Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vis meg en religiøs fyr som har forståelse for logisk tankegang ;)

 

Og du er velkommen til å forklare ditt synspunkt mer enn "du tar feil fordi jeg er smart". Jeg prøvde å forklare deg noe, men du avblåste det fordi.... jeg vet ikke hvorfor, for du fortalte meg ikke hvorfor.

 

Mener du mennesker har så ulikt utgangspunkt at enkelte faktisk er ute av stand til å bli innført i logikk? I så fall har du et helt annet syn på mennesket enn meg.

 

Om du ikke skjønner at Dawkins beveggrunner er uinteressante når han gir teistene argumenter mot skeptisisme (De presenterer jo bare noe de tror, og det er riktig) så er du en like stor del av problemet som Dawkins. Forklaringen ligger der, men har du evnen?

 

Nei dette var slette greier gitt..

 

Noter at du ikke overhodet tilfører noe i det hele tatt til tråden så lenge du ikke fyller ut svarene dine.

 

Spar meg trolling takk..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bytter litt tema her:

 

I fjord så var det mye snakk om at Norge skulle avskaffe statskirken, og jeg antar det gikk igjennom?

(Har ikke bodd i Norge på et år nå)

 

Vil det si at den norske befolkningen ikke automatisk blir registrert som medlem i statskirken?

Med andre ord, er signaturen min ugyldig?

Endret av T.O.E
Lenke til kommentar

Ja, Norge har ikke lenger noen statskirke. Men jeg vil påstå at det ikke har noen effekt i praksis da mer eller mindre alle døpes og konfirmeres "automatisk" uansett.

 

Men det er ikke noe jeg har særlig imot. Det er et valg man tar, noe en autmatisk innmelding ved fødsel ikke var :)

Lenke til kommentar

Jeg prøvde i det minste med mitt forsøk på en forklaring på hva Dawkins snakket om. Jeg har ikke sett deg gjøre et forsøk på å gjøre rede for dine utsagn, noe som ville blitt satt meget godt pris på.

 

Din forklaring er unødvendig, jeg vet utmerket godt hva Dawkins beveggrunner er. Disse betyr ingen verdens ting så lenge alt han gjør er å stille ateisters argumenter i et dårlig lys når han bruker begrepet ateist feil.

 

Han legger sten til byrden, og gir de teistiske oppviglerne ammunisjon så det holder.

 

Om du istedet for å pøse ut dill kan holde deg til sak, så går det så meget bedre. Det er opp til deg, ikke skyld på meg.

Lenke til kommentar

I fjord så var det mye snakk om at Norge skulle avskaffe statskirken, og jeg antar det gikk igjennom?

 

Avviklet 21.05.2012 eller rettere sagt omdøpt til "folkekirke" med det samme medlemsregister og finansiering. Altså kun steg 1 i prosessen, og kun i navnet.

 

Om signaturen din er gyldig er vel det minste problemet ditt i denne tråden.

 

Du har fremdeles ikke forklart eller gjort ditt synspunkt noe klarere.

 

Da er det ikke min ende som er problemet. Om du går tilbake til mitt innlegg og ser det i lys av at alt du presenterte, inkusive feilene, er kjent mat så blir det kanskje litt klarere.

 

Men for all del.

 

1: En ateist er aldri en teist.

2: Teister er derfor ikke ateister i forhold til andre religioner.

3: Dawkins gir fundiene ammunisjon ved å begå denne feiloppstillingen.

 

Og bruk sitatfunksjonen for pokker.

Endret av duersåmongo
Lenke til kommentar

Ja, jeg skjønner at du mener verden og forklaringene i den er sort/hvitt og at du mener at disse begrepene absolutt ikke kan forandres i noen som helst setting eller kontekst. Selv om det er for å gjøre en forklaring eller et ståsted lettere å forstå.

 

1,2,3: Ser ikke problemet når man tar det han sier i kontekst. Overhodet. Og jeg mener overhodet.

 

Sitatfunksjon for innlegget rett over er unødvendig og roter til trådene.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg forstår poenget ditt svært tydelig duersåmongo, her har du også et lite videoklipp for å fremheve ditt poeng av at teister blir gitt ammunisjon:

 

Du har helt rett i at Dawkins argument har et litt lite logisk grunnlag i likhet med teisters kjente feilgrep, noe som kan sette Dawkins i dårlig lys for slike som deg.

Jeg er ganske sikker på at jeg har forstått poenget ditt.

 

Men det virker som om du sliter med å forstå mitt poeng. Kunne du summert mitt poeng slik at jeg kan se hvor jeg trenger å gi videre informasjon?

 

Ps. Jeg liker ikke din hostile holdning, samt spydige kommentarer, eg. "Om signaturen din er gyldig er vel det minste problemet ditt i denne tråden."

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bytter litt tema her:

 

I fjord så var det mye snakk om at Norge skulle avskaffe statskirken, og jeg antar det gikk igjennom?

(Har ikke bodd i Norge på et år nå)

 

Vil det si at den norske befolkningen ikke automatisk blir registrert som medlem i statskirken?

Med andre ord, er signaturen min ugyldig?

 

Merkelig spørsmål.

 

1) Det har ikke skjedd noen endringer i medlemsføringen i statskirken på en god del år.

2) Hverken nå eller for fem år siden var det slik at den norske befolkningen automatisk blir registrert som medlem av statskirken.

3) Selv om det ikke er noen automatisk innmelding av alle nordmenn, så er den utmeldingen du oppfordrer til i signaturen er fortsatt relevant.

Lenke til kommentar

2) Hverken nå eller for fem år siden var det slik at den norske befolkningen automatisk blir registrert som medlem av statskirken.

 

Om far eller mor er medlem i DnK blir barnet registrert. Om far og mor ikke har noen registrering i annet livssynssamfunn og ikke protesterer blir barnet registrert. (Ja selv om de protesterer. For sykehusene er lovpålagt å rapportere) Barnet registreres som tilhørig og skal egentlig slettes etter fylte 15 eller var det 18 år.. Som om det skjer.

 

I tillegg ble samtlige nordmenn uten tilknytning til annet livssynssamfunn tvangsinnmeldt på midten av 90 tallet, og jaggu meg tok de med seg en del humanister og frikirkelige også..

Endret av duersåmongo
Lenke til kommentar

Hehe, vel da har jeg misforstått i alle år da. Har det alltid vært, og er det fremdeles slik, at man blir først innmeldt når man blir døpt/konfirmert/gift, og aldri ellers?

 

- Man blir innmeldt ved dåp. (Man blir strengt tatt ikke innmeldt ved konfirmasjon, men konfirmasjon krever dåp og dermed innmeldelse - 15-åringer som ikke er døpt og vil konfirmere seg i kirken må gjennom både dåps- og konfirmasjonsrituale. Man blir ikke innmeldt ved ekteskap. Prester kan nekte å vie par hvor en eller begge ikke er medlem, men om presten sier ja til å foreta vigselen blir man ikke medlem av kirken.)

 

- En gang på 90-tallet forsøkte kirken å opprette et medlemsregister på billigmåten. Som en del av denne jobben ble ganske mange som ikke var døpt registrert som medlem. Dette var altså en engangshendelse.

 

- Man blir registrert som "tilhørig" dersom minst en av foreldrene er medlem, og foreldrene ikke gir melding om at de ikke ønsker denne registreringen. Dette er formelt ikke helt det samme som "medlem", men i forhold til økonomi regnes "tilhørige" som kirkemedlemmer og det er vel i praksis den viktigste siden ved (ufrivillig) medlemsskap. Tilhørige skal slettes når de fyller 18. Det er ingen ting som tyder på at denne slettingen ikke skjer. (Tilhørig-ordningen startet i 1993. Altså er det ikke så mange årskullene som er omfattet av den som har rukket å fylle 18, og kirken bedyrer at de har foretatt slettingen for disse. ref

http://fritanke.no/i...et&NyhetID=8938)

 

- Det finnes en god del eksempler på at menighetskontorer har slurvet med å registrere utmeldinger. Folk som har vært medlem og meldt seg ut, har noen år senere funnet ut at utmeldingen aldri er registrert.

Endret av nahojp
Lenke til kommentar

Jeg tror jeg forstår poenget ditt svært tydelig duersåmongo,

Det later til å være korrekt.

 

 

Men det virker som om du sliter med å forstå mitt poeng. Kunne du summert mitt poeng slik at jeg kan se hvor jeg trenger å gi videre informasjon?

 

Jeg forstår deg slik at du forsvarer bruken av begrepene fordi dette skal være egnet til å få den troende til å forstå paradokset, som du beskrev i ditt innlegg 2/6 20:54.

 

Så hva har jeg så mot dette, jo, jeg hater feiltolkninger og unøyaktigheter generelt, og spesielt ovenfor troende som ofte har en hang til å bite seg fast i slike "små feil" for å gjøre hele budskapet ugyldig. Og i dette tilfellet er jeg enige med dem.

 

Når påstanden i tillegg er logisk haltende blir det rett og slett uverdig av Dawkins mener jeg, og det å hevde at Dawkins vet bedre enn meg blir således det rene sludder. Det er argumentene som teller, og bevveggrunner er uinteressante ift. om begrepet er korrekt brukt. For meg ihvertfall. Det var noe med en vei, noen brosteiner og et helvete.

 

Ps. Jeg liker ikke din hostile holdning, samt spydige kommentarer...

 

Ditto, men la meg poengtere at det var du som startet med slikt.

Lenke til kommentar

- Man blir innmeldt ved dåp.

 

Det er feil, en blir registrert av ansvarlig fødeaveling som ikke har noe annet valg enn å krysse av for DnK eller føre opp annet livssynssamfunn. Nei takk er ikke en opsjon (med mindre det har blitt det nå nylig).

 

- En gang på 90-tallet forsøkte kirken å opprette et medlemsregister på billigmåten. Som en del av denne jobben ble ganske mange som ikke var døpt registrert som medlem. Dette var altså en engangshendelse

 

Nei, det er ikke noen engangshendelse. De oppdaterer og fikser hele tiden, det er årsaken til at jeg har blitt tvangsinnmeldt hele 3 ganger siden 90 tallet. Og i tillegg kommer disse "dataproblemene" når de skal sykronisere registreringene ute i menighetene, som du beskriver.

 

Og som en perle til slutt.. Nå henter de jaggu medlemmer blant utflyttede og døde også. Alt for å forsvare sin tilranede plass.

Endret av duersåmongo
Lenke til kommentar

Det er feil, en blir registrert av ansvarlig fødeaveling som ikke har noe annet valg enn å krysse av for DnK eller føre opp annet livssynssamfunn. Nei takk er ikke en opsjon.

 

Man blir registrert som tilhørig ved fødsel, dersom minst en av foreldrene er medlem av statskirken.

 

Man blir registret som medlem ved dåp.

 

Dersom man er registrert som tilhørig, og ikke er døpt innen fylte 18, blir tilhørig-registreringen strøket det året man fyller 18. Dette er en viktig forskjell mellom å være innmeldt og å være registrert som tilhørig.

 

Forøvrig antar jeg, med grunnlag i brukernavnet ditt, at du ikke er nevneverdig interessert i saklig meningsutveksling, så ikke regn med at jeg gidder å diskutere dette videre med deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...