Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Man blir registrert som tilhørig ved fødsel, dersom minst en av foreldrene er medlem av statskirken.

 

Da har noe blitt endret det siste halve året, for det var ikke norm sist jeg sjekket. Der ble alle tvangsinnmeldt som tilhørige om barnet ikke ble registrert som tilhørig annet sted. Det er ansvarlig fødeavdeling som rapporterer dette.

 

Det er mulig DnK gjør forskjell på døpte og andre, det har jeg ikke satt meg videre inn i. For meg er medlemsskap medlemsskap.

 

Ref. kirkelovens §3.10 "Personer som anses å høre inn under eller er medlem i Den norske kirke, registreres i et sentralt medlemsregister for Den norske kirke."

 

Hopper over den usaklige trollingen din på slutten der.

Endret av duersåmongo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har noe blitt endret det siste halve året, for det var ikke norm sist jeg sjekket. Der ble alle tvangsinnmeldt som tilhørige om barnet ikke ble registrert som tilhørig annet sted. Det er ansvarlig fødeavdeling som rapporterer dette.

 

Da har du nok funnet feil svar sist du sjekket. Tilhørig-ordningen har helt siden starten i 1993 inneholdt et krav om at minst en av foreldrene er medlem.

 

Se for eksempel kapittel 2 i https://register.kir...rveiledning.pdf

(og merk at denne veiledningen er mer enn et halvt år gammel, og henviser til forskrifter som er enda eldre.)

 

Det er mulig DnK gjør forskjell på døpte og andre, det har jeg ikke satt meg videre inn i. For meg er medlemsskap medlemsskap.

 

Som sagt i tidligere innlegg: Tilhørige behandles likt med medlemmer i den forstand at tilhørige tas med i regnestykket for offentlig støtte til tros- og livssynssamfunn. Tilhørige behandles ikke likt med medlemmer i den forstand at tilhørige strykes det året de fyller 18.

Lenke til kommentar

Da har du nok funnet feil svar sist du sjekket. Tilhørig-ordningen har helt siden starten i 1993 inneholdt et krav om at minst en av foreldrene er medlem.

 

Det har ikke slått deg at lovverket ikke følges? Innrapporteringen går fra fødeavdelingene, ingen slipper unna. En skal ikke stole på de troende, av en god grunn. Jeg har jo blitt urettmessig innmeldt 3 ganger..

 

Nå har jeg faktisk sjekket praksisen siden jeg postet det forrige, og joda, innrapporteringen er som før den.

 

 

Tilhørige behandles ikke likt med medlemmer i den forstand at tilhørige strykes det året de fyller 18.

 

Også en vakker tanke som slett ikke er noen selvfølge for kirken å følge. Du fremstiller dette som absolutter, men det motsatte skjer.

Lenke til kommentar

Det har ikke slått deg at lovverket ikke følges?

 

Jo, muligheten har slått meg, men jeg har ingen indikasjoner på at det skjer.

 

Tidligere har du snakket om en "norm" og skjemaer med begrensete valg. Nå snakker du plutselig som om du er enig med meg i hvordan reglene er, men mener at de brytes.

 

Vær så snill å bestem deg, og vær tydelig om hva du mener: Mener du at regelverket er annerledes enn jeg beskriver, så beskriv regelverket. Mener du at regelverket er som jeg sier men at det blir brutt, så si hvordan det brytes.

 

Innrapporteringen går fra fødeavdelingene, ingen slipper unna. En skal ikke stole på de troende, av en god grunn. Jeg har jo blitt urettmessig innmeldt 3 ganger..

 

Øøøh, har du blitt urettmessig innmeldt 3 ganger fordi fødeavdelinger har innrapportert deg som medlem, eller blander du sammen helt ulike problemstillinger her?

 

Nå har jeg faktisk sjekket praksisen siden jeg postet det forrige, og joda, innrapporteringen er som før den.

 

Hvis du har sjekket dette nå i ettermiddag, så er du i besittelse av en referanse som bekrefter det du sier. Da forventer jeg at du oppgir denne, og ikke bare slenger ut en tom påstand om at du "har sjekket".

 

Også en vakker tanke som slett ikke er noen selvfølge for kirken å følge. Du fremstiller dette som absolutter, men det motsatte skjer.

 

Jeg beskriver regelverket. Og jeg tar hensyn til det jeg vet om hvordan regelverket følges opp. Når det gjelder sletting av tilhørige ved fylte 18, så forholder jeg meg til denne artikkelen:

http://fritanke.no/index.php?page=vis_nyhet&NyhetID=8938

 

Hvis du har indikasjoner på noe annet, så er du velkommen til å dele dem med forumet. Hvis du ikke har noen slike indikasjoner, så synes jeg ærlig talt at du bør slutte å kverulere.

Lenke til kommentar

Jo, muligheten har slått meg, men jeg har ingen indikasjoner på at det skjer.

 

Greit nok, og du gjør rett i å ikke ta andres ord for det. Men likefullt så skjer det mange slike overgrep, hver dag.

 

 

 

Tidligere har du snakket om en "norm" og skjemaer med begrensete valg. Nå snakker du plutselig som om du er enig med meg i hvordan reglene er, men mener at de brytes.

 

Jeg har ikke noe problemer med å være enig i det som er riktig, og motsi det som er feil. Det er da ikke noe enten eller?! Jeg har berørt mange fasetter og kan ikke se at jeg har beskrevet noe forskjellig. Om så vis meg så skal jeg klarlegge.

 

 

 

Mener du at regelverket er annerledes enn jeg beskriver, så beskriv regelverket.

 

En ting du tar feil i er innmeldingen av tilhørige. Det gjøres uavhengig av foreldrenes medlemsskap i DnK, av ansvarlig fødeavdeling. Jeg skal titte litt etter styringsdokumenter der, skal se om jeg klarer å få tak i noe.

 

 

Øøøh, har du blitt urettmessig innmeldt 3 ganger fordi fødeavdelinger har innrapportert deg som medlem, eller blander du sammen helt ulike problemstillinger her?

 

:-) Neida, jeg har blitt tvangsinnmeldt etter massetvangen på 90 tallet. Poenget var at slikt ikke skal kunne skje, men det gjør det. Beklager om det tilslørte budskapet.

 

 

Hvis du har sjekket dette nå i ettermiddag, så er du i besittelse av en referanse som bekrefter det du sier. Da forventer jeg at du oppgir denne, og ikke bare slenger ut en tom påstand om at du "har sjekket".

 

Rolig nå, du avviser og benekter med grunnalg i at "du ikke har sett". Jeg slenger ikke ut noen påstander, men beskriver det jeg observerer og vet etter å ha snakket med mine bekjente på Rikshospitalets fødeavdeling.

 

Ser også at FriTanke omtaler dette, eller rettere sagt om hvordan det skal være..

http://fritanke.no/i...et&NyhetID=7107

 

Jeg finner ikke igjen datatilsynets sak, eller de avisartiklene jeg har sett på dette nå. Men humanistungdommen omtaler ihvertfall saken sanuest er http://www.humanistiskungdom.no/templates/PageRedesign____9111.aspx

 

 

Jeg beskriver regelverket. Og jeg tar hensyn til det jeg vet om hvordan regelverket følges opp. Når det gjelder sletting av tilhørige ved fylte 18, så forholder jeg meg til denne artikkelen:

 

Det holder lege å vise til regelverket.. som ikke akkurat følges til det fulle.

 

Og angående kverulering, jøsseball. Kom deg ned av pidestallen. Du fremholder lovverket som et absolutt som følges til punkt og prikke. Det er like dumt som det religiøse predikanter driver med.

Endret av duersåmongo
Lenke til kommentar

En ting du tar feil i er innmeldingen av tilhørige. Det gjøres uavhengig av foreldrenes medlemsskap i DnK, av ansvarlig fødeavdeling. Jeg skal titte litt etter styringsdokumenter der, skal se om jeg klarer å få tak i noe.

 

Jeg venter i spenning. Eller ikke. For ...

 

Ser også at FriTanke omtaler dette, eller rettere sagt om hvordan det skal være..

http://fritanke.no/i...et&NyhetID=7107

 

Jeg finner ikke igjen datatilsynets sak, eller de avisartiklene jeg har sett på dette nå. Men humanistungdommen omtaler ihvertfall saken sanuest er http://www.humanisti...gn____9111.aspx

 

Og begge disse artiklene beskriver regelverket likt med det jeg har sagt.

 

Så, unnskyld språket, hva pokker er det du driver og maser om?

Lenke til kommentar

Ja, jeg la merke til bildet. Men jeg er i stand til å lese artikkelen også. Og artikkelen sier ikke noe annet enn det jeg har sagt, og den bekrefter ikke dine insinuasjoner om hvordan denne registreringen fungerer.

 

Beklager at jeg en stund lot tvilen komme deg til gode og trodde at du var i stand til saklig meningsutveksling. Jeg burde heller stolt på førsteinntrykket jeg fikk av deg.

Lenke til kommentar

..og den bekrefter ikke dine insinuasjoner om hvordan denne registreringen fungerer.

 

Noe du tolker som avkreftning, naivt.

 

Mer som peker på at du er rørende naiv i din holdning til problemet.

http://www.adressa.n...icle6555883.ece

 

Jeg finner dessverre ikke igjen den artikkelen jeg tenkte på der en mor går ut og beskriver overgrepet hun ble utsatt for, men det får heller bare være..

 

 

Og til mølet om overføring til kirken, som du trordde var en engangshendelse.. For det står jo i loven at slikt ikke skal skje (sic).

http://fritanke.no/i...et&NyhetID=7165

Endret av duersåmongo
Lenke til kommentar
Det har ikke slått deg at lovverket ikke følges? Innrapporteringen går fra fødeavdelingene, ingen slipper unna.
Jeg har vært på føde avdelingen fire ganger, en gang sammen med ei venninne som ikke hadde noen andre til å følge henne dit og tre ganger med mine egne barn og ikke en eneste gang var det snakk om eller spørsmål om noen livssyns tilhørighet!!! Den siste gangen dro vi hjem rett etter fødselen da min kone overhodet ikke ser noen grunn til å oppholde seg der unødig og det er åtte år siden... Så ikke noe skjema, hørte ikke om noe skjema og hørte ikke et kvekk om at dette var en issue de, jordmor og sykepleiere, skulle legge noen vekt på... Så med mindre de faktisk krysser av på slike skjemaer UTEN å konfrontere de som føder, noe som ville vært HELT i tråd med den jevne praksisen til den norske kirken å få til og ikke minst gjøre, så tror jeg faktisk ikke dette er noen praksis jeg...

 

 

 

 

En skal ikke stole på de troende, av en god grunn. Jeg har jo blitt urettmessig innmeldt 3 ganger.. Nå har jeg faktisk sjekket praksisen siden jeg postet det forrige, og joda, innrapporteringen er som før den. Også en vakker tanke som slett ikke er noen selvfølge for kirken å følge. Du fremstiller dette som absolutter, men det motsatte skjer.

 

Det er vel knappest de troendes skyld, men praksisen som føres av den norske kirken. Må være noe som henger igjen etter at de hadde monopol på å melde inn alle enten de ville eller ikke... Har selv måtte melde meg ut to ganger av den jævla juskeklubben og har laget det hele til en årlig desember tradisjon med å sende en mail til kirke kontoret her jeg bor for å forsikre oss at ingen av oss står oppført i jukseklubben til jesus, for der havner alle før eller senere ser det ut til, selv de som ikke på noen måte har hatt eller har noe med den jukseklubben å gjøre..

 

Kan faktisk ikke fatte at de får lov til å holde på slik lenger jeg... Men stortinger gir faan ser det ut til... Og med hensyn til stat og kirke, det står på et papir at den judeo-kristne løgnen ikke støttes av staten, men det er også alt... For alt annet humper og går som før... Den norske kirken får i underkant av to milliarder hvert år til tross for at kirkefondene flommer over av penger, penger de ikke engang gidder å vedlikeholde kirkene sine med en gang, for det skal liksom ALLE være med på å betale for det... Her hjemme har kommunestyret satt ned foten i år, de er lei av at kirken råtner på rot, det er mugg, sprekker og elendig vedlikehold av kirken og alt løgnhalsene gjør er å skrike over seg at kommunen skal betale for det til tross for at kirkefondet bugner av penger...

 

På tide jukseklubben til jesus blir overlatt til seg selv syntes jeg, at de betaler for sine egne hus og slikt, så kan heller kommunen betale for begravelser og slike ting. Jeg har for lenge siden bestemt at når jeg gravlegges, det være seg restene av meg, da jeg er organ donator, så har ikke prester som forkynner overtro noen tilgang der. Ikke vil jeg de som gidder å møte opp på min begravelse så vondt at de skal sitte der å høre på løgn reklamen til himmel losene heller, jeg har flere en en gang holdt på å reise meg å gå når himmel losene begynner tiradene av løgner i reklamen de er programforpliktet til å juge om i slike begravelser, der de sier noe om liv og levenet til personen som skal begraves i tredve sekunder før de begynner en tre kvarters lang monolog om løgnene om jesus og annet ralleri fra ignoransens bok... Jeg har reist meg og gått ut av kirken kun en gang, for da orket jeg rett og slett ikke å sitte i 45 minutter å høre på de samme løgnene himmel losen fortalte da jeg var i en begravelse i den samme kirken tre måneder før, det var så respektløst at jeg ble helt kvalm! Isteden ventet jeg utenfor til de kom ut for å senke kisten i jorden... Men det er KUN avrespekt for den avdøde som har holdt meg igjen i kirken, den vesle respekten jeg engang hadde for prester og løgnene deres er forlengst forduftet... De siste gangene har jeg som regel gått etter å ha kondolert de pårørende FØR løgn monologen, da jeg rett og slett ikke trenger å sitte å høre på løgner i disse kirkene, det intresserer meg overhodet ikke... At voksne mennesker kan stå slik å juge forbløffer meg faktisk...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har vært på føde avdelingen fire ganger...

 

Melding om fødsel er noe alle fødeavdelinger sender inn. I forskriftene har jeg funnet en note om at dette visstnok deles ut i forkant av fødsel, og om det ikke er gjort fylles dette ut i etterkant. Om det er snakk om hjemmefødsel er mo/foreldre pålagt å sene dette inn senest en måned etter fødsel.

 

Det konkrete skjemaet ble, om jeg ikke husker feil, innført i 1996. Nøyaktig hvordan det var før dette har jeg ikke sjekket.

 

Så det er ikke noe å tro om.

 

Nåværende forskrift: http://www.nav.no/rettskildene/Vedlegg/Vedlegg+1+til+51+-+00+Nr.1+-+Forskrift+om+melding+av+fødsler,+erkjennelse+av+farskap+og+melding+om+valg+av+navn..104457.cms

Skjema: http://fritanke.no/filarkiv/11_skjema_melding_om_foedsel.pdf

 

Ser ellers at vi en noenlunde enige om denne klubbens merkelapper.

Endret av jegersåmongo
Lenke til kommentar

Jeg har vært på føde avdelingen fire ganger, (...) Så ikke noe skjema, hørte ikke om noe skjema og hørte ikke et kvekk om at dette var en issue de, jordmor og sykepleiere, skulle legge noen vekt på...

 

Fødeavdelingen skal fylle ut et skjema som heter "melding om fødsel" og sende det til folkeregisteret. Hvis fødeavdelingen ikke sender inn dette vil ikke barnet bli folkeregistrert, og det vil gi mye "morsomme" følgefeil. Så det har nok blitt fylt ut selv om du ikke har sett det.

 

Jeg tror (og jeg understreker tror akkurat her) at det er vanlig å fylle inn personalia på foreldrene i skjemaet på jordmorkontroll før fødselen, og så sende det inn etter fødselen. Det kan i så fall forklare at du ikke har oppfattet at skjemaet ble fylt ut.

 

Og ja, dette skjemaet inneholder felt for å krysse av for foreldres livssynstilhørighet.

 

Men: Hva som fylles inn i akkurat dette skjemaet har i praksis lite å si. I hvert fall hvis vi skal tro undersøkelsene til HEFs medlemsblad Fri Tanke, som skriver (http://fritanke.no/index.php?page=vis_nyhet&NyhetID=7107) (min utheving):

 

De skjemaene som er avkrysset for medlemskap i Den norske kirke for minst én av foreldrene blir sendt i kopi til menighetskontoret der barnet skal bo.

 

De lokale menighetskontorene bruker utelukkende skjemaet til å sende ut info om dåp til nyfødte i menigheten. Ingenting føres opp i kirkeboka eller rapporteres inn til sentralt hold på grunnlag av dette skjemaet.

Kirkerådet får ikke skjemaene

Sentralnivået i kirken får ikke kopi av disse skjemaene, får vi vite når vi henvender oss til Kirkerådet.

- Jeg har aldri sett noe til disse skjemaene her hos oss, forteller seniorrådgiver i Kirkerådet, Svein Jåvold. Han er prosjektleder for kirkens nye sentrale medlemsregister.

Jåvold sier, som Fritanke.no skrev tidligere i høst, at Folkeregisteret jevnlig sender alle fødsler i Norge til kirken. Barna til de foreldrene som blir gjenfunnet i kirkens medlemsregister, blir registrert som tilhørige.

Skjemaet "Melding om fødsel" har ingenting med dette å gjøre. Nyfødte barn der foreldrene ikke blir gjenfunnet i kirkens medlemsregister, blir heller ikke registrert, understreker han.

Feilkryss fører til feilsending av dåpsreklame

Vi har også tatt noen telefoner til et par tilfeldig valgte menighetskontor. Alle svarer at de får tilsendt kopier av dette skjemaet, men at de ikke fører noe inn i kirkebøkene, eller rapporterer inn til sentralnivået, på grunnlag av det.

Skjemaet brukes kun til å sende ut informasjon om dåp, får vi vite.

Hvis dette stemmer, er det eneste som skjer hvis en lege eller jordmor krysser av feil, at det sendes informasjon om dåp til noen som egentlig ikke skal ha det.

 

Altså: Registrering som "tilhørig" i kirken er basert på at foreldrene faktisk står i kirkeregisteret, ikke på hva som er krysset av på skjemaet "Melding om fødsel".

 

Så er det selvsagt fortsatt muligheter for feil. For det første vet vi at kirkeregistreret inneholder feil, og barn av feilførte foreldre vil (selvsagt) bli registret som tilhørig på samme måte som barn av "ekte" kirkemedlemmer. Men etter at kirken begynte å sende ut valgkort til kirkevalget til medlemmene er det grunn til å tro at mengden feilførte medlemmer (endelig!) begynner å bli lav.

 

For det andre er det selvsagt mulig at det oppstår feil når det sjekkes om foreldrene er kirkemedlem. Men jeg har ikke sett noe som tyder på dette. Og det har altså ingen ting med skjemaet "Melding om fødsel" å gjøre.

Lenke til kommentar

Altså: Registrering som "tilhørig" i kirken er basert på at foreldrene faktisk står i kirkeregisteret, ikke på hva som er krysset av på skjemaet "Melding om fødsel".

 

Iht. forskriften så er det feil, denne blanketten sendes i kopi til sognet til den av foreldrene/mor som er oppført som statskirkemedlem. Det skal være på grunnlag av denne at de foretar registreringene sine.

 

Men, det er mer en nok at slurv/overlagt snikinnmelding der ute, og sikkert en del i den andr eretningen også.

Lenke til kommentar

Se to hakk lenger opp, der ligger det lenke til både forskrift og blankett. :-)

 

Jeg kan ikke finne noen forskrift, hverken to eller fem hakk lenger opp, som motsier det Fri Tanke sier og bekrefter det du sier.

 

For ordens skyld hevdet du altså (min utheving):

Iht. forskriften så er det feil, denne blanketten sendes i kopi til sognet til den av foreldrene/mor som er oppført som statskirkemedlem. Det skal være på grunnlag av denne at de foretar registreringene sine.

 

 

Det er rett at blanketten sendes i kopi til sognet. (Og det sto også i det innlegget du svarte på,) Men den setningen jeg har uthevet finner jeg ingen støtte for i noen forskrift. Og Fri Tankes undersøkelser sier altså noe annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...