Gå til innhold

En stil jeg skrev i forbindelse med skapelsen..


Anbefalte innlegg

Hun vil blande inn vitenskap og da kan hun det.

Hun viser tydelig at hun ikke har det minste begrep om hva hun tror diverse vitenskapelige teorier er. Det er ikke vitenskap hun blander inn, bare sin egne, grunne missforståelse av konseptet.

 

Stilen var patetisk. 1/10.

 

Hvis stilen skal leveres på søndagsskolen får den nok 10/10.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Som sagt 2 ganger tidligere så går hun på ungdomsskolen i 8 ende klasse og da kan men ikke regne med at hun skal vite alt om Big Bang
Men det aller grunnleggende hadde vært fint. Ihvertfall hvis hun har lyst på høy karakter.

 

 

Hun er kristen og det er hennes synspunkt. Hun vil blande inn vitenskap og da kan hun det.

Hun kan blande inn buddhisme også om hun, men det betyr ikke at hun svarer bedre på oppgaven for det. Hvis jeg hadde fått en oppgave om å skrive om universet fra et vitenskapelig synspunkt så hadde ikke jeg begynt å skrive om Gud. Hvis oppgaven ble utdelt i KRL/RLE så hadde jeg nevnt det som var direkte relevant uten å gå over til det uvitenskapelige, men til og med da hadde jeg ikke skrevet ting som: "Lite sannsynlig, spør du meg", eller

"Ikke noen magiker som knipset med fingeren, eller sånt. Det var ikke Gud som skapte verden i begynnelsen. Mange vil sikkert si i mot det, men da kan jeg bare spørre dem: «Hva tror du på da, liksom?».

 

"Tror du ikke på den jødiske skapelseshistorien? Hva tror du på da lissom?"

Bra svar hvis innfallsvinkelen oppgaven spesifiserte var: "Kristen som må skifte fokus iløpet av 10 sekunder idet noen stiller vanskelige spørsmål".

 

Hvis hun til vanlig er nedsettende om vitenskapelige teorier så er det hennes valg. Men å faktisk inkludere disse holdningene i en skoleoppgave er som å skyte seg selv i foten om man sikter mot høy karakter, så fremst læreren hennes ikke er like umoden. Tips til trådstarter: Å skrive reflektert og objektivt om begge sider er mer imponerende enn å gjøre narr av motstanderen sin. Hvis jeg skulle skrive om den kristne gud i KRL/RLE og skrev noe useriøst som "Gud er jo et jævla rasshøl i det gamle testamente jo" så måtte jeg være dum hvis jeg trodde at jeg kom til å få 5 eller 6, men nivået når jeg hadde KRL var jo ikke imponerende høyt, så det kan jo hende at hun får en relativt høy karakter for det. Det er jo ikke kjent som et viktig fag akkurat.

 

Ja men det er ikke vits i og danne en stor diskusjon det var bare en skoleoppgave.

Ja hvem bryr seg som skoleoppgaver? Skole er jo bare noe tull uansett. Endret av O3K
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Greit nok at dette er bare en stil i 8. klasse og ikke et manifest, men selv om du er i 8. klasse antar jeg at du skal ha en viss del av drøfting dersom du blander inn både kristendom og vitenskap.

 

Det er ikke forventet at hun skal gå inngående inn i stringteori og M-teori, men det blir faktisk rett og slett feil å bare avvise disse teoriene uten å vise en viss forståelse for hva de vil si.

 

Nå kan du argumentere for at en oppgave om den kristen skapelsesberettningen ikke trenger noen forklaring for den vitenskapelige siden, men her velger trådstarter å trekke inn begge deler. Har du sagt A må du si B. Som sagt, TS bør ikke vise inngående kunnskap inn i alle teoriene, men framstillingen her blir rett og slett feil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg synes en del av kritkken i denne tråden er ganske meningsløs. På det trinnet vil jeg heller rette kritikk mot skolen og foreldrene. Ellers vil jeg oppfordre henne til å selv grave dypere, istedenfor å bare tro og anta.

 

Tenk tilbake til når du var 12-13 år, og på hvordan din forståelse av, eller interesse for religion og vitenskap var på den tiden, i forhold til hva den er nå.

Lenke til kommentar

Bullshit.

 

Jeg ser ikke på alderen 12-13 år som en unnskyldning til å ikke ha en viss kjennskap til egne begrensinger - ei heller er det en unnskyldning til å komme rent tull og løgner i skolearbeid - dette vitner bare om at vedkommende ikke tar skolen seriøst.

 

Min eldste datter på 4 år vet eksempelvis grunnleggende hvordan solsystemet fungerer, dvs. at jorda går rundt sola, at månen går rundt jorda (og at jorda er rund), at stjerner er soler som er langt langt borte (og at noen av "stjernene" egentlig er planeter) samt at tidevann skjer fordi månen drar på vannet og en del andre ting som hun har kapasitet og evner til å forstå.

 

Når hun er 6-8 skal hun ha kapasitet nok til å forstå (på et veldig grunnleggende nivå) big bang, evolusjon, gravitasjon samt andre store vitenskapelige teorier, det handler bare om å tilpasse innholdet til det mentale nivået barnet er på.

 

En 13 åring bør ha mye mer kjennskap til hvordan verden og universet henger sammen enn dette, hadde dette vært min datter hadde jeg vært flau og bekymret.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke på alderen 12-13 år som en unnskyldning til å ikke ha en viss kjennskap til egne begrensinger - ei heller er det en unnskyldning til å komme rent tull og løgner i skolearbeid - dette vitner bare om at vedkommende ikke tar skolen seriøst.

 

Det jeg først og fremst tenkte på er at kan virke mot sin hensikt å gå for direkte og for negativt på i et slikt tilfelle som dette, når det kan være svært fjernt fra den virkeligheten som har blitt konstruert for dem, og at det da er lett å ignorere evt. poenger. Og som du hinter til, som forelder og øvrig autoritet bør du føle et ansvar for sinnstilstanden til de barna du er ansvarlig for, det er derfor jeg vil lede den mer harske kritikken den veien.

 

Men jeg er fornøyd hvis jeg bidro til å provosere fram det siste innlegget ditt.

Endret av KarlRoger
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nettopp derfor det ikke er noe og diskutere.

 

Det er nettopp derfor det ikke er noe og diskutere.

Det er jo nettopp det du sier her som er meningsløst å si på et diskusjonsforum, som er laget for at folk skal diskutere...

 

Det er jo nettopp det du sier her som er meningsløst å si på et diskusjonsforum, som er laget for at folk skal diskutere...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vi kan hoppe litt tilbake fra tro. Hvis noen har noe i mot Gud, at han skapte jorda og alt i begynnelsen, og at de tror på big bang, skal det være mer overbevisende å tro at big bang er sant?

Ja, det kunne vært et spm som du hadde hatt massevis av mulighet til å diskutere fra spennende vinklinger, spesielt sammenliknet "sånn helt uten videre" med hverandre, og holdepunkter for detaljer i fortellingen om Big Bang og den kristne Guden.

 

Jeg tror for det meste at folk tror det ikke er «in» å være kristen. Liksom at det er bare kjedelig, teit og bare et kjedelig fag på skolen. Hvis alle bare hadde blitt kjent med Gud, ville de følt hvor stor han er og hvor glad man blir av han. Hvordan Gud kan gjøre dagen bedre og hvordan det føles og ha noen å spørre, midt i en vanskelig tid, om hjelp og støtte. Og de ville sett hvordan han kan forandre liv, slik som han forandret mitt.

Dette er en mulighet.

Det er også en stor mulighet for at det er større sjanse for å tro på Gud, dersom du liker hjelp og støtte fra en allmektig diktator, dersom du ble glad av konseptet Gud, osv. Hva som gjør at noen noen blir glad for Gud, andre sint av Gud, andre igjen irritert av Gud, og atter andre er likegyldige, det kommer du ikke inn på.

Videre er dette ikke et sannhetsbevis for gud. Selv om jeg liker Aston martin bedre enn Maserati, betyr ikke det at alle Aston Martin biler er raskere enn Maserati sine. Jeg vet ikke om du skjønner det, eller sammenlikningen.

 

Innerst inne tror jeg folk vet at de gjør gale ting, slik som å gjøre slemme ting mot andre, misbruke livet på alkohol, dop eller andre ting, ja, bare å ikke gidde å jobbe på skolen. Bare for å være «kule» og få respekt. De misforstår det, tror jeg, de får feil respekt og feil oppmerksomhet.

Jeg tolker det slik at du skriver om dette her, fordi du setter likhetstegn mellom det å være prektig og det å være kristen. Det kan godt være en annen grunn til at du trekker inn dette med "rette og gale ting" men det kommer ikke så godt fram i det du skriver, da det ikke er noen umiddelbar sammenheng mellom dette avsnittet og de tidligere.

 

Jeg kan ikke la være å riste på hodet og le når jeg skriver og leser om det her med the big bang teori, det blir jo bare for dumt, synes jeg. Det blir vanskelig å skrive om en sak fra en annen side, når en tror så sterkt på en annen ting slik som meg.

Det siste tror jeg du har veldig rett i. Og det tror jeg ikke en kristen hadde skrevet heller. Det er noe en veldig smart person med fritidsprobler kunne funnet på å bakt inn i et innlegg hvor vedkommende later som han eller hun er kristen, og så kommer med sannferdige innrømmelser som spenner bein under egen tro, og hinter om at troen heller skyldes subjektiv psykologi. Når du da får applaus fra andre kristne for dette, så regner jeg med at du sitter hjemme og storkoser deg. :yes: Det beviser da på en måte den hjernevasken du ville avdekke, og som du forakter.

Lenke til kommentar

Hun er kristen og det er hennes synspunkt.

Hun vil blande inn vitenskap og da kan hun det.

 

Dette var en skoleoppgave.

 

Er ikke skolens oppgave å sikre at elevene har gode og faktuelle kunnskaper?

 

Selvsagt kan man ikke kreve at elevene bruker faktaopplysninger i religionsundervisningen, men det er likevel urovekkende at barn har blitt LÆRT OPP til å tro det som trådstarter gjør.

 

Det hadde vært like lett å lære opp trådstarter til å ha kunnskap om Big Bang som å la vedkommende ha slike kunnskaper om det kristne skapelseseventyret.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Forskere, som tror på «The Big Bang» teorien, sier at; for lenge siden da ingenting fantes, eksploderte det en bitteliten prikk, sånn helt uten videre, den bare eksploderte liksom. Og så sier de at det utviklet seg videre og videre, og ble tilslutt aper og mennesker osv(...)

 

Går man i 8. klasse bør man vite bedre, greit nok at du ikke kan skrive en doktorgrad i astofysikk, men man bør vite at det som blir skrevet i quoten er bullshit.

 

 

Det som står i quoten passer bedre for en 4 åring enn en som går på undomskolen, jeg vet at jeg viste langt bedre enn det når jeg var i den alderen.

Lenke til kommentar

Lurer på hvorfor man ikke har et fag som heter vitenskap i stedet for religion på skolen... Kanskje "vitenskap og humanetikk".

 

Det hun har lært her er jo direkte vranglære og det er jo skadelig på sinnet.

 

Hva er viktigst? At hun får god greie på innholdet i en gammel bok hvor innholdet utgjør store mengder med mytologiske beretninger, eller at hun lærer om det vitenskapen har kommet frem til via observasjoner og forskning?

Endret av °•.°•.°•. тυявσ nєℓℓσ .•°.
Lenke til kommentar

Nå har jo elevene naturfag... og matematikk... og kjemi... og fysikk :whistle:

Kunne vært på sin plass at man lærte om livets opprinnelse allerede på grunnskolenivå.., du vet, evolusjon og alt det der... Så slipper vi komplikasjoner senere, med unødvendige missforståelser og så videre.

 

Saken er jo at i religionstimene lærer de en feilaktig versjon av livets opprinnelse.. De lærer seg mytenes svar på livets opprinnelse og ikke den virkelige...

 

For vanskelig å lære bort? Neppe...

Det kan fint lages bøker om dette tilpasset barn,... Jeg søkte å fant denne boken, som jeg bruker som et eksempel:

Hvem var Charles Darwin?

 

Og denne:

Menneskets opprinnelse

(for ungdom og voksne)

Endret av °•.°•.°•. тυявσ nєℓℓσ .•°.
Lenke til kommentar

Selv så haddde jeg nærmest full indoktrinering i barneskolen, der bl.a. rektor ikke viste noen tegn til å ha en forestilling om at det fantes andre muligheter enn at Kristendom var sann. På ungdomsskolen var det isteden en ganske ren faktaopplysning om trosinnholdet i de ulike store religionene. I tillegg hadde vi en lærer som var ganske direkte på hva han mente om jomfrufødsler og det å holde på barnetroen.

 

Men evolusjon var aldri et sentralt tema. Jeg kan ikke huske tilbake til noen enkelttime hvor vi hadde det som tema.

 

Når vi har fakta tilgjengelig, som ved evolusjon, så burde vi i det minste kunne være tydelige på det når vi forteller om de ulike skapelsesmytene, at de rett og slett ikke stemmer med det virkeligheten viser oss. Det har ingen hensikt å la barna se på tro som noe som står over viten.

Endret av KarlRoger
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vel jeg er religiøs og innrømmer det men jeg syntes at MariaMee var usaklig når det gjaldt det hun skrev om Big Bang og i forhold til hennes kunnskap som kunne merkes i innlegget. Men det var ett ubetenksomt innlegg som da jeg mener at det ikke er verdt å diskutere om.

 

Jeg trekker meg dermed ut av dette emnet.

Eventuelle svar til mine innlegg eller dette vil det ikke bli svart på.

Hvis det er noen som lurer på noe så send meg en PM.

Lenke til kommentar

Det er rørende hvordan folk tror de kan bruke skolen som et slags våpen mot religiøse foreldre. Det er rørende hvordan totalitære sosialister mener de har fordeler av å bake inn så mye indoktrinering som overhodet mulig i læreplanen, og overføre så mye makt som mulig til noen forpulte lærerjævler.

 

Noen dyr skapes annerledes og formes fra de er små med fantasifoster-forestillinger av sine foreldre det er umulig å gjøre noe med. Sånn er det bare.

 

Om diskusjon i seg selv er meningsløst, er en annen debatt. Dere som diskuterer her, gjør det nok fordi det gir mening for dere akkurat her og nå. Du kan definere mening som det du føler for å gjøre, eller det du gjør. Gjør du ingenting, eksisterer det heller ingen mening. Men jeg registrerer at mange misjonærer trenger en slags rasjonalisering for å skjønnmale sine egne primitive lyster til å dælje andre i huet med sine meninger.

 

Jeg trenger ikke slike unnskyldninger. Jeg er et primitivt krek, og er inneforstått med det.

Endret av Nihilist1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...