Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har lest en del om akkurat dette og MYE av den infoen som finnes er gammel og skrevet av forskere i en tid kirken hadde langt mer makt og innflytelse enn i dag og fordi ingen av disse forskerne hadde noen lyst til å begå proffesjons selvmord utelatte de noen deler av hva de fant, eller rett og slett omskrev dem...

 

<snip></snip>

 

 

.. så det er mulig at noen begynte å følge en fyr som faktisk hadde vært i østen og lært litt om buddisme før dette kom i hendene på grekerne, som jo skrev de første biblene... Eller kanskje det var flere, hvem vet...

 

For det er også en ting jeg finner fryktelig rart, for her har vi altså *sønnen* til en allmektig gud og man skulle jo tro at den guden, når han først har gjort dette store forsakelsen å ofret sin eneste sønn, ville passet på LITT mer førsteside stoff, om ikke annet for reklame verdiens skyld... Det er tross alt en ufattelig tilbedningskåt gud vi snakker om her... Men nei, igjen faller den guden tilbake på EN bok og EN bok alene når det skal fortelles om gudeligheten til denne *gudesønnen*, nemlig bibelen...

 

 

 

Og som nevnt, hvorfor hopper gud så plutselig av jødene og velger seg en ny tilhenger skare? Var det fordi han for en gangs skyld brukte sin allvitenhet og så at tilbederne ville bli mange flere og dered øke hans popularitet han gjorde det? For det er bare å innse at jødedom ikke er spesielt populær bland folk, den har liksom litt for mye brutalitet og ignoranse i seg og krever nok litt for mye av brukerne (med all verdens rare skikker...) til å være et stort trekkplaster..

 

<snip></snip>

 

.. Jeg finner ingenting som faktisk støtter jesus sin eksistens utenom bibelen og den er jo som kjent skrevet med en ganske klar agenda.... :roll:

1. "Profesjonsselvmord", meget bra sagt RWS

2. " en fyr som faktisk hadde vært i østen og lært litt om buddisme", også en interessant, og plausibel tankegang RWS. Vi kan ihvertfall holde dørene åpne for den tolkningen. :roll:

 

3. Meget bra sagt om jødedommen, ikke noe fint trekkplaster nei. Ser heller ut som at lederskapet hos jødene var maktsyke og korrupte. Noe boken bibelen faktisk bekrefter med øyevitne beskrivelser. LOL

 

4. Nå til det jeg markerte med blått:

Vel. Jødene skrev den første delen og de kristne den andre delen. Bra kommmentar dette at guden deres er ufattelig tilbedningskåt. Det spørs om ikke det var presteskapet som var ufattelig maktsyke. De ville ikke gi slipp på den, og hva er da bedre enn å true folk i redsel for å la dem følge dem i tykk og tynn.

 

Noe folkene bak inkvisisjonen nok har studert til de ble tørre i øynene av å lese om jødene. :ohmy:

Faktisk, ganske intelligente, om enn syke og brutale. Funker det så funker det, og da er det godt nok som regel for "mennesket i et nøtteskall".

 

Jeg vil gi litt kritikk i måten du har formulert deg på. Vi snakker helt klart om en stykk bok, som er skrevet av tilbederene. Så stiller jeg et kritikkspørsmål: Hvorfor skulle noen gidde å skrive noe om en slik gud og alt som fulgte de kristne i deres utvikling, om de ikke først var tilhengere av stoffet? Dette spørsmålet i seg selv er kritisk, men det støtter deg til fulle RWS, som en oppbakking av hva du nettopp har sagt, egentlig. Pluss-pluss.. :yes:

 

5. Hadde jeg giddet, så kunne vi sikkert diskutert mye mer av det du sa i forrige innlegg, og spunnet vevet mye videre. LOL

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Brief bible blunders #6: 

 

 

 

Etter å ha konstatert at den første var grenseløst komisk feil orket jeg ikke sjekke de andre...

Tja... Hva med å underbygge påstanden?

 

Fikk akkurat besøk av Jehovas Vitne her nå, hehe.. Det er sjelden det, men fikk altså det, og begynte å snakke litt.. Fikk en bitteliten bok av henne også =P Hehe.

Lenke til kommentar

Tja... Hva med å underbygge påstanden?

 

Fikk akkurat besøk av Jehovas Vitne her nå, hehe.. Det er sjelden det, men fikk altså det, og begynte å snakke litt.. Fikk en bitteliten bok av henne også =P Hehe.

Underbygge? Sjekke selv: Fra slutten av kap 13 og begynnelsen av 14

36 Simon Peter sa til ham: «Herre, hvor går du?» Jesus svarte: «Dit hvor jeg går, kan du ikke følge meg nå, men du skal følge etter siden.» 37 Peter sa til ham: «Herre, hvorfor kan jeg ikke følge deg nå? Jeg vil overgi min sjel for deg.» 38 Jesus svarte: «Vil du overgi din sjel for meg? I sannhet, ja i sannhet, sier jeg deg: En hane skal slett ikke gale før du har fornektet meg tre ganger.»

14 «La ikke DERES hjerter bli urolige. Vis tro på Gud; vis også tro på meg. 2 I min Fars hus er det mange boliger. Hvis ikke, ville jeg ha sagt dere det, for jeg går bort for å berede et sted for dere. 3 Og når jeg går bort og bereder et sted for dere, kommer jeg igjen og vil ta dere hjem til meg, for at også dere skal være der hvor jeg er. 4 Og dit hvor jeg går, vet dere veien.»

5 Tomas sa til ham: «Herre, vi vet ikke hvor du går. Hvordan vet vi veien?»

6 Jesus sa til ham: «Jeg er veien og sannheten og livet. Ingen kommer til Faderen uten gjennom meg. 7 Hvis dere hadde kjent meg, ville dere også ha kjent min Far; fra nå av kjenner dere ham og har sett ham.»

8 Filip sa til ham: «Herre, vis oss Faderen, og det er nok for oss.»

9 Jesus sa til ham: «Så lang tid har jeg vært hos dere, og enda, Filip, har du ikke lært meg å kjenne? Den som har sett meg, har også sett Faderen. Hvordan har det seg at du sier: ’Vis oss Faderen’? 10 Tror du ikke at jeg er i forening med Faderen og Faderen i forening med meg? De ting jeg sier til dere, taler jeg ikke av meg selv; men Faderen, som blir i forening med meg, gjør sine gjerninger. 11 Tro meg at jeg er i forening med Faderen og Faderen i forening med meg; men hvis ikke, så tro på grunn av selve gjerningene. 12 I sannhet, ja i sannhet, sier jeg dere: Den som viser tro på meg, han skal også gjøre de gjerninger jeg gjør; og han skal gjøre større gjerninger enn disse, for jeg går til Faderen. 13 Og hva dere enn ber om i mitt navn, det vil jeg gjøre, for at Faderen skal bli herliggjort i forbindelse med Sønnen. 14 Hvis dere ber om noe i mitt navn, vil jeg gjøre det.

15 Hvis dere elsker meg, vil dere holde mine bud; 16 og jeg vil anmode Faderen, og han skal gi dere en annen hjelper, som skal være hos dere for evig, 17 sannhetens ånd, som verden ikke kan ta imot, fordi den verken ser den eller kjenner den. Dere kjenner den, fordi den blir hos dere og er i dere. 18 Jeg skal ikke etterlate dere som foreldreløse. Jeg kommer til dere. 19 Ennå en liten stund, og verden skal ikke se meg mer, men dere skal se meg, for jeg lever, og dere skal leve. 20 På den dag skal dere vite at jeg er i forening med min Far og dere i forening med meg og jeg i forening med dere. 21 Den som har mine bud og holder dem, han er den som elsker meg. Og den som elsker meg, vil bli elsket av min Far, og jeg vil elske ham og vil tydelig vise meg for ham.»

22 Judas, ikke Iskạriot, sa til ham: «Herre, hva har skjedd, siden du har i sinne å vise deg tydelig for oss og ikke for verden?»

23 Som svar sa Jesus til ham: «Hvis noen elsker meg, vil han holde mitt ord, og min Far vil elske ham, og vi skal komme til ham og ta bolig hos ham. 24 Den som ikke elsker meg, holder ikke mine ord; og det ord som dere hører, er ikke mitt, men Faderens, han som har sendt meg.

25 Disse ting har jeg talt til dere mens jeg ennå er hos dere. 26 Men hjelperen, den hellige ånd, som Faderen skal sende i mitt navn, denne skal lære dere alt og minne dere om alt det jeg har sagt dere. 27 Fred etterlater jeg dere, min fred gir jeg dere. Jeg gir dere den ikke slik som verden gir den. La ikke DERES hjerter bli urolige eller krympe seg av frykt. 28 Dere hørte at jeg sa til dere: Jeg går bort, og jeg kommer tilbake til dere. Hvis dere elsket meg, ville dere glede dere over at jeg går til Faderen, for Faderen er større enn jeg. 29 Og nå har jeg sagt dere det før det skjer, for at dere skal tro når det skjer. 30 Jeg skal ikke tale mye med dere lenger, for verdens hersker kommer. Og han har ikke noe tak på meg, 31 men for at verden skal vite at jeg elsker Faderen, så gjør jeg slik som Faderen har gitt meg påbud om. Reis dere, la oss gå herfra.

Lenke til kommentar

Tja... Hva med å underbygge påstanden?

 

Fikk akkurat besøk av Jehovas Vitne her nå, hehe.. Det er sjelden det, men fikk altså det, og begynte å snakke litt.. Fikk en bitteliten bok av henne også =P Hehe.

Underbygge? Sjekke selv: Fra slutten av kap 13 og begynnelsen av 14

 

 

36 Simon Peter sa til ham: «Herre, hvor går du?» Jesus svarte: «Dit hvor jeg går, kan du ikke følge meg nå, men du skal følge etter siden.» 37 Peter sa til ham: «Herre, hvorfor kan jeg ikke følge deg nå? Jeg vil overgi min sjel for deg.» 38 Jesus svarte: «Vil du overgi din sjel for meg? I sannhet, ja i sannhet, sier jeg deg: En hane skal slett ikke gale før du har fornektet meg tre ganger.»

14 «La ikke DERES hjerter bli urolige. Vis tro på Gud; vis også tro på meg. 2 I min Fars hus er det mange boliger. Hvis ikke, ville jeg ha sagt dere det, for jeg går bort for å berede et sted for dere. 3 Og når jeg går bort og bereder et sted for dere, kommer jeg igjen og vil ta dere hjem til meg, for at også dere skal være der hvor jeg er. 4 Og dit hvor jeg går, vet dere veien.»

5 Tomas sa til ham: «Herre, vi vet ikke hvor du går. Hvordan vet vi veien?»

6 Jesus sa til ham: «Jeg er veien og sannheten og livet. Ingen kommer til Faderen uten gjennom meg. 7 Hvis dere hadde kjent meg, ville dere også ha kjent min Far; fra nå av kjenner dere ham og har sett ham.»

8 Filip sa til ham: «Herre, vis oss Faderen, og det er nok for oss.»

9 Jesus sa til ham: «Så lang tid har jeg vært hos dere, og enda, Filip, har du ikke lært meg å kjenne? Den som har sett meg, har også sett Faderen. Hvordan har det seg at du sier: ’Vis oss Faderen’? 10 Tror du ikke at jeg er i forening med Faderen og Faderen i forening med meg? De ting jeg sier til dere, taler jeg ikke av meg selv; men Faderen, som blir i forening med meg, gjør sine gjerninger. 11 Tro meg at jeg er i forening med Faderen og Faderen i forening med meg; men hvis ikke, så tro på grunn av selve gjerningene. 12 I sannhet, ja i sannhet, sier jeg dere: Den som viser tro på meg, han skal også gjøre de gjerninger jeg gjør; og han skal gjøre større gjerninger enn disse, for jeg går til Faderen. 13 Og hva dere enn ber om i mitt navn, det vil jeg gjøre, for at Faderen skal bli herliggjort i forbindelse med Sønnen. 14 Hvis dere ber om noe i mitt navn, vil jeg gjøre det.

15 Hvis dere elsker meg, vil dere holde mine bud; 16 og jeg vil anmode Faderen, og han skal gi dere en annen hjelper, som skal være hos dere for evig, 17 sannhetens ånd, som verden ikke kan ta imot, fordi den verken ser den eller kjenner den. Dere kjenner den, fordi den blir hos dere og er i dere. 18 Jeg skal ikke etterlate dere som foreldreløse. Jeg kommer til dere. 19 Ennå en liten stund, og verden skal ikke se meg mer, men dere skal se meg, for jeg lever, og dere skal leve. 20 På den dag skal dere vite at jeg er i forening med min Far og dere i forening med meg og jeg i forening med dere. 21 Den som har mine bud og holder dem, han er den som elsker meg. Og den som elsker meg, vil bli elsket av min Far, og jeg vil elske ham og vil tydelig vise meg for ham.»

22 Judas, ikke Iskạriot, sa til ham: «Herre, hva har skjedd, siden du har i sinne å vise deg tydelig for oss og ikke for verden?»

23 Som svar sa Jesus til ham: «Hvis noen elsker meg, vil han holde mitt ord, og min Far vil elske ham, og vi skal komme til ham og ta bolig hos ham. 24 Den som ikke elsker meg, holder ikke mine ord; og det ord som dere hører, er ikke mitt, men Faderens, han som har sendt meg.

25 Disse ting har jeg talt til dere mens jeg ennå er hos dere. 26 Men hjelperen, den hellige ånd, som Faderen skal sende i mitt navn, denne skal lære dere alt og minne dere om alt det jeg har sagt dere. 27 Fred etterlater jeg dere, min fred gir jeg dere. Jeg gir dere den ikke slik som verden gir den. La ikke DERES hjerter bli urolige eller krympe seg av frykt. 28 Dere hørte at jeg sa til dere: Jeg går bort, og jeg kommer tilbake til dere. Hvis dere elsket meg, ville dere glede dere over at jeg går til Faderen, for Faderen er større enn jeg. 29 Og nå har jeg sagt dere det før det skjer, for at dere skal tro når det skjer. 30 Jeg skal ikke tale mye med dere lenger, for verdens hersker kommer. Og han har ikke noe tak på meg, 31 men for at verden skal vite at jeg elsker Faderen, så gjør jeg slik som Faderen har gitt meg påbud om. Reis dere, la oss gå herfra.

 

 

? Dette endrer jo ikke noen ting.. Sjekk dette. Her har jeg satt opp alle de versene som presenteres i videoen i kronologisk rekkefølge:

 

Det var like før påskehøytiden, og Jesus visste at hans time var kommet da han skulle gå bort fra denne verden og til sin Far. Han hadde elsket sine egne som var i verden, og han elsket dem helt til det siste.
 

 

Mine barn! Ennå en liten stund er jeg hos dere. Dere skal søke meg, men det jeg sa til jødene, sier jeg nå til dere også: Dit jeg går, kan dere ikke komme.

 

Tomas sier til ham:
«Herre, vi vet ikke hvor du går. Hvordan kan vi da vite veien?»
 

 

Nå går jeg til ham som har sendt meg, men ingen av dere spør: ‘Hvor går du?’

 

 

BLUNDER!!!

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Tja... Hva med å underbygge påstanden?

 

Fikk akkurat besøk av Jehovas Vitne her nå, hehe.. Det er sjelden det, men fikk altså det, og begynte å snakke litt.. Fikk en bitteliten bok av henne også =P Hehe.

Underbygge? Sjekke selv: Fra slutten av kap 13 og begynnelsen av 14

 

 

36 Simon Peter sa til ham: «Herre, hvor går du?» Jesus svarte: «Dit hvor jeg går, kan du ikke følge meg nå, men du skal følge etter siden.» 37 Peter sa til ham: «Herre, hvorfor kan jeg ikke følge deg nå? Jeg vil overgi min sjel for deg.» 38 Jesus svarte: «Vil du overgi din sjel for meg? I sannhet, ja i sannhet, sier jeg deg: En hane skal slett ikke gale før du har fornektet meg tre ganger.»

14 «La ikke DERES hjerter bli urolige. Vis tro på Gud; vis også tro på meg. 2 I min Fars hus er det mange boliger. Hvis ikke, ville jeg ha sagt dere det, for jeg går bort for å berede et sted for dere. 3 Og når jeg går bort og bereder et sted for dere, kommer jeg igjen og vil ta dere hjem til meg, for at også dere skal være der hvor jeg er. 4 Og dit hvor jeg går, vet dere veien.»

5 Tomas sa til ham: «Herre, vi vet ikke hvor du går. Hvordan vet vi veien?»

6 Jesus sa til ham: «Jeg er veien og sannheten og livet. Ingen kommer til Faderen uten gjennom meg. 7 Hvis dere hadde kjent meg, ville dere også ha kjent min Far; fra nå av kjenner dere ham og har sett ham.»

8 Filip sa til ham: «Herre, vis oss Faderen, og det er nok for oss.»

9 Jesus sa til ham: «Så lang tid har jeg vært hos dere, og enda, Filip, har du ikke lært meg å kjenne? Den som har sett meg, har også sett Faderen. Hvordan har det seg at du sier: ’Vis oss Faderen’? 10 Tror du ikke at jeg er i forening med Faderen og Faderen i forening med meg? De ting jeg sier til dere, taler jeg ikke av meg selv; men Faderen, som blir i forening med meg, gjør sine gjerninger. 11 Tro meg at jeg er i forening med Faderen og Faderen i forening med meg; men hvis ikke, så tro på grunn av selve gjerningene. 12 I sannhet, ja i sannhet, sier jeg dere: Den som viser tro på meg, han skal også gjøre de gjerninger jeg gjør; og han skal gjøre større gjerninger enn disse, for jeg går til Faderen. 13 Og hva dere enn ber om i mitt navn, det vil jeg gjøre, for at Faderen skal bli herliggjort i forbindelse med Sønnen. 14 Hvis dere ber om noe i mitt navn, vil jeg gjøre det.

15 Hvis dere elsker meg, vil dere holde mine bud; 16 og jeg vil anmode Faderen, og han skal gi dere en annen hjelper, som skal være hos dere for evig, 17 sannhetens ånd, som verden ikke kan ta imot, fordi den verken ser den eller kjenner den. Dere kjenner den, fordi den blir hos dere og er i dere. 18 Jeg skal ikke etterlate dere som foreldreløse. Jeg kommer til dere. 19 Ennå en liten stund, og verden skal ikke se meg mer, men dere skal se meg, for jeg lever, og dere skal leve. 20 På den dag skal dere vite at jeg er i forening med min Far og dere i forening med meg og jeg i forening med dere. 21 Den som har mine bud og holder dem, han er den som elsker meg. Og den som elsker meg, vil bli elsket av min Far, og jeg vil elske ham og vil tydelig vise meg for ham.»

22 Judas, ikke Iskạriot, sa til ham: «Herre, hva har skjedd, siden du har i sinne å vise deg tydelig for oss og ikke for verden?»

23 Som svar sa Jesus til ham: «Hvis noen elsker meg, vil han holde mitt ord, og min Far vil elske ham, og vi skal komme til ham og ta bolig hos ham. 24 Den som ikke elsker meg, holder ikke mine ord; og det ord som dere hører, er ikke mitt, men Faderens, han som har sendt meg.

25 Disse ting har jeg talt til dere mens jeg ennå er hos dere. 26 Men hjelperen, den hellige ånd, som Faderen skal sende i mitt navn, denne skal lære dere alt og minne dere om alt det jeg har sagt dere. 27 Fred etterlater jeg dere, min fred gir jeg dere. Jeg gir dere den ikke slik som verden gir den. La ikke DERES hjerter bli urolige eller krympe seg av frykt. 28 Dere hørte at jeg sa til dere: Jeg går bort, og jeg kommer tilbake til dere. Hvis dere elsket meg, ville dere glede dere over at jeg går til Faderen, for Faderen er større enn jeg. 29 Og nå har jeg sagt dere det før det skjer, for at dere skal tro når det skjer. 30 Jeg skal ikke tale mye med dere lenger, for verdens hersker kommer. Og han har ikke noe tak på meg, 31 men for at verden skal vite at jeg elsker Faderen, så gjør jeg slik som Faderen har gitt meg påbud om. Reis dere, la oss gå herfra.

 

 

? Dette endrer jo ikke noen ting.. Sjekk dette. Her har jeg satt opp alle de versene som presenteres i videoen i kronologisk rekkefølge:

 

Det var like før påskehøytiden, og Jesus visste at hans time var kommet da han skulle gå bort fra denne verden og til sin Far. Han hadde elsket sine egne som var i verden, og han elsket dem helt til det siste.
 

 

Mine barn! Ennå en liten stund er jeg hos dere. Dere skal søke meg, men det jeg sa til jødene, sier jeg nå til dere også: Dit jeg går, kan dere ikke komme.

 

Tomas sier til ham:
«Herre, vi vet ikke hvor du går. Hvordan kan vi da vite veien?»
 

 

Nå går jeg til ham som har sendt meg, men ingen av dere spør: ‘Hvor går du?’

 

 

BLUNDER!!!

Hvis vi skal diskutere Bibel så får vi gjøre det ordentlig. Det er en innmari lang monolog der som handler om hele historien dem imellom. Det er ikke vanskelig å få selv den mest vanntette historie til å lekke når man bare plukker det man ønsker ut av den...

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke fulgt med i denne tråden, men jeg trodde ikke poenget med Ateistcafeen var å diskutere bibelen? Er det virkelig ikke mulig å være ateist uten å diskutere kristendom?

 

Geir :)

Hovedårsaken til dette, var at jeg la ut en liste over bible blunders i innlegg #282, og at sofiemyr ufrivillig gikk inn på en av dem og ble overbevist om at det hun så var feil da det stod i motsetning til hennes overbevisning...

 

Her er det jo mest ateistisk orienterte ting som blir lagt ut, og når kristne bryr seg i våre saker, så blir det jo naturlig nok en diskusjon ut av det også ;)

Lenke til kommentar

Tja... Hva med å underbygge påstanden?

 

Fikk akkurat besøk av Jehovas Vitne her nå, hehe.. Det er sjelden det, men fikk altså det, og begynte å snakke litt.. Fikk en bitteliten bok av henne også =P Hehe.

Underbygge? Sjekke selv: Fra slutten av kap 13 og begynnelsen av 14

 

 

36 Simon Peter sa til ham: «Herre, hvor går du?» Jesus svarte: «Dit hvor jeg går, kan du ikke følge meg nå, men du skal følge etter siden.» 37 Peter sa til ham: «Herre, hvorfor kan jeg ikke følge deg nå? Jeg vil overgi min sjel for deg.» 38 Jesus svarte: «Vil du overgi din sjel for meg? I sannhet, ja i sannhet, sier jeg deg: En hane skal slett ikke gale før du har fornektet meg tre ganger.»

14 «La ikke DERES hjerter bli urolige. Vis tro på Gud; vis også tro på meg. 2 I min Fars hus er det mange boliger. Hvis ikke, ville jeg ha sagt dere det, for jeg går bort for å berede et sted for dere. 3 Og når jeg går bort og bereder et sted for dere, kommer jeg igjen og vil ta dere hjem til meg, for at også dere skal være der hvor jeg er. 4 Og dit hvor jeg går, vet dere veien.»

5 Tomas sa til ham: «Herre, vi vet ikke hvor du går. Hvordan vet vi veien?»

6 Jesus sa til ham: «Jeg er veien og sannheten og livet. Ingen kommer til Faderen uten gjennom meg. 7 Hvis dere hadde kjent meg, ville dere også ha kjent min Far; fra nå av kjenner dere ham og har sett ham.»

8 Filip sa til ham: «Herre, vis oss Faderen, og det er nok for oss.»

9 Jesus sa til ham: «Så lang tid har jeg vært hos dere, og enda, Filip, har du ikke lært meg å kjenne? Den som har sett meg, har også sett Faderen. Hvordan har det seg at du sier: ’Vis oss Faderen’? 10 Tror du ikke at jeg er i forening med Faderen og Faderen i forening med meg? De ting jeg sier til dere, taler jeg ikke av meg selv; men Faderen, som blir i forening med meg, gjør sine gjerninger. 11 Tro meg at jeg er i forening med Faderen og Faderen i forening med meg; men hvis ikke, så tro på grunn av selve gjerningene. 12 I sannhet, ja i sannhet, sier jeg dere: Den som viser tro på meg, han skal også gjøre de gjerninger jeg gjør; og han skal gjøre større gjerninger enn disse, for jeg går til Faderen. 13 Og hva dere enn ber om i mitt navn, det vil jeg gjøre, for at Faderen skal bli herliggjort i forbindelse med Sønnen. 14 Hvis dere ber om noe i mitt navn, vil jeg gjøre det.

15 Hvis dere elsker meg, vil dere holde mine bud; 16 og jeg vil anmode Faderen, og han skal gi dere en annen hjelper, som skal være hos dere for evig, 17 sannhetens ånd, som verden ikke kan ta imot, fordi den verken ser den eller kjenner den. Dere kjenner den, fordi den blir hos dere og er i dere. 18 Jeg skal ikke etterlate dere som foreldreløse. Jeg kommer til dere. 19 Ennå en liten stund, og verden skal ikke se meg mer, men dere skal se meg, for jeg lever, og dere skal leve. 20 På den dag skal dere vite at jeg er i forening med min Far og dere i forening med meg og jeg i forening med dere. 21 Den som har mine bud og holder dem, han er den som elsker meg. Og den som elsker meg, vil bli elsket av min Far, og jeg vil elske ham og vil tydelig vise meg for ham.»

22 Judas, ikke Iskạriot, sa til ham: «Herre, hva har skjedd, siden du har i sinne å vise deg tydelig for oss og ikke for verden?»

23 Som svar sa Jesus til ham: «Hvis noen elsker meg, vil han holde mitt ord, og min Far vil elske ham, og vi skal komme til ham og ta bolig hos ham. 24 Den som ikke elsker meg, holder ikke mine ord; og det ord som dere hører, er ikke mitt, men Faderens, han som har sendt meg.

25 Disse ting har jeg talt til dere mens jeg ennå er hos dere. 26 Men hjelperen, den hellige ånd, som Faderen skal sende i mitt navn, denne skal lære dere alt og minne dere om alt det jeg har sagt dere. 27 Fred etterlater jeg dere, min fred gir jeg dere. Jeg gir dere den ikke slik som verden gir den. La ikke DERES hjerter bli urolige eller krympe seg av frykt. 28 Dere hørte at jeg sa til dere: Jeg går bort, og jeg kommer tilbake til dere. Hvis dere elsket meg, ville dere glede dere over at jeg går til Faderen, for Faderen er større enn jeg. 29 Og nå har jeg sagt dere det før det skjer, for at dere skal tro når det skjer. 30 Jeg skal ikke tale mye med dere lenger, for verdens hersker kommer. Og han har ikke noe tak på meg, 31 men for at verden skal vite at jeg elsker Faderen, så gjør jeg slik som Faderen har gitt meg påbud om. Reis dere, la oss gå herfra.

 

 

? Dette endrer jo ikke noen ting.. Sjekk dette. Her har jeg satt opp alle de versene som presenteres i videoen i kronologisk rekkefølge:

 

Det var like før påskehøytiden, og Jesus visste at hans time var kommet da han skulle gå bort fra denne verden og til sin Far. Han hadde elsket sine egne som var i verden, og han elsket dem helt til det siste.
 

 

Mine barn! Ennå en liten stund er jeg hos dere. Dere skal søke meg, men det jeg sa til jødene, sier jeg nå til dere også: Dit jeg går, kan dere ikke komme.

 

Tomas sier til ham:
«Herre, vi vet ikke hvor du går. Hvordan kan vi da vite veien?»
 

 

Nå går jeg til ham som har sendt meg, men ingen av dere spør: ‘Hvor går du?’

 

 

BLUNDER!!!

Hvis vi skal diskutere Bibel så får vi gjøre det ordentlig.

Betyr 'ordentlig' at det skal foregå på dine premisser? I så fall er jeg sterkt uenig... Jeg har dessuten gjort det ordentlig. Ordentlig betyr IKKE å legge ut absolutt all bibelteksten, når man diskuterer, men legge ut det som er relevant... Resten av det som står har ikke noe med blunderen å gjøre... Blunderen har noe å gjøre med at Tomas spør hvor han går, .... det går litt tid, og en del fortelling før Jesus uttrykker missnøye med hvorfor det ikke er noen av dem som spurte ham hvor han skulle gå... Men Tomas hadde jo faktisk spurt han om dette! DOW!!! :wallbash:

 

Det er jo dette som er blunderen. Det andre er direkte irrelevant for diskusjonen!

 

Det er en innmari lang monolog der som handler om hele historien dem imellom.

I denne sammenhengen har det null og niks å si. Kan du komme med et eksempel ut fra dette andre du nevner som skulle hatt noe å si for dette? Jesus klager over at ingen av disiplene spør ham hvor han går, men disipelen Tomas hadde jo tidligere spurt ham om nettopp dette!! Siden det er dette som er blunderen, så har alle disse andre tingene null og niks å si!!!!

 

Det er ikke vanskelig å få selv den mest vanntette historie til å lekke når man bare plukker det man ønsker ut av den...

Her er vel problemet mer det at du ikke forstod hva som var blunderen tenker jeg... Dette er overhodet ikke noen vanntett historie... Dette er en oppdiktet historie, hvor forfatteren helt åpenbart hadde glemt hva slags ord han tidligere hadde lagt i munnen til Jesus-figuren sin.

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke fulgt med i denne tråden, men jeg trodde ikke poenget med Ateistcafeen var å diskutere bibelen? Er det virkelig ikke mulig å være ateist uten å diskutere kristendom?

 

Geir :)

Hovedårsaken til dette, var at jeg la ut en liste over bible blunders i innlegg #282, og at sofiemyr ufrivillig gikk inn på en av dem og ble overbevist om at det hun så var feil da det stod i motsetning til hennes overbevisning...

 

Her er det jo mest ateistisk orienterte ting som blir lagt ut, og når kristne bryr seg i våre saker, så blir det jo naturlig nok en diskusjon ut av det også ;)

Ikke ulikt ateisters innblanding ethvert forsøk på å diskutere Bibelske saker og ting :w00t:

Endret av sofiemyr
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er vel problemet mer det at du ikke forstod hva som var blunderen tenker jeg... Dette er overhodet ikke noen vanntett historie... Dette er en oppdiktet historie, hvor forfatteren helt åpenbart hadde glemt hva slags ord han tidligere hadde lagt i munnen til Jesus-figuren sin.

Nope, problemet var at tross av alt han hadde forsøkt å lære dem så hadde de på dette tispunktet fremdeles ikke skjønt hva som var i ferd ved å skje...

Lenke til kommentar

Hovedårsaken til dette, var at jeg la ut en liste over bible blunders i innlegg #282, og at sofiemyr ufrivillig gikk inn på en av dem og ble overbevist om at det hun så var feil da det stod i motsetning til hennes overbevisning...

 

Her er det jo mest ateistisk orienterte ting som blir lagt ut, og når kristne bryr seg i våre saker, så blir det jo naturlig nok en diskusjon ut av det også ;)

Vel, jeg ser den, Turbo. Men jeg ser ikke at det er trådens formål. Hvis jeg var i en kafé med bare ateister så ville jeg ikke diskutert religion, jeg ville diskutert logikk og humanisme og vitenskap. Og forvillet det seg en kristen inn i kafeen ville jeg forsatt med det, og invitert vedkommende til å diskutere våre emner på våre premisser. Som ateist er jeg ikke opptatt av om gud eksisterer eller om bibelen er meningsfull, så lenge det ikke brukes til å hindre innføringen av humanistiske verdier.

 

De som vil drive anti-teistisk geriljakrig har hele kategorien til å gjøre slikt. Jeg forstod på trådstarter at dette skulle være et fristed for ateister, dog åpent for alle som vil føre en saklig diskusjon uten forutinntatthet og absolutter.

 

"Se hvor dum bibelen er, den henger jo ikke på greip", er ikke en slik diskusjon, det er ikke en ateistisk ting, det er en provokasjon, en gulrot som dingler i vinduet på kafeen og sier "Se her kristne, hvor dumme dere er"...

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hovedårsaken til dette, var at jeg la ut en liste over bible blunders i innlegg #282, og at sofiemyr ufrivillig gikk inn på en av dem og ble overbevist om at det hun så var feil da det stod i motsetning til hennes overbevisning...

 

Her er det jo mest ateistisk orienterte ting som blir lagt ut, og når kristne bryr seg i våre saker, så blir det jo naturlig nok en diskusjon ut av det også ;)

Vel, jeg ser den, Turbo. Men jeg ser ikke at det er trådens formål. Hvis jeg var i en kafé med bare ateister så ville jeg ikke diskutert religion, jeg ville diskutert logikk og humanisme og vitenskap. Og forvillet det seg en kristen inn i kafeen ville jeg forsatt med det, og invitert vedkommende til å diskutere våre emner på våre premisser. Som ateist er jeg ikke opptatt av om gud eksisterer eller om bibelen er meningsfull, så lenge det ikke brukes til å hindre innføringen av humanistiske verdier.

 

De som vil drive anti-teistisk geriljakrig har hele kategorien til å gjøre slikt. Jeg forstod på trådstarter at dette skulle være et fristed for ateister, dog åpent for alle som vil føre en saklig diskusjon uten forutinntatthet og absolutter.

 

"Se hvor dum bibelen er, den henger jo ikke på greip", er ikke en slik diskusjon, det er ikke en ateistisk ting, det er en provokasjon, en gulrot som dingler i vinduet på kafeen og sier "Se her kristne, hvor dumme dere er"...

 

Geir :)

Nobel tanke det Geir, men ta feks denne tråden hvor jeg oppfordret de som hadde lest sin bibel til å svare - og fikk stort sett bare ateistsnakk tilbake... :dontgetit:

Endret av sofiemyr
Lenke til kommentar

Det er fordi mange på den siden selv ikke ser forskjellen på ateist og anti-teist. De er like antireligiøse som dere er religiøse, og tror at kampen mot kristendommen vinnes i diskusjon med kristne. Da blir det viktig å bevise at Bibelen ikke henger logisk på greip. Men det omvender neppe så mange kristne...

 

Det viktige er etter min mening ikke å diskutere bibelen, det er å diskutere konsekvensene av bibeltroen i dagens samfunn. For meg er den et eventyr. Den behøver ikke å være logisk for at dere skal tro på den, og den slutter ikke å være et eventyr for oss fordi om den er logisk. Det er den kristne moralen som er viktig, ikke hva forfatteren av de ulike bøkene tenkte og mente. For meg er det uinteressant hvordan man skal forstå Paulus, det er ikke noe galt med homofili uansett, og 2000 år etter burde hans mening om saken være like uinteressant som Harald Hårfagres.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Her er vel problemet mer det at du ikke forstod hva som var blunderen tenker jeg... Dette er overhodet ikke noen vanntett historie... Dette er en oppdiktet historie, hvor forfatteren helt åpenbart hadde glemt hva slags ord han tidligere hadde lagt i munnen til Jesus-figuren sin.

Nope, problemet var at tross av alt han hadde forsøkt å lære dem så hadde de på dette tispunktet fremdeles ikke skjønt hva som var i ferd ved å skje...

For enkelthetens skyld spør jeg deg: Spurte Tomas Jesus om hvor han skulle gå? Og klagde ikke Jesus senere på at det ikke var noen som hadde spurt ham om hvor han skulle gå???

 

At forfatteren forsøkte å illustrere at disiplene ikke skjønte noe som helst hver gang Jesus gav et svar, forteller oss bare at forfatteren ønsket å gjøre Jesu ord om til noe genialt og uforståelig. Egentlig er det bare rent tåkeprat, men forfatteren gjør det til noe mer... Mens denne forfatteren skriver og er opptatt av den underliggende meningen bak Jesu ord, så glemmer han at han hadde fått karakteren Tomas til å spørre Jesus om dette... Alt dette er ting som utelukkende foregikk i forfatterens egne tanker....

 

Nå har jeg ikke fulgt med i denne tråden, men jeg trodde ikke poenget med Ateistcafeen var å diskutere bibelen? Er det virkelig ikke mulig å være ateist uten å diskutere kristendom?

 

Geir :)

Hovedårsaken til dette, var at jeg la ut en liste over bible blunders i innlegg #282, og at sofiemyr ufrivillig gikk inn på en av dem og ble overbevist om at det hun så var feil da det stod i motsetning til hennes overbevisning...

 

Her er det jo mest ateistisk orienterte ting som blir lagt ut, og når kristne bryr seg i våre saker, så blir det jo naturlig nok en diskusjon ut av det også ;)

Ikke ulikt ateisters innblanding ethvert forsøk på å diskutere Bibelske saker og ting :w00t:

Nei, jeg bare påpekte det åpenbare :w00t:

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Hovedårsaken til dette, var at jeg la ut en liste over bible blunders i innlegg #282, og at sofiemyr ufrivillig gikk inn på en av dem og ble overbevist om at det hun så var feil da det stod i motsetning til hennes overbevisning...

 

Her er det jo mest ateistisk orienterte ting som blir lagt ut, og når kristne bryr seg i våre saker, så blir det jo naturlig nok en diskusjon ut av det også ;)

Vel, jeg ser den, Turbo. Men jeg ser ikke at det er trådens formål. Hvis jeg var i en kafé med bare ateister så ville jeg ikke diskutert religion, jeg ville diskutert logikk og humanisme og vitenskap.

Hvis det hadde kommet et Jehovas Vitne inn i kafeen med bibelen i sin hule hånd og satte seg ved siden av deg da? Og han eller hun tok tak i noe dere fleipet om angående religion og sånt, og hevdet at: "Neinei... Sånn er det ikke... Les nå i bibelen, kapittel [insert], vers [insert] der står det å lese følgende; Blablabla bla, Jesus, blablabla, og dermed er det du sa feil....." Hvordan ville du forholdt deg til dette? Ville du bare avfeid personen og hevdet at: "Her diskuterer vi ikke slike ting... Kom deg vekk" ... Eller hadde du reagert på en mer humanistisk måte?

Lenke til kommentar

Jeg fleiper så sjelden om religion. Det overlater jeg til ungdommen. Ikke at det er noe galt i det. Men fleip har forumet en egen kategori for, her i religionskategorien er det rimelig å anta at det som postes inviterer til diskusjon. "På en skikkelig måte", som TS skriver i førstepost.

 

Kommer det noen fra JV på min dør og jeg ikke har bedre å gjøre på, så sier jeg klart fra at de kaster bort tiden sin, men at jeg gjerne prater med dem. Hvis de satte seg ned ved mitt kafébord på ateistkafeen derimot, hadde jeg sagt fra at jeg er ikke her for å diskutere religion, men fornuft.

 

Nå er ikke kafeen en lukket forsamling, og velger du å henge opp en plakat som er synlig for forbipasserende som sier "Bibelen er dum", så må du regne med at noen som er uenig vil stikke innom og spørre hva du mener med det. Da har du selv invitert til det, og da kan du like godt plukke ned skiltet med "ateistkafé", for da er den ikke anderledes enn alle andre tråder her i kategorien.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Jeg fleiper så sjelden om religion. Det overlater jeg til ungdommen. Ikke at det er noe galt i det. Men fleip har forumet en egen kategori for, her i religionskategorien er det rimelig å anta at det som postes inviterer til diskusjon. "På en skikkelig måte", som TS skriver i førstepost.

 

Kommer det noen fra JV på min dør og jeg ikke har bedre å gjøre på, så sier jeg klart fra at de kaster bort tiden sin, men at jeg gjerne prater med dem. Hvis de satte seg ned ved mitt kafébord på ateistkafeen derimot, hadde jeg sagt fra at jeg er ikke her for å diskutere religion, men fornuft.

 

Nå er ikke kafeen en lukket forsamling, og velger du å henge opp en plakat som er synlig for forbipasserende som sier "Bibelen er dum", så må du regne med at noen som er uenig vil stikke innom og spørre hva du mener med det. Da har du selv invitert til det, og da kan du like godt plukke ned skiltet med "ateistkafé", for da er den ikke anderledes enn alle andre tråder her i kategorien.

 

Geir :)

OK. Jeg forstår det. Bare få tillegge at dersom religion ikke fantes, så ville ikke ateisme heller eksistert... Ateisme går kort og godt ut på å benekte/avvise den religiøse ideen om Gud... Ateisme er heller ikke synonymt med "fornuft", "humanetikk" etc... Mange ateister som er direkte ufornuftige og umoralske. Ateisme har ingen ting med dette å gjøre. Ateisme har derimot noe å gjøre med manglende gudstro.

 

Slik jeg ser det så vil det på en ateistkafé være rom for å diskutere alt mulig som har noe med ateisme å gjøre, også forholdet mellom religion og ateisme, i forhold til religiøse syn og ateistiske syn, og verdier og forskjeller som eksisterer der...

 

OK greit, dumt med bibel blundere her inne da.. Og ja, det er vel nok av poster.. Jeg var litt usikker, men neste gang skal jeg passe på å legge det i Prekestolen...

 

 

Uansett: Mitt innlegg, ev. sofiemyrs, hindrer ingen andre i å komme med noe her inne... På ingen måte. Er det et annet tema som man vil diskutere er man jo velkommen til det...

Lenke til kommentar

Bare få tillegge at dersom religion ikke fantes, så ville ikke ateisme heller eksistert...

Jo, da ville vi alle vært ateister, det vil si ikke trodd på noen Gud. Som du selv sier:

 

Ateisme har derimot noe å gjøre med manglende gudstro.

Og da er det filosofiske spørsmålet: Må det finnes en forestilling om en eller flere guder for å ikke tro på ham/dem? Man er født uten gudstro, er man da ikke ateist inntil man eventuelt overbevises om hans eksistens?

 

Ateisme går kort og godt ut på å benekte/avvise den religiøse ideen om Gud...

Nei, ateisme er - enda kortere og bedre - fravær av gudstro. Du behøver ikke aktiv å avvise ideen, da krysser du linjen til anti-teist.

 

Ateisme er heller ikke synonymt med "fornuft", "humanetikk" etc... Mange ateister som er direkte ufornuftige og umoralske.

Sant nok. Men fornuften er det vi har å sette istedet for troen. At vi ikke gjør det alltid er en annen sak. Ateistisk umoral er ikke noe bedre enn religiøs ditto.

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...