Gå til innhold

Skyrim - For oss som rollespiller (inkludert tweaks og mods)

Anbefalte innlegg

Jeg har en mod-tråd som er klistet helt på toppen her i forumet, en tråd jeg har lagt veldig mange timer i... Der tror jeg du finner alle mods du ha. Den eneste modden du faktisk ha er SkyUI. Forutenom den anbefaler jeg:

-Så mange HD-teksturer som skjermkortet ditt takler (avhengig av VRAM)

-Immersive HUD samt en del andre UI-mods

-Dovahkiin Hidehout

Det er egentlig ikke kommet så veldig mange banebrytende mods per i dag. Når Creation Kit kommer (var det førstkommende tirsdag?), regner jeg med at det kommer til å hagle inn mods som gir nye land, nye quests (store og lange) og omfattende overhalingsmods og det meste du kan forestille deg.

Likevel, alle mods med høyoppløste teksturer som finnes i dag vil alene gi deg et bedre spill. Kombinér med Immersive HUD og du får et spill som føles langt mer realistisk enn vanilla. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...

Tilbake til topic. Jeg ser at den opprinnelige posten og kommentarene er en stund tilbake, relativt kort tid etter release.

Forundrer meg at du, trådstarter, kan tillate deg å skru opp vanskelighetsgraden til Master mtp. begrensningene du har lagt for deg selv i dette spillet. Undrer på om det var slik du gjorde det fra starten av (level 1)?

Rollespillere har nok allerede vært inne på følgende:

- Som andre har påpekt, kan man løpe rundt fra morgen til kveld uten å trenge ett eneste minutts hvile innimellom øktene. Man gir derfor figuren sin skjønnhetssøvn for å simulere realisme. 6 - 8 timer pr. døgn.

- Man gir figuren sin en kald dukkert med jevne mellomrom, ikke for å fange småfisk, men for å vaske vekk den virtuelle svettelukta som uunngåelig må oppstå?

- Uten jevnlig mat og drikke duger helten ikke.

- Da man i virkelighetens verden ikke kan løfte hendene i været for å lege sine sår, sin trøtthet og heller ikke grille sine fiender ved å peke på dem, må alle former for oppbyggende og nedbrytende magi utelukkes dersom man går for realisme.

- Man har ikke tid IRL til å ta seg noen 'time-out' midt under et slagsmål for å tylle i seg helbredende styrkedrikker, skulle motstanderen vise seg å være for tøff. Kanskje man vil leke Jackie Chan i "Drunken Master" med vinflaska i ei hånd (forutsatt at du til envher tid har ei hånd ledig) og bøtte nedpå med litt vin for å gjøre bot, men eliksirer som leger alle sår finnes ikke, ergo må healing potions o.l. utelukkes dersom man går for realisme.

- Man har heller ikke tid til å sjonglere mellom påkledning og utrustning midt under kampens hete. Dette må dermed utelukkes dersom man går for realisme.

- I virkelighetens verden har man ingen usynlig ryggsekk man kan stappe full av krimskrams slik som her, og ved nærmere ettertanke er det igrunnen utrolig hvor mye rart man kan få med seg. Omtrent like mye som en håndfull soldater i full oppakning. Med andre ord, man plukker ikke med seg mer enn man ser at figuren har på seg dersom man går for realisme. Ikke bare reduser 'carry weight', utelukk den!

- Ei heller kan man gå utifra at et sverds verdi går utifra fysiske/magiske skadepoeng og en rustning i beskyttelsespoeng. Et sverd er et sverd (what is a sword compared to the hand that wields it?) og en rustning en rustning. Marginale forbedringer av sitt utstyr som grovsmed kan tillates, men flerfoldige hundreder, tusener, (ev.) millioner/milliarder (rent personlig benytter jeg meg ikke av 'fortify restoration'-glitchen da man allerede kan få mer enn nok av DAMAGE/ARMOR i utgangspunktet) av mirakuløse skade/beskyttelsespoeng er fri fantasi, hører ikke hjemme i virkelighetens verden og må dermed utelukkes om man går for realisme.

Lista er langt og jeg kunne fortsatt, men vil ikke gjøre innlegget her unødig langt og slitsomt. Og om man først skal begynne, kan man nesten like godt ta den helt ut? Vi snakker tross alt realisme.

Rent personlig kan jeg ikke se poenget i å legge selvkomponerte begrensninger på seg selv i Skyrim, eller noe annet RPG(-ish) spill. Likevel, to each his own...

:)

Endret av LostinSpace
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke ment å rollespille realismen i vår verden, men i Skyrims verden. Derfor er magi noe man kan bruke, da dette er realistisk i forhold til The Elder Scrolls-universet.

Og man kan jo forestille seg at man har en sekk med ting i.

Lenke til kommentar

Hei LostinSpace! :)

Jeg har ikke vært så aktiv i denne tråden på en stund.. jeg har lagt Skyrim litt på hylla for øyeblikket, pga skole, og at det utvikles så mange mods om dagen at jeg vil få de til å "modnes" litt før jeg begynner på'n igjen..

Men, før jeg kommenterer på det du skrev, at jeg et lite spørsmål til noe du skrev nokså tidlig, om at du undres på at jeg kunne tillate meg selv å sette vanskelighetsgraden opp til Master, og om jeg gjorde dette fra level 1? For å svare på det siste, ja, dette har jeg gjort fra level 1, men det jeg ikke skjønner: hvorfor skulle jeg ikke tillate meg selv å gjøre dette? Er det noe her jeg ikke forstår? :ermm:

Dessuten har du flere "realisme-poenger", og jeg prøver å velge noen "elementer", men jeg utelukker også en del.. Jeg "vasker meg ikke i bekken", men jeg prøver å "sove om natten". Jeg leges ikke automatisk, og jeg bytter heller ikke "rustning i kampens hete". Jeg tar heller ikke potions under kamp, siden jeg ikke har noen hot-key for det, så dette skjer som regel etter kampen. Men, jeg quick loader/saver, osv, osv..

For min egen del er det ikke snakk om at alt skal være "totalt realistisk", men litt slik som Slimda sier, at det skal være realistisk i forhold til TES-universet! Bare at *min* karakter ikke kan bruke magi, siden han ikke er magiker.. Så derfor, til det siste, jeg legger begrensninger på meg selv der jeg synes "vanilla Skyrim" ble for "lett/dum" ..

:)

Lenke til kommentar

Hei LostinSpace! :)

God dag.

Men, før jeg kommenterer på det du skrev, at jeg et lite spørsmål til noe du skrev nokså tidlig, om at du undres på at jeg kunne tillate meg selv å sette vanskelighetsgraden opp til Master, og om jeg gjorde dette fra level 1? For å svare på det siste, ja, dette har jeg gjort fra level 1, men det jeg ikke skjønner: hvorfor skulle jeg ikke tillate meg selv å gjøre dette? Er det noe her jeg ikke forstår? :ermm:

Muligens et dårlig ordvalg fra min side, det var ikke slik jeg mente det. Lurer på hvordan du klarer brasene, dette var bare en annen måte å si det på.

Dessuten har du flere "realisme-poenger", og jeg prøver å velge noen "elementer", men jeg utelukker også en del.. Jeg "vasker meg ikke i bekken", men jeg prøver å "sove om natten". Jeg leges ikke automatisk, og jeg bytter heller ikke "rustning i kampens hete". Jeg tar heller ikke potions under kamp, siden jeg ikke har noen hot-key for det, så dette skjer som regel etter kampen. Men, jeg quick loader/saver, osv, osv..

Du må være en god spiller. Forutsatt at du ikke benytter tweaks/mods/konsollkommandoer for å gjøre livet i Skyrim mindre surt - noe jeg ikke tror du gjør i.o.m. du ser 'vanilla'-versjonen som for lett på enkelte områder. Jeg er ikke ute etter å gå mer inn på det, da det blir å bevege seg OT ift. trådens tema.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...