Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Men dersom vi går ut ifra at ingenting varer evig, og at også livet vil ende, hvilken betydning hadde det da? Ingen ville jo vite om det? Da blir det jo som du skriver lengere nede i innlegget ditt, at det ikke har betydning for deg at jeg lever eller ikke. Dersom livet ender, hvordan skal livet da ha noen betydning?

Vel, de fleste artene som har eksistert på jorden, hele 99% faktisk, har bykket under og flere går den veien hver eneste år mens flere arter skilles og fortsetter hver for seg og det er dette det handler om, utvikling. Den som klarer å tilpasse seg omgivelsene best overlever.

At vi har intelligens nok til å tenke oss dette og at vi skjønner at det er slik gjør det vel ikke rettferdiget til å late som dette ikke skjer, så enten må vi forholde oss til realitetene eller la det være...

Men dette er realitetene. Hvem vi er og hvordan vi har kommet hit er like knekkende likegyldig som om vi IKKE hadde vært her i utgangs punktet, bort sett fra at våre foreldres gener ikke hadde blitt med videre... Men for livet, jorden og universet er det samme faan om DU er her eller ikke, det er KUN deg livet ditt gjelder for (og de rundt deg da såklart....)

For menneskeheten så utgjør det jo en forskjell, vi har tross alt overlevd 3500 millioner år med utvikling og kan, kanskje en dag, når vi skjønner at vi ikke kan sitte fast på denne planeten forever og overleve, klare å spre oss til andre planeter og stjerner...

For å gi deg et klart eksempel: La oss si at rakett A bosatte seg på planeten Alpha og rakett B bosatte seg på planeten Beta og disse ikke hadde noe å gjøre med hverandre i la oss si 10 millioner år. Da ville de fra planet A med stor sannsynlighet sett helt anderledes ut enn de på planet B grunnet utvikling og det er det dette går ut på på denne kloden også, overlevelse mellom utvikling. Vi kan ikke endre det faktum at vi utvikler oss hele tiden og for å få til de endringene, den utviklingen, så må vi føre slekten videre og på den måten "leve" evig mellom våre barn som det ene lille leddet i den lange kjeden du allerede eer en del av.

Hva er det som er så skummelt med dette?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lurer litt på hva ateister tenker om meningen med livet. De tror ikke på noe overnaturlig, og vitenskapen vil ha oss til å tro at vi ble til ved en tilfeldighet.

Forstår mange vil argumentere med at de som individ lever fordi de vil føle, sanse, oppleve, etc. Men nå tenker jeg på livet generelt. Har livet mening, til tross for at det skjedde ved en rekke tilfeldigheter? Eller er det bare et fenomen?

Innspill?

Livet har ingen (overordnet) mening og det trenger jeg heller ikke. Det holder at det å leve er å foretrekke fremfor å dø.

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Religiøse får langt flere barn enn ateister. Hvis man har tillit til Charles Darwins teori om artenes opprinnelse, så må man også konkludere med at ateister dør ut og erstattes av religiøse, ikke sant? Kan det hende at et religiøst livssyn er bedre egnet for å videreføre arten, og at religionens funksjon har blitt så kraftig redusert av ateister, at dens fulle funksjon ikke blir kjent? I snitt har religiøse bedre helse, lever lengre, er lykkeligere, får flere barn, føler en konkret mening med livet og har alltid en beskytter over hodet, noe som gir sikkerhet og trøst i vanskelige tider. Kanskje religion er laget etter en oppskrift som har utviklet seg over tid, og fyller de behov som mennesket ikke får fyllt gjennom naturlige forklaringer og vitenskap?

Lenke til kommentar

Religiøse får langt flere barn enn ateister. Hvis man har tillit til Charles Darwins teori om artenes opprinnelse, så må man også konkludere med at ateister dør ut og erstattes av religiøse, ikke sant? Kan det hende at et religiøst livssyn er bedre egnet for å videreføre arten, og at religionens funksjon har blitt så kraftig redusert av ateister, at dens fulle funksjon ikke blir kjent? I snitt har religiøse bedre helse, lever lengre, er lykkeligere, får flere barn, føler en konkret mening med livet og har alltid en beskytter over hodet, noe som gir sikkerhet og trøst i vanskelige tider. Kanskje religion er laget etter en oppskrift som har utviklet seg over tid, og fyller de behov som mennesket ikke får fyllt gjennom naturlige forklaringer og vitenskap?

Jamfør Dawkins' begrep om memet.

EDIT: For å utdype og ikke bare være rappkjeftet: Ideen er at kulturelle enheter, kalt memer, utvikler seg over tid på et vis som ligner mye på gener. Religioner pleier å være bra memer, siden de lover belønning for å videreføre seg og straff for å forkaste.

Endret av Han Far
Lenke til kommentar

Se denne, den forklarer det meste omkring religion og fødselstall.

• Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vel, jeg er ateist bla. fordi jeg liker å tenke selv. Skjønner ikke helt hva vi skal med HEF. Mistenker at det hovedsakelig er en organisasjon som samler inn penger på medlemmenes vegne.

Jeg er enig med Zepticon her. Den eneste måten til å skaffe en motpol til kirkens altomfattende makt er å støtte organisasjoner som HEF.

Jeg var nettopp deltaker i en humanetiske begravelse for første gang og det var en flott opplevelse faktisk. Helt uten Jesus og salmebøker. Her ble det spilt Led Zeppelin på gitar og over lydanlegget, det var litt diktlesning og ikke minst en flott tale av en representant fra HEF. Vi fikk vite mye mer om den avdøde enn i kristne begravelser der jeg alltid har følt at presten benytter hver eneste anledning til å forsøke å omvende folk. Man skulle jo tro det var Jesus begravelse. Han døde jo for nesten 2000 år siden, Hvor mange ganger skal han dø egentlig?

Lenke til kommentar
Lurer litt på hva ateister tenker om meningen med livet. De tror ikke på noe overnaturlig, og vitenskapen vil ha oss til å tro at vi ble til ved en tilfeldighet. Forstår mange vil argumentere med at de som individ lever fordi de vil føle, sanse, oppleve, etc. Men nå tenker jeg på livet generelt. Har livet mening, til tross for at det skjedde ved en rekke tilfeldigheter? Eller er det bare et fenomen? Innspill?
Livet har ingen (overordnet) mening og det trenger jeg heller ikke. Det holder at det å leve er å foretrekke fremfor å dø.

Det er en gedigen misforståelse som desverre har spredd seg i det kristne miljøet, at vi er blitt til ved en tilfeldighet. De som tror det har ingen kunnskap om evolusjonen. Desverre er det altfor lite fokus på dette i skolene og da gror det frem slike myter.

Lenke til kommentar

Vi fikk vite mye mer om den avdøde enn i kristne begravelser der jeg alltid har følt at presten benytter hver eneste anledning til å forsøke å omvende folk. Man skulle jo tro det var Jesus begravelse. Han døde jo for nesten 2000 år siden, Hvor mange ganger skal han dø egentlig?

DET har jeg lurt på også når jeg har vært i kristne begravelser.... De setter av toppen 20 sekunder om personen liv og handlinger før en tirade av jesus propaganda spys ut over tilhørerne som om det var jesus personlig som lå i kisten som skal gravlegges og ikke et familiemedlem eller en bekjent...

Det HEF helt klart burde gjort er å opplyse folk om at alternativer finnes... Folk flest aner ikke at det går an å gravlegges utenfor kirken engang... Tror de fleste har fått med seg at det går an å konfes og gifte seg uten en prest, men gravleggelse er det færre som vet om

Som min eks kone litt små fortvilet sa til meg da eldstemann som jeg har sammen med henne melte seg ut av kirken så fort han var femten, "Hvor skal han gravlegges hvis han dør, når han ikke lenger er kristen?". Jeg klarte ikke å dy meg og sa med gravalvorlig mine at hun måtte ha ham i fryseren til de fant på noe og et øyeblikk trodde hun meg faktisk, før jeg satte i å le og sa at det finnes alternativer til kristen gravferd, noe hun aldri hadde hørt om.... (Min eks er det jeg kaller Pascal Wager kristen, hun tror egentlig ikke en dritt på jesus og hele kostebinderiet, har vel aldri bedt en bønn i hele sitt liv såvidt jeg vet, men velger å være "kristen" for liksom å være "sikker".... Og hun er nok ikke alene om det....)

Ellers har du helt rett i at en skulle tro det var jesus personlig som ble gravlagt hver eneste gang en bevitner et begravelse i kirken... Den eneste gangen jeg ikke fikk det inntrykket var i en begravelse som var i frelses armeens regi, for da kom vedkommened liv og handlinger i front og ikke løgnene om jesus, ihvertfall ikke så mye som i en "vanlig" begravelse... En sitter liksom igjen med at personen ikke var verdt en dritt i forhold til løgnene om jesus, som bare må spys ut i enhver anledning...

• Liker 2
Lenke til kommentar

Fleste religioner er så ensporet at det ikke finnes noe alternativ. Hadde det ikke vært for at begravelser er for å vise sin siste respekt til vedkommende, så hadde jeg ikke klart å holde maska så veldig lenge når presten preker om jesus og "vår hellige ånd". Samme greiene hver bidige gang.

Jeg har i det siste tenkt mye over å "feire" jul, med tanke på hva det egentlig betyr. Nå vil jeg jo si at jeg tror de fleste "kristne" har mistet mye av hva meningen med jul er der de peser og stresser gjennom julehandelen. Jeg ser på jula som en tid der jeg kan tilbringe tid sammen med mine nærmeste.

Lenke til kommentar

Jeg har i det siste tenkt mye over å "feire" jul, med tanke på hva det egentlig betyr. Nå vil jeg jo si at jeg tror de fleste "kristne" har mistet mye av hva meningen med jul er der de peser og stresser gjennom julehandelen. Jeg ser på jula som en tid der jeg kan tilbringe tid sammen med mine nærmeste.

Me too. Jeg husker ikke lenger når, (eller om for den sakens skyld), jesusen og alt det andre forsvant på hue og ræva ut av jule feiringen, så det er en stund siden. Krybben og stallen som forteller om myten jesus sin fødsel har vi enda, men jesus, foreldrene hans og de såkalte "vise" menn er erstattet av troll og stallen er nå en bro... Fritt etter fantasien til gutta mine. :) Vi har ikke så mye som en eneste engel på treet, kun annen pynt som ikke har en tøddel med noen kjent religion å gjøre, da jula for oss ikke handler om løgnene i gamle bøker, men hygge og samhold, trivsel og glede for alle i familien. Jula er en tid da familiene samles og hygger seg med god mat, godt drikke og godt samvær.

Nå har ikke de fleste fått med seg at jesus, som bibelen forteller om, ikke er født 24 desember i det hele tatt, men snarere en gang på høsten (gjetere er IKKE ute på markene den dag i dag der nede på grunn av kulden, sauene er innendørs på den tiden, så desember er definitivt ikke jesus født nei... OM man skal ta bibelen på dens ord da...) så her er det mange "kristne" som går skoene av seg og ikke tenker en tanke på at kirken hijacket 24 desember for å få slutt på vinterblotet, som er en LANGT eldre tradisjon enn jesus dyrkningen i nord europa. Kirken prøvde til å med å endre ordet jul til kristmesse, noe de klarte i engelsk språklige land, der jul/youl/yolatide, som de uttalte det før, ble endret til nettopp Chistmas, kristmesse (ofte forkortet til X-mas i amerika). Kirken har hijacket andre hellig dager også, samt "arvet" påsken fra jødene, samt med en litt endret betydning. Egentlig så har kristendom mye hedensk i seg av symboler og slikt. Dette ble antagelig gjort for å hijacke symbolene til hedningene slik at de lettere skulle føle seg hjemme i kirkene der løgnene om jesus ble servert opp til den dag i dag, i dag for tomme benkerader stort sett.

Mine barn har aldri vært i kirken i jula, hvorfor i all verden skulle vi det liksom..., og jeg har konsekvent stoppet læreren til min eldste hele to ganger da hun i sin kristen ignoranse trodde hun hadde lov til å dra elevene i kirken fordi det var "tradisjon". Ser overhodet ingen grunn til at NOEN skal tvangs fores med rene påstander og løgner samme hva religion det gjelder. Ikke fordi jeg er redd for at de skades eller noe slikt, men rett og slett for prinnsippet i det. Jeg ville blå nektet om skolen tvang dem med på et nazi møte ala vigrid eller lignende ideologier også, samme løgnene og påstandene der og like lite sannhet, prinnsippet er det samme. Dette er noe unger IKKE trenger.

I all sin visdom ble de ungene som IKKE ville være med i kirken satt til å regne mattematikk i fem timer på skolen mens de som gikk i kirken fikk gå hjem etterpå, en tydeligere straff for de som ikke ville i kriken er det vel ikke mulig å komme. Dette ble tatt helt opp til øverste myndighet i kommunen og endte i at ungene fra det året får med seg lapper hjem der foreldrene kan krysse av om ungene skal i kirken eller ikke, noe som har redusert kirke besøkene i kirken vår med bortimot 15% alene da så og si ingen av elevene gidder å dra dit...... (Skolebarn i kirken utgjør faktisk 10% av kirke besøkene på landsbasis og den kirken vi har står for det meste helt tom resten av året...)

Det kvalme er at vi, størstedelen av oss her i landet som IKKE på dette visvasset, er med å betaler for disse kirkene. 1500 millioner, altså 1,5 milliard ble overført den norske kirken i fjor (2011) og da er IKKE lønnen til de stats ansatte løgnerne med i det regnestykket... Allikevel er byggene for det meste dårlig vedlikehold, de er trekkfulle, kalde og har en sittekomfort som er under pari selv for kirker å regne OG de har den frekkhet å be om penger i kollekt når det er dåp eller annet der... Frekkhetens nådegave har de da, det skal de ha....

En ting har vi klart her i landet da og det er å få religiøs overtro inn i den private sfæren godt på vei, vekk fra samfunnet og offentligheten forøvrig og det er bra. Religion ER en personlig ting og ikke en ting man skal tre nedover ørene på andre som ikke finner noe å tro på i påstandene de kommer med. Muslimene forstår ikke dette enda og tror at allaah skal skrikes ut fra minoretter fem ganger om dagen slik at alle kan plages av dem og det i et land der de aller fleste kunne klart seg uten den infernalske ringingen hver søndag....

Så det er fremdeles mye overtro å ta tak i... :)

• Liker 3
Lenke til kommentar

Svært ofte er jeg enig med RWS sine lange og godt gjennomtengte poster men når det kommer til skolens årlige kirkebesøk til hjul har jeg en annen holdning til dette.

Det er noe som heter "know your enemy" og av den grunn synes jeg det er bare rett og rimelig at de får se hva kirken driver med i hjula.

Joda det er løgn fra ende til annen men dette blir ungene fortalt før besøket.

Og selv om det var et Vigrid møte de skulle i for det var tradisjon så ville jeg latt dem gå på det også for å se hva en del av befolkningen tor på.

Jeg tror det er sundt å bli vist hva andre tror på selv om det er aldri så feil.

Jeg håper jo vi etterhvert blir såpas multikulturelle at ungene kunne fått en tur i den lokale moskeen før hjul også for å se hvordan muslimene ikke feirer jul, for det gjør de jo ikke.

Ingen har vondt av å se hva folk rundt seg tror på om troen er aldri så feil.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...