TRL Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Har en kunde med et oppsett som har skaffet noe besvær med å få nettverk og skrivere til å fungere riktig. Da jeg kom til kunden var det store problemer med nettverket og serveren. Utstyret var ganske gammelt, og fungerte ganske dårlig. Serveren kjørte på en Amd XP1800 CPU med 512Mb minne. Her kjørte SQL server (dog ikke i bruk) og påloggingstjeneste for 6-7 brukere. Hovedfokus på nettverket er bruk av en delt Access 97 base som styrer bedriftens fleste og viktigste funksjoner som fordeling av oppdrag og fakturering. Bedriften hadde liggende en stk Hp bladserver med Xeon cpu og installert server 2008 R2 system. Bedriftens nettverk er IKKE koblet mot nettverk, da man er av oppfatning at akkurat DET er den beste brannmur. Sentralt har de en enkelt PC de ansatte kan bruke til å gå på nett, motta og sende e-post. Denne er koblet opp på et separat nettverk, og det er her problemet mitt starter. Jeg byttet server og satte opp alle klientene til å bruke den. Fikk Access 97 til å kjøre systemene på server (Det har vært problemer med dette tidligere, en oppdatering av maskin/access har stoppet systemet). Problemet startet når jeg koblet til skriver på maskinene. De har en Oce 6522c maskin med alle mulige funksjoner. Den har da både nettverk OG USB tilkobling. Når jeg kom var nettverkstilkoblingen koblet opp mot den ene internett PC'n slik at man fikk printet fra den. Det øvrige nettverket var koblet opp mot skriverens USB port via en Axis 5550 Printserver. I nettverk med ny server fikk jeg denne til å fungere, ben bare av og til, og brukeren fikk heller ikke endret innstillinger som skuff og annet. Under bruk fant printserveren det for godt å henge/slutte å virke. Etter mye fikling og trøbling byttet jeg dette over slik at printserveren handlet kun internett maskinen, og koblet i stedet bedriftens klienter direkte mot skriverens ip adresse. Endelig fungerte nettverket, både på Internett maskin og på nettverk. Av og til henger printserveren seg på internett maskinen, men ikke oftere enn at man kan leve med det. Men så kommer kravet om at oce skriverens scanner er brukt til å scanne dokumenter som så sendes i e-post til kunder. Her har de bruk skriverens innebyggede funksjoner for dette, så da fungerte via skriverens funksjoner for scanning og e-post. Disse funksjonene er da koblet mot skriverens ethernet port, som nå er knyttet mot nettverket som absolutt ikke skal kobles mot nett. Så langt har jeg ikke sett at dette kan settes over til printserveren. Og her starter da mitt problem, og jeg er usikker på hvordan jeg bør løse dette videre. Jeg ønsker ikke å gå tilbake med Axis printserveren på nettverket igjen.... Noen meninger, tips eller råd hadde vært hyggelig! Lenke til kommentar
conundrum Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 Hvorfor bytter du ikke ut Axis-boksen? Den er åpenbart defekt. Med en fungerende printserver vil du kunne videreføre todelingen av nettverket (jeg tar ikke da stilling til hvorvidt det er en bra løsning eller ikke) og ha scan-til-mail-funksjonalitet mot Internet. Hovedfokus på nettverket er bruk av en delt Access 97 base som styrer bedriftens fleste og viktigste funksjoner som fordeling av oppdrag og fakturering. Dette må vel sies å utgjøre et prekært problem? Lenke til kommentar
TRL Skrevet 20. november 2011 Forfatter Del Skrevet 20. november 2011 Hvorfor bytter du ikke ut Axis-boksen? Den er åpenbart defekt. Med en fungerende printserver vil du kunne videreføre todelingen av nettverket (jeg tar ikke da stilling til hvorvidt det er en bra løsning eller ikke) og ha scan-til-mail-funksjonalitet mot Internet. Hovedfokus på nettverket er bruk av en delt Access 97 base som styrer bedriftens fleste og viktigste funksjoner som fordeling av oppdrag og fakturering. Dette må vel sies å utgjøre et prekært problem? Jo, det er absolutt et av scenariene å bytte ut printserveren. En annen er å enkelt nok å koble til en skanner til Internett maskinen som da vil løse problemet kortsiktig. Men lurer også på om det finnes smidigere måter å løse dette på i et nettverk. Jeg forstår og setter opp enkle nettverk og også servere med pålogging, men har ikke noe problem med å innrømme at det finnes mer sofistikerte og avanserte løsninger for å sette opp et nettverk. Hadde det f.eks. vært mulig å settet dette opp innenfor et enkelt nettverk hvor det meste er sikret ved å være frakoblet, men likevel at en enhet som f.eks. printeren har nettkontakt? Det burde jo kunne la seg gjøre, eller? Lenke til kommentar
conundrum Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Hadde det f.eks. vært mulig å settet dette opp innenfor et enkelt nettverk hvor det meste er sikret ved å være frakoblet, men likevel at en enhet som f.eks. printeren har nettkontakt? Det burde jo kunne la seg gjøre, eller? En brannmur med 3 soner er den løsningen som stemmer best overens med hva man kan kalle "best practices" i et sånt tilfelle. Internmaskinene settes i én sone og skriveren og PCen med Internet-tilgang i en annen. Da kan man tillate maskinene i det lukkede nettet å sende utskriftsjobber til den åpne sonen, og skriveren vil kunne sende mail. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå