LMH1 Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 Hva kan dere si om? Corsair strømforsyning, HX850W140mm vifte, modulære kabler Prisen er ikke noe problem, planen er å overklokke, har Core i7 950 + Nvidia GTX 570. Så jeg ønsker ikke å kjøpe ny strømforsyning om 5 år. Er denne å anbefale? Eller bør jeg heller gå for 650 watt? Gir den mere for pengene? Skal ikke ha SLI oppsett fordi jeg ikke har plass så blir vel Nvidia GTX 680 muligens når den kommer. Merke spiller ikke stort rolle, kunne godt tatt Corsair TX850M Enthusiast Series PSU 140mm vifte, modulære kabler men det er en fordel om man først kjøper en dyr strømforsyning bør kablene være i god kvalitet, så ikke man må bytte PSU på grunn av en kabel brekker. Tidligere fikk jeg lyst på MIST 1000W men den er neppe like bra som de andre her? Lenke til kommentar
ei57 Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 Skal du kun kjøre ett skjermkort, er 850 watt overkill. Du kunne kjørt gtx 570 i SLI med HX 850. Corsair har også en AX 650, som bør være blant de bedre. I linken under er akttuelle PSU'er av god kvalitet. Thermaltake Grand har i likhet med Corsair AX (og HX 750/850/1050) 7 års garanti. Den var lenge priset så høyt at man måtte være spesielt interessert, men prisen har kommet ned til et gunstig nivå. Mist ville jeg ikke engang vurdert. http://www.prisjakt.no/category.php?k=436#rparams=l=s78799675 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 20. november 2011 Forfatter Del Skrevet 20. november 2011 (endret) Kan du i så fall garantere, at volten blir 100 % stabil selv på 650 watt strømbruk? Jeg liker å ha litt over, siden jeg kan være uheldig å få et dårlig strømforsyning. Nå gir vel ikke Corsair garantier for stabilitet under overklokking, men jeg tror jeg velger å legge listen litt høyere i dette tilfelle. Kan noen i så fall si om 850 watt saken virkelig klarer så mye? Eller klarer den 800 watt? Hvordan funger overspenningsvern i dag? på disse strømforsyningene, er det power knappen på strømforsyningen som slår seg av hvis det er tilfelle? Slik som automat sikringer i hus? Eller bruker den små utbyttbare sikringer, der man må ha strømforsyningen på verksted? Siden det også kan være noe å se på, hvis det er slike forskjeller. Endret 20. november 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
ei57 Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 For en PC med ett gtx 570 anbefales en PSU på 600 watt. I det ligger at (omtrent) any PSU skal duge. Nå er ingen av de jeg linket til any. En Corsair i AX eller HX serien kan i tillegg levere det antall watt som står på boksen og gjerne litt til. Her kan du se hvor mye en TX750M kan levere før over current mekanismen sier at nok er nok og PSU'en slår seg av. De hadde gjort samme øvelsen med en AX 850, men klarte ikke å belaste den nok til at den gikk ned. Utstyret deres hadde en begrensning på 1000 watt. På AX 850 er det en en PS223 som overvåker at strøm, spenning og temperatur holder seg innenfor spec. I tillegg sitter det en MOV (metalloksyd varistor) som kortslutter til jord dersom innspenningen går over en viss verdi. Nå har jeg liten tro på at en PC med ett gtx 570 klarer å belaste PSU'en med noe særlig mer enn 400 watt, selv overklokket. 2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 20. november 2011 Forfatter Del Skrevet 20. november 2011 (endret) Jobber du på en Corsair underlevrandør? Nå tror jeg ikke helt på deg, men det jeg tror på er at 650 watt muligens holder, men så sant det ikke er noe problem med 850 watt tror jeg går for det. (Overspenning kan være noe?) men nå har vel jeg hatt 650 watt consair med core i7 2600k og HD6870 uten problemer. Så det burde gå bra. Er bare så dritt lei å bytte strømforsyninger, så nå gjør jeg et untakk. Men jeg håper bare overklokking med core i7 950 @ 4.6 Ghz vil gå rimlig stabilt, hvis det ikke gjør det så er 850 watt consair bra nok? Endret 20. november 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 Jobber du på en Corsair underlevrandør? Nå tror jeg ikke helt på deg, men det jeg tror på er at 650 watt muligens holder, men så sant det ikke er noe problem med 850 watt tror jeg går for det. (Overspenning kan være noe?) men nå har vel jeg hatt 650 watt consair med core i7 2600k og HD6870 uten problemer. Så det burde gå bra. Er bare så dritt lei å bytte strømforsyninger, så nå gjør jeg et untakk. Men jeg håper bare overklokking med core i7 950 @ 4.6 Ghz vil gå rimlig stabilt, hvis det ikke gjør det så er 850 watt consair bra nok? 600W anbefalt fra Nvidia betyr 600W på en strømforsyning som kan levere 70% av maks effekt på 12V, i et system som har en Pentium 4 som spiser 200W før hovedkort og harddisker legges inn i beregningen, og at kvaliteten på strømforsyningen er av såpass laber kvalitet at den ikke klarer mer enn 80% av maks last før den går føyken. Så konservativt er 600W-estimatet. GTX 570 har en TDP på ~220W i7-2600k har en TDP på 95W Hovedkort + RAM spiser 50-70W Harddisker spiser 7-10W per snute Vifter spiser 2-3W per snute DVD trenger du ikke tenke på, da denne aldri er aktiv samtidig som skjermkort og prosessor kjører full guffe, men sleng på 20W så er du 110% sikker. TDPen er vanligvis bra overspesifisert så man er sikker på at man ikke overstiger den. Typisk last for GTX 570 er under 200W i stressende spill. 2600k kan trekke ~80W under 100% last i Cinebench eller lignende. I et system med tre vifter, to harddisker, og gitte komponenter tidligere vil da ha en max TDP på ~430W, og under de fleste tilfeller vil man ligge godt under 350W når man spiller. Overklokking vil kanskje øke totalen med 20-25% avhengig av hvor hardt du klokker (med vannkjøling kan man kaaaaaanskje nå +30%), altså ~420W load eller en estimert TDP på ~550W TDP. Nå vil jeg vite hvordan du tror at 650W kan være i nærheten av for trangt for ditt oppsett. At du har kjøpt billig dritt som NorthQ eller Origen tidligere betyr ikke at Corsair har i nærheten av samme "kvalitet." Lenke til kommentar
chevyz28 Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 Kjøpte akkurat ax850w og er strålende fornøyd så langt. Helt stille. Har ikke hørt vifta ennå. Den går ikke før belastningen er over 200w. Dessuten 7 års fabrikkgaranti. 1 Lenke til kommentar
ei57 Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 For ordens skyld har jeg ingenting med Corsair eller noen annen leverandør av forbrukerelektronikk å gjøre. Jeg er i besittelse av noen PSU'er av merke Corsair, bl.a. en HX 850, som pt ikke er i bruk. PC'en den satt i ble pensjonert i våres, til fordel for en i7 2600k og kun ett gtx 460. Da var det ikke lenger behov for en slik kraftkar, så den ble erstattet av en FSP Aurum 400. Slik jeg bruker den, ser jeg et trekk på 150 watt fra veggen. Googler du "din PSU" (ex. HX 850) review, får du opp et antall treff. Jonnyguru og hardwaresecrets gjengir det de måler, dissekrerer enheten og sistnevnte belaster den i tillegg til den slår seg av eller blåser av. De som faller i siste kategori, bør en for enhver pris unngå. En bør også være varsom med PSU'er som det ikke foreligger noen reviews av. En PSU skiller seg også fra andre enheter ved at den har en pris ved innkjøp og en pris etter. Corsair har 3 forskjellige garantitider på sine enheter, 3, 5 og 7 år. Oversatt i 80plus blir det standard, bronse og sølv/gull. Om prisen øker med ratingen, så går driftskostnadene andre veien, ved at holdbarheten er bedre og strømforbruket lavere. Det er også greit å ha litt watt å gå, slik at maks last ligger fra 40-70%. En god PSU tåler også noe mer enn det, spesielt de med høy effektivitet. 2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 21. november 2011 Forfatter Del Skrevet 21. november 2011 Vurder nå å kjøpe ax850w. Men er det noen fordeler/ulemper å ha utbyttbare plugger? Eller er det mest for hardware.no folk, som både bytter strømforsyning pc deler ofte? Siden jeg kommer nok å oppgradere til sokkel 2011 med tiden. Når Intel Core i7 3960X prisen nesten halveres. Så da er det en fordel, å slippe å bytte/være låst til en viss klokkehastighet før strømforsyningen gir litt feil resultat. Men ellers går jeg for 850 watt, penger er ikke noe problem. Muligens jeg klarer meg med fastlåste plugger. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Vurder nå å kjøpe ax850w. Men er det noen fordeler/ulemper å ha utbyttbare plugger? Eller er det mest for hardware.no folk, som både bytter strømforsyning pc deler ofte? Siden jeg kommer nok å oppgradere til sokkel 2011 med tiden. Når Intel Core i7 3960X prisen nesten halveres. Så da er det en fordel, å slippe å bytte/være låst til en viss klokkehastighet før strømforsyningen gir litt feil resultat. Men ellers går jeg for 850 watt, penger er ikke noe problem. Muligens jeg klarer meg med fastlåste plugger. Fordelen med en fullt modulær strømforsyning er at du slipper unødvendige kabler, og at om strømforsyningen viser seg å være defekt plugger du ut alle kabler og sender inn selve strømforsyningen uten noe stress. Ulempen er at dette kan koste deg litt mer å få tak i. AX 850W er en noe bedre strømforsyning enn HX 850W, om jeg ikke husker feil er spenningsreguleringen litt slappere mens rippelverdiene er bedre, en annen fordel er lavere støynivå. Prislappen på en Extreme Edition vil aldri senkes, det er en grunn til at den heter Extreme Edition. Din beste sjanse da er å kjøpe 3930K om du er ute etter mer ytelse for pengene, ikke at prisforskjellene på et fullt system er så stor: 8K mot 11K. Klokkefrekvens har da ingenting å gjøre med en strømforsyning? 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 21. november 2011 Forfatter Del Skrevet 21. november 2011 (endret) Tenker på prosessoren når jeg snakker om klokkefrekvens, da kan jeg som du sier kjøpe 3930K for overklokking, nå vet jeg lite hvordan kjøleren er, men da er nok helle tempraturen større problem en, strømforsyningen i så fall. Hvor bra er Corsair TX850M Enthusiast Series? Er den dårlig eller bedre en Corsair AX 750W eller er de omtrent like? Endret 21. november 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
ei57 Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Det at Corsair gir 2 år mer garanti på AX og 750/850/1050 HX, mer enn antyder at det er forskjell. Det er også forskjell på effektivitet og graden av modulæritet, som ikke går i TX'ens favør. HX 750 er i mine øyne en god guide ved kjøp av PSU, og jeg skal ha gode grunner for å betale mer for en annen PSU i det segmentet. Det er ingentin ved TX850M som tilsier at den skal koste kr. 50 mer. AX-serien er litt mer effektiv, slik at den forsvarer enn litt høyere pris, de har også 2 stk 8 pins kontakter for +12V til CPU, med unntak for AX 650. Når det gjelder 3930k, så selges den kun uten kjøler. Om du ikke har gode grunner for å kjøpe nå, ville jeg ventet til flere kjølere kommer i salg. Jeg har kun sett en Noctua og en Zalman så langt, dog uten å ha saumfart markedet. Overklokking av 6-kjerner krever også god kjøling. 1 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 (endret) Tenker på prosessoren når jeg snakker om klokkefrekvens, da kan jeg som du sier kjøpe 3930K for overklokking, nå vet jeg lite hvordan kjøleren er, men da er nok helle tempraturen større problem en, strømforsyningen i så fall. Hvor bra er Corsair TX850M Enthusiast Series? Er den dårlig eller bedre en Corsair AX 750W eller er de omtrent like? Skal du ha en 3930K hadde jeg ikke gått lavere enn 850W, LGA2011 for skrivebordsmaskiner skal minst ha toveis SLI-oppsett for å være noe vits. Når det er sagt er AX 750 en bedre strømforsyning enn TX 850M, men begge leverer det de er merket for. EDIT: LGA2011 har også så trangt med plass og så stor varmeproduksjon at jeg vil påstå custom vannkjøling til prosessoren er det eneste som effektivt kan kjøle ned et slikt monster. Endret 21. november 2011 av arni90 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå