Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tiden det tar for signaler å reise i universet er så lang at vi ikke har for hørt det ennå.

Tiden det tar for signaler å reise i universet er så lang at vi ikke har fått hørt det ennå.

Vel, det svaret virker jo til å være basert på en antagelse av at alle sivilisasjoner blir til på samme tidspunkt.

 

Men faktumet er at det er billioner av solsystemer som har kommet til eksistens for å så dø ut igjen lenge før vårt solsystem eller jordkloden var i nærheten av å skapes.

 

Med andre ord betyr det at vi den dag i dag kan motta signaler fra sivilisasjoner som døde ut milliarder av år siden så lenge de eksisterte milliarder av lysår unna oss.

Lenke til kommentar

Det kan også bety at i de få årene vi har vært i stand til å høre radiosignaler, så har vi gått glipp av en sivilisasjon.

 

Vi har tross alt bare prøvd å høre i noen tiår. Det er et blipp i universets tid.

Noe som er et annet argument enn det første du presenterte. Problemet ligger altså i at sivilisasjoner dør ut etter kort tid, ikke avstanden mellom sivilisasjonene, om jeg forstår deg korrekt?

 

Det virker som om du nå mener at mulighet nummer 2 som jeg presenterte, er muligheten du mener er mest sannsynlig. (at sivilisasjoner utrydder seg selv etter en kort periode på teknologiske fronten)

 

For hvis sivilisasjoner ikke døde ut, så ville de sivilisasjonene fortsette å sende signaler i millioner av år i forskjellige epoker fra utallige kilder. Dermed ville vi hatt en kontinuerlig innstrømning av signaler her på jorden. Altså uavhengig av hvor lenge vi har levd, så burde signaler kunne bli hørt.

Endret av T.O.E
Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896

Mellom disse to mulighetene, hvilken tror du er den mest sannsynlige årsaken til at vi ikke har oppdaget utenomjordisk sivilisasjoner?

 

1. Sannsynligheten for at liv når en avansert nok form til å sende ut avlesbare signaler er utrolig liten.

eller

2. Enhver sivilisasjon vil ødelegge seg selv ved at enkelte vitenskapelige fremskritt havner ute av kontroll, noe som fører til at deres signaler sluttes å sendes etter veldig kort tid.

 

Eller hvis du har en teori du mener er mer sannsynlig, så del gjerne den. (Jeg vektlegger "mer" ettersom det er utallige teorier angående dette temaet, hvorav ikke alle er nødvendige å nevne)

Hva om en eventuell fremmed sivilisasjon er såpass avansert at den ser på oss om et "primitivt dyr" som maur eller aper? Er det så vanskelig å tenke seg noen som er 1000 år mer avansert? Hva med 100 000? En million? Ville vi i det hele tatt kunnet relatere til dem på noen måte?

 

Eller, hva om de allerede er i kontakt med oss, men på en ganske subtil måte? Jeg er ikke tilhenger av illuminati / reptil / NWO -aktige konspirasjoner. Allikevel eksisterer det veldig, veldig mange offisielle rapporter og etterforskningsprosjekt om UFOer, utført av forskjellige stater og militære, for ikke å snakke om titusener av vitneutsagn.

 

Dokumenter, artikler og dokumentarer av varierende kvalitet er enkle å finne, hvis man ønsker å vite mer. En fascinerende rapport som kanskje pirrer nysgjerrigheten din forteller at UFOer ble observert i nærheten av en atomvåpenbase samtidig som basens systemer begynte å fuske.

 

Personer som har observert eller opplevd ting har historier, men disse trenger ikke være særlig mye verdt, de fleste kjenner jo til hvor lite pålitelig menneskets hukommelse generelt er. Førstehåndserfaringer og historier er derimot langt ifra alt man har tilgjengelig av informasjon for å gjøre seg opp en mening om dette; militærpiloter som følger etter UFOer som gjør "umulige" manøvre i luften, UFOene blir fulgt på radar også plutselig forsvinner dem, samt hundrevis av rapporter, videoer og bilder. Dette er reelle etterforskninger gjort av veldig bekymrede, forvirrede og uvitende mennesker i mange land som ønsker å finne ut av hva dette er, og om det er en trussel til nasjonens eller dens innbyggeres sikkerhet. Noe, såvidt jeg har forstått, de fleste eller alle av disse forskningsgruppene har konkludert med at det ikke er. De har bare ikke peiling, men de vet at det ikke er farlig, hehehe...!

 

Jeg sier ikke at jeg vet hva dette er, men jeg stiller meg skeptisk til de som sier at de vet hva det er, både de som fnyser av hele fenomenet og ikke tar det "alvorlig", men også de som er "troende", eller "vitende" og sier at de vet at dette er hva enn de tror det er. Det fins garantert noen som tror at UFOer er engler eller sendebud/tegn fra gud eller den åndelige dimensjon, man trenger ikke tro at de er romvesen.

 

Det ville være totalt idiotisk å ignorere titalls år med seriøs etterforskning. Samtidig er det vel få, eller ingen, som egentlig vet om dette har noe med romvesen å gjøre i det hele tatt. Interessant er det ihvertfall, ikke minst når fenomenet er globalt og så mange land er interesserte nok til å prøve på seriøste måter å finne ut av det.

 

 

 

Lenke til kommentar

Det virker som om du nå mener at mulighet nummer 2 som jeg presenterte, er muligheten du mener er mest sannsynlig. (at sivilisasjoner utrydder seg selv etter en kort periode på teknologiske fronten)

 

For hvis sivilisasjoner ikke døde ut, så ville de sivilisasjonene fortsette å sende signaler i millioner av år i forskjellige epoker fra utallige kilder. Dermed ville vi hatt en kontinuerlig innstrømning av signaler her på jorden. Altså uavhengig av hvor lenge vi har levd, så burde signaler kunne bli hørt.

Det kan være at de har levd i flere millioner år med teknologiske fremskritt, og så blitt utryddet eller lignende i en liten periode, slik vi ikke fanger det opp.

 

Hva jeg syns er mest sannsynlig er følgende: liv i verdensrommet er så og si garantert, men intelligent liv er ikke det. Og hvor mange milliarder med år trenger man ikke Før det utvikler seg mer avansert liv uten å bli forstyrret av klima og geologiske og utenomjordiske endringer.

 

Så, liv - ja. Intelligens - kanskje.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Gjest Bruker-95147

Lite aktivitet på en stund, så jeg håper denne kan være til litt glede :)

 

 

THE HEAVENS—Sources close to God reported Thursday that the Creator of the Universe and Author of Our Eternal Salvation suffered a crippling bout of existential dread this week, lying awake all night as He pondered His own immortality.

Anxiously drumming His fingers, the all-powerful being was reportedly unable to sleep as His mind raced with thoughts of the unfathomable nature of eternity, the relentless expansion of space and time, and His own never-ending existence.

“Is this all there is? I’m here now, 70 or 80 years go by, and then I’m still here—forever?” said God, staring up at the ceiling after a half hour of tossing and turning. “That’s horrible! And what’s worse, at some point everyone I know will have died, which means no one anywhere in the universe will even remember I ever existed.”

“Fuck, that’s a terrifying thought,” God added.

According to reports, God then got up, put on His robes, and paced through the heavens, feeling a sense of dread in the pit of His stomach as He contemplated His overwhelming significance in the grand scheme of things.

Reasoning that He would be able to calm down if He just had something to take His all-knowing mind off everything, God reportedly read 1,000 books and created several million new nebulae, but sources said the Supreme Being’s thoughts inevitably returned to the inescapable fact that He is ultimately trapped for all eternity in the infinite expanse of the cosmos.

“This is worse than a prison sentence,” the Lord said. “At least prisoners can escape, die, or be released. But I’ve been stuck here doing the same thing for 14 billion years, and in another 14 billion, I’ll still be here. I create things, I destroy them. I’m omnipotent—how insane is that? I am He Who Commanded Light to Shine Out of Darkness, but eventually everything I create disappears. And I have to sit around and watch it all die.”

“Fuck, it’s already three in the morning,” continued God, forcing Himself to take several deep breaths. “I have so much to do tomorrow, and now I’m going to be exhausted.”

A few heavenly sources speculated the catalyst for the Divine Creator’s most recent bout of existential anguish may have come earlier this month, when one of His routine tsunamis claimed the lives of 6,000 people in the Indonesian port city of Kupang, causing Him to question the meaning of existence in general. But most celestial reports indicate God is simply worn down from the sheer routine of His absolute dominion over all that has been, is now, and shall ever be.

After returning to bed, the Almighty reportedly spent several minutes trying to get comfortable, first piling on blankets because He was cold, and later kicking them off because He grew too hot.

“Okay, calm down—I just need to get some shut-eye, that’s all,” said God, grabbing fistfuls of His long white hair as He tried to make Himself sleepy by counting clouds passing by overhead. “That’s one, two, three, four, five—five trillion years from now I’m still going to be here, for fuck’s sake. Mine is the kingdom, the power, and the glory in this vast emptiness, this limitless black nothingness that goes on and on forever and ever and ever and there is no end and it will just be me, eternally alone, for all of time.”

“What is the point—I mean, seriously, what’s the point?” God added.

At press time, sources confirmed the Lord had fallen asleep after resolving that first thing in the morning He would create an immortal dog or cat to keep Him company for the rest of eternity

700.jpg

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 1 år senere...
  • 10 måneder senere...

Tenkte jeg skulle bumpe denne tråden litt.

 

Jeg hørte et sted at dersom man tok alt det Jesus sier iløpet av de fire evangeliene, så blir det totalt et par timer snakking. For et år eller to med forkynnelse så er ikke det stort. Et par relevante spørsmål blir da blant annet hvorvidt dette er alt han sa, eller om det er kjernen, det viktigste, eller en slags oppsummering.

 

Hva tror dere at kristne vil si hvis de konfronteres med dette?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Aner ikke hva kristne vil si, men jeg vil bare si at Buddha sa kun; watch your mind!

 

Og han holdt på i 45 år og sa bare det.

 

Kanskje sannheten ikke trenger så mye snikksnakk ..

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle bumpe denne tråden litt.Jeg hørte et sted at dersom man tok alt det Jesus sier iløpet av de fire evangeliene, så blir det totalt et par timer snakking. For et år eller to med forkynnelse så er ikke det stort. Et par relevante spørsmål blir da blant annet hvorvidt dette er alt han sa, eller om det er kjernen, det viktigste, eller en slags oppsummering.Hva tror dere at kristne vil si hvis de konfronteres med dette?

Kanskje sitere en av bibelforfatterne?

 

"Jesus gjorde også mange andre tegn for øynene på disiplene, tegn som det ikke er skrevet om i denne boken. Men disse er skrevet ned for at dere skal tro at Jesus er Messias, Guds Sønn, og for at dere ved troen skal ha liv i hans navn."

Lenke til kommentar

Kanskje sitere en av bibelforfatterne?

 

"Jesus gjorde også mange andre tegn for øynene på disiplene, tegn som det ikke er skrevet om i denne boken. Men disse er skrevet ned for at dere skal tro at Jesus er Messias, Guds Sønn, og for at dere ved troen skal ha liv i hans navn."

 

Det er jo et godt poeng. Jeg er helt enig i at evangeliene er propaganda, og ikke direkte historisk pålitelig. Men mitt poeng var vel heller mer rettet mot de som tar direkte sitat fra Jesus, og forventer både at de er korrekte, og at det dekker hva han hadde på hjertet.

 

Må også huske på at evsngeliene fra Tomas og Maria ikke er i NT:) mange tekster ble strøket av kirken fordi det ikke passet med agendaen:)

Sant nok, men du må huske på at de fleste av disse evangeliene også er skrevet noe senere enn de kanoniske. Så det var nok ikke utelukket interne uenigheter mellom de kristne grupperingene som påvirket hva som endte opp som kanonisk. Det blir også derfor litt upresist å ta med alle disse ikke-kanoniske evangeliene som ting Jesus angivelig skal ha sagt.

Lenke til kommentar

Ingen av evangeliene ble skrevet av personer som møtte Jesus. Er en generasjon i hvertfall mellom Jesus og forfatterne. Thomasevangeliet er feks eldre enn Markus' og det fikk plass:)

Jeg er kjent med Thomasevangeliet, men dateringen der er noe mindre sikker enn du legger opp til her, tror jeg. Ihvertfall hvis man skal stole på Wikipedia.

 

Når det gjelder Markus så er det jo i utgangspunktet litt overrasket over at det ble med. Mesteparten av innholdet i Markus er med i Lukas og Matteus, og bildet som tegnes av Jesus der er jo ganske forskjellig fra det i Johannes. En artig artikkel som diskuterer dette er denne.

Lenke til kommentar

 

"Jesus gjorde også mange andre tegn for øynene på disiplene, tegn som det ikke er skrevet om i denne boken. Men disse er skrevet ned for at dere skal tro at Jesus er Messias, Guds Sønn, og for at dere ved troen skal ha liv i hans navn."

 

Enda mer syltynt enn det som står i bibelen også til og med :)  For alt som er skrevet om jesus er skrevet i bibelen... Og det som står der er mest sannsynlig løgn og overdrivelser og rykter...

 

Så mest sannsynlig så er jødedommen en løgn, kristendommen en løgn og islam en løgn... Dessverre så tror veldig mange mennesker på disse løgnene... Og vi lider uten den dumskapen...  :(

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kanskje sitere en av bibelforfatterne?

 

"Jesus gjorde også mange andre tegn for øynene på disiplene, tegn som det ikke er skrevet om i denne boken. Men disse er skrevet ned for at dere skal tro at Jesus er Messias, Guds Sønn, og for at dere ved troen skal ha liv i hans navn."

 

Det er jo et godt poeng. Jeg er helt enig i at evangeliene er propaganda, og ikke direkte historisk pålitelig. Men mitt poeng var vel heller mer rettet mot de som tar direkte sitat fra Jesus, og forventer både at de er korrekte, og at det dekker hva han hadde på hjertet.

 

 

Propaganda er jo et negativt ladet ord, men et bevisst redigert utvalg - ja. Men sånn er det jo med all litteratur - om man ikke akkurat skriver en avskrift av en samtale blir det et tekstutvalg redigert med forfatterens budskap og publikum for øyet.

 

Det pleier ikke å være noe galt med det - særlig ikke når det sies så åpent. Det er heller ikke dermed automatisk gitt at hendelser og sitater er fiksjon eller ikke gjengir Jesu budskap korrekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...