wergz Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Hei! Jeg går nå første året på videregående (VG1:Elektro), og jeg har startet tråder tidligere angående dataelektronikeren's arbeidsområder. Men etter en utplassering med IT og telekommunikasjon fant jeg ut at kanskje telekommunikasjonsmontør-faget kan være noe for meg. Så hvis det er noen som jobber (eller er lærling) innen området vil jeg sette pris på om du kunne fortelle litt generelt om hva en vanlig arbeidsdag går ut på, og hva du syntes er lett/vanskelig. -Marius Lenke til kommentar
wergz Skrevet 20. november 2011 Forfatter Del Skrevet 20. november 2011 (endret) PS: Skriv gjerne hva du liker å gjøre, og hvorfor du vil(eller vil ikke) fortsette. Endret 20. november 2011 av wergz Lenke til kommentar
Techpoint Skrevet 7. desember 2011 Del Skrevet 7. desember 2011 (endret) Bump! Jeg jobbet som telecommontør i 6 år.Det var ett veldig fint yrke egentlig, MEN og det er faktisk ett stort MEN. yrket er veldig ustabilt, det styres av store selskaper, og i Norge er det vel egentlig Telenor som styrer den skuta. Entreprenørene har kontrakter med leverandørene, og det er laveste anbud som vinner. Dvs at Hvis du jobber som telecommontør for ett firma i 1-2 år f.eks så kan det bli anbudsrunde og hvis ett annet firma vinner så kan du enten håpe å bli med på lasset når de trenger nye montører, eller finne deg noe helt annet å gjøre. Anbudsrundene er gjerne hvert 3'de eller 5'te år, så da kan det hende du må bytte jobb. Jeg utdannet meg som elektriker, og da har man ett bredere felt å stå på. Endret 7. desember 2011 av Techpoint 1 Lenke til kommentar
wergz Skrevet 7. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2011 Bump! Jeg jobbet som telecommontør i 6 år.Det var ett veldig fint yrke egentlig, MEN og det er faktisk ett stort MEN. yrket er veldig ustabilt, det styres av store selskaper, og i Norge er det vel egentlig Telenor som styrer den skuta. Entreprenørene har kontrakter med leverandørene, og det er laveste anbud som vinner. Dvs at Hvis du jobber som telecommontør for ett firma i 1-2 år f.eks så kan det bli anbudsrunde og hvis ett annet firma vinner så kan du enten håpe å bli med på lasset når de trenger nye montører, eller finne deg noe helt annet å gjøre. Anbudsrundene er gjerne hvert 3'de eller 5'te år, så da kan det hende du må bytte jobb. Jeg utdannet meg som elektriker, og da har man ett bredere felt å stå på. Tusen takk for svar! Lenke til kommentar
uthufhtrhyhfg Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 Har ett spørsmål angående telekommunikasjonsfaget. Er det viktig med fargesyn? Synes det virker veldig interessant, men synes samtidig også det ville vært dumt å utdanne seg til noe man har ett handikapp i. Lenke til kommentar
Phelge Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 Det kan jo være problematisk å ikke se forskjell på lederne da. Lenke til kommentar
krizkriz Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 Du må ha et normalt fargesyn, dvs. se forskjell på rød og grønn, da det er to farger du kommer over ganske mye Ellers står man ganske fritt, man jobber selvstendig, og legger egentlig opp dagen selv etter hvor mye man føler man klarer. Det kan være tidsfrister på noen jobber. Men her som i alle andre jobber gjelder det å ikke stresse. Da havner man bare i en dårlig sirkel. Lønnen er ok, man jobber også ganske mye ute hele året, noe som er utrolig deilig om sommeren Men som Techpoint sier, det er anbud ca hvert 5. år. Noe som en av de jeg jobber med så fint sa det: "Jeg har jobbet med akkurat det samme i over 20 år, bare med forskjellige logoer på skjorta". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå