afumhue_1 Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 (endret) Var ikke helt sikker på hvor jeg måtte skrive, men regner med at det går greit om jeg poster dette her. Jeg håper at noen kan hjelpe meg og hvis noen har hatt lignende erfaringer som kan dele med meg. Jeg bestillte klær fra USA for en total sum av 33,49 USD (ca 194 NOK). I porto måtte jeg betale 27,99 USD, men har aldri betalt toll for portoen før, så hvis dette var tilfellet virker det rart. Nå har jeg fått hentemelding fra posten der det står at jeg må betale 198 for å få pakken utlevert. Hva bør jeg gjøre? Hvordan kan jeg bevise at jeg har betalt under tollgrensa for varene mine? holder det med å bare printe ut kvittering som jeg fikk tilsendt på e-post eller må jeg også ta kontakt med tollvesenet? (noe som jeg har allerede gjort nå) Håper bare for seriøse svar... tusen takk!! Endret 19. november 2011 av afumhue_1 Lenke til kommentar
hean Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Var ikke helt sikker på hvor jeg måtte skrive, men regner med at det går greit om jeg poster dette her. Jeg håper at noen kan hjelpe meg og hvis noen har hatt lignende erfaringer som kan dele med meg. Jeg bestillte klær fra USA for en total sum av 33,49 USD (ca 194 NOK). I porto måtte jeg betale 27,99 USD, men har aldri betalt toll for portoen før, så hvis dette var tilfellet virker det rart. Nå har jeg fått hentemelding fra posten der det står at jeg må betale 198 for å få pakken utlevert. Hva bør jeg gjøre? Hvordan kan jeg bevise at jeg har betalt under tollgrensa for varene mine? holder det med å bare printe ut kvittering som jeg fikk tilsendt på e-post eller må jeg også ta kontakt med tollvesenet? (noe som jeg har allerede gjort nå) Håper bare for seriøse svar... tusen takk!! Tollvesenet har egne omregningskurser, mulig du like vel kom over 200 kr da... ? Lenke til kommentar
afumhue_1 Skrevet 19. november 2011 Forfatter Del Skrevet 19. november 2011 Var ikke helt sikker på hvor jeg måtte skrive, men regner med at det går greit om jeg poster dette her. Jeg håper at noen kan hjelpe meg og hvis noen har hatt lignende erfaringer som kan dele med meg. Jeg bestillte klær fra USA for en total sum av 33,49 USD (ca 194 NOK). I porto måtte jeg betale 27,99 USD, men har aldri betalt toll for portoen før, så hvis dette var tilfellet virker det rart. Nå har jeg fått hentemelding fra posten der det står at jeg må betale 198 for å få pakken utlevert. Hva bør jeg gjøre? Hvordan kan jeg bevise at jeg har betalt under tollgrensa for varene mine? holder det med å bare printe ut kvittering som jeg fikk tilsendt på e-post eller må jeg også ta kontakt med tollvesenet? (noe som jeg har allerede gjort nå) Håper bare for seriøse svar... tusen takk!! Tollvesenet har egne omregningskurser, mulig du like vel kom over 200 kr da... ? Har sjekket med tollvesenet kurskalkulator, det er under 200 kr. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Send kvittering på at varene kosta under 200 kroner. Lenke til kommentar
BertNaked Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 Er det ikke varen+frakt = totalen som tollen regnes ut fra? Lenke til kommentar
hean Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 Er det ikke varen+frakt = totalen som tollen regnes ut fra? Nei.. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 Er det ikke varen+frakt = totalen som tollen regnes ut fra? Både toll og moms regnes ut fra prisen på varen + frakt om prisen på varen er over 200 kroner, men klær er fritatt for både moms og toll så lenge vareprisen er under 200. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 Dersom varen kostar over 200 kroner blir moms rekna ut frå varer pluss frakt. Dersom varen kostar under 200 kroner blir det ikkje moms eller toll på varer eller frakt. Varer som er tollpliktige (td. klær) må ein betala toll for (rundt 10-12%) ved pris over 200 kroner. Toll blir ikkje lagt på frakten. Lenke til kommentar
hean Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 Er det ikke varen+frakt = totalen som tollen regnes ut fra? Både toll og moms regnes ut fra prisen på varen + frakt om prisen på varen er over 200 kroner, men klær er fritatt for både moms og toll så lenge vareprisen er under 200. Alle varer er fritatt for moms og toll så lenge man har betalt under 200 kr. Ser da selvfølgelig bort fra spesielle varer som alkohol, tobakk, etc. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 Toll blir ikkje lagt på frakten. Tollgrunnlaget er varepris + frakt + forsikringskostnader når vareprisen er 200 kroner eller mer. Lenke til kommentar
afumhue_1 Skrevet 20. november 2011 Forfatter Del Skrevet 20. november 2011 så hva burde jeg gjøre da? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 Med mindre du har lyst å kasta vekk nokre hundre kroner, ja. Lenke til kommentar
hean Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 så hva burde jeg gjøre da? Du bør selvsagt ta med bankutskrift/kvittering og gå ned på posten å få det ordnet så klart. Lenke til kommentar
Rookie_NO Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Til orientering så er det kursen ved innførselstidspunkt som gjelder og ikke ved kjøpstidspunkt. Lenke til kommentar
afumhue_1 Skrevet 22. november 2011 Forfatter Del Skrevet 22. november 2011 Hei, oppdatering: Ringte posten kundeservice og alt skal være i orden... De sa at portoen hadde kommet i fortollingen, så det ble 0 kroner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå