Gå til innhold

Installere Windows på flere maskiner?

TheOats

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spørs vel også litt på hvordan lisens det er.. om det er en lisens du har kjøpt sammen med datadeler, så kan det være en OEM lisens, og den er vel kun ment for aktivering sammen med det du kjøpte.. så om du bytter hovedkort f.eks, så får du aktiveringsproblemer..

Men om du derimot har en bedriftslisens (en VLK lisens), så kan denne aktiveres på så mange maskiner som du har kjøpt den til.. (kan aktiveres på flere enn det også, men da bryter det mot MS sine lisens regler..)

Om jeg ikke tar helt feil :p hehe

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Jeg har ikke kjøpt pc med Windows, jeg har kjøpt Windows utenom. Kan jeg installere det på noen andre maskiner i det hele tatt?

Du kan installere det på så mange maskiner du vil, men du vil etter en stund slite fryktelig med aktivering av OS'et.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Hva er det du egentlig ikke skjønner?

Man trenger ikke å skive inn noen nøkkel for å installere OS'et, men må ha nøkkel for aktivering. Ved aktivering sjekkes nøkkelen opp imot en database for å finne ut om den er i bruk. Er den i bruk, så nektes aktivering av OS'et på den maskinen.

Lenke til kommentar

Er det Windows 7 så er det kun familielisensen som lar deg bruke samme lisens på tre pcer på samme tid.

Alle andre lisenser gir deg muligheten til å max ha en pc med samme lisens aktiv på samme tid.

En OEM lisens (den billigste typen) låser seg mot hovedkortet på den pcen du aktiverer den på første gang. Så den er håpløs å flytte rundt.

Oppgradering og fullversjonen lar deg flytte lisensen til nye pcer, men kun en kan være aktiv på samme tid. Bruker du samme lisens på flere pcer som er aktive med oppdateringer etc (koblet til nett) så blir lisensen til slutt svartelistet, og da får du neppe aldri åpnet den igjen, og lisensen er da tapt (ergo pengene er tapt for alltid).

Så har du flere pcer du trenger Windows på, så må du kjøpe like mange lisenser.

Lenke til kommentar

Såvidt jeg har erfart tidligere (ihvertfall med xp og vista) er det også begrenset hvor mange maskinvareendringer du kan gjøre på en OEM-lisens også. Du får poeng for hver komponent. Bytte harddisk gir mange poeng, , bytte grafikkort gir få poeng. HK kan vel ikke byttes (med mindre du gjør rede for at et gammelt er ødelagt?). En gitt poengsum betyr slutt på kvoten, og lisens går ut for nå regner MS/windows det som en ny datamaskin som det må kjøpes ny key/lisens for.

Om man har fullversjon (som er mye dyrere enn OEM) kan man gjøre ubegrensede endringer av maskinvære(bytte HK etc), men når man aktiverer med det nye datautsyret tror jeg at det på et vis løper ut for det gamle utstyret, men jeg vet ikke helt hvordan dette oppdages.

Lenke til kommentar

En lisens er ikke koblet opp mot selve platen, så du kan bruke den samme platen på så mange pcer du vil.

Men du får ikke kjøpt kun selve produktnøkler, så du vil få med en plate for hver nøkkel/lisens du kjøper.

Om du ikke kjøper digitale lisenser fra Microsoft, da trenger du jo selvsagt ikke å laste ned samme plate for hver lisens.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...