Gå til innhold

Søk etter artikler: forslag til forbedringer

Anbefalte innlegg

Hei alle redaksjonene :-)

Jeg vet ikke om det er like aktuelt for alle, men jeg opplever dette på Hardware, Amobil og Tek som er de jeg bruker.

Det å søke etter artikler er rett og slett et mareritt.

Av en eller annen grunn, prioriteres eldgamle artikler svært høyt. Det er like sannsynlig at du får artikler fra 2005 som fra 2011. Du vil også kunne få opp en hel rekke av de samme svarene, fordi de ligger på flere sider i nettverket.

Eksempelsøk:

Samsung apple

Dårlig søk, men gir allikevel.

3 tester av Galaxy Tab 10.1, 2 sniktitter av samme, 1 test av ipad og 1 av ipod og to tester av Nexus S.

I det minste er alle nye her, men selve treffene kan ikke være de mest relevante med samsung og apple som søkeord...

Nokia konsept (og Nokia konseptmobil)

Mer spesifikt søk.

Begge søkene gir kun en sak ifra 2011 (om HTC) og i første søket er det en sak helt tilbake til 2003. Dette til tross for at det i hvert fall har vært to nokiakonsepter i år, senest for mindre enn to måneder siden. Jeg kan heller ikke fatte at alle disse skal være mer relevante treff enn den siste konseptmobilen.

Jeg kommer ikke på så mange søkeord for å demonstrere mer, men jeg har til tider prøvd ganske mange forsøk for å finne en artikkel som er skrevet for en måned eller to siden.

Det jeg ønsker, er rett og slett noe slikt som å sortere på forskjellige måter. Tid er for eksempel et godt forslag. Samle artiklene er også et godt forslag. Jeg hadde ikke hatt noe imot å velge hvilke sider jeg søker på også. Da slipper jeg å få opp kamerasaker når jeg søker på Samsung, når jeg er interessert i mobilene, PCene og nettbrettene.

Jeg er helt overbevist om at dere kan finne flere praktiske sorteringer og kriterier å søke etter. Det er som regel ikke en negativ ting å ha muligheten til å snevre det inn litt, i hvert fall :-)

Med svært venlig hilsen

Leifen18

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et par konkrete forslag:

- Vi legger inn en nedtrekksmeny slik at man kan velge nettsted man ønsker å søke i (f.eks. "Alle nettsteder", "Akam.no", "Amobil.no", osv.

- Vi legger inn valg for sortering ("Relevans", "dato").

Eksempelsøk:

Samsung apple

Dårlig søk, men gir allikevel.

3 tester av Galaxy Tab 10.1, 2 sniktitter av samme, 1 test av ipad og 1 av ipod og to tester av Nexus S.

I det minste er alle nye her, men selve treffene kan ikke være de mest relevante med samsung og apple som søkeord...

Grunnen til dette er at vi vekter tester veldig høyt i relevansmodellen vår. Dermed dukker eldre tester opp over ferskere nyheter om emnet. Hvis vi legger inn sortering på dato som et ekstra valg vil du kunne få opp de nyeste artiklene om temaet først.

Nokia konsept (og Nokia konseptmobil)

Mer spesifikt søk.

Begge søkene gir kun en sak ifra 2011 (om HTC) og i første søket er det en sak helt tilbake til 2003. Dette til tross for at det i hvert fall har vært to nokiakonsepter i år, senest for mindre enn to måneder siden. Jeg kan heller ikke fatte at alle disse skal være mer relevante treff enn den siste konseptmobilen.

Hva er den siste konseptmobilen som du mener burde dukke opp i søket? :-)

Her sliter jeg litt med å finne relevante saker som er fra 2011 på Google også.

Også her tror jeg en ekstra sorteringsmulighet på dato ville vært til stor hjelp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...