Gå til innhold

Erfaringstråd Fujifilm X10

Anbefalte innlegg

Siden jeg hadde fri fra jobb i dag, så ble det en lenger spasertur med X10 i jakkelommen. Jeg vil nå legge ut noen bilder som ble tatt på turen. I dag var ikke motivene i seg selv så viktige, men mer det å prøve litt forskjellige programmer v "halvmanuell" fotografering.

Når jeg går inn i bildene (zoomer) på pc-skjerm så ser jeg godt at dette ikke er som bildene fra min Canon 7D, men med utgangspunkt i at dette tross alt er ett kompaktkamera med liten sensor så er jeg absolutt fornøyd. På de fleste bildene så brukte jeg autoiso begrenset oppad til ISO 800.

En annen "sær" ting er at selv om objektivet opererer med brennvidde 28-112, så opererer exif-info med "reell" brennvidde 28mm på objektiv blir 7 mm i EXIF. Det skulle vel bli faktor 4 på samme måten som aps-c har faktor 1,6 og m4/3 har faktor 2. Jeg har regnet om til det som vises på objektivet når jeg skriver info til bildene.

Dette bilde er det eneste jeg har behandlet fargemessig, var litt "disigt" så kjørte levels i PS.

(blenderprioritet) 28mm 1/60 f/8 ISO 250.

post-58755-0-99502500-1321892668_thumb.jpg

Dette bildet er en crop av "originalbildet". Hovedbildet er ikke resized, men det er tatt en crop på 1000x1000 px. (lukkerprioritet) 112mm 1/125 f/4.5 ISO100

post-58755-0-04670900-1321892832_thumb.jpg

To bilder av samme motiv. Det ene er kjørt med EXR-funksjonen og undervalg Dynamiskprioritet. Det andre er kjørt med lukkerprioritet.

Bildene er croppet litt i underkant, for å fjerne "unødvendige" ting som ikke viste i optisk lukker (ligger utenfor 87%-dekning)

(EXR, Dynamisk) 112mm 1/240 f/2.8 ISO 100

post-58755-0-90369600-1321893198_thumb.jpg

(Lukkerprioriet) 112mm 1/60 f/11 ISO 400

post-58755-0-06734700-1321893248_thumb.jpg

(Landskapsmodus) 112mm 1/125 f/2.8 ISO 500

post-58755-0-30839200-1321894754_thumb.jpg

(Lukkerprioritet - supermakro) 28mm 1/60 f/2 ISO 800

post-58755-0-20483900-1321895061_thumb.jpg

(Blenderprioritet - supermakro) 28mm 1/15 f/2 ISO 400 Blits er brukt.

post-58755-0-37419200-1321895141_thumb.jpg

Endret av polljen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synd ikke fotoverden som har gudene vet hvor mange ansatte ikke har EN ala Steve Jobs eller Jonathan Ive som for lengst har skjønt at brukervennlighet is dah shit.

Brukervennlighet? Spørsmålet er: Hvem er brukeren.

Unix is user friendly--it's just picky about who its friends are.

Jeg er en unix venn, er ikke apple venn dog.

• Liker 1
Lenke til kommentar

En ting jeg ikke forstår er hvorfor Nikon 1 får så mye pepper for liten sensor, mens X10 hypes opp? Nikon 1 sin pris er for høy og kamera er for stort, men det som slår meg er at X10 ser kult ut og at det er en fattigmanns X100 eller et dyrt kompaktkamera.

Lenke til kommentar

I Akams test får firevegsvelgeren og ringen rundt denne hard medfart.

Radcliffe vurderer, såvidt jeg forstår å returnere kameraet på grunn av

reflekser og behandling av høylys (har jeg forstått dette riktig?)

Jeg vurderer sterkt kjøp av kameraet men har blitt noe betenkt. Er disse

betenkningene såpass avgjørende at en bør glemme dette kameraet ???

Lenke til kommentar

Nei, jeg synes ikke det.

Personlig ville jeg nok foretrukket X10 fremfor både G12 og P7100, fordi søkeren er viktig for meg, og jeg har ikke behov for vridbar skjerm. Samtidig er lyssterk optikk viktigere for meg enn lang tele. I tillegg er den manuelle zoomen noe av det herligste jeg noen sinne har opplevd på noe som helst kompaktkamera.

Men dette er mine personlige og høyst subjektive preferanser som jeg har forsøkt å holde utenfor da jeg testet X10, bare så det er sagt.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Personlig ville jeg nok foretrukket X10 fremfor både G12 og P7100, fordi søkeren er viktig for meg

Men hvordan virker en søker som ikke har informasjon eller mer enn 85% dekning? Jeg forstår ikke helt poenget med slike søkere.

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Som jeg skriver i testen kan den brukes til komposisjon av bildet dersom kantene ikke er kritiske. Og det er ikike mer informasjon i f.eks. G12s søker (utover et enkelt trådkors), men søkeren i X10 er 2-3 ganger så stor.

Men ja, du har helt rett i at en søker med informasjon er bedre, og derfor kjøpte jeg X100.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Personlig ville jeg nok foretrukket X10 fremfor både G12 og P7100, fordi søkeren er viktig for meg

Men hvordan virker en søker som ikke har informasjon eller mer enn 85% dekning? Jeg forstår ikke helt poenget med slike søkere.

Det virker kanskje ikke som en får så mye ut av søkeren i X10 om man ser på den spesifikasjonsmessig. Ingen formasjon og kun 85% dekning. Allikevell fungerer den overraskende bra i bruk, og en som bruker kameraet vil nok oppleve at han eller henne bruker søkeren enten mer, eller like mye, som en bruker LCD skjermen. I sterkt sollys merker jeg at det blir vanskelig å bruke LCD-skjermen. Det er heller ikke sjeldent at lys fra siden eller gjenskinn blir en irritasjon når man skal komponere med LCD skjermen. Dersom man kombinerer søkeren med fokusbekreftelsen er det ikke noe problem å bruke søkeren. Fokusbekreftelsen gir fra seg en liten lyd samtidig som en liten lampe lyser grønt. Med andre ord får man bruke søkeren til å komponere, og fokusbekreftelseslyden til å bekrefte at man har motivet i fokus. 85% dekning høres kanksje lite ut, men jeg opplever ikke at motivet er feilplassert på det endelige bilde (iforhold til slik jeg komponerte det) spesielt ofte. Søkeren er "stor", lys og mangelen på informasjonen gjør at man faktisk konsentrere seg helt og holdent om motivet og komposisjonen, og unngår å bli forstyrret av bevegende tall :)

Endret av FredrikV.
Lenke til kommentar

Det virker kanskje ikke som en får så mye ut av søkeren i X10 om man ser på den spesifikasjonsmessig. Ingen formasjon og kun 85% dekning. Allikevell fungerer den overraskende bra i bruk, og en som bruker kameraet vil nok oppleve at han eller henne bruker søkeren enten mer, eller like mye, som en bruker LCD skjermen. I sterkt sollys merker jeg at det blir vanskelig å bruke LCD-skjermen. Det er heller ikke sjeldent at lys fra siden eller gjenskinn blir en irritasjon når man skal komponere med LCD skjermen. Dersom man kombinerer søkeren med fokusbekreftelsen er det ikke noe problem å bruke søkeren. Fokusbekreftelsen gir fra seg en liten lyd samtidig som en liten lampe lyser grønt. Med andre ord får man bruke søkeren til å komponere, og fokusbekreftelseslyden til å bekrefte at man har motivet i fokus. 85% dekning høres kanksje lite ut, men jeg opplever ikke at motivet er feilplassert på det endelige bilde (iforhold til slik jeg komponerte det) spesielt ofte. Søkeren er "stor", lys og mangelen på informasjonen gjør at man faktisk konsentrere seg helt og holdent om motivet og komposisjonen, og unngår å bli forstyrret av bevegende tall :)

Forstår. Hvordan komponerer du de 7.5% på kantene. Panorerer du litt for å få en ide om hva som blir med eller ikke? Er litt nysgjerrig, for har merket at mange ganger så er det kantene som er avgjørende. Det pleier også å være et stort minus når DSLR-er ikke har mer enn 95% dekning ;). Har søker til DP2-en, ikke original, men jeg klarer ikke å komponere med den noe særlig godt da den ikke er helt i synk med kamera. Den dekker også noe ala 125%. Så jeg har blitt vant til å bruke skjermen, selv i sollys. En annen ting er at om jeg holder kamera stramt fra meg med nakkestroppa rundt nakken, så har jeg merket at jeg kan klare å komme ned i veldig lave lukkertider og fremdeles får det skarpt nok.

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Hvordan komponerer du de 7.5% på kantene. Panorerer du litt for å få en ide om hva som blir med eller ikke? Er litt nysgjerrig, for har merket at mange ganger så er det kantene som er avgjørende. Det pleier også å være et stort minus når DSLR-er ikke har mer enn 95% dekning ;). Har søker til DP2-en, ikke original, men jeg klarer ikke å komponere med den noe særlig godt da den ikke er helt i synk med kamera. Den dekker også noe ala 125%. Så jeg har blitt vant til å bruke skjermen, selv i sollys. En annen ting er at om jeg holder kamera stramt fra meg med nakkestroppa rundt nakken, så har jeg merket at jeg kan klare å komme ned i veldig lave lukkertider og fremdeles får det skarpt nok.

Jeg tenker faktisk ikke stort over at søkeren mangler noen prosenter på kantene. Jeg komponerer vel egentlig som om jeg så inn i søkeren til et dslr, med unntak av enkelte ganger hvor jeg plasserer motivet noe lengre mot kanten enn jeg ellers ville gjort. Det som jeg iblant opplever at er plassert mot kanten i bildet gjennom søkeren, er mer midtstilt på det ferdige bildet. Dette er dog bare en treningssak, og det skal ikke mange bildene til før du har teken på det hele. Det går fort automatisk når en har tatt noen bilder.

Det er verdt å nevne at objektivet jo har bildestabilisator, og dermed kan en nå lave lukkertider og fremdeles få skarpe bilder. I tillegg har en jo en EXR modus, i tillegg til en avansert modus hvor en kan få svært gode resultater tiltross for høy ISO. Man er ikke avhengig av stativ eller en godt trent hånd for å ta bilder i norges vintermørke. Kameraet er og svært stødig og godt bygd, og dermed får man et godt grep om kameraet når man opererer med lange lukkertider.

Problemet med bruk av kameraet i sollys har ikke blitt kommentert.I andre fora kan det se ut som dette er et stort problem.Slås skjermen av automatisk når en bruker søkeren? Det synes jeg er av ganske stor betydning.

Jeg ser ikke personlig på dette som et stort problem. Nå er det jo ikke akkurat i sterkt sollys at man tar med et kamera ut på fotovandring heller. Det som jeg opplever som et større problem når det gjelder lys, er flare. Der lys normalt holder seg i fine og runde former, har bilder med lamper/lykter en tendens til å være reflekterende. Såvidt jeg har merket meg så skrus ikke LCD skjermen automatisk av dersom en bruker søkeren, slik som man opplevde med X100. Samtidig er det bare et trykk så skrur LCD skjermen seg av :)

Skal få tatt noen gode bilder i løpet av helgen som viser dette bedre, Epp og timotei

EDIT: Min post nr 4000 går til Fuji X10 :)

Endret av FredrikV.
Lenke til kommentar

En bruker på dpreview.com har tatt en rekke bilder håndholdt og mes iso 3200 på natterstid. Tenkte kanskje dette kunne være interessant å se for noen av dere (siste bildet er iso 2000)

DSCF0246s.jpg

DSCF0247s%252520bw.jpg

DSCF0227s%252520bw.jpg

DSCF0238s%252520bw.jpg

DSCF0226s.jpg

Samtidig er det verdt å nevne at en bruker på nevnte forum og har fått en epost fra fujifilm hvor de sier at de i løpet av få dager vil gå ut med en pressemelding i forhold til "white orbs" som man opplever at forekommer på bilder tatt med dette kameraet.

Lenke til kommentar

En bekjent påsto at Canon G12 ikke kunne ha lavere blender enn 8!

Hvordan er dette på X10? Laveste blender hva er det?

f/11. Og kompisen din har rett, f/8 er maks på G12.

Behøver man noe særlig mindre blender ?, med så liten bildebrikke/sensor så har man et relativt stort dybdeskarphet i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Tja, det spørs. Da jeg konverterte testbildene våre med ACR 6.6 i dag, fikk jeg resultater som var MER uskarpe enn JPG rett fra kameraet, noe som er så sjeldent at det er nesten uhørt. Samtidig er det ikke HELT uhørt, spesielt fra kameraer som bruker Fujifilm EXR-brikke. Det tyder ganske enkelt på at Adobe ikke har implementert en god interpoleringsalgoritme for disse noe spesielle RAW-filene, og jeg har sendt forespørsler oppover i systemet både hos Adobe og Fujifilm og avventer å oppdatere testen til jeg har hørt fra begge kanter.

Eksempel kan dere se her (JPG rett fra kamera, RAW konvertert via DNG, og RAW gjennom ACR6.6)

Skal sjekke bildene i Lightroom 3.6 i kveld.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Godt mulig resultatene er noe skuffende med ACR 6.6. Selv har jeg kun testet noen bilder i Lightroom 3.6, og jeg syntes det var overkommelig. Jeg kunne ikke selv oppdage uskarpe resultater, men samtidig har jeg ingen jPG fra kameraet å sammenligne med, og i tillegg har jeg ikke fått sett mange nok bilder til å kunne vurdere.

For de som er interessert i å se (enda fler) bilder tatt med X10 kan dere følge med i tråden i kveld. Skal se om jeg ikke får lagt ut noen. Av det lille jeg har sett leverer kameraet bedre bildekvalitet enn flere entry DSLR med standart kitobjektiv som jeg har prøvd den siste tiden. Absolutt en konkurrent til de billigste speilrefleksene.

Blir spennende å høre et eventuelt svar Aetius :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...