Gå til innhold

Erfaringstråd Fujifilm X10

Anbefalte innlegg

Jeg kan kanskje si at ringen nå er sluttet! Selv om det er to forskjellige typer kamera, film v digital, gammelt v nytt, så ser det ut som at to av mine "favoritter" kommer fra samme produsent.

Mitt første "skikkelige" kamera var Fujica ST605N som jeg kjøpte på slutten av syttitallet (jeg hadde før det et 110-format lommekamera). Fujica'en er ett av de kameraene jeg hatt mest glede av frem til det dessverre fikk problemer med lysmåleren inne på nittitallet.

Fujifilm X10 er ganske sikkert et kamera som har potensiale til å bli "favoritt" innen sitt segment og forhåpentligvis så skal ikke dette kameraet byttes ut på lang tid.

Dette vil være et godt supplement til min Canon 7D, men vil ikke bli en erstatning.

Sony NEX-5n, som var i mitt eie en kort stund, fungerte ikke sammen med meg. Kameraet er på ingen måte dårlig, men p.g.a. den "følelsen" som jeg hadde i forhold til NEX'en så var det med en litt skeptisk optimisme at jeg tok i bruk X10. Skepsisen har ganske raskt forsvunnet og optimismen er absolutt levende.

Som andre kanskje har fått med seg fra andre tråder, så har punktet "lommevennlighet" vært en kjepphest i min søken etter ett andrekamera, og da jeg tok kameraet ut av esken så vart jeg positivt overrasket i så henseende. Jeg viste jo målene fra før, men det er noe annet å få se det i virkeligheten. I mitt korte forhold til Sony NEX-5n, så fikk jeg den motsatte følelsen.

Noen få inntrykk fra det å bruke kameraet: (etter en meget kort bruksperiode)

Av-/påbryter på objektivet er ikke noe problem. Jeg ble litt usikker til å begnne med da jeg trodde at jeg måtte slå det på slik også ved avspilling, men det er ikke nødvendig. Å holde inne play-knappen ett par sekund ordner den saken.

Optisk søker fungerer bedre enn ventet. Ingen info i søkenen, men det er ikke ett stort problem. Mitt eneste problem var at jeg må endre måten jeg holder handen når jeg zoomer for å unngå at denne er i veien for søkeren, men det er en vane som bør være lett å fikse.

At søkeren kun dekker 87% (ved 4:3) er selvsagt ikke optimalt, men dette er også noe man kan venne seg til.

AutoIso er ikke noe jeg er så veldig glad i, men ett pluss med X10 er at man kan sette øvre Iso-grense og denne er lett å endre via fn-knappen (grenseverdier er 400, 800, 16500 og 3200).

Betjeningsmessig så går det nok noe tid før jeg er komfortabel med alt, men slik er det nok med alle nye kamera. Og igjen sammenlignet med NEX-5n så er X10 (for meg) lettere å betjene.

Ett punkt som jeg var sikker på at jeg skulle unngå helt og holdent er den manuelle fokusen. Manuell fokus betjenes med ett hjul på baksiden og virker tungvindt i forhold til en DSLR, men den har også noen positive sider ved seg.

Når man stiller fokusen mauelt så kommer det en linje opp på skjermen som angir avstanden det fokuseres på, men samtidig så angir den "DOF'en" som denne fokusavstand kombinert med valgte blender gir. Dette kan absolutt være en fordel i situasjoner der kontroll over DOF er viktig og samtidig så eliminerer den tiden kameraet trenger for å fokusere i situasjoner der "tid" er viktig.

Blitsen er grei nok, det er av den innebygde typen og bruken må "planlegges" deretter.

Jeg har såvidt testet noen av de innebygde funksjoner og scenevalg og jeg har ikke funnet noe direkte negativt sålangt. Panoramafunksjonen er en hyggelig kuriositet, men jeg skulle gjerne ha hatt mulighet til å kunne stille visse parameter manuelt.

Er det ingen negative ting ved X10? Joda, det finnes så absolutt ting som burde vært bedre. Men hva som er negativt vil variere alt etter den enkelte brukers subjektive "smak".

Det som for meg er hovdankepunktet mot X10 er batterikapasiteten, denne burde være mye bedre. Hvis man venner seg til å bruke den optiske søker så kan batteriet utnyttes bedre ved å slå av skjerm.

Men det må samtidig sies at det er vel få kompaktkamera med god batterikapasitet.

Er Fujifilm X10 en konkurrent til hybridkameraene? I utgangspunktet så sier jeg nei, men det er absolutt grunn til å ta X10 med i vurderingen for en DSLR-bruker som vil ha et mindre andrekamera.

Hvis du vil ha muligheten til å bytte ut optikk, så bør du velge hybrid. Hvis du kun har planer om å kjøre ett objektiv (zoom) så kan X10 være et alternativ for deg.

Endret av polljen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det ingen negative ting ved X10? Joda, det finnes så absolutt ting som burde vært bedre...

Dine erfaringer blir bekreftet her...

http://www.youtube.com/watch?v=GdI_bjQrhX8&hd=1

Nå er jeg litt usikker på hvilke av mine erfaringer det er som du mener blir bekreftet, siden du qouter til min "negative" kommentar. :whistle:

Men generelt sett så er jeg faktisk enig i at videoen "bekrefter" mine erfaringer så langt, og da hovedsaklig positive erfaringer.

Men et negativt punkt har undertegnede felles med kameratesteren, kameraet er i overkant "pricy". Men jeg er også ening med han i at X10 kanskje pr.dato er det kuleste kompaktkameraet som man kan få tak i. :thumbup:

PS! når det gjelder videodelen som blir kommentert i videoen, så har jeg ikke testet den og video er heller ikke et viktig punkt for meg. Det kan være greit å ha i visse situasjoner, men blir nok svært lite brukt.

Lenke til kommentar

Jeg har fått kost meg en del med kameraet denne helgen, og ikke minst prøvd å lære meg menysystemet og kameraets knapper som det er mange av etterhvert. Menyen er til tider noe kronglete, og iblant føler jeg kanskje at det blir litt for mange knapper, menyer og programmer å skulle forholde seg til for å bare kunne ta et enkelt bilde. For min egen del syntes jeg ikke den optiske søkeren var spesielt god. Selv etter at jeg har stillet den inn etter syn føler jeg at den er både uskarp og uklar. Batteritiden er også noe lav, men til gjengjeld er det mye en kan skru av for å få lengre batteritid, og orginale batterier koster til gjengjeld et par hundrelapper.

Nå har jeg ikke fått testet kameraet i de situasjonene hvor den fungerer best, men både videodelen og panoramafunksjonen imponerte meg virkelig. Videoen har god kvalitet, men som med alle kameraer har autofokusen alltid noen innabords, og oppfører seg deretter. Lyden er midt på tre, men en ekstern mikrofon er et must om en skal ha overkommelig lyd. Panoramafunksjonen imponerte stort! Både 360 og 180 grader (som jeg brukte) gav svart gode resultater. Absolutt noe jeg kommer til å bruke mye!

Etter å ha tatt en tre-fire bilder var jeg noe skuffet over bildene. Jeg hadde kanskje forventet at kameraet skulle være på høyde med bedre dslr kameraer, og jeg hadde nok litt store forhåpninger. Derimot merker jeg at jo mer jeg leser i manualen, jo mer av kameraet jeg forstår, jo bedre blir bildene. Jeg opplever noe av det samme som jeg merket med x100: Du er nødt til å lære deg kameraet ut og inn om du ønsker gode bilder. Å ta et godt bilde krever litt mer jobbing, men når man ser reslutatet er det som regel verdt det.

Autofokusen var overraskende bra, og den fokuserer rimelig fort til å være et kompaktkamera. Manuell fokus er noe kronglete, og med mindre du har både tid og et stativ, er det nok ikke noe en kommer til å bruke mye. Den innebygde blitsen er helt kurant. Et sted hvor kameraet leverer som forventet er iso ytelsen. Kameraet kan ta svært gode bilder opp til ISO 1600 hvor støyen blir synlig ( merk at jeg bare har testet dette innendørs). Noen av det jeg setter mest pris på er stillemodus (iblant er jeg usikker på om jeg faktisk har tatt bilde), at man ser effekten av de forskjellige hvitbalansesettingene med en eneste gang ( og derfor kan vurdere kjapt hva som er optimalt) og den flotte av-på knappen på kameraet. Jeg fryktet at jeg kom til å skru av kameraet ved et uhell når jeg gikk fra tele til vidvinkel, men det skal virkelig en del til før man gjør dette ved en uhell. Det krever litt makt å skru av kameraet.

Sist, men ikke minst: Kameraet var mindre enn jeg forventet, og mye lekrere enn jeg forventet.

Skal prøve å komme med et fyldigere innlegg vedrørende kameraet senere :)

Hvordan er kameraet i RAW? Tregt eller like kjapt som i JPEG modus?

Kameraet var overraskende raskt i RAW. Jeg merket noe forskjell mellom RAW og JPEG, men forskjellen var ikke stor. Det er og verdt å merke seg at kameraet lagerer bildene raskere på minnekortet enn x100 gjorde :)

Endret av FredrikV.
Lenke til kommentar

Ved et uhell hadde minnekortet blitt formatert i kameraet, og dermed har jeg kun tre bilder å vise dere. Alle bildene tatt inne i en hytte på kveldstid med dårlig belysning. De tre bildene er JPG format uten å ha blitt oppskarpet/redigert i bildebehandlingsprogram, eller noe annet enn standart innstillinger i kameraet. Bildene var hovedsakelig tatt for å se på ISO ved jPG formatet. Skal se om jeg ikke får tatt en tur ut og komt med både bilder (RAW), video og sammenlikninger med x10 vs dslr :)

ISO: 800 F: 2.8 1/20

ISO 800 F:2.0 1/60

ISO: 160 F:2.5 1/60

ISO: 1600 F:3,2 1/300

N.B : Snapshots

Endret av FredrikV.
Lenke til kommentar

Fredrik, fine kommentarer.

Knapper og menyer kan være kronglete, det er jeg enig i, men jeg føler også at de "viktigeste" knapper og menyer kommer relativt raskt inn i fingrene.

Når det gjelder den optiske søkeren så har jeg motsatt erfaring. Jeg bruker briller/linser og lar den stå i utgangsstille og for meg så er søker ganske skarp.

Batteritiden er etter min mening litt dårligere enn "noe lav", men det kan skyldes at jeg er bortskjemt fra bruk av 7D og lite bruk av skjerm på den.

Panorama, vil når jeg lærer meg å "komponere" slike bilder skikkelig, kanskje bli ganske bra.

Bildekvaliteten er jeg overraskende fornøyd med, og synes ikke den ligger tilbake for systemkamera som f.eks. Sony NEX-5n. Jeg er enig i at det krever jobbing for å få godt bilde, for meg krever det ekstra "innsats" siden jeg mangler endel når det gjelder fantasi og kreativitet.

Når det gjelder autofokus og ISO, så er vi ganske overens.

Raw har jeg ikke testet. På 7D kjører jeg alt i RAW, men i testfasen kjører jeg jpg og håper samtidig på en rask oppdatering av Lightroom, slik at jeg slipper å bruke flere RAW-konvertere.

Lenke til kommentar

Takk for inspill polljen! Det er alltid gøy å få input fra flere :)

Det som jeg kanskje setter pris på mest av alt ved dette kameraet, er at det hele føles så gjennomført. Kameraet føles solid, objektivdekselet er av solid metall, knappene er særdeles responsive, bildekvaliteten svært god og kameraet har en masse små finesser som er med på å gjøre det hele til en herlig opplevelse. Det virker som om det meste er tenkt på, og det som en har tenkt på har en gjort flere ganger.

En kan se bildene uten å måtte skru på kameraet, bare holde display-knappen inne i noen sekunder. En har rask tilgang til " stillemodus" som automatisk stenger av lukkerlyd, autofokusbekreftelse og blitsen. En kan låse knappene ved å holde inne meny/Set knappen i noen sekunder for å unngå å komme borti RAW knappen ved et uhell. En har flere alternativer til hvordan en vil at LCD-skjermen skal se ut og vise under skyting, og en kan selv komponere informasjonen som dukker opp som en vil. En kan velge mellom tre alternative lukkerlyder. EXR modusen gir svært god ytelse ved at enten skarphet, lite støy eller dynamisk omfang prioriteres. RAW-bildene kan redigeres i kameraet og gi en JPG-fil som er ferdig behandlet. En innebygd fotohjelp finnes i menysystemet. Super-macro lar deg komme utrolig nærme motivet (1cm) og allikevell fokusere overraskende raskt.

Jeg prøver ikke å si at alt er bra med kameraet, for det er det heller ikke. Det virker som om det meste er tenkt på, og jeg føler jeg får et dslr i miniformat som sklir ned i lommen med X10. Funksjoner man ser på semi og proffkameraer i dslr klassen finner man plutselig på et avansert kompaktkamera.

Så er det bare å håpe på at Lightroom får ut en oppdatering slik at vi kan få teste noen skikkelige filer av typen råformat :)

Endret av FredrikV.
Lenke til kommentar

Her var det mye nyttig info til oss som vurderer X10!

Stemmer det jeg har regnet med frem til, at linsen på X10 tilsvarer 17-70mm på et 1.6x Canon dslr?

Hvordan synes dere som har kameraet at DOF'en er i forhold til DSLR og i forhold til andre kompaktkameraer?

X10 har jo en god del større sensor enn på mange kompakt, men også en del mindre enn DSLR, så dof'en skal vel da også være midt i mellom.....I teorien?!

Lenke til kommentar

Stemmer det jeg har regnet med frem til, at linsen på X10 tilsvarer 17-70mm på et 1.6x Canon dslr?

Hvordan synes dere som har kameraet at DOF'en er i forhold til DSLR og i forhold til andre kompaktkameraer?

X10 har jo en god del større sensor enn på mange kompakt, men også en del mindre enn DSLR, så dof'en skal vel da også være midt i mellom.....I teorien?!

Dine utrekninger stemmer nok ganske bra, ja. DOF'en har jeg ikke fått sjekket ut ennå, men i teorien så har jeg samme oppfatning.

Lenke til kommentar

Synd ikke fotoverden som har gudene vet hvor mange ansatte ikke har EN ala Steve Jobs eller Jonathan Ive som for lengst har skjønt at brukervennlighet is dah shit.

Fotobransjen er konservativ, men av og til kommer det små revolusjoner der også.

- Digitale bilder har erstattet filmemulsjon.

- Digitale videokamera er forbigått i ytelse av stillbildeapparater med videofunksjon.

- Nye og mindre kameraprodusenter tenker anderledes enn Canon og Nikon, dette gir nye design og nye funksjoner.

En ting som ikke er nytt men som jeg savner i dag er stor og god EVF med øyestyrt fokus og menyer. Menyen kan styres av øyet, en knapp og et hjul. Trykk menyknapp for å få meny på skjerm, kikk på rett valg, trykk på knapp for å bekreft valg eller bruk hjul for å endre.

Lenke til kommentar

DOF og utsnitt for X10:

7.1-28.4mm f/2-2.8

Med cropfaktor på ca. 4 (28.4 -> 112mm tilsier cropfaktor på 3.94) blir dette tilsvarende en 28-112mm f/8-11 på fullframe.

For å sammenligne dybdeskarphet er det bare å gange opp og ned med cropfaktoren.

7.1-28.4 f/2-2.8 blir dybdeskarphet tilsvarende fullframe 28-112mm f/8-11 (bare å gange både mm og blendertall med 4) og tilsvarende et Sonikon crophus med cropfaktor på 1.5 tilsvarende en 18.7-74.7mm f/5.3-7.4 (bare å gange mm og blendertall med "4/1.5"). I teleenden får du altså litt trangere utsnitt, men eksakt samme dybdeskarphet, som en kitzoom 18-55 f/x.x-5.6 får i sin teleende.

Til sammenligning har en LX5 objektiv 5.1-19.2mm f/2.0-3.3 med cropfaktor på 4.7 - tilsvarende en fullframe 24-90mm f/9.4-15.5(bare å gange både mm og blendertall med 4.7). Så kan du dele disse tallene igjen på 1.5 for å få tilsvarende mm og blendertall for 1.5 crop etc.

Bare å gange opp og dele med cropfaktor. :)

Lenke til kommentar

Det er ikke tvil om at det er noe mer krevende å få liten dybdeskarphet med dette kameraet, sammenlignet med et DSLR. Dersom en går for største blender og vrir objektivet i den lengre enden kan en få et resultat som stort sett er brukbart. Til portretter vil jeg anbefale å bruke EXR modusen som mestrer dette mye bedre enn det jeg tror jeg vil klare ved å sette kameraet i manuell modus. Om en skal ta nærbilder av macro vil du få svært liten dybdeskarphet med modusen "supermacro".

Kort oppsummert: Sammenlignet med et DSLR takler X10 dybdeskarphet på en overraskende god måte, men det anbefales å bruke EXR eller noen av de andre modusene som er beregnet for dette med mindre en har tiden til rådighet. Med supermacro er bakgrunnen uklar til tusen og bokehringene er også solide og pene (sammenlignet med et annet kompaktkamera er X10 et par hakk over flere av sine konkurrenter).

Du svarer faktisk selv på ditt eget spørsmål når du nevner størrelsen på sensoren på dette kameraet. DOF´en er bedre enn de fleste kompaktkamera, men noe mer krevende å få til enn et DSLR. Midt i mellom :)

Endret av FredrikV.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...