Jesper Karsrud Skrevet 14. august 2003 Del Skrevet 14. august 2003 fikk ny hd i dag. 120GB WD , men det er et lite problem; jeg vet ikke hvordan man formaterer :oops: ! når jeg bygde pc sist, hjalp fetteren min med formateringen, men det er et år siden nå, så jeg husker ikke hvordan han gjorde det. Lenke til kommentar
Chief Skrevet 14. august 2003 Del Skrevet 14. august 2003 Om du har Windows 2000 eller XP, så går du på min datamaskin, høyreklikker på denne og velger behandle. Der inne finner du diskbehandling, der kan du formatere disken din. Dette gjør du etter at du har partisjonert den. -Chief- Lenke til kommentar
Jesper Karsrud Skrevet 14. august 2003 Forfatter Del Skrevet 14. august 2003 har gode gamle 98 da... må vel inn i dos, må man ikke det? Lenke til kommentar
Xvani Skrevet 14. august 2003 Del Skrevet 14. august 2003 har gode gamle 98 da... må vel inn i dos, må man ikke det? lag en MSdos startupdisk (husker ikke MS-dos i farta, men du kan i allefall laste ned fra bootdisk.com) på den disken ligger det et program kalt fdisk. (mulig det ligger i DOS også) Kjør det programmet, og partisjoner, eller få fetteren din til å lære deg det! Er det ikke en guide til Fdisk og partisjonering på hw.no? Let Lykke til! Lenke til kommentar
bjoen2 Skrevet 14. august 2003 Del Skrevet 14. august 2003 Start maskinen med en oppstartsdiskett, så formaterer du derfra. Lenke til kommentar
Jesper Karsrud Skrevet 14. august 2003 Forfatter Del Skrevet 14. august 2003 det er ett lite problem... har ikke diskettstsjon! og jeg gidder ikke å waste en av mine dyrebare 800MB cd'er på det... Lenke til kommentar
wil Skrevet 14. august 2003 Del Skrevet 14. august 2003 siden du kjører Win 98 så kan du starte maskina di i MS-Dos modus kalles det. dette gjør at den starter i dos å du kan gjøre hva du vil. det er dos ledetekst. der skriver du Format og den stasjonen som du skal formatere. hvis du skal partisjonere den så gjør du dette med Fdisk skriv Fdisk i dos så tenker jeg det blir ordnings. Lykke til. Lenke til kommentar
Jesper Karsrud Skrevet 14. august 2003 Forfatter Del Skrevet 14. august 2003 lurte på en ting til: kan man formatere den mens den står som slave, eller må jeg ta ut den gamle, og så formatere den nye? takk for alle de andre svarene forresten... Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 14. august 2003 Del Skrevet 14. august 2003 Det går greitt å gjøre det mens den er koblet som slave. Bare vær forsiktig med fdisk så du ikke gjør ting på feil disk! Formatering bør du gjøre i Windows så unngår du å formatere feil disk. Det er et problem med det fdisk programmet som følger med Win98, det viser feil størrelse for disker over 64GB. Tror det skal virke hvis du spesifiserer størrelse i prosent, men det beste er å oppgradere til den versjonen som kom med ME. Tilslutt, siden det er en slave disk så bør du ikke ha primary partisjon på den - blir bare kluss med stasjonsbokstaver. Lenke til kommentar
Jesper Karsrud Skrevet 14. august 2003 Forfatter Del Skrevet 14. august 2003 ok, skal prøve å huske det. skal ha ext. partisjon i stedet da? har en 80 GB WD, som har en primary og en extended partisjon. skal jeg bare ta og opprette logiske dos partisjoner da? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 14. august 2003 Del Skrevet 14. august 2003 Ja. Du finner en utdypende forklaring her: http://www.pcguide.com/ref/hdd/file/partLetter-c.html Lenke til kommentar
Jesper Karsrud Skrevet 14. august 2003 Forfatter Del Skrevet 14. august 2003 takk takk... du vet vel ikke tilfeldigvis hvor man finner oppgraderingen til fdisk, slik at jeg kunne oppgradeert til versjonen i ME Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 14. august 2003 Del Skrevet 14. august 2003 Prøv om dette hjelper: http://support.microsoft.com/default.aspx?...kb;en-us;263044 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå