Gå til innhold

Moralsk spm

Anbefalte innlegg

Jeg har et moralsk spm jeg ønsker å stille ikke-religiøse, og dersom jeg har mulighet til å påvirke dette ønsker jeg at religiøse mennesker (kristne, muslimer, humanister, osv) holder seg unna.

Du er drita full og kjører på ei lita jentunge i mørket.

Dersom du kommer deg unna uten å bli tatt, så beholder du friheten, jobben, livet, forutsatt at du kan stagge samvittigheten.

Dersom du stopper, er det en viss sannsynlighet for at du kan gjøre noe for henne, og i hvert fall ringe ambulanse.

1. Vet du hva du gjør i en slik situasjon?

2. Hva skulle du ønske at du ville gjort?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Z9Cy2AAy

Punkt 1 er vanskelig å svare på, tar man velinformerte beslutninger når man er drita full?

I det øyeblikket du er drita full og fyllekjører har du allerede tatt et moralskt standpunkt. Dette er at din rett til å kjøre overgår andres rett til å ferdes trygt.

For å svare på punkt to kan jeg bare si at det moralske standpunktet har man tatt i det man setter seg bak rattet. Etter det har man bare et ansvar for å følge konsekvensene av beslutningen om å fyllekjøre. Jeg forventer det samme fra religiøse som ikke-religiøse her, at de tar den konsekvensen og gjør opp for seg.

Lenke til kommentar

Punkt 1 er vanskelig å svare på, tar man velinformerte beslutninger når man er drita full?

Men jeg sa ikke at du måtte ta beslutningen når du har påkjørt ungen. Det er jo litt av grunnen til at jeg tenker på det allerede nå, å være mer komfortabel med hva man best gjør når ulykken er ute.

For å svare på punkt to kan jeg bare si at det moralske standpunktet har man tatt i det man setter seg bak rattet. Etter det har man bare et ansvar for å følge konsekvensene av beslutningen om å fyllekjøre. Jeg forventer det samme fra religiøse som ikke-religiøse her, at de tar den konsekvensen og gjør opp for seg.

Dette er ikke svar på spm mine. Jeg var hverken interessert i det juridiske og gjennomsnittsmannens syn på det sosiale ansvaret du måtte ha. Jeg spurte hva du ville gjort, og hva du ønsker at du hadde gjort.

Jeg ønsker at jeg hadde kjørt avgårde, at jeg ikke hadde blitt tatt, og at jeg ikke hadde fått samvittighetsproblemer.

Lenke til kommentar

Kan ikke svare fordi jeg aldri ville kjørt noe kjøretøy tyngre enn skoene mine i fylla...

Om jeg derimot hadde sett en kompis gjøre det samme så ville jeg selvfølgelig ringt etter ambulansen får å hjelpe ungen som var kjørt over og jeg ville ringt politiet for å få vekk min steindumme venn...

Jeg har gått til det skrittet at jeg fysisk slo ned den nye typen til min kones venninne for å forhindre at idioten kjørte bil i fylla for noen år siden... (Nei, vi er IKKE venner den dag i dag, men det driter jeg i, for så dumme mennesker har jeg ingen behov for å ha noen omgang med...) .... Så da skjønner du sikkert at jeg ikke ville vært den som kjørte i fylla, for så ufattelig dum er jeg ikke, ikke engang i fylla!!!

og siden jeg aldri ville satt meg i den situasjonen avstår jeg for å svare på spørsmålet ditt... :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg finner ikke problemstillingen reell. Jeg kjører ikke når jeg har drukket.

Skal man likevel si det slik at jeg har kjørt på noen, og det utvilsomt var min feil - uten å spesifisere hvordan/hvorfor - ja, da tror jeg at jeg hadde stoppet for å gjøre "mitt" i det å redde denne personen. Hvorfor? Jeg verdsetter slike verdier.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg finner ikke problemstillingen reell. Jeg kjører ikke når jeg har drukket.

Skal man likevel si det slik at jeg har kjørt på noen, og det utvilsomt var min feil - uten å spesifisere hvordan/hvorfor - ja, da tror jeg at jeg hadde stoppet for å gjøre "mitt" i det å redde denne personen. Hvorfor? Jeg verdsetter slike verdier.

Tenk hvis du har et barn hjemme. Du havner i fengsel. Ungen vokser opp med et stigma, uten far, får en dårlig personlighet og et dårlig liv. Dette fordi en eller annen unge som du aldri har sett før, og ikke hadde brydd deg dersom ble drept av noen andre, tilfeldigvis var i veien for fyllekjøringa di. Skylder du ikke da din egen unge å komme deg vekk fra åstedet fort som faen, ikke legge igjen mer spor enn nødvendig, og så bare be til ikke-eksisterende makter om at du går klar?

Lenke til kommentar

Går ut i fra at TS tok med alkoholpåvirkning i bildet for å gjøre dilemmaet større mtp. ev. straffeforfølgelse. Siden det er nesten umulig å si hvordan man ville reagert i en slik situasjon før man er oppi den, i tillegg til å være tilsløret av alkohol, så kan jeg bare tenke rasjonelt når jeg svarer her.

Jeg er en veldig "samvittighetsfølsom" person, så jeg tror jeg hadde forsøkt å hjelpe henne etter beste evne. Det hadde blitt verre for meg å prøve å skjule det, da det hadde gnagd samvittigheten min i stykker i tillegg til å alltid måtte "se seg over skulderen" i redsel for å bli tatt, hver dag. Da hadde det vært bedre med noen år i fengsel. Jeg hadde i alle fall hatt god tid til å trene og lese bøker da :yes:

Uansett veldig vanskelig å si før man står oppi denne situasjonen, hvilken sinnstemning man er i og så videre.

Lenke til kommentar
Dersom du kommer deg unna uten å bli tatt, så beholder du friheten, jobben, livet, forutsatt at du kan stagge samvittigheten.

Jeg hadde ikke klart å stagge samvittigheten, så konsekvensene av å stikke av ville bare blitt at jeg hadde meldt meg på et senere tidspunkt, og dermed strengere straff. Ut fra tidligere erfaringer vet jeg at jeg har en tendens til å responere på situasjoner med høyt stressnivå ved å bli rasjonell og følelsesmessig distansert, så jeg tror (eller liker å tro i hvert fall) at jeg ville tatt et valg her som samsvarer med min moral - altså stoppet, hjulpet og tatt konsekvensene umiddelbart.

Men jeg hadde heller aldri havnet i en slik situasjon. Fyllekjøring står høyt på min liste over ting man bare ikke aksepterer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har et moralsk spm jeg ønsker å stille ikke-religiøse, og dersom jeg har mulighet til å påvirke dette ønsker jeg at religiøse mennesker (kristne, muslimer, humanister, osv) holder seg unna.

Du er drita full og kjører på ei lita jentunge i mørket.

Jeg er avholdsmann, så det ville blitt litt vanskelig å havne oppi en slik situasjon, egentlig... Og jeg ville aldri ha kjørt i fylla heller... Så jeg svarer rent hypotetisk: "Sett at jeg gjorde det..."

Etter en slik situasjon ville jeg ha driti fullstendig i om "jeg ble tatt eller ikke" ... For meg er ikke det det viktigste... Dersom jeg sitter å spiller GTA på PS3 eller PC, så ja, da ville jeg ha stukket av... I spillet altså.. Men ikke i virkeligheten...

Sannsynligheten for at jeg hadde tatt selvmord etter noe sånt ville vært svært stor, tror jeg, dersom den lille jentungen hadde dødd som en følge av min dumhet og likegyldighet... Jeg hadde rett og slett ikke orket å leve videre med det... Jeg er bare helt ærlig. Sorry for at jeg svarer før du har stilt spørsmålet =P hehe..

Dersom du stopper, er det en viss sannsynlighet for at du kan gjøre noe for henne, og i hvert fall ringe ambulanse.

1. Vet du hva du gjør i en slik situasjon?

2. Hva skulle du ønske at du ville gjort?

1. Ja, jeg vet hva jeg gjør i en slik situasjon! Jeg stopper bilen og ringer 113 og forklarer det som har skjedd...

2. At jeg aldri hadde drukket alkohol, slik at jeg kunne kjørt aktpågivende og varsomt. Da hadde jeg gjort alt det jeg kunne for å unngå situasjonen.

Dessuten nihilist1, så går ikke 'humanister' under kategorien "religiøs"...

Endret av °•.°•.°•. тυявσ nєℓℓσ .•°.
Lenke til kommentar

Jeg ønsker at jeg hadde kjørt avgårde, at jeg ikke hadde blitt tatt, og at jeg ikke hadde fått samvittighetsproblemer.

Hadde det blitt en bedre verden dersom alle hadde gått rundt å tenkt slik, tror du? Bedre om ingen ønsket å vise hensyn, og alle ønsket å fraskrive seg ansvar og så videre?

Hva om du var den lille jenta og jeg kjørte på deg, hvor resultatet var at du brakk massevis av bein, knuste det ene og det andre og ble forlatt alene i mørket for å dø? Samt se fylliken kjøre av gårde i ren egoisme i frykt for å måtte stå til ansvar for det vedkommende har gjort? Hadde du satt pris på en slik verden? Burde vi ikke ha vært utstyrt med samvittighet?

Lenke til kommentar

Etter en slik situasjon ville jeg ha driti fullstendig i om "jeg ble tatt eller ikke" ... For meg er ikke det det viktigste... Dersom jeg sitter å spiller GTA på PS3 eller PC, så ja, da ville jeg ha stukket av... I spillet altså.. Men ikke i virkeligheten...

Hva er det viktigste? Har du et reflektert hierarki? Forandrer verdiprioriteringene seg?

Hvorfor ikke det? Det er i hvert fall slående likheter. Buddhister har heller ingen Gud, de har et trossystem. Humanister har ingen Gud, men de har et trossystem. De har mange nok til å singles ut. De er irrasjonelle, de har intetsigende og dumme moralrealistiske forestillinger, som bla at mennesker er like mye verdt. Da snakker de enten sitt eget språk, eller så er de syke i hodene sine. Stakkars barn som må vokse opp med foreldre som ikke syns de er viktigere enn hvem som helst andres barn.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde det blitt en bedre verden dersom alle hadde gått rundt å tenkt slik, tror du? Bedre om ingen ønsket å vise hensyn, og alle ønsket å fraskrive seg ansvar og så videre?

Nei, det ville ikke vært bedre for meg. Det beste for meg er om andre stopper, hjelper, osv.

Hva om du var den lille jenta og jeg kjørte på deg, hvor resultatet var at du brakk massevis av bein, knuste det ene og det andre og ble forlatt alene i mørket for å dø? Samt se fylliken kjøre av gårde i ren egoisme i frykt for å måtte stå til ansvar for det vedkommende har gjort? Hadde du satt pris på en slik verden? Burde vi ikke ha vært utstyrt med samvittighet?

Det er massevis av sosial kondisjonering og genetisk strategi som predisponerer for type kondisjonering som resulterer i adferd som er fordelaktig for meg.

Lenke til kommentar

Hva er det viktigste?

Det viktigste for meg i en slik situasjon ville vært å forsøke å redde jenta, jeg tror jeg ville gitt blanke blaffen i hva som skjedde med meg i form av negative sanksjoner i ettertid. Jeg VET at jeg ikke ville hatt det noe godt med meg selv uansett hvor jeg hadde befunnet meg.

Har jeg drukket meg full, satt meg inn i en bil, og kjørt på noen, så må jeg stå til ansvar for det, så enkelt er det... Det viktigste for meg er å gjøre det jeg tror og mener er riktig, til en hver tid, og ikke fraskrive meg alt ansvar...

Det sier seg selv at det å stikke av fra en slik situasjon hvor man har kjørt ned et barn, som trenger rask legehjelp, ikke er riktig å gjøre - ikke på noen måter.

Har du et reflektert hierarki?

?

Forandrer verdiprioriteringene seg?

Alt er relativt... Alt kommer svært an på situasjonen, og er situasjonsbetinget. Et lite barns liv, er mer verd enn mitt liv, slik jeg ser det, derfor vil jeg sette det livet over mitt eget dersom en slik situasjon oppstår..

Hvorfor ikke det? Det er i hvert fall slående likheter. Buddhister har heller ingen Gud, de har et trossystem. Humanister har ingen Gud, men de har et trossystem.

Om det er tilfellet, så har vi alle - du inkludert - et trossystem... Er vel et system på det vi tror og ikke tror på som vi har skapt ut i fra våre egne overbevisninger og syn...

Hvis man har et livssyn der hvor man benekter en rekke religiøse troer og livssyn, er dette det samme som de troene man benekter?

De har mange nok til å singles ut. De er irrasjonelle, de har intetsigende og dumme moralrealistiske forestillinger, som bla at mennesker er like mye verdt.

Har de det? Er alle humanister av helt lik oppfatning?

Da snakker de enten sitt eget språk, eller så er de syke i hodene sine. Stakkars barn som må vokse opp med foreldre som ikke syns de er viktigere enn hvem som helst andres barn.

Sitt eget språk: hva mener du? Syke i hodene sine?

Og at noen anser andres barn som viktigere enn sine egne barn tror jeg ikke noe særlig på egentlig... Når man snakker om at alle mennesker er like mye verd, er dette en holdning som egentlig i og for seg er god. Om du mener at den ikke er det, begrunn det gjerne...

Endret av °•.°•.°•. тυявσ nєℓℓσ .•°.
Lenke til kommentar

Nei, det ville ikke vært bedre for meg. Det beste for meg er om andre stopper, hjelper, osv.

Det er massevis av sosial kondisjonering og genetisk strategi som predisponerer for type kondisjonering som resulterer i adferd som er fordelaktig for meg.

Ja, det er jo også en måte å si det på. Men uansett: Dersom dine holdninger, var vanlige holdninger, som de fleste av oss oppfattet som helt OK, så ville du ha opplevd ganske mange ufordelaktige situasjoner vil jeg tro...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...