Gå til innhold

En stil jeg skrev i forbindelse med skapelsen..

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke glem at som forelder så har du et visst ansvar for barnas læring - det er ikke slik at om skolen ikke nevner evolusjon/astronomi og ev. andre emner inntil barnet er 12, at du ikke kan forklare en del ting selv, men vær dog forberedt på et tonn spørsmål som man selvfølgelig må besvare :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er rørende hvordan folk tror de kan bruke skolen som et slags våpen mot religiøse foreldre. Det er rørende hvordan totalitære sosialister mener de har fordeler av å bake inn så mye indoktrinering som overhodet mulig i læreplanen, og overføre så mye makt som mulig til noen forpulte lærerjævler.

Noen dyr skapes annerledes og formes fra de er små med fantasifoster-forestillinger av sine foreldre det er umulig å gjøre noe med. Sånn er det bare.

Om diskusjon i seg selv er meningsløst, er en annen debatt. Dere som diskuterer her, gjør det nok fordi det gir mening for dere akkurat her og nå. Du kan definere mening som det du føler for å gjøre, eller det du gjør. Gjør du ingenting, eksisterer det heller ingen mening. Men jeg registrerer at mange misjonærer trenger en slags rasjonalisering for å skjønnmale sine egne primitive lyster til å dælje andre i huet med sine meninger.

Jeg trenger ikke slike unnskyldninger. Jeg er et primitivt krek, og er inneforstått med det.

Jeg tenker på vår videre utvikling som art og mestere av teknologi. Snakker vi om en absolutt mening med alt, så kan vi like gjerne legge oss ned for å dø nå. Og ellers har ikke skolen noen hensikt, om vi ikke ønsker å videreføre den beste kunnskapen vi til enhver tid innehar, eller om vi ikke gir barna evnen til å være kritiske og å bryte ned falsk informasjon. Noe som også er et viktig forsvar mot totalitarisme.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

... om vi ikke gir barna evnen til å være kritiske og å bryte ned falsk informasjon. Noe som også er et viktig forsvar mot totalitarisme.

Ja, du mener at skolen gjør det i dag? Pussig. Trodde skolen egentlig belønnet snille piker som satt stille og oppførte seg pent, jeg. Neppe de som er mest kritiske til noe som helst.

Lenke til kommentar

Jeg fikk anmerkning for å være kritisk i min tid, og foreldrene mine ble innkalt til foreldremøte når jeg stillte kritiske spørsmål til skapelsesberetningen, som ble presentert som fakta for oss på barneskolen.

Nei, skolen belønner de som sitter ned og holder kjeft.

Endret av Flimzes
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det må jo nesten også nevnes at det er ikke nødvendigvis noe galt å være kristen samtidig som man tror på det Store Smellet. Gud kan jo ha skapt den lille "prikken".

Det er en uhensiktsmessig måte å forskyve hele spørsmålet om hvor det startet. For nå har du ikke bare en liten prikk du skal forklare hvor den kom fra, men også et enormt magisk vesen som man på ingen måte kan interagere med eller på annen måte observere eller måle, og hvor det magiske vesenet kom fra.

Det er rett og slett ingenting som tyder på at noe slikt finnes, da forsvinner vitsen å tro på det.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg fikk anmerkning for å være kritisk i min tid, og foreldrene mine ble innkalt til foreldremøte når jeg stillte kritiske spørsmål til skapelsesberetningen, som ble presentert som fakta for oss på barneskolen.

Minsten min på seks fikk faktisk skryt av læreren ved siste foreldre konferanse fordi han alltid spør HVORFOR... Lærinnen påsto at hans måte å lære på var den riktige, selv om det fordrer en lærer som må KUNNE tingene de lærer bort skikkelig...

(Jeg kan skrive under på at det ikke alltid er like gøy å ha unger som alltid spør hvorfor og alltid skal ha en skikkelig forklaring... Men har man tatt skrittet fullt ut til å oppdra ungene slik at de ALLTID skal stille seg skeptiske, kritiske og undrende til alt i livet så må man også betale prisen for den filosofien... Men læreren til minsten var VELDIG fornøyd med den filosofien, så det er nok veldig forskjell på hvem lærer man ender opp meg...

Ender man opp med ei kristen røy som ikke evner å forklare en dritt utenom unnskyldninger i bibelen (som min mellomste endte opp med) så er det ikke håp om at ungen skal stille seg skeptisk til en dritt heller og aller helst sitte stille og holde kjeft men ungen svelger hva enn lærinnen måtte finne på å preke om av religiøst vissvass.... (Jeg konfirmerte personlig den lærinnen da hun i sin ignoranse skulle tvangs sende samtlige i klassen til min mellomste guttunge til gudstjeneste før jul for noen år siden... Hun, og skolestyret, ble en del klokere på at religions frihet faktisk også innbefatter frihet FRA religion og ikke kan dekkes bak ordet "tradisjon"... Jeg gjorde det klinkende klart for dem hva som faktisk står i lære planen om å sende unger ufrivillig til steder der de lærer at religiøst vissvass er noen form for opplest og vedtatt sannhet, noe som endte med at 90% av klassen hennes nektet plent på å være med på "tradisjonen" hun hadde planlagt for å juge jesus på ungene... Så det har ALt å si om læreren er en religiøs ignorant også....)

Alt i alt så tror jeg at minsten har fått en lærinne med bein i nesa som evner å forklare ham det han lurer på i årene som kommer på en skikkelig måte og DET er jeg meget glad for!!!! Er feed up av religiøse biggotter som misbruker sin stilling til å juge om religiøst vissvass til unger... (Lærinnen til min mellomste sluttet kort tid etter som lærer og begynte som tros opplærer i kirken istedet... Og godt er det, så slipper hun i det minste å juge til unger som ikke trenges å bli jugd til om alle påstandene HUN tror er sannhet basett på føleriet hun selv har til akkurat den guden....

Så det har nok mer med hva lærerne tror på enn skole verket tror jeg....

• Liker 3
Lenke til kommentar

... om vi ikke gir barna evnen til å være kritiske og å bryte ned falsk informasjon. Noe som også er et viktig forsvar mot totalitarisme.

Ja, du mener at skolen gjør det i dag? Pussig. Trodde skolen egentlig belønnet snille piker som satt stille og oppførte seg pent, jeg. Neppe de som er mest kritiske til noe som helst.

Nei, jeg vil si det er mye rom for forbedring i forhold til den skolegangen jeg har opplevd. Men spesielt det å lære folk å være kritiske er noe autoriteter ofte ikke ønsker å utsette seg for. Da må de plutselig forsvare så mye som de kanskje ikke kan forsvare, bl.a. slik RWS snakker om.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Finurlig, min historie er helt lik på barneskolen. Men med en gang ungdomsskolen startet så var jeg rimelig rustet til å "forsvare meg selv". Etterhvert fikk jeg lov til å "utdanne meg selv", fordi jeg opplagt ikke hadde noe å gjøre i for eksempel kristendomstimene ettersom jeg kunne hente informasjon mye grundigere og hurtigere selv.

Her er det kanskje toleransen til lærerne som treffer gjennom, og ikke akkurat skolesystemets hensikt.

Lenke til kommentar

Her er det kanskje toleransen til lærerne som treffer gjennom, og ikke akkurat skolesystemets hensikt.

Det tror jeg og. Har møtt på mang en RAR lærer i min tid i skole systemet og sitter igjen med en følelse at vi som elever er prisgitt nivået til den enkelte lærer og kan dra lærdom deretter...

Har som sagt selv tre gutter der de to eldste efikk glimrende karakterer i prøven de hadde om evolusjon nettopp fordi pappan deres vet hva evolusjon går ut på... Selv kunne de ikke redegjøre for mekanikken bak evolusjon av det de hadde lært på skolen og DET skremmer meg! De har altså time på time hver jævla uke med religiøst vissvass mens de har noen timer i året for å forsøke å forstå den teorien som har gjort aller mest for vår forståelse av naturen rundt oss....

Og i tilfellet til min eldste så klarte ikke engang læreren å formidle noen forståelse i det hele tatt, prøven gikk dritt for de fleste elevene i hans klasse.... Stiller noen spørsmål om dette er lærerens skyld? Nope.... Det er elevene som ikke følger godt nok med...

Vi hadde en elektro matte lærer på elektro grunnkurs som bare kom inn i timen og skrev opp oppgavene vi skulle regne på på tavla før han gikk ut av rommet for å røyke resten av timen... Lærte vi noe av ham? Nei, men vi lærte noe enda viktigere, å tenke selv! Nå var riktignok klassen jeg gikk i bestående av bare voksne folk som VILLE lære noe og det var mer det enn læreren som gjorde at vi lærte noen ting om elektromatte det året... For læreren var ute og røkte.... Nå skal det sies at vi gikk ut med en samlet karakter på 4,7 det året da og det er ikke verst i en klasse der yngstemann var 22 og eldste var 39..... Så gode lærere har ALT å si, for selv om de går igjennom pensum aldri så mye så hjelper ikke det om de ikke klarer å formidle det de er satt der til å lære bort....

Nå har jeg vært borti lærere som virkelig har kunnet sitt fag og litt til også da, så det gjelder såklart ikke alle...

Lenke til kommentar

Hvis noen har noe i mot Gud, at han skapte jorda og alt i begynnelsen, og at de tror på big bang, skal det være mer overbevisende å tro at big bang er sant?

Det er bare dårlige forskere som benekter at noe kan ha skjedd før The big bang.

En god forsker sier: «Vi vet ikke om det skjedde noe eller hva som skjedde før The big bang. Vi får antakelig heller aldri vite det, men det er helt ok for meg».

En «god» kristen sier: «Gud har alltid eksistert, og på et eller annet tidspunkt fant han det for godt å skape universet. Hvorfor det er mer sannsynlig at Gud alltid har eksistert, enn at universet alltid har eksistert, gidder jeg ikke svare på, for det nekter jeg å forholde meg til».

Forskerens tilnærming virker unektelig mest sympatisk, spør du meg.

Endret av oppvaskkost
Lenke til kommentar

*zip*

Gravitasjon er gravitasjon.

REDIGERING:

Isteden for å svare på inlegget under så redigerer jeg her, tar mindre plass.

Å være kristen betyr ikke at du er for dum/lat til å sette seg inn i fysikk.

Bigbang bryter nesten alle fysiske lover.

Endret av medlem-230551
Lenke til kommentar

Så, dersom jeg slipper noe, så er det tyngdekraften som trekker den mot bakken? Hvorfor ikke gud? Det er jo mye mer troverdig, siden gravitasjonsteorien krever at jeg setter meg inn i fysikktullet, atomer og alt dette vitenskapspraten for å forstå. Gud er jo så mye enklere. /sarkasme.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke si at noe er bevist uten å si hvordan det ble bevist, å si at noe er bevist uten å si hvorfor leder ingen vei.

Bigbang er på ingen måte bevist.

Kristendommen er på ingen måte motbevist.

Kristendommen er på ingen måte bevist.

Bigbang er på ingen måte motbevist.

:)

Forskjellen på BB og Kristendommen/gud, er at vi har mange indisier som peker mot kristendommen, ingen mot gud!!

Lenke til kommentar

Ikke si at noe er bevist uten å si hvordan det ble bevist, å si at noe er bevist uten å si hvorfor leder ingen vei.

Bigbang er på ingen måte bevist.

Kristendommen er på ingen måte motbevist.

Kristendommen er på ingen måte bevist.

Bigbang er på ingen måte motbevist.

:)

Forskjellen på BB og Kristendommen/gud, er at vi har mange indisier som peker mot kristendommen, ingen mot gud!!

Du må huske på at Big Bang ikke er bevist heler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...