Salt kjeks Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Hei Jeg har Lyse/Altibox som mobiloperatør, og de bytter nå fra Telenors til Netcoms mobilnett. Dette er ikke jeg spesielt happy for, grunnet at Telenors bedre 3G-dekning er viktig for meg. Jeg har en telefon som er kjøpt med bindingstid, og lurer derfor på hvilke rettigheter (om noen) jeg har med tanke på bytte av operatør. Med tanke på at operatøren vesentlig endrer tjenestens betingelser (i kundens disfavør), mener jeg dette kvalifiserer for at jeg kan si opp avtalen uten å betale gebyr til dem for det. Er det noe i dette, eller må jeg bare finne meg i det? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Du vil med andre ord ha noe gratis, siden du ikke har lyst til å betale ned på telefonen din lenger? Du har kjøpt en telefon med bindingstid. Utgangspunktet er derfor, jfr. Altibox' retningslinjer pkt B avsnitt "vilkår for abonnement med nedbetalingsavtale", at du dersom du ønsker å si opp abonnementet, må betale summen av månedsavgifter for den gjenværende delen av perioden. Av samme avtale, under punkt A, avsnitt 16 Oppsigelse, følger dette om oppsigelse pga vesentlig endring av abonnementsvilkår: Ved oppsigelse på grunn av vesentlig prisøkning eller vesentlige endringer av abonnementsvilkårene, kan Kunden imidlertid kreve forholdsmessig refusjon av eventuell forhåndsbetalt abonnementsavgift eller forbruksbeløp. For avtaleforhold med bindingstid kan oppsigelse bare finne sted dersom Kunden betaler et oppsigelsesgebyr som tilsvarer gjenstående faste månedsavgifter innen bindingstidens varighet. Abonnementsvilkårene kan vanskelig sies å være urimelige, og jeg kan ikke se at bytting av tjenestetilbyder fra Telenor til NetCom alene skal gi grunnlag for heving. Så: Nei, det er ikke noe i dette. 1 Lenke til kommentar
Salt kjeks Skrevet 19. november 2011 Forfatter Del Skrevet 19. november 2011 (endret) Gratis og gratis... Slik du skisserer, må jeg betale abonementsprisen fullt ut hos Altibox i tillegg til fast månedspris hos en annen operatør, og dermed bli påført et tap grunnet at Altibox endret betingelsene. Siden det er Altibox som endrer betingelsene burde det heller være de som skulle tapt penger på det. Men det er ikke kritisk, så jeg får vurdere pris/nytte-forholdet. Takk for svar Endret 19. november 2011 av grizzlyx Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 Å kjøpe mobil med bindingstid er jo ikke annet enn å kjøpe den på avbetaling. Derfor har de et vilkår som sier at om du vil si opp avtalen på grunn av endringer i abonnementet, så må du betale tilbake det du ikke enda har betalt. Det er jo helt logisk. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Eg ser i betingelsane til Altibox at du kan kreve å få dekka tap som følge av feil ved tjenesta. Det som er aktuellt her er derfor kor stor mangelen ved den mye tjenesta er. Er du misfornødg med at du har litt dårligare dekkning for 3g, eller har tjenesta slutta å virke heilt. Eg kjenner sjølv folk som har fått annulert heile avtalen ved slik endring grunna i at den nye leverandøren ikkje kunne levere dekkning i det aktuelle området der brukaren var busatt. Spørmålet om kor mykje dårligare det nye produktet er. Altibox har i brukerbetingelsane skrevet at dei skal tilby avtalte tjenester etter alminnelig aksepterte standarder. Graden av dekkning og kva du kan bruke telefonen til vil være aktuellt i denne sammenheng. Det er stor forskjell på å få dårligare dekkning og det å ikkje ha dekkning i det heile tatt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå