Paisley Skrevet 22. desember 2011 Del Skrevet 22. desember 2011 Apropos white-disc problematikken som har blitt nevnt tidligere. Her er et bilde jeg tok for noen uker tilbake mens det fortsatt var noe lys ute og med kun denne eneste lykten som lyskilde fra lykter. Skal nevnes at det er litt tilfeldig de gangene hvor dette dukker opp. Jeg har tatt flere serier med bilder under forhold som burde fremkallet dette, men uten hell. Lenke til kommentar
Paisley Skrevet 28. desember 2011 Del Skrevet 28. desember 2011 (endret) Tja, det spørs. Da jeg konverterte testbildene våre med ACR 6.6 i dag, fikk jeg resultater som var MER uskarpe enn JPG rett fra kameraet, noe som er så sjeldent at det er nesten uhørt. Samtidig er det ikke HELT uhørt, spesielt fra kameraer som bruker Fujifilm EXR-brikke. Det tyder ganske enkelt på at Adobe ikke har implementert en god interpoleringsalgoritme for disse noe spesielle RAW-filene, og jeg har sendt forespørsler oppover i systemet både hos Adobe og Fujifilm og avventer å oppdatere testen til jeg har hørt fra begge kanter. Kan nevne at jeg har fått svar fra Fujifilm hvor de sier følgende: Fujifilm har valgt et samarbeid med SilkyPix, hvilket også Panasonic og Pentax har gjort.Fujifilm har en dialog med Adobe og tilbakemeldingen er at Adobe selv utvikler deres egen RAW fil konverter. Videre vil Adobe snart komme med en uppgradering i nærmeste fremtid. Håper det var svar du ble klok av enn så lenge? Takk for tilbakemeldingen nok en gang Og Fujiguys som sier følgende: We provide the necessary data for 3rd party software to work with our RAW files. We don't have control on how Adobe or other 3rd Party software handles our RAW file. Fujifilm RAW are a little more complicated as they don't use the standard Bayer Filter Arrays like most cameras but an EXR filter array instead. Forhåpentligvis får vi en oppdatering i nær fremtid Endret 28. desember 2011 av Krølle Lenke til kommentar
Dryasanne Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 Har nå lest hele denne tråden, tusen tusen takk for gode tips. Min X10 er i posten, skal hente den og prøve den skikkelig i morra. Se på bildene jeg har vedlagt; hvordan får du til et slikt bilde av kirka på X10? Der andre bildet, av voffen som slikker jogurt, er tatt med Pana LX-5. På ingen måte et teknisk bra bilde, men plutselig begynte dyret å slikke, da var det bare å rive fram det man hadde av kamera og knipse! Hvordan fungerer LX10 på slike innendørs motiv, uten blits, og på P med ISO ca 400 ?? eBay. Du har prøvd det? På alle mine kamera, har jeg kjøpt batteri, vesker og filtre for nesten ingen penger, funke bra! Dra til Barcelona om en uke. Derfor har jeg kjøpt X10. Jeg tør bare ikke å dra til en så stor metropol med stor speilrefleks igjen, da jeg var i Athen i fjor, ble min C. 7D og 17-55 obj robbet fra meg på høylys dag i en park. Uff. Håper nå jeg ikke angrer -- altså at bildene fra Fuji X10 blir _vesentlig_ dårligere en med Canon 7D. Et annet vesentlig moment er forsikrings selskapet og ryggen min. For at jeg skal ha forsikring dekning krever de at jeg bærer med meg laptopen og kamera og kamerautstyr som håndbagasje inn i flyet -- Det blir svintungt, altså for lille meg! En kompaktkamera i jakkelomma ville vært meget bedre! NB -- jeg tar ALLE bilder med RAW ! Nå er det også kommet en oppgradering til Photoshop, slik at den også leser det sære RAW formatet til x10. Når jeg nå tusler omkring i Barcelona, blir det ofte bruk for kamera raskt for å knipse et flyktig motiv som forsvinner like lynraskt som det kom --- ----- hvilken innstilling bruker du i slike situasjoner da. Full auto? EXR? Vil det være lurt med høy iso, eller holder jeg meg nede på min vante ISO 400 ? Lenke til kommentar
Paisley Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 (endret) Jeg skal prøve å komme med et godt svar til deg i løpet av dagen Dryasanne! I mellomtiden tenkte jeg at jeg skulle informere om at Fujifilm har sluppet en firmwareoppdatering til Fujifilm X10 og X100 Denne skal rette på problemer som brukerne har anbefalt. Forhåpentligvis også white-disc problemet. http://www.fujifilm.se/digitalkameraer/finepix-x100-og-fujifilm-x10--oppdaterin__1116 Følgende funksjoner forbedres med den nye firmware-oppdateringen: • Ny "Fn"-funksjon for RAW-knapp • ISO og dynamisk omfang-innstillinger opprettholdes ved bytte mellom F/A/S/ M-innstilling • Ansiktsdetektering også ved motiv i bevegelse • Kompabilitet mot Mac OS 10.7 ved overføring av RAW filer • Volumstyring av lukkerlyd har byttet plass i SETUP meny • Reduksjon av fenomenet ”blooming” i EXR Auto-innstilling • Forbedret tegning i høylys • Reduksjon av grønnstikk ved blitzfotografering i makro innstilling Endret 9. februar 2012 av Krølle Lenke til kommentar
Dryasanne Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 (endret) Takk for tipset. Oppgraderer nå. Det betyr vel at de første gode testene av X10 blir skrevet :-) Endret 12. februar 2012 av Dryasanne Lenke til kommentar
oyvindfl Skrevet 17. februar 2012 Del Skrevet 17. februar 2012 (endret) Fujifilm norge sendte meg ny batterilader, da den som fulgte kamera var defekt ved ankomst Endret 28. februar 2012 av oyvindfl Lenke til kommentar
Epp Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Ser ut til at man må bytte sensor for å bli kvitt orb-effekten. Se: http://www.dpreview.com/news/2012/03/12/Fujifil-X10-X-S1-white-disc-cause-and-fixes Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 14. mars 2012 Del Skrevet 14. mars 2012 Ettersom jeg stort sett kun har brukt speilrefleks hele livet, og er vandt til manuell zoom og bruk av blender/lukker prioritet, har jeg sett ut dette kameraet som arvtaker etter gode gamle D70, rett og slett fordi d70 kameraet og andre SLR kameraer er for store tila t jeg gidder å ta det med meg til daglig. Hvordan er billedkvaliteten i forhold til D70 f.eks? Høres det ut som en grei erstatning? det har jo fått mye skryt... Lenke til kommentar
AvIOn Skrevet 31. mars 2012 Del Skrevet 31. mars 2012 Vurderer sterkt å kjøpe meg en X10, da jeg ikke gidder å drasse med meg speilrefleksen overalt, samt at x100 blir for dyr for meg... Men det jeg lurer på er en ganske vesentlig ting... er det behov for mye etterbehandling av bildene som dette kameraet tar? Jeg har rett og slett ikke tid til å fikle så mye, og vil egentlig bare ha gode bilder "out of the box". Tiden brukes til jobb, trening, turer, familie, de tre sistnevnte skal det knipses bilder av! Og følger det med noe etui til denne? Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 31. mars 2012 Del Skrevet 31. mars 2012 (endret) Hmm, lurer på om det er lurt å kjøpe denne i England? Så at den kostet ca 700 kr mindre(i underkant av 3700,-) på Gatwick da jeg reiste til Jamaica. Skal jo innom der når vi drar hjem igjen. Endret 31. mars 2012 av Døgnvill Lenke til kommentar
AvIOn Skrevet 31. mars 2012 Del Skrevet 31. mars 2012 Hva finnes det som alternativer til ett kamera som dette? Ser at det finnes ett Ricoh GR Digital IV som er meget interesannt, men finner ingen som selger det... Lenke til kommentar
AvIOn Skrevet 3. april 2012 Del Skrevet 3. april 2012 Noen som vet hvilke butikker som har dette inne? Vil gjerne tafse litt før jeg bestemmer meg... VEldig spennt på størrelsen i og med at jeg skal bruke den på litt turer på fjellet. Eller om jeg rett og slett burde gå for Canon s100 i stedet.... Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 3. april 2012 Del Skrevet 3. april 2012 Den fysiske størrelsen på S-100 er mindre, så hvis det er viktig for deg så trekker det jo opp. Det er vel også større range på zoomen. Det som taler i pluss for X-10 er mere kontrollmuligheter uten å gå inn i menyen, rammesøker og større sensor som vil kunne gi noe bedre bildekvalitet. Lenke til kommentar
AvIOn Skrevet 4. april 2012 Del Skrevet 4. april 2012 Den fysiske størrelsen på S-100 er mindre, så hvis det er viktig for deg så trekker det jo opp. Det er vel også større range på zoomen. Det som taler i pluss for X-10 er mere kontrollmuligheter uten å gå inn i menyen, rammesøker og større sensor som vil kunne gi noe bedre bildekvalitet. Er nok mulig at jeg har blitt litt blendet av det utrolig flotte designet på x10'en, men at det kanskje heller er s100jeg burde gå for. For jeg vil ta opp kameraet, knipse bilde, legge det i lomma, komme hjem, sende til fremkalling, win! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå