Gå til innhold

Hvordan kan noen tro på at Adam, Eva, Kain og Abel ble 930 år gamle?

madsc90

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

det er hva han tror.

jeg tror ikke det var sånn de levde lenge, men kan ha noe med det å gjøre.

jeg lo på ingen måte av dette, vil du ha noe å le av så les hvordan vitenskapen sier solen ble dannet.

Solen ble dannet ved at store mengder gass og støv trakk seg sammen og lagde solen, deretter fløy noe gass og støv ut og dannet planetene.

• Liker 4
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

jeg lo på ingen måte av dette, vil du ha noe å le av så les hvordan vitenskapen sier solen ble dannet.

Solen ble dannet ved at store mengder gass og støv trakk seg sammen og lagde solen, deretter fløy noe gass og støv ut og dannet planetene.

Hva er så morsomt med det? Bare fordi du ikke forstår det betyr ikke det at det er latterlig. Det er nemlig en grunn til at man må studere og ha en viss IQ for å bli forsker.

Solen er dannet på samme måte som alle andre stjerner, nemlig ved at en stor sky av gass og støv trekker seg sammen. Melkeveien er full av slike skyer, og i mange av dem foregår det en aktiv stjernedannelse. Det er ved å studere disse stjernedannelsene at vi kan sette opp teorier for hvordan Solen ble dannet for 4,6 milliarder år siden.

En typisk gassky består av rundt 75 prosent hydrogen og 25 prosent helium samt et mindre antall molekyler av bl.a. vann og CO2. Er skyen tilstrekkelig tett og kald, er det gravitasjonen som får skyen til å trekke seg sammen. Dermed omdannes gravitasjonsenergi til varme. Når temperaturen i skyen stiger, øker også trykket. Resultatet er et samspill mellom gravitasjonen som trekker skyen sammen, og gasstrykket som bremser sammentrekningen. I takt med at skyen trekker seg sammen, øker både trykk og temperatur i sentrale deler av skyen.

På et tidspunkt er temperaturen så høy at hyd­rogen blir til helium. Det får temperaturen i skyens sentrum til å stige til mange millioner grader. Dermed øker trykket så mye at sammentrekningen opphører. Når det skjer, er en ny stjerne dannet.

Normalt vil en gassky rotere, og det betyr at den med tiden får skiveform. Den unge stjernen ligger i midten, og skiven omkring kan bli utgangspunkt for planeter. Skiven utvikler seg voldsomt, store deler av den blåses ut i rommet av strålingen fra den unge stjernen, men ofte er det nok stoff igjen til å danne et planetsystem. Slik var det i hvert fall for vårt lokale solsystem.

Endret av Kenny Bones
  • Liker 4
Lenke til kommentar

det er hva han tror.

Ja, det var litt støvrusk som falt vekk fra solen og dannet planetene, dette er hva du tror vitenskapen sier ikke sant?

Lenke til kommentar

det er hva han tror.

Ja, det var litt støvrusk som falt vekk fra solen og dannet planetene, dette er hva du tror vitenskapen sier ikke sant?

dette er hva naturfagboka mi sier....

tellus 8

Lenke til kommentar

det er hva han tror.

dette er hva naturfagboka mi sier....

tellus 8

En 8ne klassing uttaler seg om hvordan jorden ble formet :lol: :lol: :lol:

• Liker 6
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...