Gå til innhold

Solcelleanlegg med 230 volt inverter "On-grid"

mau

Anbefalte innlegg

Hei!

Funderer litt på solcelleanlegg med nettinverter og muligheten for å koble det opp mot 230 volt anlegget i huset og levere (gi bort) litt overskuddsenergi til everket.

Vet det er dyrt, men er litt interessert i hva som er tilgjengelig på det Norske markedet, hvilke priser som gjelder.

Så jeg tar gjerne imot tips vedrørende Norske profesjonelle leverandører av nettinvertere og solcellepaneler. Eventuelt også firmaer som prosjekterer og/eller leverer komplette systemer.

Endret av mau
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er visst nesten umulig å få konsesjon som strømleverandør i Norge, dette bør du ta opp med din nettleverandør eller din kommune før du bygger noe som helst. Det er nemlig ikke tillatt for hvem som helst å starte som privat strømleverandør i Norge.

I Norge i dag må de som produserer og leverer strøm ha en konsesjon fra staten, det vil si at vi får bare store aktører. De som har konsesjon, private eller kommunale selskaper, får inntekt fra levering av strøm og leie av leveringsnettet. Staten tar sin del av kaken i form av el-avgift, moms og skatt.

Både før og siden strømmarkedet ble privatisert har muligheten for små aktører til å få en kraftkonsesjon vært liten. Selv de som ønsker å bygge minikraftverk er møtt med store utfordringer i form av finansiering, byråkrati og motstand fra aktører som ofte også enten har en konsesjon, tildeler konsesjon eller kan hindre et vedtak om tildeling, nemlig stat og kommuner.

Kilde: http://www.venstre.no/vestagder/marnardal/artikkel/16383

Alternativet er å bygge et uavhengig internt nett for solstrøm i huset. Uansett er investeringene så store og solinnstrålingen i Norge såpass liten, at du neppe får det til å lønne seg innen overskuelig framtid.

Du kan google det du lurer på og kan nok finne noen svar på nettet, men jeg råder deg som sagt å undersøke meget nøye før du i det hele tatt vurderer å kjøpe en nettinverter og koble solstrømanlegget til husets eksisterende strømnett. Det norske konsesjonssystemet gjør at du faktisk kan få digre bøter hvis du kobler deg til strømnettet uten konsesjon.

Her er noe jeg fant ved å søke med nettinverter norge:

http://www.byggebolig.no/index.php?topic=16071.0

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Ja, det var tidligere ikke mulig å levere energi tilbake på nettet. Det er nå løst i forhold til NVE, se vedlagte lenke:

Plusskunde

Så nå er det en avtale med den lokale nettleverandøren som må til for å få lov til å levere energi tilbake til nettet.

Jeg er klar over at dette er lite lønsomt, men ønsker fortsatt informasjon vedrørende leverandører av slike systemet.

Det jeg har funnet på nettet er firmaet Getek og Schüco som kan levere slike systemer i Norge.

Ser frem mot flere tilbakemeldinger

Lenke til kommentar

hva med et solfangeranlegg som varmer opp varmtvannet ditt? jeg regner med at det er mer lønnsomt, både i innkjøpspris og grunnet høyere virkningsgrad.

Det har du helt rett i, men det er solstrøm jeg driver og funderer på akkurat nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...