MariaMee Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Hei! :!: Jeg ville bare dele denne stilen som jeg skulle skrive i en oppgave. Jeg skulle skrive om skapelsen fra et kristent synspunkt. Og bare for å si det: Jeg er kristen og dette er noe jeg virkelig står for. Skriv gjerne tilbakemeldinger og kommentarer... Så her er stilen: Forskere, som tror på «The Big Bang» teorien, sier at; for lenge siden da ingenting fantes, eksploderte det en bitteliten prikk, sånn helt uten videre, den bare eksploderte liksom. Og så sier de at det utviklet seg videre og videre, og ble tilslutt aper og mennesker osv(...) Lite sannsynlig, spør du meg! Fordi, ja, jeg tror bibelen forteller sannheten. Om at Gud skapte verden og de de første menneskene, Adam og Eva. Jeg trur på bibelen, der det står: «1. I begynnelsen skapte Gud himmelen og jorden. 2. Jorden var øde og tom, mørke lå over dypet, og Guds ånd svevde over vannet. 3. Da sa Gud: «Det skal bli lys!» Og det ble lys. 4. Gud så at lyset var godt, og Gud skilte lyset fra mørket. 5. Gud kalte lyset dag, og mørket kalte han natt. Og det ble kveld, og det ble morgen, første dag.» -Første mosebok 1. 1-5 Altså, «i begynnelsen». Ikke noen prikk som eksploderte, eller sånt. Det var Gud som skapte verden i begynnelsen. Mange vil sikkert si i mot det, men da kan jeg bare spørre dem: «Hva tror du på da, liksom?» og de ville vel svart noe med at de ikke tror på noe som helst og så si: «vi stammer fra apene,» eller «jeg tror det var big bang». Og da kommer vi inn på tro og religion likevel da jo! Siterer: «Jeg tror». Så uansett hva, så tror alle, ja, alle, på noe. Om det er big bang eller Gud eller hva som helst, så kommer vi inn på temaet; tro. Vi kan hoppe litt tilbake fra tro. Hvis noen har noe i mot Gud, at han skapte jorda og alt i begynnelsen, og at de tror på big bang, skal det være mer overbevisende å tro at big bang er sant? Jeg tror for det meste at folk tror det ikke er «in» å være kristen. Liksom at det er bare kjedelig, teit og bare et kjedelig fag på skolen. Hvis alle bare hadde blitt kjent med Gud, ville de følt hvor stor han er og hvor glad man blir av han. Hvordan Gud kan gjøre dagen bedre og hvordan det føles og ha noen å spørre, midt i en vanskelig tid, om hjelp og støtte. Og de ville sett hvordan han kan forandre liv, slik som han forandret mitt. Innerst inne tror jeg folk vet at de gjør gale ting, slik som å gjøre slemme ting mot andre, misbruke livet på alkohol, dop eller andre ting, ja, bare å ikke gidde å jobbe på skolen. Bare for å være «kule» og få respekt. De misforstår det, tror jeg, de får feil respekt og feil oppmerksomhet. Det er ett veldig vanskelig problem det der. Men jeg skal ikke snakke mer om det! Nå skal jeg heller snakke om kristendom i forhold til universet. Kristne tror på bibelen, så de mener Gud skapte verden i sitt bilde «i begynnelsen». Men nå skal jeg prøve og tenke litt fra den andre siden, The Big Bang teorien. Det sies at, før det ikke eksisterte noe som helst i verden, før det var tid og rom, så var det en liten prikk, mye mindre enn et atom, som eksploderte. Ingen ting forårsaket sånn at prikken sprengte, så det er et mysterie det der. Etterhvert utviklet det seg videre, og ble til galakser, planeter, stjerner og og deriblant jorden. Og så fortsatte det å utvikle seg her på jorden, til å bli små partikler og så til aper og så til slutt: mennesker. Alt dette kalles kosmologi, den utviklingen som begynte som en prikk og helt til nå. Jeg kan ikke la være å riste på hodet og le når jeg skriver og leser om det her med the big bang teori, det blir jo bare for dumt, synes jeg. Det blir vanskelig å skrive om en sak fra en annen side, når en tror så sterkt på en annen ting slik som meg. Jeg vet at det finnes mange flere syn å se skapelsen på, hittil har jeg lagt mest vekt på kristendommen og the big bang teorien. Nå tenkte jeg at jeg skulle se litt nærmere på andre syn. Og da fant jeg: Jødene tror også på den samme skapelsen som oss. Det er fordi, de har felles bibel med kristne, men bare det gamle testamente. Og det er i begynnelsen av det gamle testamente det står om skapelsen. Jeg fant også ut at det var en egen teori fra norrøn myteologi. De mente at før, når det var ingenting i universet. Det var verken sol, måne, jord eller himmel. Hele universet var bare fylt av mørke og lyset. De mente at på den ene siden av verdensrommet var det kjempe-varmt og fullt av lys. Og på den andre siden var det bare is og kulde. Den varme siden kalte de Muspellheim og den kalde siden kalte de Nivlheim. Og mellom Muspellheim og Nivlheim har det ingenting, det var bare et endeløst rom. Og det kalte de Ginnungagapet. Og slik fortsatte det: Litt av varmen fra Muspellheimen og litt av varmen fra Nivlheim møttes i Ginnungagapet. Det varme smelten isen og det smeltevannet ble til liv. Og slik fortsatte det videre og videre. Det er spennende å høre om slike gamle myter og hva de trodde på før. Men nå er det andre myter og andre måter å tenke på. Det finnes utallige måter å tenke på, slik som jeg fortalte om Kristendommen, jødene, the big bang teorien og denne gamle myten om Muspellheim og Nivlheim. Og det er mange fler måter å tenke på. Dette med universet er så underlig. Hvor stort er det? Hvor kam det fra? Hvem skapte det? Hva skjedde? Dette kan være umulige spørsmål. Men for meg er det lett. Gud skapte universet, menneskene og jorda. Gud vet hvor stort det er. Og Gud vet hva som skjedde. Hvordan han klarte det? Jo, Gud er allmektig, og han kan klare alt! 2 Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Bra innlegg det der 1 Lenke til kommentar
Patrick123 Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Det er langt mer til teorien om universets tilblivelse enn det du nevner. Det er ikke slik at terioen om Big Bang kan summeres opp med "tomt-->random shit-->pang-->monkey men". Hvor stor er din kunnskap innenfor strengteori? 6 Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 MariaMee, har du forsøkt å se nærmere på hva forskere som "tror" på noe i forbindelse med sitt område, har gjort for å komme til det stadiet, sammenlignet med religiøse som tror på noe i forbindelse med sin religion? 2 Lenke til kommentar
Sempercogitare Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 Syntes det er alt for mange kristne som skal uttale seg om en teori de ikke har forståelse for. Da hadde det vært mye bedre om de stilte spørsmål i stedet for å si ting som ikke stemmer. For den teorien er mye mer elegant og vakker enn noen mytologisk skapelsesberetning. Virkeligheten er mye vakrere enn eventyr. 8 Lenke til kommentar
Patrick123 Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 (endret) Du sier du synes mye av vitenskapen sitt syn er ulogisk. Vel, selvfølgelig er det det når du bare nevner en ørliten del av teoriene. J Endret 21. november 2011 av KVTL Slettet personangrep 5 Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Dessverre så har denne tråden belyst en viktig problemstilling i denne delen av forumet. Til tross for at vi har kunngjort på en skikkelig måte hvordan vi ønsker at denne delen av forumet skal være, så er det tilnærmet få brukere i religionskategorien som bryr seg om disse. Personlig tipper jeg på at det er bare et fåtall som har lest stickyene i denne kategorien vedrørende retningslinjene som gjelder her. Det at ulike grupperinger og personer har ulike oppfatninger og meninger vedrørende tro er ikke noe nytt. Disse kan også være svært konfliktfylte. Det overrasker meg derfor ikke at våre brukere tyr til personangrep og latterliggjøring av andre når de poster i denne delen av forumet. Det som er litt trist er brukere som forfekter grunnleggende idealer som tankefrihet, religionsfrihet etc. må ty til personangrep for å få fram sine poeng. Jeg har slettet en rekke innlegg i denne tråden fordi de enten var off- topic eller var personangrep, noen innlegg har også forsvunnet fordi de har besvart et slettet innlegg. Eventuell kommentar på moderering gjøres pr pm, kommentarer i denne tråden vil bli slettet (gjelder også dette innlegget). MVH KVTL 1 Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Det var bare en skoleoppgave at det går an å klikke på grunn av det Jeg syntes at hun var flink i og med at hun går i 8 ende klasse. Lenke til kommentar
Populært innlegg Flimzes Skrevet 21. november 2011 Populært innlegg Del Skrevet 21. november 2011 Du latterliggjører 600 år med teknologisk utvikling i det du skriver, samtidig som du sitter i et samfunn som ene og alene er basert på at disse teoriene til en veldig stor grad er korrekte. Du hadde ikke hatt noen datamaskin om vitenskapen var på stort villspor. Jeg vil også, før du kommer med flere latterliggjøringer av the big bang, spørre hvor kom gud fra? Hvordan skapte han jorda, hva brukte han for å skape jorda? Hvor kom det han brukte fra? 12 Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 (endret) Hva om den teknologien som i dag har blitt utviklet ikke er så smart som du tror. Hvis gud skapte jorden? Jeg mener da at gud skapte jorden men det blir en annen diskusjon. MariaMee formulerer seg meget bra til og gå i 8 ende klasse som nevnt tidligere. Hun har sine tanker og formuleringer og det bør alle respektere. Hun valgte og skrive en stil om skapelsen og den stilen var bra skrevet Endret 22. november 2011 av BirgerCaC Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Det later til at trådstarter ikke forstår hva teorien vedkommende kritiserer faktisk går ut på. Å akseptere evolusjon handler ikke om tro eller religion. Dessuten har man belegg for å «tro på» evolusjon og big bang, noe blant annet kristendom ikke har. Å «misbruke livet på alkohol» er vel ikke en synd? Du må gjerne hva som er feil med respekten og oppmerksomheten ikke-kristne får. Igjen later det til at trådstarter ikke forstår teorien vedkommende kritiserer. 2 Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Det later til at trådstarter ikke forstår hva teorien vedkommende kritiserer faktisk går ut på. Å akseptere evolusjon handler ikke om tro eller religion. Dessuten har man belegg for å «tro på» evolusjon og big bang, noe blant annet kristendom ikke har. Å «misbruke livet på alkohol» er vel ikke en synd? Du må gjerne hva som er feil med respekten og oppmerksomheten ikke-kristne får. Igjen later det til at trådstarter ikke forstår teorien vedkommende kritiserer. Vel det å bruke livet sitt på alkohol er synd. Som sagt 2 ganger tidligere så går hun på ungdomsskolen i 8 ende klasse og da kan men ikke regne med at hun skal vite alt om Big Bang og for den slags skyld skapelsen. 1 Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 (endret) Å vite hva man kritiserer er vel en forutsetning for å kritisere det og kalle det lite sannsynlig, eller hva? «Hei, jeg aner ikke hva the big bang er, men det er no' dritt.» Redigert: Hvorfor er det å bruke livet sitt på alkohol en synd? Brukte ikke Jesus selv alkohol, i følge bibelen? Endret 22. november 2011 av Bozzeye Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Trådstarter går i 8.klasse, og ler av big bang teorien... Er dette egentlig veldig positivt? Ingen 8.klassing kan latterligjøre big bang teorien, eller noen andre vitenskapelige teorier for den saks skyld, de har ikke nok innsikt eller kunnskap til det. Stilen kunne forsåvidt vært god den, men da kunne den ikke omhandlet temaer som trådstarter ikke har mulighet eller kapasitet til å forkaste på en god måte. Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Det er ikke noe vits i å drive og diskutere dette en gang. Lenke til kommentar
Filamu Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Hun skal skrive om skapelsen sett fra et kristent synspunkt. Da er det virkelig ikke nødvendig å blande inn vitenskaplige teorier slik hun gjør. Hadde hun holdt seg til det oppgaven faktisk spør om kunne det vært bra. 1 Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Hun er kristen og det er hennes synspunkt. Hun vil blande inn vitenskap og da kan hun det. Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Det er ikke noe vits i å drive og diskutere dette en gang. Trådstarter ønsket tilbakemeldinger og kommentarer, og det fikk hun. 5 Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Ja men det er ikke vits i og danne en stor diskusjon det var bare en skoleoppgave. Lenke til kommentar
Populært innlegg Alpakasso Skrevet 22. november 2011 Populært innlegg Del Skrevet 22. november 2011 (endret) Hun vil blande inn vitenskap og da kan hun det. Hun viser tydelig at hun ikke har det minste begrep om hva det hun tror er vitenskapelige teorier. Det er ikke vitenskap hun blander inn, bare sin egne, grunne missforståelser av konseptet. Stilen var patetisk. 1/10. Endret 22. november 2011 av Pingas 11 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå