Gå til innhold

Mellomlande på EWR

WoopWoop2

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg og en venninne skal omellomlande på Newark! Vi lander i terminal b, og skal reise videre fra terminal a. Hvor lang tid tar det å komme seg fra B til A? ( Hahah, den var ny?) Og hvordan gjør vi det med bagasje? Er flyplassen oversiktelig? ellers noe vi bør få vite?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer du utenfra USA så må du først igjennom immigrasjon og dette kan ta alt fra 10-120 minutter (egen erfaring. Typisk 20-30 min de to gangene det var EWR jeg reiste via). Så tar du bagasjen din gjennom tollen og dropper den av igjen (hvis du har en gjennomgående billett). Vanskelig å si noe nøyaktig her, mulig noen av de som flyr mye til statene vet bedre, men tok vel litt over timen for meg sist og da var det relativt lite kø.

Lenke til kommentar

Hvis du har kjøpt en saammenhengende billett for eksempel Oslo - San Fransisco med mellomlanding og flybytte i New York blir bagasjen, når du sjekker inn i Oslo, merket frem til det endelige bestemmelsesstedet. Da slipper du å tenke på den før du er helt fremme. Har du to separate billetter dit du skal må du nok ta bagsjen i Newark og sjekke inn både bagasjen og deg selv på nytt. Man kan gå fra teminal B til A men det er litt langt. Det går et gratis flyplasstog mellom terminalene. EWR er en grei nok flyplass å finne frem på. Mye trafikk i perioder.

Lenke til kommentar
Hvis du har kjøpt en saammenhengende billett for eksempel Oslo - San Fransisco med mellomlanding og flybytte i New York blir bagasjen, når du sjekker inn i Oslo, merket frem til det endelige bestemmelsesstedet. Da slipper du å tenke på den før du er helt fremme.
Dette er feil. Bagasjen skal tollbehandles på den første flyplassen i landet. Dette er akkurat samme systemet som vi har i Norge. Bagasjen blir altså tagget til destinasjonen, men du må hente den og sjekke den inn igjen.

Har flydd mange ganger via EWR.

Lenke til kommentar

Hei! Jeg og en venninne skal omellomlande på Newark! Vi lander i terminal b, og skal reise videre fra terminal a. Hvor lang tid tar det å komme seg fra B til A? ( Hahah, den var ny?) Og hvordan gjør vi det med bagasje? Er flyplassen oversiktelig? ellers noe vi bør få vite?

Flyplassen er egentlig ikke så verst og du går ikke langt før personale spør deg om du vet hvor du skal, så selvom jeg syntes skiltingen var litt dårlig, var servicen derimot upåklagelig.

Jeg ville beregne minst 2 timer (3 for å være på den sikre siden). Der kan nemt gå en time for immigrationsprocessen, deretter skal du hente bagasje, sjekke den inn på ny og igjennom sikkerhetssjekk igjen og helst være ved gaten en halv time før avgang.

Lenke til kommentar

Hvis du har kjøpt en saammenhengende billett for eksempel Oslo - San Fransisco med mellomlanding og flybytte i New York blir bagasjen, når du sjekker inn i Oslo, merket frem til det endelige bestemmelsesstedet. Da slipper du å tenke på den før du er helt fremme. Har du to separate billetter dit du skal må du nok ta bagsjen i Newark og sjekke inn både bagasjen og deg selv på nytt. Man kan gå fra teminal B til A men det er litt langt. Det går et gratis flyplasstog mellom terminalene. EWR er en grei nok flyplass å finne frem på. Mye trafikk i perioder.

Som nevnt dette er feil. I USA gjelder følgende:

Man må UANSETT igjennom immigrasjons og tollkontroll uavhengig om man skal videre om man kommer fra utlandet.

Bagasjen må hentes og videresendes uavhengig om du skal til San Francisco eller Mexico City.

Lenke til kommentar
Som nevnt dette er feil. I USA gjelder følgende:

Man må UANSETT igjennom immigrasjons og tollkontroll uavhengig om man skal videre om man kommer fra utlandet.

Bagasjen må hentes og videresendes uavhengig om du skal til San Francisco eller Mexico City.

Det finnes faktisk noen få unntak med noen kombinasjoner av hvor du kommer fra, hvor du skal videre i utlandet og hvem du flyr med som kan gjøre at du slipper å ta bagasjen gjennom tollen i, men dette er kun unntak og jeg har aldri opplevd det på EWR.

Skal man videre innenlands i USA må man uansett gjennom tollen med bagasjen. Det er bare å prøve å tenke på hvordan det skal løses rent praktisk. Man kan ikke ha 2 separate bagasjebånd i 2 separate saler i San Fransisco hvor en av dem har tollbehanding ved utgangen. Og hvor skal de som sjekket inn en bagasje til ved mellomlanding i EWR gå?

Med 3 timer eller mer for alt man skal gjennom ved transit og terminalbytte på EWR burde man være helt sikker, men så lenge man har gjennomgående billett og virkelig har prøvd å rekke flyet så booker de om til en senere flight. Et tips er å passe på å få lagt inn bonuskortet for den neste flighten da den oftest er i en annen billettkategori som gir mye mere poeng.

Lenke til kommentar

Samme systemet her i landet. Det er også grunnen til at vestlendinger foretrekker Køben, Amsterdam etc., som mellomlanding, fremfor Oslo når de skal ut i verden. Enest unntaket jeg kjenner til her i landet er om du fortsetter med samme fly til en annen flyplass i Norge og ikke forlater flyet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...