krad Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 Hei Jeg skal investere i ny server og ønsker å kjøpe det oppsettet som logisk nok gir mest for pengene. Jeg brukerer serveren min til å hoste spill servere i generelt valve spill. Felles for disse serverne er at de ikke støtter Multicore og heller ikke er 64 bit. Men jeg kjører mange av dem. Tingen er at jeg er veldig i tvil om jeg skal gå for AMD bulldozer som får egentlig veldig dårlig kritikker i alle testene jeg har lest, og jeg har lest veldig mange. eller Intel i7 2600k. Bulldozeren har mange kjerner, men kjernene er jo ingenting å skryte av. Har sett noen tech reviews hvor de faktisk ler av prosessoren... Serveren vil også bli brukt til andre ting som webserver og kanskje en vm eller to. Så selvfølgelig blir jo spørsmålet intel eller amd. Eller er det noe spørsmål i det heletatt? mvh Krad Lenke til kommentar
PHCTF Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 Ville helst gått for en Intel Xeon, men hvis du skal velge mellom Bulldozer og 2600k ville jeg gått for sistenevnte. Lenke til kommentar
krad Skrevet 21. november 2011 Forfatter Del Skrevet 21. november 2011 TAkk for svar:) Jeg ville gjerne gått for en Xeon jeg og:) Men så er det om og gjøre å få maskinen så nære 4000kr som mulig. Men jeg må bare dobbeltsjekke, jeg er til vanlig intelfanboi, men noe jeg legger merke til i testene av bulldozer er at når det kommer til vanvittig mange tasks så er den brukbar? Men i7 har doble tråder, så det fungerer kanskje vel så effektivt? Lenke til kommentar
PHCTF Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 (endret) Det virker som om programmer, operativsystemer, BIOSer osv ikke har blitt optimalisert for Bulldozer. Prosessorene har litt futt i seg, men ikke enda - og en god stund til. Det finnes ''midlertidlig'' løsninger, såvidt jeg har lest, som optimaliserer til en viss grad, men det skal visstnok være noe vanskelig å få til, samt rimelig ustabilt. 2600k er derimot et veldig trygt og kraftig kjøp, nesten uansett bruk. Endret 21. november 2011 av MrPr0 Lenke til kommentar
Jolo Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 (endret) Er snakk om 160kr forskjell på Xeon E3-1275 og 2600k på dustin, men jeg har lite peiling på serverbygging. Kan kansje inkludere økt kostnad for hovedkort osv. Endret 21. november 2011 av Smalltimer Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Bulldozer har vist seg å yte utruleg bra med dei siste patchane til GCC. Eg trur ein Bulldozer vil yte ein god del betre totalt sett enn 2600k når det er snakk om svært mykje multitasking. 1 Lenke til kommentar
krad Skrevet 22. november 2011 Forfatter Del Skrevet 22. november 2011 Med Intel vet man hva mann får. Med AMD, KAN det være masse gjemt ytelse:P I server sammenheng er jo intelen mye snillere på strømmen, det er jo kanskje noe som burde veies i stykket. Tror nok det blir 2600 gitt. Lenke til kommentar
medlem-193513 Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 (endret) Intel 2600k kan hoste ti ganger mer enn en Xeon kan. Mulig den koster bittelitt mer, men utifra mine og andres tester (en av de største gamehostene) så hoster den rundt 2x 64 slots servere (css) fulle med botter på hver kjerne (selv om det ikke er en reel test da botter ikke bruker cpu'en og networking delen som ekte spillere gjør), om det er småe servere du skal hoste fungerer den også bra, vil tippe du kan hoste rundt 4x 24 slots servere på en kjerne dvs 4 x 4 = 16 servere på 24 slots. Anbefaler deg å installere Linux (Debian eller Ubuntu) også kompilerer du en custom-kernel til den så får du maksimal ytelse. Endret 22. november 2011 av MichaelSJ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå