Gå til innhold

3D førsteinntrykk: Samsung Syncmaster S27A950D


Dr.Peedee

Anbefalte innlegg

For noen dager siden skaffet jeg meg Samsung 27" LCD Syncmaster S27A950D. Jeg har en stund vært på jakt etter en ny spillmonitor, og hadde som krav 27 tommer, 120hz refresh rate. Det var faktisk ikke så mange å velge i mellom. Fra før hadde jeg en Dell U2711 som jeg var veldig fornøyd med, spesielt den "store" oppløsningen på 2560x1440 (kun 60hz) og støtte for adobe RGB når jeg drev med fotobehandling.

 

Fullt navn på skjermen er: Samsung 27" LCD Syncmaster S27A950D. Link til komplett: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=627398#extra

 

Samsungen er 27 tommer, har 1920x1080 oppløsning, 120hz og er 3D Ready. Den støtter altså ikke nVidia's 3D Vision. Det følger med egne briller og drivere fra Samsung for 3D. Det vil si, 3D-driverne er fra Tridef. (www.tridef.com). Samsung ser ikke ut til å ha planer om å støtte nVidia 3D vision, og heller ikke motsatt. Ingenting som tyder på at det kommer noe fra nVidia som løser problemet. De med AMD/ATI kort får 3D i fulloppløsning med den løsningen. Tridefdriverne lar deg spille i 3D med nVidiakort, men kun med "side by side" funksjonen, som effektivt kutter den horistontale oppløsningen i to. Altså, man sitter igjen med 960x1080 oppløsnig for 3D. Liste over spill som støttes ligger på Tridefs egne sider. Det er ganske mange, men ikke alt støttes like bra. For spill som ikke støttes kan man opprette egne profiler for disse spillene selv og justere inn slik man ønsker. Av de nyere spillene som støttes fra Tridef finner man bl.a. Elder Scrolls: Skyrim og Call of Duty MW3.

 

Fordelen ved at den er 3D Ready er at man kan ta hvilken som helst 3D Blu-ray spiller og koble til via HDMI 1.4 inngangen dens og få Full HD på vanlig Blu-ray og 3D Blu-ray, og det funker automatisk som med hvilken som helst 3D Ready HDTV. Samme med Playstation 4 og Xbox 360. Max oppløsning inn fra spillkonsolene i spill 3D blir 1280x720 (slik jeg forstår det).

 

For få 120hz refresh rate må man koble til PC via en Dual Link DVI kabel.

 

Brillene fra Samsung er greie å ha på seg, ikke behaglige, men heller ikke smertefullt. Batteri (ligner type klokkebatteri) følger med, men kan ikke lades så nytt må kjøpes når det lades ut. Husker ikke hvor lengde det varer, men mener å ha lest 60-70 timer effektivt. Lengste jeg har hatt de på er ca 30 minutter om gangen. Jeg har nVidia GTX 580 skjermkort, Xbox 360 og Panasonic Blu-rayspiller 3D. For å bli ferdig med det, her er mine 3D opplevelser på Samsungen:

 

Xbox 360 testet jeg med BatMan Arkham City i 3D og Halo: Combat Evolvet Aniversary Edtion i 3D. Begge viste gode 3D effekter med god dybde i bildet. Dessverre var det en del dobbeltkonturer å se, tross justering av monitor og spill. Halo ga minst av dette av de to.

 

Av PC spill testet jeg via Tridef-driverne Fallout:New Vegas, Mass Effect 2 og Skyrim. Fallout New Vegas var det som funket best. Alle hadde god 3D dybde. Via Tridef driverne kunne jeg ingame justere en rekke innstillinger på hvordan 3D effekten skulle arte seg. Hvor dypt, hvor frontfokus skulle ligge pluss en del ting til. Men alle spillene viste dobbeltkonturer, crosstalk. Jeg kunne som sagt justere en del ting, og det gjorde jeg. Hvis jeg justerte ned 3D effekten en del ble problemet mindre, men da forsvant jo en god del av dybden i bildet. Jeg kunne opprettholde dybden, og endre på frontfokus (percent in front i følge driveren) til rundt 80% og eliminere meste av crosstalk innover i bildet. Men det som var nært meg, særlig tekst, evt dialoger/menyer som spratt opp, ble da vanskelig å lese og ubehagelig å se på. Jeg kan kort vise innstillinger man kan gjøre via tastaturet mens man spiller (gjelder alle spill som Tridef støtter):

 

 

Alt+Shift+F1 Show List of Hotkeys

Alt+Shift+- 3D On/Off

Alt+Shift+[ Scene Depth Decrease

Alt+Shift+] Scene Depth Increase

Alt+Shift+, Percent In Front Decrease

Alt+Shift+. Percent In Front Increase

Alt+Shift+= Custom Focus On/Off

Alt+Shift+\ Laser Sight On/Off

PrtScn (Sys Req) 3D Screenshot

Alt+Shift+; Image Stretch Decrease

Alt+Shift+' Image Stretch Increase

Alt+Shift+K Image Overscan Decrease

Alt+Shift+L Image Overscan Increase

Alt+Shift+V Virtual 3D On/Off

Alt+Shift+R Restore Default Settings

 

Jeg synes ingen av spillene ble noensinne behagelig nok å se på at jeg holdt ut særlig lenge. Bildene virker å flimre, er dels uskarpe, fargene endrer seg (men man venner seg til det etter noen minutter), og alt blir generelt mørkere. Og crosstalk er synlig på en slik måte at jeg irriterte meg over det. Det ble rett og slett vanskeligere å spille. I Skyrim bruker jeg mye pil og bue, men å finne fienden på avstand ble vanskelig i det dels mørke, grøtete og flimrende bildet. Jeg prøvd det meste av innstillinger, både på skjerm og via Tridefdriverne. MERK: Dette er på et nVidia skjermkort. Samsungen er ment å virke med ATI/AMD kort for ekte 1920x1080 i 3D på PC eller 3D Blu-ray spillere via HDMI inngangen. Hvordan det da arter seg, vet jeg ikke. Men for de med nVidia skjermkort kan jeg ikke anbefale denne Samsungen for 3D bruk via PC'n. Tridef støtter som sagt nVidia, men da i side-by-side mode (som nevnt over).

 

Jeg koblet til en Panasonic 3D blu-ray spiller. Jeg testet bl.a. med filmen Thor som jeg også så på 3D på kino. 3D effekten her ble om mulig dypere enn på kino. Men igjen, dobbelt-kontruer/CrossTalk var igjen lett synlig uansett innstillinger på skjerm/avspiller. Mistet lys også som ved spilling, men følte at det plaget meg litt mindre på film der jeg som passiv tilskuer vente meg til det etterhvert. Som aktiv deltagende under spilling var det mer slitsomt.

 

Xbox 360 bruker også side-by-side modus i 3D, men tross lavere oppløsnign enn PC'n virker bildet mer behagelig å se på. Men jeg har ikke brukt så mye tid med Xbox'n i 3D ennå til å gi definitiv dom over hva jeg synes.

 

I neste post skal jeg ta for meg bruk og innstillinger av skjermen i 2D. Og justeringer ut av esken MÅ gjøres...

Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...