundt 4 timer. Det er ikke bevist at melatonin har en avhengende effekt, så du kan fint bruke dem til å få orden på døgnrytmen din for så å slutte med dem :)

Lenke til kommentar

Jeg trener 4 dager i uken og ellers er jeg aktiv hver eneste dag.

Mange jenter "trener". Men der veier så lite at de trener ikke engang. De har ikke noe intensitet i treningen sin fordi de er redd for å svette. Det er bare svada. Du trenger ikke skikkelig.

De siste fire mnd har jeg sikkert trent mer enn hva du har gjort i hele ditt liv, ditt lille troll. Du klarer ikke å provosere meg ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Camomillete skal virke avslappende og hjelpe deg med å sove. Camomillete har ihvertfall antibakterielle egenskaper som jeg vet om, fikk beskjed av veterinæren om å rense øynene til kattene en stund da en av dem hadde øyekatarr.

Ellers kan du be om melatoninpiller fra din fastlege. Dette er kun innsovningstabletter og burde ikke forveksles med vanlige sovetabletter som slår deg helt ut. Melatonin er ditt naturlige søvnhormon, og pillen skal fungere i rundt 4 timer. Det er ikke bevist at melatonin har en avhengende effekt, så du kan fint bruke dem til å få orden på døgnrytmen din for så å slutte med dem :)

Takk, dette skal prøves! Håper det kan fikse problemet, har ikke så veldig lyst til å ta sovepille hver kveld. Må nesten få orden på døgnrytmen, hvis jeg bare får sove et par timer før jobb våkner jeg ikke av vekkerklokken. :nei:

Lenke til kommentar

Henger meg på melatonintabletter selv. Halvtimetime etter at jeg tar dem så blir jeg "trøtt", noe som gjør det enkelt å sove. Men jeg kan fint sitte oppe og overse dem også.

De fungerer i såfall fint for meg fra søndag til mandag, for å slippe en hard start på uken.

Jeg trener 4 dager i uken og ellers er jeg aktiv hver eneste dag.

Mange jenter "trener". Men der veier så lite at de trener ikke engang. De har ikke noe intensitet i treningen sin fordi de er redd for å svette. Det er bare svada. Du trenger ikke skikkelig.

De siste fire mnd har jeg sikkert trent mer enn hva du har gjort i hele ditt liv, ditt lille troll. Du klarer ikke å provosere meg ;)

Greit, da vet vi at du ikke trener. Men det gjør ikke jeg heller, men det har ikke store utslaget.

Lenke til kommentar

Prøv Tart Cherry. Det er helt naturlig kirsebærkonsentrat-juice og fås kjøpt på helsekostbutikker uten resept. Det inneholder melatonin (som gjør deg trøtt) og antioksidanter.

Du kan lese mer om det på en av de 10000 kvinnebloggene hvis du googler litt.

http://senseoflife.blogg.no/1263368156_120110.html

http://superlivsstil.net/wp2/2011/01/tart-cherry/

http://yasi.bloggr.no/2011/04/04/tart-cherry/

Finnes mange typer, denne går for å være bra:

http://www.iherb.com/Organic-by-Nature-Pure-Planet-Tart-Cherry-Concentrate-16-fl-oz-0-473-l/16048?at=0

Lenke til kommentar

Hvis du mener du selv har rotet det til p.g.a søvnmønsteret ditt og at det ikke er andre ting som ligger bak så er det viktig å få rutine på søvnen, og også helst i helgene også.

Kamomille, Tart Cherry, Melk med honning og et annet produkt på helsekosten som heter Peacefull mind kan være effektivt.

Unngå også stimulering og unaturlig lys de siste timene før du legger deg, la deg selv falle til ro.

Drikker du kaffe, te eller brus så vær klar over at dette er stimulerende. Koffein burde du ikke få i deg senere enn rundt kl. 1500 hvis du prøver å bygge deg en normal døgnrytme.

Hvis du følger disse rådene så øker du sjansen til at kroppen tilvenner seg vanene dine og normaliserer den naturlige søvnsyklusen.

Lenke til kommentar

Du må trene. Så kommer du til å sovne.

Dette får du gjerne utvikle. Trening er altså en nødvendighet for å få sove?

Vi sitter på ræva hver dag nå. Vi var ikke skapt for det. Før i tiden gikk vi masse og vandra, vi ble slitne og sovna uansett hvor hard bakken var.

Trening kan kompensere for dette, men du må faktisk bli ganske utslitt for at du skal sove godt. Mange kjerringer driver å løper. Men de blir egentlig ikke så slitne av det, fordi de kan være i grei form og er sinnsykt vant til å løpe samme ruta hele tiden at det er ikke noe spesiell påkjenning på kroppen. Skal det fortsette å ha effekt må man øke intensiteten.

Lenke til kommentar

Du må trene. Så kommer du til å sovne.

Dette får du gjerne utvikle. Trening er altså en nødvendighet for å få sove?

Vi sitter på ræva hver dag nå. Vi var ikke skapt for det. Før i tiden gikk vi masse og vandra, vi ble slitne og sovna uansett hvor hard bakken var.

Trening kan kompensere for dette, men du må faktisk bli ganske utslitt for at du skal sove godt. Mange kjerringer driver å løper. Men de blir egentlig ikke så slitne av det, fordi de kan være i grei form og er sinnsykt vant til å løpe samme ruta hele tiden at det er ikke noe spesiell påkjenning på kroppen. Skal det fortsette å ha effekt må man øke intensiteten.

Det har du helt rett i, vi har blitt for late idag! Synes det er veldig trist, så fort det kommer til fysiskt arbeid som ikke gir penger så er det syting og klaging. Jeg trener ikke på noen som helst måte, men jeg driver mye med fysiske ting som folk drev med før i tida. Går mye i skog og mark, hogger ved hver dag og en mye annet. Liker ikke den moderne verdenen, jeg liker ting mye bedre når det skjer på den tungvinte måten.

Lenke til kommentar

Når en skal snu døgnryttmen - så fungerer det best å gjøre det forover og ikke bakover.

Legg deg ett par timer senere hver dag, helt til du har kommet der du ønsker - da er det viktig å holde på den ryttmen.

Du sover mellom fra 5,6 til 13 tiden. Dermed har du ikke probemer med å sove, men du vil sikkert sovne 10 om kvelden og våkne 6 istedet for å legge deg 6.

Siden du ikke har problemer med å sove, så er jeg sikkert på at dette klarer du.

Evt. kan du 3-4 dager på rad ta litt sterk sovemedisin i 22 tiden, visst du ikke har "tid" til å snu den normalt med å legge en ett par timer senere hverdag - den prosessen er meget effektiv, men tar en 7-8 dager å gjennomføre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...