kanfin Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Hei, kunne trengt noen tips til innstillinger på XZ-kameraet. Har ikke tuklet så mye med innstillinger foreløpig (har en del å lære), men synes at bildene blir veldig rødlige (!). Spesielt hudfarge osv, når tatt innendørs. Bilder ute, i bra lys, blir bedre - men kan se her og at fargene er veldig "hissig på grøten". Noen som har noen tips til en nybegynner? Jeg leste på et engelsk nettsted at man kunne bruke Custom mode, og sette Saturation til feks -2 under Picture mode. Dette ser ut til å hjelpe til en viss grad, men det som virker tungvint er at disse innstilingene ikke lagrer seg, slik at jeg må sette disse for hver gang jeg slår på kameraet (?) Alle tips mottas med stor takk! Liker dette kameraet ellers, og kommer nok til å elske det når jeg lærer å bruke det ordentlig - K Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Står hvitbalansen på ? Lenke til kommentar
kanfin Skrevet 20. november 2011 Forfatter Del Skrevet 20. november 2011 Står hvitbalansen på ? Den står på Auto Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 Prøv og sett den på tungsten "innendørs vanlig lys" eller fluoriserende "lysstoffrør" og se om det hjelper. Hvis ikke så resette kameraet til fabrikk-innstillinger og prøv. Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 1. januar 2012 Del Skrevet 1. januar 2012 Erfaringsmessig er det endel forskjell mellom kameraer og kameraprodusenter hvordan hvitbalansen er på "Auto". Noen får det til rimelig bra, andre ikke og tilhørende nyanser mot det gule eller røde. På de som ikke får det til bra kan det i tillegg være knotete å endre på... that's life... Har du mulighet til å ta bilder i RAW kan hvitbalansen enkelt korrigeres på PC etterpå - som regel ved at du velger et punkt i bildet som er hvitt (hvit asjett, hvit vegg, hvit serviett etc) og fargene justeres til å bli mer "riktige". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå